Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta35724.11.201513

6002-2014 (613, 627, 021)

Lausunto Turun hallinto-oikeudelle Patriankatu 2:n asemakaavavalituksesta (Hal)

Tiivistelmä:

Lautakunnan hyväksymästä Patriankatu 2:n asemakaavanmuutoksesta on valitettu hallinto-oikeuteen. Lausuntoehdotuksen mukaan valitus tulisi hylätä.

Ksylk § 357

Kaupunginsihteeri Satu Lehto 17.11.2015:

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta on 15.9.2015 § 272 hyväksynyt asemakaavanmuutoksen Patriankatu 2 (31/2014), jolla muutettiin Nummen kaupunginosan Vatselankadun ja Patriankadun kulmassa ollut omakotitontti asuintalojen korttelialueeksi.

Yksityishenkilö on valittanut asemakaavapäätöksestä Turun hallinto-oikeudelle, joka on pyytänyt lautakunnan lausuntoa asiassa 30.11.2015 mennessä.

Valituskirjelmässä on esitetty seuraavat valitusperusteet:

1.   Asemakaava on yksiselitteisesti yleiskaavan vastainen, yleiskaava on vanhentunut ja kaupungin käyttämät yleiskaavamääräykset lain ja asetuksen vastaisia.

2.    Melkein koko Vatselankadun pientaloalueen asemakaavoitus on vanhentunut ja kaavarajaus on liian suppea eli päätös sekä asemakaavaselostus puutteellinen.

3.   Rakennusmassa on aivan ylimitoitettu verrattuna naapuritontteihin ja alueen maisemaan ja yleisilmeeseen, mikä on yhdenvertaisuusperiaatteen vastaista.

4.   Asemakaava ei täytä sille laissa asetettuja vaatimuksia

5.   Selvitykset ovat riittämättömät

Ehdotus annettavaksi lausunnoksi

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta palauttaa viitelähetteen asiakirjoineen, liittää oheen pyydetyt asiakirjat sekä ilmoittaa lausuntonaan asiaan seuraavaa:

Asemakaavan kuvaus

Kaavanmuutosalue on osa pientaloaluetta, jossa rakennuskanta on pääosin toteutunut 1920-luvulla. Muutosalue rajautuu etelässä Patriankatuun, lännessä Vatselankatuun ja idässä Patrianpuistoon. Pohjoisessa muutosalue rajautuu Vatselankatu 5:een (tontti 102-1), jossa sijaitsee rakennusrekisterin mukaan yksi- ja kaksikerroksiset rivitalot, jotka on rakennettu vuonna 1928. Rakennusten kerrosalat ovat 331 k-m2 ja 441 k-m2 ja tonttitehokkuus e = 0,59. Alueen välittömässä läheisyydessä sijaitsee 1980-2000-luvun aikana toteutettuja rivitaloja, 1952 rakennettu 11-kerroksinen asuinkerrostalo sekä useita Turun yliopiston ja Turun kauppakorkeakoulun kiinteistöjä.

Asemakaavanmuutoksessa korttelialue osoitetaan asuintalojen korttelialueeksi, jossa sallittu kerrosluku on II. Julkisivut tulee toteuttaa vaalealla puuverhouksella. Kattojen kaltevuus on oltava 1/2,5 - 1/3 ja asuinrakennuksen vesikaton ylimmän kohdan korkeusasema saa olla enintään +26.00. Kattojen materiaalina on käytettävä tumman harmaata sileää saumattua peltiä. Asuinrakennuksen Patriankadun puoleiselle julkisivulle saa sijoittaa enintään 2 metriä syviä parvekkeita rakennusalaa ylittäen. Tontin rajalle saa sijoittaa ikkunoita. Rakennusluvasta on kuultava kaupunkikuvaneuvottelukuntaa.

Autopaikkoja on varattava yksi kutakin 120 kerrosalaneliömetriä kohti. Polkupyöräpaikkoja on varattava kaksi asuntoa kohti. Muutoksella tontin yhteenlaskettu rakennusoikeus on 720 k-m2, josta talousrakennuksen rakennusoikeutta 20 k-m2. Tonttitehokkuus e = 0.88. Rakennusoikeuden lisäys muutosalueella on 490 k-m2.

Patriankadun varrelle on osoitettu puin ja pensain istutettava alueen osa.

Yleiskaavan vastaisuudesta

Kaupunginvaltuuston 18.6.2001 hyväksymässä oikeusvaikutteisessa Turun yleiskaavassa 2020 kaavanmuutosalue sijaitsee julkisten palvelujen ja hallinnon alueella (PY). Yleiskaavamääräyksen mukaan alue varataan pääasiassa julkisten palvelujen, hallinnon, asumisen, virkistyksen sekä alueelle tarpeellisen yhdyskuntateknisen huollon ja liikenteen käyttöön. Yleiskaava on näin ollen ollut maankäyttö- ja rakennuslain 42.1 §:n mukaisesti ohjeena asemakaavaa muutettaessa.

Yleiskaava on lainvoimainen, joten tässä yhteydessä ei ole tarpeen ottaa kantaa valituksessa esitettyihin väitteisiin siitä, että yleiskaavan PY-merkinnän määrittely ei olisi lainmukainen.

Turun kaupungin yleiskaava 2029 on vireillä. Siinä yhteydessä on tarkoitus tutkia keskusta-aluetta osayleiskaavan tarkkuudella. Kaupunginhallitus päättää yleiskaavan kehityskuvan valinnasta kokouksessaan 23.11.2015.

Vatselankadun asemakaavatilanteesta

Laajemman alueen asemakaavanmuutos on vireillä työnimellä ”Vatselankatu”, jossa on tarkoitus selvittää Turun yliopiston paikoitustarpeita sekä kävely- ja pyöräily-yhteyden parantamista Ylioppilaskylään. Vatselankadun asemakaavanmuutoksen valmistelu jatkuu Yliopiston pysäköintiselvityksen valmistuttua. Samassa yhteydessä tulevat arvioitavaksi myös mahdolliset rakennetun ympäristön suojeluasiat.

Patriankadun varrella olevien tonttien omistajat ovat jättäneet kaupungille aloitteita alueen asemakaavan muuttamiseksi ja niitä käsitellään erillisenä hankkeena. Tämä on perusteltua, sillä muiden Patriankadun varrella olevien tonttien piha-alueita ja rakennuksien osia on ulotettu asemakaavan mukaiselle katualueelle. Asemakaavan muutoksen yhteydessä tulee näin ollen tarkastella Patriankadun katualueen suhdetta sen varrella oleviin kiinteistöihin, rakennuksiin ja pihajärjestelyihin. Patriankatu 2:n valituksenalainen asemakaavanmuutos ei edellytä tarkistuksia Patriankadun katualueella, joten se on voitu käsitellä omassa kaavoitusprosessissaan. Kaava-alueen rajaus on näin ollen tarkoituksenmukainen.

Selvitysten riittävyydestä

Maankäyttö- ja rakennuslain 9.1 §:n mukaan kaavan tulee perustua kaavan merkittävät vaikutukset arvioivaan suunnitteluun ja sen edellyttämiin tutkimuksiin ja selvityksiin. Kaavan vaikutuksia selvitettäessä otetaan huomioon kaavan tehtävä ja tarkoitus.

Kuten alueen kuvauksen yhteydessä on todettu, on kaavanmuutosalueen ympäristössä hyvin eri tyyppistä rakentamista eri tehokkuuksin, joten lähitalojen rakentamistehokkuuksien selvittäminen ei ole ollut tarpeen. Myöskään asemakaavan liikenteellisiä vaikutuksia ei ole ollut tarpeen enemmälti selvittää. Rakennussuojelusta vastaavana viranomaisena museopalvelut ei ole edellyttänyt enempiä selvityksiä kaava-alueen 1920-luvulla valmistuneesta rakennuksesta tai saunasta.

Erityinen taloudellisten vaikutusten arviointi ei myöskään ole ollut tarpeen. Kaavanmuutoksen hyväksymisen edellytyksenä oleva maankäyttösopimus on hyväksytty kiinteistöliikelaitoksen johtokunnassa 10.6.2015 § 316 ja sopimus on allekirjoitettu 18.8.2015. Nummen kaupunginosassa on viime vuosina tehty ja tullaan jatkossa tekemään sellaisia liikenne - ja kunnallistekniikan investointeja, jotka ovat edellyttäneet maankäyttösopimusta.

Asemakaavanmuutoksen yhteydessä on näin ollen tarpeellisessa määrin selvitetty kaavan vaikutuksia, joiden perusteella voidaan arvioida kaavan sisältövaatimusten täyttyminen.

Rakentamistehokkuudesta ja asemakaavan sisältövaatimuksista

Patriankatu 2:n tontti sijaitsee Vatselankadun kulmassa ja liittyy Vatselankadun yhtiömuotoisten tonttien kokonaisuuteen. Muutosalueen naapurissa Parkinkadun varrella sijaitsee viisi kaksikerroksista asuinrakennusta, jotka vastaavat ulkomuodoltaan, kerrosluvultaan ja rakennustyypiltään kaavanmuutoksen mahdollistamaa rakentamista (ks. tarkemmin kuva kaavaselostuksen s. 7). Kun vielä otetaan huomioon, että Patriankatu 2:n tontti on selvästi suurempi kuin useimmat muut Patriankadun varrella sijaitsevat omakotitontit ja tonttitehokkuus jää selvästi alle yhden, on asemakaavassa osoitettu rakentaminen perusteltua eikä sen voida katsoa olevan yhdenvertaisuusperiaatteen vastaista.

Kaavamääräyksin (mm. julkisivumateriaali, rakennuksen vesikaton ylimmän kohdan korkeusasema ja kattokaltevuus) on varmistettu uudisrakennuksen yhteensopivuus lähiympäristöön.

Vatselankatu 2:n tonttiliittymä on osoitettu samaan paikkaan kuin nykyinen tonttiliittymä, joten siltä osin kaavanmuutos ei muuta nykyistä tilannetta. Liikennesuunnittelusta saadun tiedon mukaan Vatselankadulla ei ole erityisiä liikenteellisiä ongelmia. Vatselankadun asemakaavanmuutoksen valmistelu, jossa pyritään mm. parantamaan kävely- ja pyöräily-yhteyttä Ylioppilaskylään, jatkuu Yliopiston pysäköintiselvityksen valmistuttua (ks. tarkemmin edellä).

Kaavamääräyksen mukaan autopaikkoja on varattava yksi kutakin 120 kerrosalaneliömetriä kohti. Polkupyöräpaikkoja on varattava kaksi asuntoa kohti. Autopaikat tulee sijoittaa tontille. Kun otetaan huomioon kaava-alueen sijainti lähellä keskustaa ja yliopistokampusta, hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrella, on autopaikkavaatimusta pidettävä riittävänä.

Näin ollen asemakaavanmuutos täyttää maankäyttö- ja rakennuslain 54 §:ssä asemakaavalle asetetut sisältövaatimukset.

Yhteenveto

Kaava-asiakirjoissa sekä edellä esitetyn perusteella lautakunta katsoo, että Patriankatu 2:n asemakaavanmuutos on lainmukainen. Valitus tulee näin ollen hylätä perusteettomana.

Lisätietoja antaa tarvittaessa kaupunginsihteeri Satu Lehto, puh. 044 9074 064, satu.j.lehto@turku.fi.

Oheismateriaali 1Valituskirjelmä 21.10.2015

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää antaa Turun hallinto-oikeudelle edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin

Päätös asiassa tehtiin äänin 10-2, 1 poissa.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä päätökseksi tulleen esittelijän ehdotuksen puolesta äänestivät Aaltonen, Ekroth, Hellstén, Hyyppä, Muurinen, Ruohonen, Röberg, Säteri, Van Ooik ja Vierimaa.

Koivisto ja Sandelin äänestivät Koiviston muutosehdotuksen puolesta.

Sundqvist oli poissa kokouksesta.

Koiviston Sandelinin kannattamana tekemä muutosehdotus oli seuraava:

Tiivistelmä: Lautakunnan hyväksymästä Patriankatu 2:n asemakaavanmuutoksesta on valitettu hallinto-oikeuteen. Lausuntoehdotuksen mukaan valitus tulisi hyväksyä.

Perustelut: Koska laajemman alueen asemakaavanmuutos työnimellä "Vatselankatu" on vireillä ja siinä tarkastellaan muiden Patriankadulla sijaitsevien kiinteistöjen suhdetta sen varrella oleviin kiinteistöihin, rakennuksiin ja pihajärjestelyihin, ei kaava-alueen rajaus ole tarkoituksenmukainen. Tarkoituksenmukaista on nimenomaan käsitellä kaava-alue kokonaisuutena, jotta kaava-alueen kiinteistöt saavat yhdenvertaisen käsittelyn.

Jakelu

lausTurun hallinto-oikeus