Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta11431.03.20157

1250-2013 (350)

Elintarvike-, terveydensuojelu-, tupakka- ja kuluttajaturvallisuuden valvontasuunnitelman 2014 toteutuminen (Yth)

Tiivistelmä:

Terveysvalvonnan valvontasuunnitelman mukaisen valvonnan toteutumisaste oli vuonna 2014 keskimäärin n. 60 %. Valvonnasta puuttui laskennallisesti vähintään viiden henkilön työpanos. Suurin vajaus on elintarvikevalvonnassa, jonka toteutumisaste oli tarkastusten osalta vain 25 %. Lautakunnan 2014 toteutumisen arvioinnin yhteydessä esitetyt kaksi terveystarkastajan virkaa tarvitaan käyttöön.

Ksylk § 114

Ympäristöterveydenhuolto, ympäristöterveydenhuollon johtaja Liisa Palmu 23.3.2015:

Yleistä

Ympäristöterveydenhuollon vuodelle 2014 laatima valvontasuunnitelma kattaa elintarvike-, terveydensuojelu-, tupakka- ja kuluttajaturvallisuusvalvonnan sekä eläinten hyvinvoinnin valvonnan. Suunnitelma on hyväksytty kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnassa 14.1.2014 § 15. Valvontasuunnitelman mukainen valvonta on toimijalle maksullista. Valvontasuunnitelma mitoitetaan ja laaditaan valtakunnallisten ohjeiden mukaan tavoitteena valvonnan yhdenmukaisuus koko maassa. Myös valvontaresurssien riittävyys saadaan näin esille.

Suunnitelman toteutuminen raportoidaan Lounais-Suomen aluehallintoviraston kautta asianomaisille keskusviranomaisille, Elintarviketurvallisuusvirasto Eviralle (elintarvikevalvonta), Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle Valviralle (terveydensuojelu- ja tupakkavalvonta) ja Turvatekniikan keskukselle Tukesille (kuluttajaturvallisuusvalvonta). Tiedot siirtyvät osin suoraan kunnan tietojärjestelmästä valtion keskitettyyn tiedonhallintajärjestelmään, mutta osa tiedoista raportoidaan vieläkin käsin valmiita taulukkopohjia käyttäen. Kuntien tulee arvioida valvonnan toteutumista ja käsitellä arviointi kunnan ympäristöterveydenhuollosta vastaavassa monijäsenisessä toimielimessä.

 

1. Terveysvalvonnan perusyksikkö:

 20132014
Tulot €208 436212 924
Toimintamenot €780 618770 476
Netto-572 182-557 551

 

Toimintamenoista (ei sisällä vuokraa eikä vyörytyksiä) 94 % oli henkilöstömenoja. Tulot lisääntyivät edellisestä vuodesta 2 % ja nettotappio pieneni 2,6 %.

Terveysvalvonnassa on toteutettu työnjako siten, että elintarvikevalvontaa suoritti 2014 päätoimisesti kuusi terveystarkastajaa ja yksi kaupungineläinlääkäri. Terveydensuojelu-, tupakka- ja kuluttajaturvallisuusvalvontaa suoritti viisi terveystarkastajaa.

2. Eläinlääkintähuollon perusyksikkö:

Eläinlääkintähuollon perusyksikössä työskentelee valvontaeläinlääkäri, eläinsuojeluvalvoja ja kaksi eläintenhoitajaa. Siihen kuuluu kaksi kustannuspaikkaa, eläinlääkintähuolto ja eläinhoitola. Eläinlääkintähuollon kustannuspaikalle lasketaan valvontaeläinlääkärin virasta aiheutuvat kustannukset ja siitä valtiolta saadut korvaukset sekä eläinten hoitoon liittyvät osto- ja myyntisopimukset. Eläinhoitolan kustannuspaikalle lasketaan eläinsuojeluvalvojan ja eläinhoitoapulaisten kustannusten lisäksi eläinhoitolan pidosta aiheutuneet kulut sekä eläinhoitolan palveluja käyttäviltä sopimuskunnilta saadut tulot.

2.1. Eläinlääkintähuolto:

 

 20132014
Tulot €299 529-305 336
Toimintamenot €464 546464 190
Netto-165 017158 853

 

2.2. Eläinhoitola:

 

 20132014
Tulot €100 914130 978
Toimintamenot €111 633112 566
Netto10 71818 411

 

Elintarvikevalvonta

Suunnitelmalliseen elintarvikevalvontaan kuuluvia kohteita oli vuonna 2014 Turussa 1679, joihin valtakunnallisen ohjelman mukaan suunniteltuja tarkastuksia olisi pitänyt tehdä 3164 kpl. Tarkastuksista toteutui 963, joista suunnitelman mukaisia oli 780 ja valvontasuunnitelman ulkopuolisia 183. Määrä on  hieman suurempi kuin 2013. Suunnitelluista tarkastuksista toteutui 25 %. Vastaava luku 2013 oli 24 %.   

OIVA-tarkastukset tehdään Eviran mallin mukaisesti ja sen määräämässä aikataulussa. Kuntia on kehotettu varaamaan tähän riittävästi resursseja toimijoiden tasapuolisen kohtelun turvaamiseksi. 24.2.2015 mennessä OIVA-tarkastuksen piiriin kuuluvista kohteista, joita 2014 oli 1354 kpl, oli tarkastettu yhteensä 659 kpl eli n. 50 %. OIVA-tarkastukset alkoivat 1.5.2013. Aikaisempi arvio siitä, että nykyisillä tarkastajaresursseilla kohteiden kertaalleen läpikäyntiin kuluisi vähintään 3,5 vuotta, näyttää pitävän hyvin paikkansa. Elintarvikevalvonnan kohteista suurin osa on sellaisia, jotka valvontasuunnitelman mukaan tulisi tarkastaa useita kertoja vuodessa. Tähän ei ole realistisia mahdollisuuksia. Kun OIVA-arvio on C tai D, tehdään uusintatarkastus, mistä seuraa suurempi tarkastustiheys näissä kohteissa. Siten niissä kohteissa, joissa OIVA-arvio on ehditty tehdä, toteutuu tavoiteltu tarkastustiheys. Tästä ei kuitenkaan ole apua, kun kohteeseen ei ehditä ollenkaan. Evira on määrittänyt tarkastajille tavoitemääräksi 130 tarkastusta vuodessa 2015 alkaen. Turussa tarkastuksia tehtiin 2014 keskimäärin 138 / tarkastaja. Vaikka tarkastusmäärien suhteen on päästy tavoitteeseen, toteutuu tasapuolisuus huonosti ja se näkyy, koska OIVA-raportti on julkinen ja sen tulee olla asiakkaiden nähtävissä elintarvikehuoneistossa ja internetissä.  

Elintarvikenäytteitä otettiin 66, kun suunnitelmassa oli 154. Suunnitelmasta toteutui 43 %. Vaje johtui siitä, että jauhelihasertifikaattijärjestelmästä luovuttiin ja suurin osa näistä (81 näytettä) jäi ottamatta. Jos tätä ei huomioida, toteutuma oli 90 %. Elintarvikevalvonnan näytteet koostuivat pääosin toimijoiden omavalvonnan tehokkuuden toteamiseksi otetuista näytteistä sekä projektinäytteistä. Projekteja oli kaksi valtakunnallista kasvisten vierasainevalvontaan liittyviä ja kolme itse suunniteltua. Näissä tutkittiin lämminsavukalan ja myymälässä tai laitoksessa valmistetun jauhelihan hygieenistä laatua sekä torimyynnissä olleiden marjojen ja sienten Ce137-pitoisuutta.

Valtakunnallisen suunnitelman mukaan laskettuna suunnitelmalliseen valvontaan 2014 olisi tarvittu 6,5 htv. Valtakunnallisen ohjeen mukaan resursseja tulisi olla 1,5 - 2 kertaa suunnitelmalliseen valvontaan varattu aika eli 10-13 htv. Elintarvikevalvontaa tekeviä terveystarkastajia on 6 ja eläinlääkäreitä 1. Laskennallinen vaje elintarvikevalvonnassa on edelleen vähintään 3 htv. Lounais-Suomen aluehallintovirasto on pyytänyt lautakunnalta selvitystä Turun elintarvikevalvonnan resurssivajeesta, johon lautakunta vastasi esittämällä kahta uutta virkaa. Virkoihin oli varattu määräraha 2014 talousarviossa, mutta niille ei ole vielä saatu perustamislupaa. 

Terveydensuojelulain mukainen valvonta

Terveydensuojelulain mukaisiin suunnitelmallisen valvonnan kohteisiin kuuluvat mm. vesilaitokset, uimahallit, yleiset uimarannat, kampaamot, kauneushoitolat yms., oppilaitokset, päiväkodit, vanhainkodit, asumispalvelut ja majoituspalvelut. Valvontakohteita oli 2014 1265 kpl. Suunnitelmallisia tarkastuksia olisi valtakunnallisen suunnitelman mukaan pitänyt tehdä 432 kpl, joista toteutui 292 eli 68 %. Terveydensuojelulain mukaisiin tarkastuksiin kuuluu huomattavan paljon suunnitelman ulkopuolista työtä, kuten asunnontarkastukset ja muut epäillyn terveyshaitan johdosta tehtävät tarkastukset sekä erilaiset selvitykset sekä lausunnot. Näitä ennalta suunnittelemattomia tarkastuksia oli 523 kpl. Terveydensuojelulain nojalla tehtyjä tarkastuksia oli siis kaikkiaan 815 kpl.  

Suunnitelman mukaisesti tarkastettiin koulut ja yksityiset päiväkodit, joihin tehtiin yhteensä 108 tarkastusta. Lisäksi tarkastettiin mm. mielenterveys- ja päihdekuntoutujien tehostetut palveluasunnot ja osa vanhusten palvelutaloista. Asunnontarkastuksia taloyhtiöiden tai asukkaiden pyynnöstä tehtiin 236 kpl.  

Näytteenottosuunnitelma toteutui suunnitellun mukaisesti n. 100 %. Valvonta- eli viranomaisnäytteitä otettiin 646 kpl. Terveydensuojelulain tarkoittamia näytteitä ovat mm. lakisääteiset talousvesi- ja uimavesinäytteet. Vesilaitoksella ja uimahalleilla on mahdollisuus ottaa valvontatutkimusohjelman mukaiset näytteet itse, kun viranomainen on varmistunut näytteenottajan pätevyydestä. Valvontanäytteisiin on ohjeen mukaisesti laskettu myös muiden kuin terveydensuojeluviranomaisen ottamat valvontanäytteet.

Tupakkavalvonta

Suunnitelmallista tupakkavalvontaa tehtiin terveydensuojelulain mukaisten muiden tarkastuksen yhteydessä, yhteensä 88 tarkastusta. Tupakkavalvonnan kohteita ovat kaikki tupakan myyntipaikat ja paikat, joissa tupakoidaan tai tupakointi on erikseen kielletty. Tällaisia kohteita ovat esim. tupakkakopit, ravintoloiden ulkoterassit, ravintolat, oppilaitokset, julkiset tilat ja suurtapahtumat. Yhteensä tupakkavalvonnan piirissä oli yli 2000 kohdetta, joista painopisteenä 2014 oli 473 kohdetta ja 473 tarkastusta. Toteutuma on 19 %.

Koska kohdemäärä ja tarkastusten mitoitus on epärealistinen, suunnitelmallinen tupakkavalvonta olisi tarkoituksenmukaista toteuttaa valtakunnallisina tai alueellisina projekteina, joita ei 2014 ollut. Resursseja painopisteiden mukaiseen valvontaan tarvittaisiin 0,6 htv. Tupakkavalvontaa tekevien tarkastajien työaika kuitenkin kuluu lähes 90 %:sti terveydensuojelulain mukaiseen valvontaan, joten 1 olemassa oleva resurssi on käytännössä n. 0,2 htv.    

Kuluttajaturvallisuusvalvonta

Valvonta kunnissa keskittyy valtakunnallisessa valvontasuunnitelmassa määritellyille painopistealueille, joihin sijoittuvia valvontakohteita Turussa on n. 460 kpl. Tällaisia kohteita ovat mm. kaikki ohjelmapalveluyritykset, erilaiset toimintakeskukset kuten laskettelumäet, kuntosalit, leikkikentät, yleisötilaisuudet, ratsastustallit ym.

Laskennallisen kohdemäärän mukaan tarkastuksia olisi pitänyt tehdä 219 kpl, joista toteutui 95 kpl eli 43 %. Ennalta suunnittelemattomia tarkastuksia oli 15 kpl. Yhteensä kuluttajaturvallisuuslain mukaisia tarkastuksia oli 110 kpl.

Kuluttajaturvallisuuslain mukaisesta valvonnasta on laadittu valittuihin painopisteisiin kohdistuva työsuunnitelma, jonka mukaiset omat valvontaprojektit ja TUKESin ja AVIn organisoimat projektit toteutuivat n. 80 %:sti. Laajimmat projektit olivat lähiliikuntapaikkojen (mm. puistokuntosalit), uimahallien ja kylpylöiden sekä koulujen ja päiväkotien leikkialueiden turvallisuus. Yksi projekti peruuntui kokonaan ja osa tarkastuksista siirtyi vuodelle 2015.

Laskennallinen tarve kohdemäärän perusteella Turussa on 1,5 htv. Resursseja valvontasuunnitelmassa on osoitettu 0,4 htv. Resurssivajaus kuluttajaturvallisuusvalvonnassa on n. 1 htv.    

Eläinten hyvinvointi

Valvontaeläinlääkäri teki eläinsuojelu- ja eläintautilain mukaisia tarkastuksia 129 kpl. Luku on valtakunnallista tasoa.   

Eläinhoitolassa oli maksullisia hoitovuorokausia 6002. Laskutapa muutettiin 2014 siten, että huomioidaan vain ns. maksulliset hoitopäivät. Luonnonvaraiset eläimet ja villiintyneet kissat jätettiin pois. Aikaisemmat luvut eivät siten ole vertailukelpoisia.

Turun kaupungin järjestämässä maakunnallisessa Verkavet Oy:ltä ostetussa pieneläinpäivystyksessä kävi 6585 potilasta, joista turkulaisia oli 3138 kpl eli 48 %. Luvut ovat samaa suuruusluokkaa kuin aikaisempina vuosina.

Johtopäätökset

Valvontasuunnitelma toteutui keskimäärin 60 %:sti, mikä on olemassa olevien resurssien mukaisesti asetettu tavoitteeksi. Vaikka keskimääräinen toteutuma on odotusten mukainen, huolta aiheuttaa etenkin suunnitelmallisen elintarvikevalvonnan erittäin alhainen toteutumisaste.

Myös terveydensuojelulain mukainen tarkastustarve on jo vuosia ollut kasvava lisääntyvien sisäilmaongelmien ja huonon asumishygienian myötä. Suunnittelemattomien terveydensuojelutarkastusten suuri tarve heikentää mahdollisuuksia suunnitelmalliseen terveydensuojelu-, tupakka- ja kuluttajaturvallisuusvalvontaan, koska näiden lakien mukaista valvontaa tekevät samat tarkastajat.   

Valvontahenkilöstössä on edelleen laskennallisesti vähintään viiden henkilötyövuoden vaje. Etenkin elintarvikevalvontaan vuonna 2014 esitetyt kaksi terveystarkastajan virkaa tulee saada käyttöön pikaisesti ja varautua tulevina vuosina terveydensuojelun ja johtamisen resurssien parantamiseen.

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää merkitä tiedoksi ympäristöterveydenhuollon 2014 valvontasuunnitelman toteutuman ja toimittaa päätöksen tiedoksi Lounais-Suomen aluehallintovirastoon.

Lautakunta päättää todeta, että ympäristöterveydenhuollon voimavarat ovat riittämättömät ja että niitä tulee vahvistaa lautakunnan vuonna 2014 esittämillä kahdella uudella terveystarkastajan viralla. Kustannukset on huomioitu 2014 talousarviossa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedLounais-Suomen aluehallintovirasto
tiedRandell Aleksi