Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta7208.03.20163

947-2016 (350, 010)

Ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelman 2015 toteutuminen (Yth)

Tiivistelmä:

Ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelman mukaisen valvonnan toteutumisaste oli keskimäärin 62 %. Suunnitelmassa on mukana elintarvikevalvonta, terveydensuojelu, tupakkavalvonta, kuluttajaturvallisuus ja eläinlääkintähuolto. Tarkastuksia tehtiin tavoitteen mukaisesti, vuodessa keskimäärin 137 / tarkastaja (tavoite 130). Suunnitelmallisesta elintarvikevalvonnasta toteutui vain 22 %, mikä johtuu liian pienestä tarkastajamäärästä verrattuna valvontakohteiden määrään. Lautakunnan 2014 toteutumisen arvioinnin yhteydessä esittämät kaksi terveystarkastajan virkaa tarvitaan käyttöön. Ympäristöterveydenhuollon nettotappio pieneni vuodesta 2014. Valvonnasta ja sopimuksista saatavat tulot kattoivat 42 % toimintamenoista.

Ksylk § 72

Ympäristöterveydenhuolto, ympäristöterveydenhuollon johtaja Liisa Palmu 29.2.2016: 

Yleistä

Ympäristöterveydenhuollon vuodelle 2015 laatima valvontasuunnitelma kattaa elintarvike-, terveydensuojelu-, tupakka- ja kuluttajaturvallisuusvalvonnan sekä eläinten hyvinvoinnin valvonnan. Suunnitelma on hyväksytty kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnassa 13.1.2015 § 9. Valvontasuunnitelman mukainen valvonta on toimijalle maksullista. Valvontasuunnitelma mitoitetaan ja laaditaan valtakunnallisten ohjeiden mukaan tavoitteena valvonnan yhdenmukaisuus koko maassa. Myös valvontaresurssien riittävyys saadaan näin esille.

Suunnitelman toteutuminen raportoidaan Lounais-Suomen aluehallintoviraston kautta asianomaisille keskusviranomaisille, Elintarviketurvallisuusvirasto Eviralle (elintarvikevalvonta), Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle Valviralle (terveydensuojelu- ja tupakkavalvonta) ja Turvatekniikan keskukselle Tukesille (kuluttajaturvallisuusvalvonta). Tiedot siirtyvät osin suoraan kunnan tietojärjestelmästä valtion keskitettyyn tiedonhallintajärjestelmään, mutta osa tiedoista raportoidaan vieläkin käsin valmiita taulukkopohjia käyttäen. Kuntien tulee arvioida valvonnan toteutumista ja käsitellä arviointi kunnan ympäristöterveydenhuollosta vastaavassa monijäsenisessä toimielimessä.

Talous

Ympäristöterveydenhuolto

 

  2014 2015
Tulot € 649 240 475 949
Toimintamenot €1 347 2341 142 287
Netto € -697 994 -666 337

 

1. Terveysvalvonnan perusyksikkö (15 henkilöä):

 

  2014 2015
Tulot € 212 924 226 974
Toimintamenot € 770 476 815 404
Netto € -557 551-588 430

 

Terveysvalvonnassa on toteutettu työnjako siten, että elintarvikevalvontaa suoritti 2015 päätoimisesti kuusi terveystarkastajaa ja yksi kaupungineläinlääkäri. Terveydensuojelu-, tupakka- ja kuluttajaturvallisuusvalvontaa suoritti viisi terveystarkastajaa. Terveysvalvonnan yksikköön laskettiin lisäksi ympäristöterveydenhuollon johtaja, toimistosihteeri ja toimistonhoitaja. 

2. Eläinlääkintähuollon perusyksikkö (4 henkilöä):

Eläinlääkintähuollon perusyksikössä työskentelee valvontaeläinlääkäri, eläinsuojeluvalvoja ja kaksi eläintenhoitajaa. Siihen kuuluu kaksi kustannuspaikkaa, eläinlääkintähuolto ja eläinhoitola.

Eläinlääkintähuollon kustannuspaikalle lasketaan valvontaeläinlääkärin virasta aiheutuvat kustannukset ja siitä valtiolta saadut korvaukset sekä eläinten hoitoon (praktiikkaan) liittyvät osto- ja myyntisopimukset.

Eläinhoitolan kustannuspaikalle lasketaan eläinsuojeluvalvojan ja eläintenhoitajien henkilöstökulujen lisäksi eläinhoitolan pidosta aiheutuneet kulut sekä eläinhoitolan palveluja käyttäviltä sopimuskunnilta saadut tulot.

2.1. Eläinlääkintähuolto:

  2014 2015
Tulot € 305 336118 756
Toimintamenot € 464 190190 657
Netto € -158 853 -71 900

                   

2.2. Eläinhoitola:

  2014 2015
Tulot € 130 978130 218
Toimintamenot € 112 566136 225
Netto € +18 411 -6 007

 

Elintarvikevalvonta

Suunnitelmalliseen elintarvikevalvontaan kuuluvia kohteita oli vuonna 2015 Turussa 1597, joihin valtakunnallisen ohjelman mukaan suunniteltuja tarkastuksia olisi pitänyt tehdä 3140 kpl. Tarkastuksia tehtiin 878, joista suunnitelman mukaisia oli 694 (79 %) ja valvontasuunnitelman ulkopuolisia 184 (21 %). Suunnitelluista tarkastuksista toteutui 22 %. Vastaava luku 2014 oli 25 %.   

OIVA-tarkastukset tehdään Eviran mallin mukaisesti ja sen määräämässä aikataulussa. Kuntia on kehotettu varaamaan riittävästi resursseja toimijoiden tasapuolisen kohtelun turvaamiseksi. OIVA-tarkastukset alkoivat 1.5.2013. Aikaisempi arvio siitä, että nykyisillä tarkastajaresursseilla kohteiden kertaalleen läpikäyntiin kuluisi vähintään 3,5 vuotta, näyttää pitävän paikkansa. 2016 aikana saadaan 1. tarkastuskierros päätökseen, jolloin kussakin kohteessa on käyty ainakin kerran. Elintarvikevalvonnan kohteista suurin osa on sellaisia, jotka valvontasuunnitelman mukaan tulisi tarkastaa useita kertoja vuodessa. Tähän ei ole realistisia mahdollisuuksia. Kun OIVA-arvio on C tai D, tehdään uusintatarkastus, mistä seuraa suurempi tarkastustiheys näissä kohteissa eikä muihin kohteisiin ehditä. Evira on määrittänyt tarkastajille tavoitemääräksi 130 tarkastusta vuodessa 2015 alkaen.

Elintarvikenäytteitä otettiin 127, kun suunnitelmassa oli 101. Näytteitä on otettu enemmän kuin suunnitelmassa, koska huonojen tulosten johdosta otetaan neuvonnan jälkeen uusintanäyte. Lisäksi otettiin lounasravintoloista pintapuhtausnäytteitä 89 kpl. Suunnitelma toteutui 100 %:sti. Elintarvikevalvonnan näytteet koostuivat pääosin omista ja lisäksi Eviran projektinäytteistä. Eviran projektina tutkittiin juustojen patogeenisia bakteereja. Omissa projekteissa tutkittiin kypsän, jäähdytetyn kebablihan, irtojäätelön ja itse jauhetun jauhelihan hygieenistä laatua sekä marjojen ja sienten Cs 137-pitoisuutta.  

Valtakunnallisen suunnitelman mukaan laskettuna suunnitelmalliseen valvontaan 2015 olisi tarvittu 6,3 htv. Valtakunnallisen ohjeen mukaan resursseja tulisi olla 1,5-2 kertaa suunnitelmalliseen valvontaan varattu määrä eli 9-12 htv. Elintarvikevalvontaa tekee kuusi terveystarkastajaa ja yksi kaupungineläinlääkäri. Laskennallinen vaje elintarvikevalvonnassa on edelleen vähintään 3 htv. Lounais-Suomen aluehallintovirasto on pyytänyt lautakunnalta selvitystä Turun elintarvikevalvonnan resurssivajeesta, johon lautakunta vastasi esittämällä kahta uutta virkaa. Virkoihin oli varattu määräraha 2014 ja 2015 talousarviossa ja ne ovat sisältyneet toimialan henkilöstösuunnitelmaan, mutta niille ei ole saatu perustamislupaa. 

Terveydensuojelulain mukainen valvonta

Terveydensuojelulain mukaisiin suunnitelmallisen valvonnan kohteisiin kuuluvat mm. vesilaitokset, uimahallit, yleiset uimarannat, kauneushoitolat, oppilaitokset, päiväkodit, vanhainkodit ja liikuntatilat. Valvontakohteita 2015 oli 569.

Valtakunnallisessa suunnitelmassa valvonnan piiristä on poistettu 2015 alkaen sellaiset kohteet, joissa oleskelu on lyhytaikaista ja jotka todennäköisesti eivät aiheuta terveyshaittaa. Näitä kohteita ovat:

Suunnitelmallisen valvonnan piiristä poistetut kohteet kuuluvat kuitenkin edelleen ilmoitusvelvollisuuden piiriin ja ilmoituksista tehdään päätös (TsL 13 §). Näiden kohteiden valvontaa tehdään yhteydenottojen perusteella. Nämä yllättävät valvontatapaukset ovat ensisijaisia suhteessa säännölliseen valvontaan sillä yleensä niiden taustalla on terveyshaittaepäily.

Suunnitelmallisia tarkastuksia olisi valtakunnallisen suunnitelman mukaan laskien pitänyt tehdä Turussa 204 kpl. Edellä mainitun valvontakohteiden vähentämisen vuoksi määrä on puolet pienempi kuin 2014. Suunnitelmallisista tarkastuksista toteutui 153 eli 75 %. Terveydensuojelulain mukaisiin tarkastuksiin kuuluu huomattavan paljon suunnitelman ulkopuolista työtä, kuten asunnontarkastukset ja muut epäillyn terveyshaitan johdosta tehtävät tarkastukset sekä laivojen saniteettitarkastukset ja ruumiinsiirtojen todistaminen. Näitä ennalta suunnittelemattomia tarkastuksia oli 435 kpl, joka on 74% kaikista tarkastuksista. Terveydensuojelulain nojalla tehtyjä tarkastuksia oli kaikkiaan 588 kpl.

Suurista kohderyhmistä koulut ja päiväkodit tarkastetaan kolmen vuoden välein. 2015 ei näitä suurempia projekteja ollut, minkä vuoksi suunnitelmallisten tarkastusten osuus on pieni. Suunnitelman mukaisesti tarkastettiin mm. lastenkodit, tehostetun palveluasumisen yksiköt ja yksityiset oppilaitokset. Asunnontarkastuksia taloyhtiöiden tai asukkaiden pyynnöstä tehtiin 216 kpl.  

Näytteenottosuunnitelma toteutui 81 %:sti. Valvonta- eli viranomaisnäytteitä otettiin 506 kpl, kun suunnitelmassa niitä oli 624 kpl. Ero johtuu mm. tiettyjen valvontakohteiden odotettua vähemmästä käytöstä. Terveydensuojelulain tarkoittamia näytteitä ovat mm. lakisääteiset talousvesi-, uimarantavesi-  ja allasvesinäytteet. Vesilaitoksella ja uimahalleilla on mahdollisuus ottaa valvontatutkimusohjelman mukaiset näytteet itse, kun viranomainen on varmistunut näytteenottajan pätevyydestä. Valvontanäytteisiin on ohjeen mukaisesti laskettu myös muiden kuin terveydensuojeluviranomaisen ottamat valvontanäytteet.

Tupakkavalvonta

Suunnitelmallisen valvonnan kohteita ovat tupakointitilalliset ravintolat ja tupakkatuotteiden ja tupakointivälineiden myyntipaikat. Valvontakohteita 2015 oli 494.

Myös tupakkalain suunnitelmallista valvontaa on yksinkertaistettu 2015 alusta. Suunnitelmallisen valvonnan piiristä on poistettu sellaiset kohteet, joissa tupakointi on tupakkalain perusteella kielletty. Tällaisia kohteita ovat muun muassa täysin savuttomat ravintolat, päiväkotien ja oppilaitosten sisätilat ja ulkoalueet sekä virastojen ja viranomaisten sekä niihin verrattavien julkisten laitosten yleisölle ja asiakkaille varatut sisätilat. Tämä on vähentänyt huomattavasti suunnitelmallisen valvonnan laskennallista valvonta- ja resurssitarvetta.

Suunnitelmallista valvontaa ei suunniteltukaan tehtäväksi 2015, vaan keskityttiin tupakkalupien käsittelyyn ja ilmoitusten perusteella todettujen epäkohtien hoitamiseen sekä kouluttauduttiin tupakan vastikkeiden ja tupakkajäljitelmien mainonnallisen esillepanon valvontaan.

Laskennallisesti valtakunnallisen suunnitelman mukaan tarkastuksia olisi pitänyt tehdä 126 kpl, johon tarvittava resurssi olisi 0,1 htv. Kokonaisresurssitarve on 1,5-2-kertainen eli 0,2 htv. Käytännössä tämä resurssi kuluu tupakka- ja nikotiinivalmisteiden myyntilupien ja valvontamaksujen käsittelyyn. Lupia myönnettiin 2015 yhteensä 61 kpl (50 tupakka- ja 11 nikotiinilupaa).

Kuluttajaturvallisuusvalvonta

Valvonta kunnissa keskittyy valtakunnallisessa valvontasuunnitelmassa määritellyille painopistealueille, joihin sijoittuvia valvontakohteita Turussa on 132 kpl. Tällaisia kohteita ovat mm. kaikki ohjelmapalveluyritykset, erilaiset toimintakeskukset kuten laskettelumäet, kuntosalit, leikkikentät, yleisötilaisuudet, ratsastustallit ym.

Laskennallisesti valtakunnallisen suunnitelman mukaan tarkastuksia olisi pitänyt tehdä 132 kpl, joista toteutui 44 kpl eli 33 %. Ennalta suunnittelemattomia tarkastuksia oli lisäksi 24 kpl. Yhteensä kuluttajaturvallisuuslain mukaisia tarkastuksia oli 68 kpl.

Kuluttajaturvallisuuslain mukaisesta valvonnasta on laadittu valittuihin painopisteisiin kohdistuva työsuunnitelma, jonka mukaiset omat valvontaprojektit ja TUKESin ja AVIn organisoimat projektit toteutuivat n. 70 %:sti. Laajin projekti oli puolen vuoden aikana toteutettu Uimahallien ja kylpylöiden turvallisuus, joka toteutui kokonaisuudessaan. Omista projekteista toteutui n. 30 % ja suunnitelluista tarkastuksista n. 60 % johtuen tarkastusvaatimusten muutoksista ja tarkastusten siirrosta seuraavalle vuodelle terveydensuojeluun liittyviin tarkastuksiin.

Laskennallinen tarve suunnitelmalliseen valvontaan Turussa on 0,4 htv. Kokonaisresurssitarve on 1,5-2-kertainen eli 0,6-0,8 htv. Resursseja valvontasuunnitelmassa on osoitettu 0,4 htv.

Kuluttajaturvallisuusvalvonta siirtyy kunnilta TUKESille 1.5.2016. Vapautuva resurssi käytetään lisääntyviin sisäilma-asioihin sisäisillä työjärjestelyillä.    

Eläinten hyvinvointi

Valvontaeläinlääkäri teki eläinsuojelu- ja eläintautilain mukaisia tarkastuksia 204 kpl. Valvontaeläinlääkäri vaihtui 17.3.2015. Virassa oli hoitaja koko vuoden. Myös valvontaeläinlääkärin tavoite on 130 tarkastusta / vuosi. 

Eläinhoitolassa oli maksullisia hoitovuorokausia 6564. Löytö- ja haltuun otettujen eläinten hoitopalveluja myydään 13 kunnalle.

Hyötyeläinten eläinlääkäripalvelut päivystyksineen ostetaan Liedon ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueelta. Hyötyeläinten sairaskäyntejä Turussa oli virka-aikana 69 kpl ja päivystysaikana 27 kpl. 

Turun kaupungin järjestämässä maakunnallisessa Suomen Pieneläinklinikat Oy:ltä ostetussa pieneläinpäivystyksessä kävi 10 660 potilasta, joista turkulaisia oli 5467 kpl eli 51 %. Palveluntuottaja vaihtui 2015 alusta. Päivystyspotilaiden määrä on ilmoitettujen lukujen mukaan lisääntynyt edellisestä vuodesta 62 %. Ero saattaa johtua ainakin osittain palveluntuottajan laskutavasta.  

Johtopäätökset

Valvontasuunnitelma toteutui keskimäärin 62 %:sti, mikä on olemassa olevien resurssien mukaisesti asetettu tavoitteeksi. Terveysvalvonnan ja eläinlääkintähuollon tarkastuksia tehtiin yhteensä 1787, jonka mukaan keskiarvo tarkastajaa (11 terveystarkastajaa ja kaksi eläinlääkäriä) kohden on 137 tarkastusta vuodessa. Ympäristöterveydenhuollon tavoite on 130 tarkastusta / tarkastaja. Vaikka tarkastuksia on tehty keskimäärin tavoitteen mukaisesti, huolta aiheuttaa etenkin suunnitelmallisen elintarvikevalvonnan erittäin alhainen toteutumisaste.

Myös terveydensuojelulain mukainen tarkastus- ja asiantuntemustarve on jo vuosia ollut kasvava lisääntyvien sisäilma- ja asumishygieniaongelmien myötä. Näiden suunnittelemattomien terveydensuojelutarkastusten suuri määrä heikentää mahdollisuuksia suunnitelmalliseen valvontaan.    

Elintarvikevalvonnassa on edelleen vähintään kolmen henkilötyövuoden vaje. Elintarvikevalvontaan vuonna 2014 esitetyt kaksi terveystarkastajan virkaa tulee saada käyttöön ja varautua tulevina vuosina terveydensuojelun ja johtamisen resurssien parantamiseen.

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää merkitä tiedoksi ympäristöterveydenhuollon 2015 valvontasuunnitelman toteutuman ja toimittaa päätöksen tiedoksi Lounais-Suomen aluehallintovirastoon.

Lautakunta päättää todeta, että ympäristöterveydenhuollon voimavarat ovat riittämättömät ja että niitä tulee vahvistaa lautakunnan vuonna 2014 esittämillä kahdella uudella terveystarkastajan viralla. Kustannukset on huomioitu 2016 talousarviossa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedLounais-Suomen aluehallintovirasto