Ympäristönsuojelun valvontaraportti 2014

 

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta hyväksyi ympäristönsuojelun tulosalueen valvontasuunnitelman vuodelle 2014 kokouksessaan 25.3.2014. Valvontasuunnitelma käsittää kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle lainsäädännössä määrätyt valvontatehtävät sekä kaupungin ympäristönsuojelun tulosalueelle määräämät muun lainsäädännön mukaiset valvontatehtävät. Kaikkiaan ympäristönsuojelussa valvontaan käytettiin vuoden 2014 aikana noin seitsemän henkilötyövuotta.

 

Ympäristönsuojelulaki

 

1. Ympäristölupavelvolliset laitokset (kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen myöntämät ympäristöluvat)

 

Ympäristölupavelvollisten laitosten valvontaa toteutettiin neuvotteluin ja tarkastuskäynnein lupavalmistelun yhteydessä. Luvan myöntämisen jälkeen laitosten toimintaa seurattiin tarkastuskäynnein ja vuosiraportein ympäristölupapäätöksen edellyttämällä tavalla. Laitoksiin tehtiin vuoden aikana 39 tarkastuskäyntiä. Vuosiraportteja laitoksista tuli kaikkiaan 56. Lisäksi ympäristönsuojelutoimiston edustaja on osallistunut yhteistarkastuksiin Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa valtion aluehallinnon luvittamiin laitoksiin.

 

Vuonna 2014 myönnettiin 7 uutta ympäristölupaa ja tehtiin päätös 8 ympäristöluvan rauettamisesta.

 

2. YSL 116 § mukaiset rekisteröinnit

 

Vuoden aikana rekisteröitiin ympäristönsuojelun tietojärjestelmään neljä kattilalaitosta, kaksi asfalttiasemaa ja yksi polttonesteiden jakeluasema.

 

3. Toiminnat, joilta ei edellytetä ympäristölupaa

 

Yritystarkastuksilla tutustuttiin yritysten toimintaan ja mahdollisiin ympäristövaikutuksiin. Tarkastuksissa kiinnitettiin eniten huomiota jätehuoltoon ja jätteiden lajitteluun, koska kaikissa yrityksissä syntyy jätteitä. Jätevesiasiat (ml. erotuskaivot), ilmanpäästöt, melu ja kemikaaliasiat tulivat esiin osassa yrityksistä. Painotukset vaihtelivat toimialan mukaan.

 

Öljylämmitteisillä kiinteistöillä selvitettiin myös säiliön kokoa, sijoitusta ja mahdollisia tarkastuksia ja samalla tiedotettiin öljysäiliöiden tarkastusvelvollisuudesta.

 

Kaikista tarkastuksista laadittiin pöytäkirja, johon kirjattiin saadut tiedot ja mahdolliset huomautukset toiminnan saattamiseksi säännösten mukaiseksi. Yleisiä huomautuksen aiheita olivat öljysäiliön tarkastamattomuus sekä puutteet vaarallisten jätteiden säilytyksessä.

 

Kaupunginosittain tehdyt tarkastukset

 

Valvontasuunnitelman mukainen tarkastettava kaupunginosa oli Oriketo, jossa tehtävät tarkastukset jouduttiin siirtämään seuraavaan vuoteen, koska syksyllä 2014 ympäristönsuojelulle ilmoitettiin satama-altaassa havaituista öljyvuodoista. Ilmoituksen johdosta päätettiin tehdä ympäristötarkastuksia Iso-Heikkilän teollisuusalueella syksyn 2014 aikana. Kaupunginosassa tehtiin 26 yrityskiinteistötarkastusta ja alueen omakotitaloihin lähetettiin 63 kirjettä, joissa tiedusteltiin omakotitalojen öljysäiliöiden kunnossapitoa.

 

Toimialakohtaiset tarkastukset

 

Valvontasuunnitelman mukainen tarkastettava toimiala oli terveydenhuolto. Lääkäriasemien ja terveydenhuollon yksiköiden tarkastuskierros aloitettiin alkuvuonna 2014, mutta em. öljyvuotoihin liittyvien tarkastusten takia suurin osa toimialan tarkastuksista jouduttiin siirtämään seuraavaan vuoteen. Lisäksi tarkastettiin muutamia muiden toimialojen yrityksiä esim. saatujen ilmoitusten perusteella. Toimialakohtaisia tarkastuksia tehtiin vuoden aikana kaikkiaan 14.

 

Rakennusjätteet

 

Rakennusten purkamisessa ja merkittävissä korjauksissa syntyvän jätteen lajittelua ja toimittamista hyötykäyttöön tai käsittelyyn valvottiin rakennusjäteilmoitusten avulla. Rakennusvalvonta antaa purku- tai rakennusluvan hakijalla ilmoituslomakkeen, jonka hakija tai urakoitsija toimittaa täytettynä rakennusvalvontaan tai ympäristönsuojeluun. Tarvittaessa hakijalta pyydettiin lisäselvityksiä tai toimittamaan kohteesta loppuraportti. Joissakin tapauksissa tarkistettiin esim. ympäristökuntien viranhaltijoilta, saako rakennusjäteilmoituksessa mainittu jätteen toimituspaikka ottaa vastaan ilmoituksessa mainittua jätettä. Rakennusjäteilmoituksia käsiteltiin 134 kappaletta.

 

Yleisöilmoituksiin perustuvat tarkastukset

 

Ympäristönsuojelutoimisto on tehnyt valvontakäyntejä myös yrityksiin, joiden toiminnan puutteista on ilmoitettu. Kysymyksessä on voinut olla esim. roskaantunut piha-alue tai yrityksen aiheuttamat ilmapäästöt. Asiaa on selvitetty yrityksen edustajien kanssa ja annettu tarvittaessa ohjeita tilanteen korjaamiseksi.

 

4.YSL 118 § mukaiset päätökset (Meluilmoitukset)

 

Vuoden aikana tehtiin kaikkiaan 23 päätöstä meluilmoituksista, näistä 14 liittyi rakentamiseen tai työmaihin ja 9 huvi- ja yleisötilaisuuksiin.

 

5. Maaperän pilaantuneisuuden valvonta ja öljyvuotojen torjuntatoimet

Vuoden 2014 aikana ympäristönsuojelun tulosalue teki yhteensä 9 päätöstä pilaantuneen maaperän puhdistamisesta. Maaperän puhdistamista koskevat asiat ratkaistiin ilmoitusmenettelyllä.

 

Ympäristönsuojelu antoi kaksi lausuntoa koskien maaperän kunnostuksen toteutusta ja yhden lausunnon maaperän kunnostuksen loppuraportista sekä pinta-, orsi- ja pohjaveden tarkkailusuunnitelmasta. Lisäksi ympäristönsuojelu antoi yhden lausunnon maaperän haitta-ainetutkimuksesta sekä yhden lausunnon ympäristöteknisiä mittauksia koskevasta yhteenvetoraportista.

 

Ympäristönsuojelu valvoi puhdistamispäätösten käytännön toteutusta suorittamalla työmaakatselmuksia kunnostuskohteisiin ja tarkastamalla kohteiden loppuraportit. Tulosalue valvoi myös useita maaperän kunnostustyömaita, joissa rakentamisen yhteydessä jouduttiin ennalta arvaamattomasti poistamaan haitta-ainepitoisia maa-ainesjätteitä. Lisäksi ympäristönsuojelu tarkasti liittyykö vireillä oleviin kaavoihin ja kaivulupahakemuksiin mahdollisesti pilaantuneita maa-alueita.

 

Tiedot kohteista, joissa on tehty maaperätutkimuksia tai –kunnostuksia, on merkitty maaperän tilan tietojärjestelmään, jota päivitetään säännöllisesti. Kaikki maaperän tilan tietojärjestelmässä olevat kohteet on merkitty karttaohjelma WebMapiin, jolloin mahdollisesti pilaantuneen kohteen olemassaolo tietyssä osoitteessa on myös kaupungin muiden virastojen ja laitosten käytettävissä.

 

Öljyvahinkojen torjunta ja jälkitoimet

 

Syksyllä 2014 Turun kaupungin alueella sattui kaksi merkittävää öljyvuotoa (Lentoaseman ja Majakkarannan ympäristössä), joiden torjuntatoimien yhteydessä ympäristönsuojelu valvoi mm. maaperän ja pohjaveden puhdistamista sekä hyväksyi osaltaan tarvittavat jälkitarkkailutoimet. Molemmissa vuototapauksissa käynnistettiin myös poliisitutkinta. Satama-altaassa havaittiin myös toistuvasti öljykalvoa veden pinnalla. Pääosin öljy päätyi altaaseen laiturirakenteiden keskimmäisestä viemäriputkesta. Ympäristönsuojelu teki ympäristötarkastuksia hulevesiviemärin piirissä olevilla kiinteistöillä loka - joulukuussa 2014 alkaen satama-altaan pohjukan pohjois- ja koillispuolella olevista toiminnoista edeten Iso-Heikkilän ja Patterihaan suuntaan. Tarkastuksilla kartoitettiin toimijoiden mahdollinen öljyn käsittely ja varastointi sekä käytössä olevat ja käytöstä poistetut öljysäiliöt ja öljynerottimet. Tarkastuksilla ei ilmennyt selkeitä syitä öljyvuotoihin. Joillakin kiinteistöillä huomautettiin öljysäiliöiden tarkastusten laiminlyömistä. Mahdollista päästölähdettä kartoitetaan edelleen viemärisukelluksin ja mittalaitteiden avulla yhteistyössä vesiliikelaitoksen ja Kuntecin kanssa.

 

 

6. Ympäristönsuojelulain nojalla annettujen asetusten valvonta

 

Ns. hajajätevesiasetuksen valvontaa toteutettiin maankäyttö- ja rakennuslain mukaisen lupakäsittelyn yhteydessä. Kaikkiaan 63 uudisrakennus- ja valvontakohteesta annettiin lausunto ja osaan näistä tehtiin tarkastus. Hulevesien johtamista koskevia lausuntoja annettiin 3 ja maalämmön rakentamista koskevia lausuntoja 4.

 

 

7. Ympäristönsuojelumääräysten valvonta

 

Ympäristömääräysten noudattamista valvottiin yleisesti muiden tarkastusten yhteydessä.

 

Ympäristönsuojelutoimisto teki tarkastuksia kohteissa, joissa öljysäiliön poistamisvelvoitteeseen haettiin poikkeusta tai säiliön epäiltiin vuotaneen. Säiliön poistamisvelvollisuudesta tehtiin 9 poikkeamispäätöstä.

Jätelaki

 

Jätelain ja sen nojalla annettujen kaupungin jätehuoltomääräysten valvontaa tehtiin yritysten ympäristövalvonnan yhteydessä. Lisäksi yleisöilmoitusten perusteella tarkastettiin asuinkiinteistöjä. Ilmoitukset liittyivät yleensä jäteastioiden puuttumiseen joko kokonaan tai joidenkin hyötyjäteastioiden puutteeseen, pihojen tai jätetilojen roskaantumiseen sekä puutteelliseen kompostointiin. Useimpiin näistä kohteista tehtiin tarkastus ja kiinteistöjen haltijoille lähetettiin kirje, jossa pyydettiin korjaamaan havaittu epäkohta.

 

Ympäristönsuojelu teki kaksi päätöstä jätehuoltomääräysten poikkeamisesta. Päätökset koskivat huonokuntoisen talon käyttämistä paloharjoituskohteena ja jäteastian tyhjennysvälin pidentämistä.

 

Kaupungin kiinteistöliikelaitos ja Turun Seudun Kuntatekniikka Oy ilmoittivat ympäristönsuojeluun havaitsemistaan kohteista, joissa puutarhajätettä oli viety esim. kaupungin puistoalueille. Koska puutarhajätteen läjittäminen ympäristöön katsotaan roskaamiseksi, ympäristönsuojelu lähetti ohjekirjeen puutarhajätteen oikeasta käsittelystä noin 60 asuinkiinteistölle.

 

Roskaantuneiden alueiden tarkastuksia tehtiin noin sata. Tarkastuksia tehtiin n. 50 eri kohteessa ja ne tehtiin pääasiassa saatujen ilmoitusten perusteella. Tapauksesta riippuen kiinteistön haltijaa pyydettiin siivoamaan roskaantunut alue noin kuukauden sisällä. Talvikaudella määräajat olivat pidempiä.

 

Kehotukset annettiin pääasiassa lähettämällä kiinteistönhaltijalle tarkastuspöytäkirja mahdollisine lisäohjeineen. Mikäli kiinteistön haltija tai hänen edustajansa oli paikalla tarkastushetkellä, vähäisemmissä roskaantumistapauksissa voitiin sopia myös suullisesti aikataulusta ja kehotettiin siistimään alue. Tämän jälkeen kohteeseen tehtiin 1–2 jälkitarkastusta. Lisäksi tehtiin n. 40 tarkastusta, joista ei laadittu pöytäkirjaa.

 

Kaupungin omistamilta maa-alueilta siivoutuksia on hoidettu yhteistyössä Kiinteistöliikelaitoksen ja Hyvinvointitoimialan Työkeskuksen ulkoryhmän kanssa. Ympäristönsuojelu on myös yhteistyössä Kiinteistöliikelaitoksen kanssa poistanut kiinteistöille ja tiealueille hylättyjä romuajoneuvoja.

 

Lisäksi ELY-keskus on toimittanut ympäristönsuojelutoimistolle tiedoksi valvontaa varten 7 ilmoitusta jätteen hyötykäytöstä maanrakennuksessa. Kohteet merkittiin Trimble Locus ‑paikkatietojärjestelmään.

 

Kesällä 2014 valvottiin Satava-Kakskerran osa-alueilla sijaitsevien kiinteistöjen jätehuoltoa. Selvityksen tarkoituksena oli täydentää jätehuoltorekisteriä. Ympäristönsuojelu lähetti noin 130 kiinteistöille kirjeen, jossa pyydettiin selvitystä kiinteistöjen jätehuollosta. Selvityksen perusteella todettiin puutteita noin 30 kiinteistöllä. Kyseisiä kiinteistöjä kehotettiin noudattamaan voimassa olevia jätehuoltomääräyksiä ja hankkimaan kiinteistölle asianmukaiset jätteiden keräilyvälineet.

 

Jätevirtojen valvonnan yhteydessä todettiin, että kunnan vastuulla olevaa jätettä oli päätynyt sellaisille yksityisille jätteenkuljetusyrityksille, joilla ei ollut voimassa olevaa sopimusta kyseisten jätteiden vastaanotosta tai käsittelystä. Asiasta jätettiin tutkintapyyntö.

 

Hyötyjätepisteet

 

Turun kaupungin alueella on hyötyjätepisteitä noin 300 eri paikassa. Näistä erillisiä paperinkeräyspisteitä on noin 120 ja kaikkien kolmen jakeen (lasi, metalli ja paperi) hyötyjätepisteitä 220. Joissain kohteissa kerätään myös kartonkia.

 

Hyötyjätepisteiden ylläpidosta vastaa Turun Seudun Jätehuolto Oy ja yksittäisten paperinkeräysastioiden osalta Paperinkeräys Oy. Kummallakin on alihankkijat suorittamassa varsinaista astioiden tyhjennystoimintaa.

 

Jätehuoltoon liittyviä pienimuotoisia neuvonta- ja konsultointikäyntejä on tehty noin 20 kiinteistöllä (mukaan lukien kaupungin kiinteistöt).

 

Vesilaki

 

Etelä-Suomen aluehallintovirasto myönsi vuonna 2014 yhteensä 3 vesilain mukaista lupaa Turun alueelle. Turun kaupungin alueella tehtiin Varsinais-Suomen ELY-keskukselle vesilain mukaisia ruoppausilmoituksia 21, pääasiassa liittyen mökkirantojen ruoppaukseen.

Vesihuoltolaki

 

Vesijohto- ja viemäriverkostoihin liittymättömillä kiinteistöllä tehtiin 20 tarkastusta. Viranomaispäätöksiä tehtiin 15, liittyen pääosin hulevesiviemäröintiin.

Kalastuksen valvonta ja kalastusluvat

 

Kalastuksen valvontaa hoitivat Airisto-Velkuan ja Lounais-Suomen kalastusalueiden kalastuksenvalvojat kaupungin toimeksiannosta. Airisto-Velkuan kalastusalue suoritti Turun kaupungin vesialueilla valvontaa yhteensä 5 eri valvontakierroksella. Kaikilta tavatuilta kalamiehiltä tarkastettiin luvat. Lounais-Suomen kalastusalue on tehnyt noin 70 valvontatarkastusta, pääasiassa Aurajoella Halistenkosken alapuolella.

 

Vuonna 2014 kaupungin vesialueita vuokrasi 5 ammattikalastajaa.

 

Verkkokalastuslupia kaupungin kalastusalueille myytiin kaikkiaan 297 ja muita kalastuslupia 236. Näistä yleiskalastuslupia oli 203, katiskalupia 19 ja pitkäsiimalupia 14.

 

Maa-aineslaki

 

Voimassa olevia maa-aineslupia on Turun kaupungin alueella kahdessa kohteessa. Maa-ainesten ottamisesta toimitetaan vuosittain raportti ympäristönsuojelutoimistoon. Alueet tarkastettiin kerran vuoden aikana toiminnan ja raportoinnin oikeellisuuden arvioimiseksi.

Luonnonsuojelualueiden valvonta

 

Luonnonsuojelualueiden rauhoitusmääräysten noudattamista valvotaan säännöllisesti maastokäyntien yhteydessä. Kevät- ja kesäaikaan kiinnitetään erityistä huomiota koirakuriin. Rauhoitusaikana valvotaan maastossa kulkemista luonnonsuojelualueilla sekä lintuluodoilla. Luonnonsuojelualueilla käytiin useampia kertoja viikossa läpi vuoden.

 

Metsästyslupien valvonta

 

Turun alueella toimii 11 metsästysseuraa. Näiden toimintaa valvottiin vuosiraporttien avulla. Lisäksi käytiin viisi kertaa mahdollisissa ongelmakohteissa tarkkailemassa, ettei alueilla ole luvatonta toimintaa, mm. sorsastuskauden alkaessa Maarian altaalla, jonne ei ole myönnetty sorsastuslupia.

 

Maastoliikennelaki

 

Vuoden aikana käytiin 15 kertaa kohteissa, joissa oli ilmennyt luvatonta maastoliikennettä.

Ulkoilulain mukaiset leirintäalueilmoitukset

 

Vuonna 2014 tehtiin kaksi ilmoitusta tilapäisistä leirintäalueista. SF-Caravan Turku Ry:n järjestämä Caravan Show & Camping Turun Messu- ja Kongressikeskuksen alueella toistuu vuodesta toiseen samanlaisena. Alueella ei tehty tarkastusta, koska ongelmia ei aiempina vuosina ole ollut. Vantaan Festivaalit Oy:n järjestämä Ruisrockin leirintäalue sijoittui myös Messukeskuksen alueelle. Kohde tarkastettiin yhdessä paloviranomaisen ja poliisin kanssa ennen alueen avaamista.

 

Tutkintapyynnöt

 

Vuoden 2014 aikana ympäristönsuojelu teki poliisille neljä tutkintapyyntöä. Ne koskivat jätelain rikkomista siten, että kunnan vastuulle kuuluvaa yhdyskuntajätettä epäillään toimitetun vääriin toimituspaikkoihin. Toisessa tapauksessa tutkintapyyntö koski merkittävää roskaantumista ja kemikaalin maahan vuotamista. Yksi tutkintapyyntö tehtiin luvattomasta maastoajosta moottorikäyttöisellä ajoneuvolla luonnonsuojelualueella sekä yksi ympäristön pilaamisesta. Poliisi tutki lisäksi pelastuslaitoksen ilmoituksesta kahta öljyvuototapausta.

 

Arvio valvontasuunnitelman toteutumisesta

 

Ympäristövalvonta toteutui vuoden 2014 aikana määrällisesti hyvin valvontasuunnitelman mukaisesti. Tarkastusten yhteydessä annettuja ohjeita ja määräyksiä noudatettiin yleensä hyvin. Näin ollen valvonnan vaikuttavuutta voidaan pitää varsin hyvänä.

 

Ympäristölupien valvonnassa käytettiin työkaluna Trimble Locus -ohjelmaa. Tietokanta käsittää ympäristölupien paikka- ja rekisteritiedot vuodesta 2000 alkaen. Myös roskaantumisasiat, rakennusjäteilmoitukset ja tiedot ei-luvitettujen toimintojen valvonnasta on laitettu ohjelmaan. Ympäristölupatiedot ja tiedot mahdollisesti pilaantuneista maa-alueista näkyvät myös karttaohjelma WebMapissa, jolloin ne ovat myös kaupungin muiden virastojen ja laitosten käytettävissä.