Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta10224.03.20156

9574-2014 (615)

Lausunto Varsinais-Suomen ELY-keskukselle poikkeamishakemuksesta; Kuolemannokantie, vierasmaja, Satava (P 2014-1201) (Hal)

Tiivistelmä:

Tilalla sijaitsee ennestään omakotitalo. Nyt haetaan poikkeusta vierasmajan rakentamiseksi omakotitalon lisäksi. Lautakunnalle ehdotetaan, että Varsinais-Suomen ELY-keskukselle annetaan kielteinen lausunto hakemusta koskien.

Ksylk § 102

Ympäristötoimialan hallinto/Nina Mattila 16.3.2015:

Rakennuspaikka ja sen sijainti

Samppaan kylän (506) Anjala -niminen kiinteistö rek.nro 1:143, jonka pinta-ala on 3.275
m2.

Kuolemannokantie 11

Rakennushanke

-       Vierasmaja 55 m2, I kerros.

Hakija

Veli-Pekka Heinonen ja Riitta Ali-Melkkilä -Heinonen

Kaavoitustilanne

Turun kaupunkiseudun maakuntakaava (YM 23.8.2004), jossa rakennuspaikkaa koskee kaavamääräys M: maa- ja metsätalousvaltainen alue. Maa- ja metsätalouskäyttöön tarkoitetut alueet, joita voidaan käyttää myös haja-asutusluonteiseen pysyvään tai loma-asutukseen sekä jokamiehen oikeuden mukaiseen ulkoiluun ja retkeilyyn.

Suunnittelumääräys: Suunniteltaessa loma-asutusta meren tai vesistön MRL 72 §:n mukaiselle ranta-alueelle tulee rakentamatonta varata mahdollisimman yhtenäisinä kokonaisuuksina vähintään 40 % suunniteltavan alueen kokonaisrantaviivasta. Olemassa olevien alueiden täydennykseksi ja laajennukseksi voidaan kuntakaavoituksella vähäisessä määrin osoittaa myös uutta pysyvää asumista ja muita toimintoja, jotka eivät aiheuta ympäristöhaittoja.

Aluetta kuuluu maakuntakaavassa valtakunnallisesti, maakunnallisesti tai seudullisesti arvokkaaseen maisema-alueeseen.

Suunnittelumääräys: Suunnitelmien ja toimenpiteiden alueella tulee olla maiseman arvoja turvaavia ja edistäviä.

Rakentamisen tulee kohdistua aukeamien reunoille olemassa olevaan rakenteeseen tukeutuen.

Suunnittelu- ja rakentamistoimenpitein tulee edistää peltojen, niittyjen ja muiden avoimien maisematilojen säilymistä.

Poikkeukset

Naapureiden ja osallisten kuuleminen

Hakemuksesta on tiedotettu kirjeitse naapureille. Naapureille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen.

Maankäyttö- ja rakennuslain 173.1 §:n mukaan ennen 171 §:ssä säädettyä poikkeamista koskevan asian ratkaisemista on naapureille ja muille, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa, varattava tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Hakemuksesta on kunnan toimesta, hakijan kustannuksella tiedotettava naapureille ja muille edellä mainituille tahoille. Tarkemmat säännökset kuulemisesta annetaan valtioneuvoston asetuksella. MRA:n 86.2 §:n mukaan hakija voi liittää hakemukseensa selvityksen siitä, että naapurit tai osa naapureista ovat tietoisia hankkeesta, ja selvityksen heidän mahdollisesta kannastaan hankkeeseen. Poikkeamishakemuksen liitteenä ei ole ollut selvitystä naapurien kuulemisesta. Tästä syystä kaupunki on tiedottanut kirjeitse hankkeesta naapureille. Hakija on kuitenkin päätösehdotukseen antamansa vastineen liitteenä toimittanut selvityksen kahden naapurin kuulemista koskien. Naapurin kuulemiset ovat ilmeisesti jääneet liittämättä hakemusasiakirjoihin väärinkäsityksestä johtuen. Naapurin 853-506-1-279 kuulemista koskien hakija ei ole toimittanut selvitystä, joten tämän yhden naapurin kuuleminen kaupungin toimesta on ollut joka tapauksessa aiheellista.

Asianosaisten laajempi kuuleminen ei ole tarpeen.

Hakijalle on annettu mahdollisuus antaa vastineensa kielteisen päätösehdotuksen johdosta. Päätösehdotukseen on tehty tarkennuksia vastineen johdosta.

Päätöksen perustelut

Hakemus koskee uuden vierasmajan rakentamista. Tilalla sijaitsee ennestään rakennusrekisterin tietojen mukaan 324 m2 omakotitalo, joka on rakennettu vuonna 2009 myönnetyn poikkeamispäätöksen perusteella. Kun rakennuksen ulkoseinän paksuus on enemmän kuin 250 millimetriä, saa rakennuksen kerrosala ylittää muutoin rakennettavaksi sallitun kerrosalan tästä aiheutuvan pinta-alan verran maankäyttö- ja rakennuslain 115.3 §:n mukaan. Rakennuslupakuvien mukaan ulkoseinävähennystä on 21 m2. Hakija on perustellut hakemustaan sillä, että omakotitalon rakennusluvan myöntämisen yhteydessä on myönnetty rakennuslupa rantasaunalle, jonka sijaan rakennettaisiin vierasmaja. Kyseinen vierasmaja rakennettaisiin keskemmälle tilaa ja kauemmas rantaviivasta. Sijainti sopii hakijan mukaan paremmin maisemaan eikä tarvitse varoa naapurin vesijohtoa. Rakennus liitettäisiin Satava-Kakskerran vesiosuuskunnan paineviemäriin.

Vierasmaja on käyttötarkoitukseltaan lähtökohtaisesti asuinrakennus, jota käytetään loma- tai muuhun asumiseen. Mikäli vierasmaja on kooltaan vähäinen ja varustelultaan vaatimaton, sitä voidaan pitää talousrakennuksena, jonka rakentaminen ei edellytä poikkeamispäätöstä. Korkein hallinto-oikeus on ratkaisussaan KHO:2004:3 todennut, että rantavyöhykkeelle sijoitettavaa 29,5 k-m2 suuruista rakennusta, jossa oli sauna, pesuhuone, noin 17,5 neliömetrin suuruinen tupa ja kuisti ei voitu pitää talousrakennuksena. Pääpiirustuksen mukaan tuvassa oli takka ja keittonurkkaus. Kun otettiin huomioon rakennuksen varustelu, sitä ei voitu pitää talousrakennuksena, sen pienestä koosta huolimatta.

Nyt hakemuksen kohteena oleva rakennus on kooltaan ja varustelultaan asuinrakennukseen verrattava. Pohjapiirroksen (30.6.2014) mukaan rakennukseen tulisi sauna (6,5 m2), suihku (5,5 m2), wc (2,5 m2), pukuhuone (7,5 m2) ja tupa (22 m2). Tuvassa on takka ja keittonurkkaus. Tilalla sijaitsee ennestään iso omakotitalo. Tila on kooltaan vain 3275 m2. On erittäin harvoin kohtuullista puoltaa rantavyöhykkeellä yhdelle tilalle kahden asuinrakennuksen rakentamista. Ottaen huomioon rakennuspaikalla jo toteutunut rakentaminen, rakennuspaikan koko, alueelle suuntautuva rakentamispaine ja maanomistajien tasapuolisen kohtelun vaatimus, ei edellytyksiä poikkeamisen myöntämiseksi ole.

Hakija on vastineessaan tuonut esille, että naapurikiinteistölle on myönnetty rakennuslupa samankokoiselle grillikatokselle. Rakennusten pinta-alat eivät ole määräävässä asemassa, kun arvioidaan käyttötarkoitusta. Naapurikiinteistöllä 853-506-1-278 sijaitsevaa grillikatosta ei voi pitää myönnetyn luvan (853-2010-835) pääpiirustusten perusteella nyt hakemuksen kohteena olevaa rakennusta vastaavana.

Edellä esitetyn perusteella hakemuksen mukainen poikkeaminen aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle (MRL 172 §).

Liite 1Asemapiirros 30.6.2014

Liite 2Sijaintikartta

Oheismateriaali 1Hakijan vastine 16.2.2015

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää esittää Varsinais-Suomen ELY-keskukselle annettavana lausuntonaan, että se ei puolla hakemuksen ja 30.6.2014 päivätyn asemapiirroksen mukaisten poikkeusten myöntämistä. Samalla päätetään periä naapurien kuulemisesta rakennusvalvontataksan mukaisesti 50 euroa/ kuultava kiinteistö (1 kpl). Yhteensä 50 euroa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausVarsinais-Suomen ELY-keskus/Ympäristö ja luonnonvarat
aoHeinonen Veli-Pekka
tiedKoskela Ljudmila
tpvMichalik-Jokinen Pia


Liitteet:

Ksylk § 102
Liite 1:Asemapiirros 30.6.2014
Liite 2:Sijaintikartta