Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta5014.02.201714

2169-2015 (616)

Turun kaupungin lausunto Varsinais-Suomen ELY-keskukselle Turun rautatieaseman suojelemisesta rakennusperintölailla (Hal)

Tiivistelmä:

ELY-keskus on omasta aloitteestaan ottanut vireille Turun rautatieaseman suojelemisten rakennusperintölailla. Kaupungin lausuntoehdotuksen mukaan suojelu vastaa voimassa olevan osayleiskaavan määräyksiä. Suojelumääräyksissä tulee ottaa huomioon osayleiskaavassa osoitettu joukkoliikenteen ja kevyenliikenteen kehittämis- ja yhteystarve

Ksylk § 50

Kaupunginsihteeri Satu Lehto 7.2.2017:

Lausuntopyyntö

Varsinais-Suomen ELY-keskus on pyytänyt kaupungin lausuntoa Turun rautatieaseman (rekisteritunnus 853-514-3-9, omistaja VR-Yhtymä Oy) rakennussuojeluasiassa, jonka ELY-keskus on ottanut vireille omasta aloitteestaan. Lausuntoa pyydetään osoitteessa Ratapihankatu 37-41 sijaitsevien asemarakennuksen, asemapäällikön talon ja asuinkasarmin sekä kokonaisuuteen liittyvien aukion ja piha-alueiden suojelemisesta rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain mukaisena asiana.  Lausunto on pyydetty antamaan sekä kaavoituksen näkökulmasta että kohteen naapurina (viereisen katualueen omistajana).

Lausuntoehdotus

Kaavatilanne

Turun rautatieasema kuuluu valtakunnallisesti merkittäviin rakennettuihin kulttuuriympäristöihin (valtioneuvoston päätös 22.12.2009) sekä ns. rautatiesopimuksen 22.9.1998 perusteella suojeltavaksi tarkoitettujen kohteiden luetteloon.

Turun kaupunkiseudun maakuntakaavassa (23.8.2004) Turun rautatieasema ympäristöineen on osoitettu suojeltavana rakennetun ympäristön kokonaisuutena (SR 067).

Alueella on voimassa Ratapiha-alueen osayleiskaava, joka on tullut voimaan 28.11.2009. Turun yleiskaava 2020 (18.6.2001), johon ELY:n vireilletuloilmoituksessa ja museoviraston lausunnossa viitataan, ei näin ollen ole voimassa kyseisellä alueella.

Voimassa oleva asemakaava on vuodelta 1897.

Rakennuksia ja aluetta koskevat kaavamääräykset

Asemarakennusta ja sen edustalla olevaa aukiota (1033715533K) koskee seuraava osayleiskaavan määräys: Keskustatoimintojen alue, jolle ei saa sijoittaa asumista (C-4/s). Alueella sijaitsee valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta solmitun sopimuksen (YM:n päätös 2/562/96: 9.12.1998) tarkoittama kohde. Kulttuurihistorian, kaupunkikuvan ja rautatieliikenteen historian kannalta arvokas rakennuskanta säilytetään. Asema-aukio ja Ratapihankadun eteläpuolella oleva Rautatientori muodostavat yhdessä arvokkaan kaupunkikuvallisen kokonaisuuden. Asemakaavaa laadittaessa on varmistettava kaupunkikuvallisten arvojen ja suojeltavan rakennuskannan säilyminen.

Asemapäällikön taloa (103371532J) ja asuinkasarmia (103371531H) koskee seuraava osayleiskaavan määräys: Keskustatoimintojen alue, jolle ei saa sijoittaa sellaista toimintaa, joka aiheuttaa runsasta ajoneuvoliikennettä (C-5/s). Alueella sijaitsee valtakunnallisesti merkittävien asema-alueiden suojelusta solmitun sopimuksen (YM:n päätös 2/562/96: 9.12.1998) tarkoittamia kohteita. Kulttuurihistorian, kaupunkikuvan ja rautatieliikenteen historian kannalta arvokas rakennuskanta ja puistomainen piha-alue säilytetään.

Aluetta koskee lisäksi kaksi yhteystarvetta kuvaavaa yleiskaavamääräystä:

Joukkoliikenteen kehittämis- tai yhteystarve. Pikaraitiotie- tai runkobussireitin toteuttamismahdollisuus ja tarkempi sijainti tutkitaan tarkemmin asemakaavoituksella. Alueidenkäyttöratkaisujen tulee olla sellaisia, että joukkoliikenteen saavutettavuus ja muut edellytykset joukkoliikenteen kehittämiseksi ovat hyvät.

Kevyen liikenteen kehittämis- tai yhteystarve. Asemakaavaa laadittaessa on tutkittava yhteyden toteuttamismahdollisuudet ja tarkempi sijainti.

Suojelun edellytykset ja suojelumääräykset

Rakennusperintölain 8 §:n mukaan rakennus voidaan suojella, jos se on valtakunnallisesti, maakunnallisesti tai paikallisesti merkittävä. Rakennuksen merkittävyys arvioidaan seuraavilla perusteilla:

  1. harvinaisuus tai ainutlaatuisuus (harvinaisuus);
  2. historiallinen tyypillisyys alueelle (tyypillisyys);
  3. aluetta tai tiettyä aikaa kuvaavat tyypilliset piirteet (edustavuus);
  4. alkuperäistä tai sitä vastaavan käytön, rakentamistavan, arkkitehtuurin tai tyylin ilmeneminen ja jatkuminen (alkuperäisyys);
  5. merkitys historiallisen tapahtuman tai ilmiön todisteena tai siitä kertovana ja tietoa lisäävänä esimerkkinä (historiallinen todistusvoimaisuus); tai
  6. näkyvissä olevat eri aikakausien rakenteet, materiaalit ja tyylipiirteet, jotka ilmentävät rakentamisen, hoidon ja käytön historiaa ja jatkuvuutta (historiallinen kerroksisuus).

Turun rautatieasema ja siihen liittyvät puiset asuinrakennukset täyttävät museoviraston mukaan laissa säädetyistä suojelun edellytyksistä tyypillisyyden, edustavuuden, alkuperäisyyden ja historiallisen kerroksisuuden. Asemarakennus ja puiset asuinrakennukset muodostavat merkityksellisen, ilmaisuvoimaisen kokonaisuuden rautateiden arkkitehtuuria 1800-luvun lopulta, 1900-luvun alkupuolelta ja 1940-luvulta, ne ovat myös säilyttäneet hyvin rakentamisaikansa piirteet. Asemarakennus on tunnettujen ja tunnustettujen rakennushallinnon arkkitehtien suunnittelema sekä erittäin korkeatasoinen esimerkki funktionalistisesta liikennearkkitehtuurista ja asemarakennusten tilajärjestelyistä. Asuinrakennukset edustavat rautateiden tyyppipiirustusten mukaan rakennettua rautateiden arkkitehtuuria tyypillisimmillään.

Suojelun vaikutus liikenteen sujuvuuteen

Kiinteistöliikelaitos on kadunpitäjänä ja viereisen katualueen haltijana suhtautunut asuntoalueen (Ratapihankatu 39-41) pihan suojeluun kielteisesti, koska tulevaisuudessa Ratapihankatua tulee pystyä leventämään. Ympäristötoimialan liikennesuunnittelun näkemyksen mukaan Ratapihankadun katualueen leventäminen Ratapihankatu 39-41:n kohdalla ei ole tarpeen autoliikenteen sujuvuuden näkökulmasta. Liikennejärjestelyjen näkökulmasta suurin puute on Ratapihankadun jalankulku- ja pyörätien kapeus. Jos osayleiskaavassa osoitettuun paikkaan, radan ja suojeltavaksi esitettyjen asuinrakennusten väliin saadaan toteutettua kevyen liikenteen väylä, pienenee Ratapihankadun jalankulku- ja pyörätien merkitys. Myös mahdollinen raitiotie on tarkoitus ohjata kulkemaan osayleiskaavassa osoitettua linjausta junaradan varrelle. Nämä liikenteen sujuvuuden parantamiseen tähtäävät hankkeet ja niille osayleiskaavassa osoitetut kehittämis- ja yhteystarvetta kuvaavat linjaukset tulee ottaa huomioon suojelumääräyksissä.  

Yhteenveto

Edellä esitetyn perusteella Turun kaupunki toteaa yhteenvetona, että museoviraston lausunto on voimassa olevan osayleiskaavan mukainen. Osayleiskaavassa osoitetut liikenteen sujuvuuden edistämiseen osoitetut joukkoliikenteen ja kevyenliikenteen kehittämis- ja yhteystarpeet tulee ottaa suojelumääräyksissä huomioon.

Lisätietoja antaa tarvittaessa asemakaavapäällikkö Paula Keskikastari, puh. 050 558 9214, paula.keskikastari@turku.fi.

Liite 1Ote voimassa olevasta osayleiskaavasta

Oheismateriaali 1Varsinais-Suomen ELY-keskuksen vireilletuloilmoitus 23.2.2015

Oheismateriaali 2Museoviraston lausunto 16.6.2016

Va. toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkisuunnittelu ja ympäristölautakunta päättää antaa Varsinais-Suomen ELY-keskukselle edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausVarsinais-Suomen ELY-keskus/Ympäristö ja luonnonvarat


Liitteet:

Ksylk § 50
Liite 1:Ote voimassa olevasta osayleiskaavasta