Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta20916.06.20157

5384-2015 (613)

Turun kaupungin lausunto Kaarinan kaupungille Silvolanrinteen asemakaavasta ja asemakaavan muutoksesta (Ks)

Tiivistelmä:

Lausuntoehdotuksen mukaan Kohmonteiden yhdistäminen Kaarinan ja Turun rajalla joukkoliikennekadulla on tarkoituksenmukaista. Muun moottoriajoneuvoliikenteen sallimiseen lausuntoehdotuksessa suhtaudutaan kielteisesti. Muun liikenteen kuin joukkoliikenteen kiellon noudattamisen varmistamiseksi tulisi katuosuus varustaa tehokkailla rakenteellisilla esteillä.

Ksylk § 209

Kaupunginsihteeri Satu Lehto ja suunnittelupäällikkö Matti Salonen 9.6.2015:

Kaarinan kaupunginhallitus on pyytänyt Turun kaupungilta lausuntoa Silvolanrinteen asemakaavasta ja asemakaavan muutoksesta 19.6.2015 mennessä.

Hallintosäännön 23 § 1 mom. 15)-kohdan mukaan lautakunnan tehtäviin tehtäväalueellaan kuuluu antaa muille viranomaisille kaupunginhallitukselta pyydetyt sellaiset lausunnot, joilla ei ole tavanomaista yleisempää merkitystä.

Suunnittelualue käsittää asemakaavoittamattoman osan Kohmontietä noin 50 metrin matkalla Turun ja Kaarinan kaupunkien väliseltä rajalta Kaarinantielle päin. Asemakaavan tarkoituksena on kaavoittaa Kohmontien puuttuva osuus Turun kaupungin rajalta Kaarinantielle päin. Katuyhteyden rakentaminen on edellytys Turun seudun rakennemallin mukaisen joukkoliikenneyhteyden kehittämiselle, sillä muita järkeviä ratkaisuja toteuttaa vaihdoton yhteys Kultanummelta Turun keskustaan ei juuri ole.

Asemakaavassa Kohmontie on joukkoliikenteelle varattu katu, jota koskee seuraava kaavamääräys: ”Kohmontiet voidaan yhdistää myös katuna, jossa läpiajo on kielletty. Kaarinantien ja Jaanintien välinen läpiajo estetään linja-autoja lukuun ottamatta kameravalvontaan perustuvalla tai muulla järjestelmällä”.  

Lausuntoehdotus

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta ilmoittaa kaupungin lausuntona asiaan seuraavaa:

Turun ja Kaarinan yhdistävä joukkoliikennekatu on tarkoituksenmukainen asukkaita hyvin palvelevan ja kustannustehokkaan joukkoliikennelinjaston kehittämiseksi.

Muun moottoriajoneuvoliikenteen kuin läpiajon salliminen ko. kadulla olisi periaatteessa hyväksyttävissä, mutta käytännössä tällainen ratkaisu johtaisi hallitsemattomaan autoliikenteeseen Kohmontiellä sekä Turun että Kaarinan puolella.

Läpiajo -käsite tarkoittaa läpiajokieltoalueen päästä päähän ajamista siten, ettei ajoneuvosta läpiajokieltoalueella poistuta tai siihen nousta taikka pureta tai lastata kuormaa. Laajan, kuten Jaanintien ja Kaarinantien välisen, läpiajokieltoalueen valvonta on hyvin hankalaa ja paljon valvontaresursseja vaativaa. Kameravalvonnallakin pitäisi pystyä mm. osoittamaan aukottomasti, ettei alueen läpi ajanut ajoneuvo ole alueella pysähtynyt matkustajien tai kuorman vuoksi. Kameravalvonnan toteuttaminen siten, että se mahdollistaisi läpiajokieltoa rikkovien autoilijoiden sakottaminen, on lainsäädännöllisesti ja teknisesti hyvin ongelmallista.

Käytännössä ainoa tapa estää Kohmontiellä hallitsematon läpiajo, on tehdä Turun ja Kaarinan katuverkon yhdistävästä kadusta puhtaasti joukkoliikennekatu, jolla muu moottoriajoneuvoliikenne kielletään liikennemerkein ja estetään rakenteellisin keinoin. Tämän vuoksi katuosuus tulisi asemakaavassa merkitä yksiselitteisesti joukkoliikennekaduksi. Muun liikenteen estämiseen tarvittavat rakenteelliset järjestelyt voidaan määrittää katusuunnitteluvaiheessa.

Oheismateriaali 1Silvolanrinteen muutos

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää antaa Kaarinan kaupungille edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausKaarinan kaupunki