Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta1017.01.201710
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta2331.01.20178

3212-2016 (638, 630)

Ympäristönsuojeluviranomaisen lausunto E18 Turun kehätien parantamishankkeen välillä Naantali - Raisio ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta (Ys)

Tiivistelmä:

Varsinais-Suomen ELY-keskuksessa on käsiteltävänä yhteysviranomaisen lausuntoa varten E18 Turun kehätien parantamishanketta välillä Naantali - Raisio koskeva ympäristövaikutusten arviointiselostus, josta pyydetään lausuntoa. Ehdotetussa lausunnossa esitetään täydennyksiä ja tarkennuksia Naantalin pikatietä (maantie 185) sekä Meyerin telakan ja Pernon liittymiä koskeviin selostuksen kohtiin. Lautakunnalle esitetään, että ehdotuksen mukainen lausunto annetaan Varsinais-Suomen ELY-keskukselle.

Ksylk § 10

Ympäristönsuojelu, ympäristönsuojelusuunnittelija Tanja Ruusuvaara-Koskinen; Kaupunkisuunnittelu, kaavoitusyksikkö, kaavoitusarkkitehti Salla Leino ja kaavoitusarkkitehti Nella Karhulahti; Kaupunkisuunnittelu, suunnittelu, liikennesuunnitteluinsinööri Harry Jaakkola 11.1.2017:

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksessa on ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain mukaista yhteysviranomaisen lausuntoa varten käsiteltävänä Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen E18 Turun kehätien parantamishanketta välillä Naantali – Raisio koskeva ympäristövaikutusten arviointiselostus. Turun kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselta ja kaupunginhallitukselta on pyydetty lausuntoa arviointiselostuksesta 31.1.2017 mennessä. Konsernihallinnossa valmistellaan kaupunginhallitukselta pyydetty lausunto erikseen.

E18 kehätien Naantali-Raisio -osuuden ympäristövaikutusten arviointimenettely liittyy maantielain mukaisen yleissuunnitelman laadintaan. Yleissuunnitelmassa määritetään tien likimääräinen sijainti ja tilantarve sekä suhde nykyiseen ja tulevaan maankäyttöön sekä tien tekniset ja liikenteelliset perusratkaisut. Yleissuunnitelmassa hankkeen vaikutusarviointia jatketaan, laaditaan alustava kustannusarvio sekä esitetään ympäristöhaittojen torjumisen periaatteet. Yleissuunnitelma on ohjeena tarkempaa tiesuunnitelmaa laadittaessa.

Ympäristövaikutusten arviointimenettely jakautuu kahteen vaiheeseen: arviointiohjelmaan ja arviointiselostukseen. Arviointiohjelma (työohjelma) on hankkeesta vastaavan laatima suunnitelma siitä, miten hankkeen ympäristövaikutukset arvioidaan. Arviointiohjelmassa kuvataan mm. hankkeen perusteet, arvioinnissa selvitettävät vaihtoehdot ja käytettävät menetelmät sekä ympäristön nykytilanne ja aiemmin tehdyt selvitykset. Yhteysviranomainen kerää arviointiohjelmasta annetut asukkaiden ja järjestöjen mielipiteet ja viranomaisten lausunnot ja laatii niiden sekä oman asiantuntemuksensa pohjalta lausuntonsa. Arviointiohjelmasta ei ole pyydetty Turun kaupungin ympäristöviranomaisen tai kaupunginhallituksen lausuntoa.

Toisessa vaiheessa ympäristövaikutusten arvioinnin tulokset kootaan ympäristövaikutusten arviointiselostukseen. Yhteysviranomainen kokoaa myös YVA-selostuksesta annetut lausunnot ja mielipiteet ja antaa niiden perusteella oman lausuntonsa arviointiselostuksesta ja sen riittävyydestä. Arviointimenettely päättyy, kun yhteysviranomainen toimittaa lausuntonsa sekä muut lausunnot ja mielipiteet hankkeesta vastaavalle.

Hankkeen kuvaus

Suunnittelukohde sisältää Turun kehätien parantamisen noin yhdeksän kilometrin matkalta Kuparivuoren tunnelin itäpään länsipuolelta (Humalistontien liittymästä) Naantalista Raisionkaaren liittymän itäpuolelle Juhaninkujan liittymään Raisioon. Kehätielle ei suunnitella uusia linjauksia vaan tie parannetaan nykyiselle paikalleen. Arviointiselostuksen mukaan suunnittelualueeseen kuuluu Raision puolen osuus maantiestä 185 (Naantalin pikatie). Tästä huolimatta arviointiselostuksessa esitetään muutosvaihtoehtoja myös Turun puoleiseen osaan Naantalin pikatietä Meyerin telakan ja Pernon liittymien alueelle.

E18 Turun kehätie (kantatie 40) on osa Suomen tärkeintä päätieyhteyttä. E18 kulkee Naantalista ja Turusta pääkaupunkiseudun kautta Vaalimaalle. Valtakunnallisen merkityksen lisäksi Turun kehätiellä on tärkeä seudullinen rooli. Kehätie yhdistää Turun ja ympäristökuntien alueita toisiinsa, välittää sekä satamien henkilöliikennettä että kuljetuksia Turusta säteittäin lähteviä valtateitä 8, 9, 10 ja 1 pitkin muualle Suomeen.

Hankkeen tarkoitus

Suunnittelun kohteena olevalla tiejaksolla on merkittäviä puutteita liikenteen sujuvuudessa ja turvallisuudessa. Liikenne ruuhkautuu kehätiellä etenkin aamun ja illan työmatkaliikenteen aikaan. Lisäksi Turun kehätien liikenteellistä toimivuutta heikentävät epäjatkuvuuskohdat Raision Kaanaassa ja Krookilassa, joissa kehätietä kulkevat joutuvat kääntymään liittymässä pysyäkseen kehätiellä. Liikennejärjestelyiden hahmottaminen on haastavaa etenkin raskaalle liikenteelle.

Tulevaisuudessa liikennemäärät lisääntyvät suunnittelualueen maankäytön kehittyessä. Kaupunkirakennetta on suunniteltu tiivistettäväksi kehätien ympäristössä ja uutta asutusta on kaavailtu suunnittelualueelle. Meyer Turun telakka-alueelle suuntautuva työmatkaliikenne ja kuljetukset lisääntyvät huomattavasti jo lähivuosina. Naantaliin parhaillaan rakenteilla oleva koko kaupunkiseutua palveleva monipolttoainevoimalaitos käynnistää toimintansa Naantalin Luolalan teollisuusalueella vuonna 2017 ja lisää Turun kehätielle liittyvää raskasta liikennettä laitoksen alkuvaiheessa noin 10 %. Tulevaisuudessa laitoksen liikenteen määrä voi lähes kaksinkertaistua. Ongelmat liikenteen sujuvuudessa ja turvallisuudessa kasvavat liikennemäärien lisääntyessä. 

Tarkasteltavat vaihtoehdot

Hankealueen laajuudesta johtuen ohessa käsitellään eri vaihtoehtoja ainoastaan Turun kaupungin läheisyyteen tai kaupungin sisälle tulevilta osin eli alla esitellään Raision vaihtoehdot (RaVE) (Oheismateriaali 1). Ympäristövaikutusten arvioinnissa on tällä hankkeen osa-alueella tarkasteltu alla olevaa kahta varsinaista hankevaihtoehtoa. Lisäksi on tarkasteltu nollavaihtoehtoa, jolloin hanketta ei toteuteta sekä niin sanottua 0+ vaihtoehtoa, jossa tieosuuksia parannetaan vain pienin toimenpitein.

Vaihtoehto VE 0 (RaVE0)

Vaihtoehto 0 (tunnetaan myös nimellä RaVE0) vastaa tiejärjestelyiltään nykytilannetta. Vaihtoehdossa 0 suunnittelualueen tiestölle ei tehdä parantamistoimenpiteitä eli kehätien ratkaisut ovat siten nykytilaa vastaavat. Vaihtoehdossa 0 saadaan käsitys siitä millaiseksi suunnittelualueen tilanne muodostuu tulevaisuudessa liikenteen lisääntyessä.

Vaihtoehto VE 0+ (RaVE0+)

Vaihtoehdossa 0+ (RaVE0+) E18 Turun kehätie pysyy nykyisellään, ja kehätietä parannetaan pienin toimenpitein. Raisionlahden kohdalla Nesteentien ja Hahdenniementien välissä olevalle yhteydelle kehätieltä toteutetaan liittymiskaista maantielle 185 (Naantalin pikatielle) Raisioon päin. Kehätien ja Telakkatien tasoliittymä muutetaan liikennevalo-ohjatuksi liittymäksi turvallisuuden ja toimivuuden parantamiseksi. Lisäksi liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta parannetaan muuttuvilla nopeusrajoituksilla (60 - 80 km/h).

Vaihtoehto VE 1 (RaVE1)

Vaihtoehdossa 1 (RaVE1) E18 Turun kehätie parannetaan nelikaistaiseksi eritasoliittymillä varustetuksi väyläksi nykyiselle paikalleen koko suunnittelualueella Raision kaupungin alueella. Ajoradat erotetaan toisistaan keskikaiteella tai keskialueella. Väylän poikkileikkauksen leveys on noin 19 - 25 metriä.

Raisionlahden kohdalla kehätien eteläpuolella on junarata sekä katuyhteys, ja pohjoispuolella eli Raisionlahden puolella on kävely- ja pyöräilyväylä. Kehätien ja maantien 185 (Naantalin pikatien) liittymään toteutetaan eritasokiertoliittymä siten, että kehätie, junarata ja katuyhteys sijaitsevat kiertoliittymän alapuolella. Temppelivuoren eritasoliittymäratkaisut ja sen yhteydessä toteutettava jalankulku- ja pyöräilyväylä sijoittuvat osittain Raisionlahden luonnonsuojelualueelle. Kehätien rinnalla sijaitsevalta katuyhteydeltä on yhteys Meyerin telakalle. Temppelivuoren eritasoliittymän ja Raisionkaaren eritasoliittymän

välille toteutetaan poikittaiskatuyhteys kehätien ali Krookilan kohdalle.

Maantielle 185 (Naantalin pikatie) toteutetaan uusi puolineliapilaliittymä Meyerin telakan kohdalle. Pernon eritasoliittymä muutetaan puolineliapilaliittymäksi, jonka rampit ovat risteyssillan eteläpuolella.

Vaihtoehto VE 2 (RaVE2)

Vaihtoehdossa 2 (RaVE2) E18 Turun kehätie parannetaan nelikaistaiseksi eritasoliittymillä varustetuksi väyläksi nykyiselle paikalleen koko suunnittelualueella Raision kaupungin alueella. Ajoradat erotetaan toisistaan keskikaiteella tai keskialueella. Väylän poikkileikkauksen leveys on noin 19 - 25 metriä.

Raisionlahden kohdalla kehätien eteläpuolella on junarata sekä katuyhteys, pohjoispuolella eli Raisionlahden puolella on kävely- ja pyöräilyväylä. Kehätien ja maantien 185 (Naantalin pikatie) liittymän kohdalle toteutetaan suuntaisrampit (Temppelivuoren eritasoliittymä), jotka sijaitsevat kehätien yläpuolella. Krookilan kohdalle toteutetaan suuntaiseritasoliittymä, jossa on suorat rampit vain Raision suuntaan. Ramppien päihin toteutetaan kiertoliittymät. Maantielle 185 (Naantalin pikatielle) toteutetaan uusi puolineliapilaliittymä Meyerin telakan kohdalle (Telakan eritasoliittymä). Krookilan eritasoliittymän ja Telakan eritasoliittymän välille toteutetaan tieyhteys.

Hankkeen ympäristövaikutusten arviointi

Ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä on arvioitu hankkeen vaikutukset YVA-lain ja -asetuksen edellyttämässä laajuudessa. Tässä YVA-selostuksessa on arvioitu vaikutukset seuraaviin:

Ympäristönvaikutusten arviointiselostuksen perusteella kaikki arvioidut vaihtoehdot ovat toteuttamiskelpoisia, eikä arvioinnissa ole tullut esille seikkoja, jotka estäisivät jonkin vaihtoehdon toteutuksen. Kaikilla vaihtoehdoilla on sekä myönteisiä että kielteisiä ympäristövaikutuksia. Useimpien vaikutuskohteiden kannalta vaihtoehtojen 0 ja 0+ vaikutukset ovat keskenään samankaltaiset ja niin sanottujen kehittämisvaihtoehtojen (Naantalin osalta vaihtoehtojen 1, 3 ja 4 sekä Raision vaihtoehtojen 1 ja 2) vaikutukset samankaltaiset. Siten kehittämisvaihtoehtojen välillä ei ole ilmennyt arvioinnissa kovin paljon eroja.

Ehdotus annettavaksi lausunnoksi

Kokonaisuutena tarkasteltuna ympäristövaikutusten arviointi on tehty kattavasti. Ympäristövaikutusten arviointiselostuksen perusteella kehätietä on mahdollista parantaa nykyisellä paikallaan siten, että haitat pysyvät kohtuullisina ja saavutetaan huomattavia etuja nykytilanteeseen verrattuna. Turun kaupungin ympäristönsuojelu ja kaupunkisuunnittelu katsovat, että kehätien parantamishanke on monella tavalla hyödyllinen ja myös välttämätön. Telakan alueen liittymien parannustoimet tulisi mahdollisuuksien mukaan pyrkiä toteuttamaan nopeutetulla aikataululla.

Alla on esitetty vaihtoehtojen 1 (RaVE1) ja 2 (RaVE2) vertailua Turun kaupungin kannalta:

Suunnittelualueen rajaus 

Ympäristövaikutusten arviointiselostuksen mukaan hankealue rajoittuu yksinomaan Naantalin ja Raision kaupunkien alueelle. Tämä käy ilmi niin suunnittelualueen kuvauksesta kuin johdonmukaisesti pitkin koko arviointiselostusta. Tämä rajaus ei kuitenkaan pidä paikkaansa, vaan sekä Raision vaihtoehdossa 1 (RaVE1) että vaihtoehdossa 2 (RaVE2) esitetään Telakan eritasoliittymän osalta uusia tielinjauksia ja ramppeja Turun kaupungin puolelle. Erityisesti vaihtoehdossa 1 (RaVE1) esitetään laajamittaisia ramppien ja tiealueen laajennuksia Turun kaupungin alueelle.

Arviointiselostuksen mukaan tieyhteyksien kehittämisvaihtoehtojen (RaVE1 ja RaVE2) osalta vaikutukset ovat pääosin samankaltaiset. Turun kaupungin kaupunkisuunnittelun ja ympäristönsuojelun näkemyksen mukaan vaihtoehto 2 (RaVE2) on kuitenkin Turun kannalta merkittävästi toimivampi.

Liikenne:

Liikennesuunnittelu katsoo, että suunnitelmassa tulee huomioida Telakan alueen tonttiliittymän sekä MT 185 (Naantalin pikatien) ja Pernontien liittymien välityskyvyn riittävyys telakka- alueen työntekijämäärän kasvaessa.

Hankkeen yhteydessä tulisi lisäksi huomioida em. liittymien kehittäminen tarvittaessa nopeammalla aikataululla, koska telakan työntekijämäärän on arvioitu lähes kolminkertaistuvan vuoteen 2023 mennessä.

Ve 2 näyttäisi olevan liikenteen toimivuuden ja turvallisuuden sekä maankäytön toteuttamisen kannalta muita vaihtoehtoja toimivampi.

Maankäyttö ja yhdyskuntarakenne

Meyer Turun telakan toiminta on ollut viime aikoina voimakkaassa kasvussa. Maankäytön suunnittelussa taataan telakan toiminnan kasvun vaatima lisärakentaminen. Telakan työntekijämäärän ja tuotanto-kuljetusten kasvaminen edellyttää nykyisten liikenneyhteyksien parantamista.

Telakan tontille ja lähialueelle sekä Upalingon tien ja Naantalin tien väliselle alueelle ollaan suunnittele-massa meriteollisuuteen liittyvää tuotanto- ja tutkimustoimintaa (Blue Industry Park). Alueen maankäyttö tehostuu nykyisestään.

Turun kaupunkisuunnittelu katsoo, että RaVE2 mahdollistaa parhaiten alueella tehostuvan maankäytön ja sen vaatiman liikkumisen tarpeita. VE1 ramppien massiiviset kallioleikkaukset ja tielinjaukset vievät paljon tilaa. Vaihtoehdossa VE2 rakentamiseen hyödynnettävää tonttimaata jää enemmän.

Maa- ja kallioperä sekä luonnonvarojen käyttö 

Ympäristövaikutusten arviointiselostuksen mukaan vaihtoehto 2:lla (RaVE2) on suuri kielteinen vaikutus maa- ja kallioperään. Selostuksesta kuitenkin käy ilmi, että kielteisen vaikutuksen suurin syy on vaihtoehdon alijäämäinen massatasapaino eli toisin sanoen kyseisessä vaihtoehdossa ei louhita tielinjausten alta yhtä paljon kalliota kuin vaihtoehdossa 1 (RaVE1).

Turun ympäristönsuojelu katsoo, että pelkkä kiviaineksen saanti ei ole riittävä syy muuttaa laajamittaisesti olemassa olevaa luonnonympäristöä varsinkin, kun kyseinen ratkaisu aiheuttaa laajempia melualueita, enemmän rakentamisen aikaisia päästöjä ja häiriöitä sekä vie tarpeettoman laajan alueen telakkatoimintoihin liittyvälle myöhemmälle rakentamiselle käyttökelpoista maa-alaa. Tavoitteena ei tule olla kuluttaa mahdollisimman runsaasti suunnitelma-alueen maa- ja kallioperävarantoja.

Turun kaupungin näkökulmasta vaihtoehto 2 (RaVE2) säilyttää parhaiten alueen maa- ja kallioperän arvoja tulevaa käyttöä varten. Vaihtoehdon etuihin voidaan nimenomaan katsoa sen vaatima vähäisempi louhintatarve ja maapinta-ala.

Muut ympäristövaikutukset

Muiden ympäristövaikutusten osalta kehittämisvaihtoehtojen (RaVE1 ja RaVE2) väliset erot ovat Turun osalta vähäisemmät, mutta myös niiden osalta vaihtoehto 2 on kokonaisuutena hieman toimivampi. Suunnitelma-alueen Turun puoleinen osa on suurelta osin osoitettu teollisuus ja työpaikkarakentamiselle ja vaikutusalueella on asutusta hyvin vähän.

Liikenteen aiheuttama melualue on vaihtoehdossa 2 pienempi kuin vaihtoehdossa 1. Lisäksi vaihtoehdossa 1 rakentamisen aikainen louhinta sijoittuisi melko lähelle Pernon liittymän eteläpuolista asutusta aiheuttaen tilapäisiä muutoksia asuinalueen melutasoon, tärinään ja ilmanlaatuun. Sama koskee luonnollisesti liittymän pohjoispuolella, Raision puolella, sijaitsevaa yhtenäistä asutusaluetta. Arviointiselostuksen mukaan rakentamisenaikaisen louhinnan vaikutukset voivat olla huomattavia.

Turun ympäristönsuojelu katsoo, että ympäristövaikutusten arviointiselostuksessa esitetyt pääperiaatteet kiintoaineksen torjuntaan ja vesistöjen lähialueisiin keskittymiseen ovat asianmukaisia. Turun ympäristönsuojelu kuitenkin esittää, että hulevesipäästöjen torjuntaan suunniteltaisiin ja osoitettaisiin asianmukaisia viivytys-, laskeutus- tai suodatusrakenteita myös tien käytön aikaisten päästöjen vähentämiseksi.

Ympäristövaikutusten arviointiselostuksen mukaan räjähteiden sisältämä typpi pyritään poistamaan

mahdollisimman tehokkaasti työmaajärjestelyillä (kappale 10.6). Molemmissa Raision kehittämisvaihtoehdoissa, mutta erityisesti vaihtoehdossa 1, esitetään runsaasti louhintaa. Täten typen poistamiseen käytettäviä työmaajärjestelyjä tulisi täsmentää sille tarkkuudelle, että voidaan arvioida niiden riittävyyttä typen poistoon.

Ympäristövaikutusten arviointiselostuksessa esitetyt kehittämisvaihtoehdot poikkeavat merkittävästi vaikutuksiltaan Turun kaupungin alueen luonnonympäristöön. Vaihtoehdossa 2 Turun alueelle tulisi ainoastaan kiertoliittymä ja kaksi ramppia Telakkatien yhteyteen. Liittymä sijoittuisi hiljattain metsittyneelle entiselle peltoalueelle, jolla ei ole erityisiä luontoarvoja. Sen sijaan vaihtoehdossa 1 alueen nykyistä luonnonympäristöä muutettaisiin laajamittaisesti lähes kilometrin matkalla, ja huomattavan suuria alueita muutettaisiin tiealueeksi. Naantalin pikatien ympäristö on tällä hetkellä pääsääntöisesti melko luonnontilaista metsäistä kallioaluetta. Suunnitelluilta liittymäalueilta ei ole tiedossa erityisiä luontokohteita. Alue soveltuu luonnonoloiltaan hyvin virkistyskäyttöön ja sen kautta kulkee merkitty ulkoilureitti, joskin virkistysarvoa vähentää Naantalin pikatien aiheuttama melu. Myös luonnonympäristöön kohdistuvien vaikutusten osalta vaihtoehto 2 (RaVE2) on merkittävästi haitattomampi.

Oheismateriaali 1Suunnitelmapiirustukset Turun alueelta ja sen läheisyydestä

Ympäristövaikutusten arviointiselostus

Va. toimialajohtaja Christina Hovi:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää antaa edellä olevan ehdotuksen mukaisen ympäristönsuojeluviranomaisen lausunnon Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle.

PäätösAsia pantiin pöydälle Van Ooikin Koiviston kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Ksylk § 23

Pöydältä 17.1.2017 § 10.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Samalla lautakunta päätti, että pöytäkirja tämän asian osalta tarkastetaan heti.

Jakelu

lausVarsinais-Suomen ELY-keskus/Ympäristö ja luonnonvarat