Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta20616.06.20154

6483-2014 (613, 627)

Asemakaava- ja asemakaavanmuutosluonnos "Port Aboa", Korppolaismäki (os. Kölikatu, Veneveistämönranta) (22/2014) (Ks)

Tiivistelmä:

Port Aboa -nimiselle venevalkama-alueelle ja sen lähiympäristöön on laadittu 2.6.2015 päivätty luonnos, jonka tavoitteena on sallia alueelle liiketilan rakennusoikeutta ja kevyen liikenteen avattava siltayhteys Lauttarantaan. Kaavateknisistä syistä aluetta on laajennettu. Kaava-alueen pinta-ala on noin 9 hehtaaria, josta maa-aluetta on noin 1,4 hehtaaria. Kerrosalaa on osoitettu 400 k-m2.

Ksylk § 206

Kaupunkisuunnittelu, kaavoitus, kaavoitusarkkitehti Sissi Qvickström 9.6.2015:

Taustaa ja nykytilanne

Luonnos on laadittu laajuudeltaan noin yhdeksän hehtaarin suuruiselle alueelle, josta maata on n. 1,4 ha. Alue sijaitsee Majakkarannassa. Pääosa suunnittelualueesta on venevalkaman aluetta, mutta sitä ei ole otettu asemakaavan mukaiseen käyttöön. Alueelle on rakennettu veneiden lasku- ja nostoluiska ja siellä on toiminut polttoaineen jakeluasema, alueen muita osia on vuokrattu erilaisiin lyhytaikaisiin toimintoihin. Alue on kaupungin omistuksessa ja sijaitsee Kölikadun ja Veneveistämönrannan läheisyydessä.

Suunnittelutilanne

Maankäyttöä ohjaa Turun kaupunkiseudun maakuntakaava 2004 ja Turun yleiskaava 2020. Näissä on tavoitteina rakentaa rantaa kiertävä ulkoilureitti, ja alue on merkitty maisemallisesti arvokkaaksi alueeksi. Lisäksi alue on osoitettu virkistysalueeksi, jolle saa rakentaa ulkoilutyyppisen virkistystoiminnan tiloja ja alueelle tarpeellisia yhdyskuntateknisen huollon tiloja sekä liikenneväyliä. Maakuntakaavassa ja Yleiskaavassa alue rajautuu asumisen (A) käyttöön.

Suunnittelualue on asemakaavoissa osoitettu venevalkama-alueeksi (LV) ja puisto-alueeksi (VP) sekä vesialueeksi (W). Pääosa vesialueesta on asemakaavoittamatonta. Alueen asemakaavat on vahvistettu 29.1.1993, 13.11.2000 ja 25.1.2003.

Suunnittelun vaiheet ja osallistuminen

Aloite

Asemakaavan laadinta perustuu anomukseen, jonka on tehnyt Kiinteistöliikelaitoksen johtokunta 26.2.2014 § 92.

Osallistuminen

Asemakaavanmuutoksen vireilletulosta ilmoitettiin kirjeellä ja kuulutuksella 28.6.2014. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma postitettiin osallisille. Kaavamuutosalue rajattiin uudelleen käsittämään ympäröivää vesi- ja puistoaluetta. Kaupunginosarajoja tarkastettiin. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma päivitettiin.

Kaavahankkeesta saatiin kaksi mielipidettä viranomaisilta. Mielipiteensä jättivät Vesiliikelaitos ja Ympäristötoimialan ympäristönsuojelu. Mielipiteet on huomioitu kaavaluonnoksessa.

Mielipiteet on esitetty vuorovaikutusraportissa.

Osallistumis- ja arviointisuunnitelman perusteella jätettiin kirjallisesti yhteensä 25 mielipidettä, joissa osassa oli useampi allekirjoitus. Lisäksi on esitetty suullisia mielipiteitä. Mielipiteet on lajiteltu alueen osoitteiden mukaan, ja esitetty tiivistettyinä vuorovaikutusraportissa. Alkuperäiset ovat asiakirjan liitteinä.

Selkeästi suurimpana huolena mielipiteissä on tontille suunniteltavan liikerakennuksen/kahvilan negatiiviset vaikutukset lähinaapuruston näkymiin merelle. Mielipiteitä kohdistettiin mm. rakennusoikeuden määrään ja rakentamisen sijoittumiseen tontilla, rakennusten korkeuteen ja rakennusten massoitteluun.

Seuraavaksi esitettiin kritiikkiä autopaikkojen määrästä ja sijoittamisesta. Toteutuessaan venevalkama lisäisi liikennettä ja aiheuttaisi häiriötä. Autopaikkoja ei saisi sijoittaa rantaan, eikä myöskään aidata.

Kevyen liikenteen väylä tulisi säilyttää ja puistoa lisätä alueella. Alueen maaperän pilaantuneisuus ja tulevat ruoppaukset tulivat myös usein esille mielipiteissä.

Mielipiteet on otettu kaavoitustyössä huomioon vähentämällä autopaikkojen määrää ja sijoittumista. Kaavamääräyksillä ohjataan alueen rakentamista.

Luonnos

Luonnosvaiheessa on etsitty vaihtoehtoisia ratkaisuja alueen jäsentelyyn. Luontevimpana on pidetty Lauttarannansillan sijoittumista alueen pohjoisreunaan Kölikadun jatkeeksi. Kahvilan rakennusmassa sijoittuu myös sillan tuntumaan. Piha-alueet avautuvat etelään ja venesataman suuntaan. Veneveistämönrannan ja lähimmän asuinkerrostalon väliin on jätetty puistoalue. Asemakaavan pääasiallinen käyttö:

LV-1

Venesataman korttelialue.

Korttelialueelle saa rakentaa venesatamaa palvelevia liikerakennuksia ja terassin sekä portaita, ramppeja ja laitureita. Alueelle saa sijoittaa veneiden polttoaineen jakelupisteen.

Rakennuksen muodon, julkisivumateriaalien ja värityksen tulee sopeutua kaupunkikuvallisesti arvokkaaseen ympäristöön. Rakennusluvasta on kuultava kaupunkikuvaneuvottelukuntaa tai vastaavaa toimielintä. Alueelle on laadittava piha- ja istutussuunnitelma. Rakennettavan aidan on oltava läpinäkyvä ja ympäristöön sopiva.

Alueella ei saa harjoittaa veneiden talvisäilytystä.

Autopaikkoja on rakennettava seuraavasti:

1 autopaikka kutakin 5 venepaikkaa kohti

1 autopaikka kutakin ravintola- ja liiketilan 50 kerrosalaneliötä kohti.

Rakennettavat polkupyöräpaikat:

1 polkupyöräpaikka kahvilan ja ravintolan 12 asiakaspaikkaa kohti.

Alueella on arvioitava maaperän ja sedimenttien puhdistustarve. Tutkimuksissa pilaantuneiksi havaitut alueet on kunnostettava ennen rakentamiseen ryhtymistä.

Hulevesiä ei saa johtaa käsittelemättöminä vesistöön, vaan ne tulee johtaa suodattimien kautta kunnan ympäristöviranomaisten hyväksymällä tavalla.

Liite 1Luonnoskartta 2.6.2015

Oheismateriaali 1Vuorovaikutusraportti

Oheismateriaali 2OAS-vaiheen mielipiteet

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää hyväksyä 2.6.2015 päivätyn luonnoksen laadittavan asemakaavaehdotuksen ”Port Aboa” pohjaksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tpvYmpäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, kaavoitusyksikkö


Liitteet:

Ksylk § 206
Liite 1:Luonnoskartta 2.6.2015