Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta1712.01.201617
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta3126.01.201610

6750-2015 (615)

Lausunto Turun hallinto-oikeudelle poikkeamispäätöksestä, Kärsämäentie 62, Kärsämäki (P 2015-654) (Hal)

Tiivistelmä:

Meidän Turku ry on valittanut Turun hallinto-oikeuteen poikkeamispäätöksestä, joka koskee asuinkerrostalon rakentamista Kärsämäen kaupunginosaan. Lausuntoehdotuksen mukaan valitus tulisi hylätä.

Ksylk § 17

Ympäristötoimialan hallinto, ympäristölakimies Nina Mattila 31.12.2015:

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta on myöntänyt 29.9.2015 § 287 TVT-Asunnot Oy:lle poikkeamispäätöksen asuinkerrostalon uudisrakentamiseksi Kärsämäen kaupunginosaan. Meidän Turku ry on valittanut päätöksestä hallinto-oikeuteen ja vaatinut päätöksen kumoamista.

Hallinto-oikeus on pyytänyt kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan lausuntoa asiassa 25.1.2016 mennessä.

Lausuntoehdotus

Turun kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta palauttaa viitelähetteen asiakirjoineen ja liittää oheen pyydetyt asiakirjat sekä ilmoittaa lausuntonaan asiaan kunnioittavasti seuraavaa:

Poikkeuksen myöntäminen

Kunta voi erityisestä syystä myöntää poikkeuksen maankäyttö- ja rakennuslaissa (MRL) säädetyistä tai sen nojalla annetuista rakentamista tai muuta toimenpidettä koskevista säännöksistä MRL:n 171 §:n mukaisesti. Poikkeus voidaan myöntää myös MRL:n 58 §:n mukaisesta velvollisuudesta rakentaa asemakaavan mukaisesti. Turun kaupungilla on toimivalta myöntää poikkeus merkittävääkin rakennusoikeuden ylitystä koskien kokeilulain (laki kevennettyjen rakentamis- ja kaavamääräysten kokeilusta) perusteella. Valituksen kohteena oleva päätös on maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n mukainen poikkeamispäätös. Kyse ei ole MRL 175 §:n mukaisesta rakennusluvan yhteydessä myönnettävästä vähäisestä poikkeuksesta.

Asemakaavan laatimistarve

MRL:n 51 §:n mukainen asemakaavan laatimistarvetta koskevan säännöksen taustalla on vanhastaan kunnan itsehallintoon perustuva oikeus kehittää alueitaan haluamassaan järjestyksessä. Säännöksessä ilmaistaan joustavin normein asemakaavan laatimistarve. Laatimistarvetta koskeva säännös ei luo yksittäiselle maanomistajalle oikeutta asemakaavaan, vaan kaavamonopoliin liittyvä kunnallinen päätäntävalta on säilynyt (HE vp 101/1998, 51 §:n yksityiskohtaiset perustelut). MRL 60.2 §:n mukaan sellaisen asemakaavan alueella, joka on ollut voimassa yli 13 vuotta ja joka merkittävältä osalta on edelleen toteuttamatta, rakennuslupaa ei saa myöntää sellaisen uuden rakennuksen rakentamiseen, jolla on alueiden käytön tai ympäristökuvan kannalta olennaista merkitystä, ennen kuin kunta on arvioinut asemakaavan ajanmukaisuuden. Kyseinen rakennuspaikka ei sijaitse sellaisen asemakaavan alueella, joka olisi merkittävältä osalta edelleen toteuttamatta, vaan tontit ovat rakentuneet.

Poikkeamisen edellytykset

MRL:n 172 §:n mukaan poikkeaminen ei saa aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuttaa luonnonsuojelun tavoitteiden tai rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista.

Rakennetun ympäristön tavoitteiden suojelulla viitataan asemakaavalla tai rakennusperintölailla suojeltuihin kohteisiin taikka kohteisiin, joiden rakennussuojelua ei ole lopullisesti saatettu päätökseen. Tontilla sijaitsee rakentamisen yhteydessä purettavaksi esitetty 40-50-luvulla rakennettu myymälärakennus, jolla ei katsota olevan sellaista kulttuurihistoriallista arvoa, että se pitäisi säilyttää. Kyseinen rakennus ei ole voimassa olevan yleiskaavan (Yleiskaava 2020) rakennussuojelukohde eikä sitä ole vireillä olevassa koko kaupungin yleiskaavassa tarkoitus esittää suojelukohteeksi. Museokeskuksella ei ole rakennuksen purusta huomautettavaa.

Rakennuksen sijoittamista osittain istutettavalle alueelle on perusteltu päätöksessä. Istutettavan alueen pienentymistä on myös kompensoitu asettamalla ehto koskien puuston säilyttämistä ja uusien puiden istuttamista.

Alueen kaupallisten palveluiden riittävyyttä on harkittu päätösehdotuksesta ilmenevällä tavalla. Neljä autopaikkaa on riittävä määrä ottaen huomioon liiketilan kerrosalan (297 k-m2). Päätöksessä on huomioitu riittävät autopaikat, leikki- ja oleskelualueet ja liikenneyhteydet. Toteutettavan leikki- ja oleskelualueen pinta-ala on asemapiirroksesta mitattuna noin 300 m2, joka on noin 10 %:a tontin pinta-alasta. Esitetty leikki- ja oleskelualueen pinta-ala on riittävä.

Uudisrakennuksen paikalle ja ympäristöön soveltuvuutta on harkittu päätöksestä ilmi käyvällä tavalla. Asuinkerrostalon rakentaminen paikalle ei poikkea ympäröivästä alueesta tavalla, joka estäisi poikkeuksen myöntämisen. Rakennettuja asuinkerrostalojen korttelialueita sijaitsee rakennuspaikan läheisyydessä (Leirikatu 12 ja Kärsämäentie 31). Päätökseen on otettu myös ehtoja, jotka ohjaavat rakennuslupamenettelyä. Viime kädessä rakennuksen ympäristöön soveltuvuus ratkaistaan MRL:n 135 §:n mukaisesti rakennusluvan myöntämisen yhteydessä.

Yleiskaavan ohjausvaikutus

Voimassa olevan yleiskaavamääräyksen mukaan alue varataan pääasiassa pientalovaltaiselle asumiselle. Voimassa oleva yleiskaava ei ole tarkkuudeltaan tonttikohtainen. Vireillä olevassa koko kaupungin yleiskaavatyössä (Yleiskaava 2029) on laadittu kolme vaihtoehtoista kehityskuvamallia, joiden käsittelyn jälkeen työ etenee luonnosvaiheeseen. Koko kaupunkia koskevan yleiskaavan vireillä olo ei estä poikkeuksen myöntämistä.

MRL:n 42.1 §:n mukaan yleiskaava on ohjeena laadittaessa ja muutettaessa asemakaavaa sekä ryhdyttäessä muutoin toimenpiteisiin alueiden käytön järjestämiseksi. MRL:n 42.3 §:n mukaan yleiskaava ei ole asemakaava-alueella voimassa muutoin kuin 1 momentissa tarkoitetun asemakaavan muuttamista koskevan vaikutuksen osalta.

Naapureiden osallistumismahdollisuudet

Naapurikiinteistöjen omistajille ja haltijoille on varattu mahdollisuus tutustua hakemusasiakirjoihin ja kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Kahden naapuritontin omistajat ovat tehneet muistutukset, joihin hakija on antanut vastineensa. Hakija on myös muuttanut osittain suunnitelmiaan muistutusten johdosta. Naapureiden kannanottoja on myös huomioitu asettamalla ehtoja. Esimerkiksi tontin länsipuolelle tulee päätöksen ehdon mukaan rakentaa aita näköesteeksi.

Tontin sijaitseminen pohjavesialueella

Rakennuspaikan sijaitseminen pohjavesialueella huomioidaan rakennustyötä suunniteltaessa ja toteutettaessa. Pohjavesiolosuhteiden huomioon ottamisesta säädetään voimassa olevan rakennusjärjestyksen 8 §:ssä.

Yhteenveto

Edellä esitetyn perusteella kunnalla on ollut toimivalta myöntää poikkeaminen ja poikkeamisen myöntämisen edellytykset ovat täyttyneet. Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta katsoo, että valitus tulisi hylätä.

Lisätietoja antaa tarvittaessa ympäristölakimies Nina Mattila 040-674 1633, nina.mattila@turku.fi PL 355, 20101 Turku.

Oheismateriaali 1Valituskirjelmä 3.11.2015

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää antaa Turun hallinto-oikeudelle edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon.

PäätösAsia pantiin pöydälle Sundqvistin Koiviston kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Eklund ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Ksylk § 31

Pöydältä 12.1.2016 17.

PäätösEhdotus hyväksyttiin. Päätös asiassa tehtiin äänin 9-4.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä päätökseksi tulleen esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Aaltonen, Ekroth, Hellstén, Hyyppä, Mattila, Meltovaara, Muurinen, Röberg ja Vierimaa.

Sundqvistin Van Ooikin kannattamana tekemän muutosehdotuksen puolesta äänestivät heidän lisäkseen Koivisto ja Sandelin.

Sundqvistin muutosehdotus oli seuraava:

Turun kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta palauttaa viitelähetteen asiakirjoineen ja liittää oheen pyydetyt asiakirjat sekä ilmoittaa lausuntonaan asiaan kunnioittavasti seuraavaa:

Maankäyttö- ja rakennuslain 172 §:n mukaan poikkeusta ei tulisi myöntää, jos se johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen. Kaavasta poikkeaminen olisi tässä hankkeessa mittavaa. Yleiskaava 2020:ssa pientalovaltaiselle asuntoalueelle (AP) ollaan kaavoittamassa kerrostalo. Asemakaavassa sallitun kahden asunnon rakentamisen sijaan tontille rakennettaisiin 39 asuntoa, sallittujen kahden kerroksen sijaan rakennettaisiin talosta kolmikerroksinen ja rakennusalan rajat ylitettäisiin itäpuolella 6 metrillä ja eteläpuolella 3 metrillä. Tontin vieressä olevat pientalotonttien omistajat ovat muistutuksissaan huomauttaneet mm. siitä, että näin mittava poikkeus kaavasta veisi pois yksityisyyden.

Asiassa ei ole esitetty maankäyttö- ja rakennuslaissa tarkoitettua erityistä syytä näin olennaiseen poikkeamiseen. Kysymys siitä, voidaanko suunniteltu rakentaminen toteuttaa, tulee arvioida asemakaavan muuttamisesta säädetyssä järjestyksessä. Tällöin voidaan yksittäisiä poikkeamislupia laajemmin ja maanomistajien yhdenvertainen kohtelu huomioon ottaen arvioida hankkeen vaikutukset ja toteuttamisen edellytykset.

Edellä esitetyn perusteella esitämme, että hallinto-oikeus kumoaa Meidän Turku ry - Vårt Åbo ry:n valituksen mukaisesti valituksen alaisen päätöksen kaikilta osin.

Eklund ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Jakelu

lausTurun hallinto-oikeus