Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta37101.12.20158

11748-2015 (350)

Maa- ja metsätalousministeriön esiselvitys ympäristöterveydenhuollon valtiollistamisesta (Yth)

Tiivistelmä:

MMM on julkaissut esiselvityksen ympäristöterveydenhuollon (YTH) valtiollistamisen edellytyksistä. Uudistamisessa tulisi lähteä liikkeelle keskustason ohjausjärjestelmän kehittämisestä. YTH:n yksiköiden kokoa voitaisiin vielä nykyisestä kasvattaa. Paikallista valvontaa voitaisiin hallinnoida 10-20 alueelta. Yhtenä vaihtoehtona voisi olla toiminnan yhdistäminen sote-uudistukseen. Jos vain osa YTH:a valtiollistettaisiin, osa-alueita voisivat olla eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvonta sekä elintarvikevalvonta.

Ksylk § 371

Ympäristöterveydenhuolto, ympäristöterveydenhuollon johtaja Liisa Palmu 20.11.2015:

Raportin tiivistelmä:

Ympäristöterveydenhuollon valtiollistamisen esiselvityshanke toteutettiin maa- ja metsätalousministeriön sekä sosiaali- ja terveysministeriön yhteisrahoituksella. Tavoitteena oli arvioida valtiollistamiseen liittyviä vaikutuksia ja kysymyksiä, jotka tulisi ratkaista varsinaisessa selvitysvaiheessa.

Selvitystyössä huomioitiin kunnallisen ympäristöterveydenhuollon henkilöstön näkemyksiä, aiempia tutkimuksia ja selvityksiä, pyydettiin kommentteja sidosryhmiltä sekä haastateltiin Norjan, Tanskan ja Ruotsin elintarvikevalvontaviranomaisia.

Esiselvityksen johtopäätöksiin on nostettu toimialalla todettuja ongelmakohtia ja näihin mahdollisia ratkaisuehdotuksia. Nämä ovat myös niitä haasteita, joihin tulisi löytää ratkaisut huolimatta siitä, edetäänkö varsinaiseen valtiollistamisen selvitysvaiheeseen tai itse valtiollistamiseen.

Esiselvityksen mukaan toimialan uudistamisessa tulisi lähteä liikkeelle ensisijaisesti keskustason ohjausjärjestelmän kehittämisestä. Tavoitteena tulisi olla selkeä, johdonmukainen ja käytännön työtä edistävä ohjaus. Ohjausketjuja

tulisi lyhentää ja selkeyttää, jolloin ohjaus saadaan yhdenmukaistettua paikallistasolle saakka. Aluehallintovirastojen resurssien ja tehtävien suuntaaminen tulisi arvioida uudelleen nykytilanteeseen paremmin soveltuviksi.

Kuntatason osaamisen hyödyntäminen on myös erittäin tärkeää. Toimialalla tulisi lisäksi olla käytössä yhdenmukainen tietojärjestelmä, joka vähentäisi kohtuutonta raportointiin käytettävää työaikaa.

Seutuyksiköihin siirtyminen on monin tavoin nostanut toiminnan tasoa ja niiden kokoa voitaisiin vielä nykyisestään kasvattaa. Tällöin yhtenä vaihtoehtona voisi olla toiminnan yhdistäminen sote-uudistukseen.

Erityistä osaamista vaativienkohteiden valvonta taas olisi järkevää toteuttaa valtakunnallisesti tai alueellisesti toimivien valvojien toimesta. Asiakastyön haasteisiin tulisi pyrkiä vastaamaan lisäämällä koulutusta ja mahdollisuutta oikeudelliseen apuun. Yrityksille suunnattua neuvontaa tulisi samoin lisätä.

Pelätty paikallistuntemuksen katoaminen valtiollistamisen myötä ei välttämättä ole uhka vaan voi lisätä valvonnan riippumattomuutta ja objektiivisuutta.

Selvitysaineiston perusteella mahdollisia valtiollistettavia osa-alueita voisivat olla eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvonta sekä elintarvikevalvonta. Mikäli osa ympäristöterveydenhuollosta säilyisi kunnilla ja osa kokonaisuudesta

valtiollistettaisiin, tulisi huolehtia erityisesti kuntiin jäävien sektoreiden riittävästä resursoinnista ja osaamistasosta.

Oheismateriaali 1Ympäristöterveydenhuollon valtiollistamisen esiselvityshanke. Maa- ja metsätalousministeriön julkaisu 9/2015

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää merkitä MMM:n esiselvityksen ympäristöterveydenhuollon valtiollistamisesta tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.