Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta4510.02.20156

12978-2014 (231)

Hakemus ympäristöministeriölle: toimivalta pilaantunutta maaperää koskevissa asioissa (Ys)

Tiivistelmä:

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan alaisena toimiva ympäristönsuojelu on vuodesta 2010 lähtien hoitanut ympäristöministeriön päätöksellä pilaantunutta maaperää koskevia asioita. Toiminnasta on ollut merkittävää hyötyä kaavoitustyössä, rakennuslupa- ja katusuunnitteluprosesseissa sekä kiinteistökauppojen ja -vuokrausten yhteydessä. Kaupungin tulisi tehdä ministeriölle hakemus siitä, että toimivalta jatkossakin olisi kunnan ympäristönsuojeluviranomaisella.

Ksylk § 45

Ympäristönsuojelu ympäristötarkastaja Jaana Gustafsson, ympäristöinsinööri Fredrik Klingstedt 21.1.2015:

Sovellettavat säännökset

Ympäristönsuojelulain 14. luvussa säädetään pilaantuneen maaperän ja pohjaveden puhdistamista koskevista asioista. Lain mukaan maaperän ja pohjaveden puhdistamiseen pilaantuneella alueella sekä puhdistamisen yhteydessä kaivetun maa-aineksen hyödyntämiseen kaivualueilla tai poistamiseen muualla käsiteltäväksi voidaan ryhtyä tekemällä siitä ilmoitus, jos puhdistaminen ei lain 4.luvun mukaan edellytä ympäristölupaa. Ilmoitus tulee tehdä hyvissä ajoin, kuitenkin viimeistään 45 vuorokautta ennen puhdistamisen kannalta olennaisen työvaiheen aloittamista. Saman lain 14. luvussa säädetään myös maaperän ja pohjaveden puhdistamisvelvollisuudesta, maaperän selvitysvelvollisuudesta ja puhdistustarpeen arvioinnista sekä puhdistamisesta määräämisestä. Toimivaltainen viranomainen on kaikissa edellä mainituissa tapauksissa lain mukaan valtion valvontaviranomainen.

Ympäristöministeriö voi kunnan hakemuksesta päättää, että pilaantunutta maaperää ja pohjavettä koskevissa asioissa toimivaltaisena viranomaisena toimii kunnan ympäristönsuojeluviranomainen. Vastaava säännös oli jo aiemmassa ympäristönsuojelulaissa ja Turun kaupungin hakemuksesta ympäristöministeriö siirsi päätöksellään YM2/464/2009 Turun kaupungin ympäristö- ja kaavoituslautakunnalle (nykyinen kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta) toimivallan käsitellä pilaantunutta maaperää koskevat asiat Turun kaupungin alueella 1.5.2010 alkaen. Lautakunta on delegoinut asiaa koskevan päätösvallan ympäristönsuojelujohtajalle.

Vanhan lain mukaan toimivalta voitiin siirtää vain määräaikaisesti. Turun osalta siirtopäätös on voimassa 31.12.2015 asti. Nykyisen lain mukaan toimivallan siirto voidaan tehdä joko määräaikaisesti tai toistaiseksi.

Ehdotus hakemuksesta ympäristöministeriölle

Turun kaupunki hakee ympäristöministeriöltä ympäristönsuojelulain 138 §:n mukaisesti, että toimivalta ympäristönsuojelulain 14. luvussa mainituissa pilaantunutta maaperää koskevissa asioissa on kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisena toimivalla lautakunnalla 1.1.2016 alkaen toistaiseksi.

Esityksen perustelut

Vuosien 2010–2014 aikana ympäristönsuojelussa tehtiin ilmoitusten perusteella yhteensä 49 päätöstä pilaantuneen maaperän puhdistamisesta. Ilmoitusten keskimääräinen käsittelyaika oli 26 päivää ja ilmoitusten käsittelymaksut olivat ympäristönsuojeluviranomaisen taksan mukaan 900 euroa / ilmoitus. Päätöksistä ei valitettu. Päätösten lisäksi ympäristönsuojelu antoi useita lausuntoja maaperän kunnostuksen toteutuksista ja pilaantuneisuuden ja puhdistustarpeen arvioinneista sekä valvoi kunnostuskohteita työmaakatselmuksilla ja tarkastamalla kohteiden loppuraportit. Merkittävimmät uudisrakentamista tukevat puhdistamiskohteet sijoittuivat Telakkarannan ja Kakolan alueille.

Ympäristönsuojelu on päivittänyt myös valtakunnallista maaperän tilan tietojärjestelmää, johon merkitään mahdolliset riskikohteet. Turun osalta rekisterissä on yli 1100 kohdetta. Rekisteriä hyödynnetään säännöllisesti mm. kaavoitustyössä, rakennuslupa- ja katusuunnitteluprosesseissa sekä kiinteistökauppojen ja vuokrausten yhteydessä. Edellä mainittujen toimintojen sujuva käsittely edellyttää tiivistä yhteistyötä ympäristö- ja kiinteistötoimialan virkamiesten välillä. Toimivallan siirrolla yksinkertaistetaan ja nopeutetaan merkittävästi sekä pilaantuneen maaperän puhdistamista koskevaa päätöksentekoprosessia että maankäytön suunnittelua ja parannetaan yritysten toimintaedellytyksiä.

Toimivallan siirrosta ei ole aiheutunut merkittävää lisäresurssien tarvetta, koska ympäristönsuojelu on aiemminkin toiminut ympäristönsuojelulain mukaisena valvontaviranomaisena, jolle kuuluvat pilaantuneisiin maa-alueisiin liittyvät valvonta- ja asiantuntijatehtävät kaupungissa. Ennen toimivallan siirtoa ympäristönsuojelu osallistui pilaantuneen maaperän puhdistamista koskevien ilmoitusten eli ns. PIMA-ilmoitusten käsittelyyn antamalla valmistellun lausunnon kaikista ELY-keskuksessa vireillä olevista puhdistamisilmoituksista tai -lupahakemuksista. Koska lausunnon antaminen vaatii aina myös ympäristönsuojelulta samanlaista perusteellista asiakirjoihin ja prosessiin perehtymistä kuin asiaa päättävältä ELY-keskukselta, tekivät viranomaiset asian käsittelyssä päällekkäistä työtä.

Pilaantuneeseen maaperään liittyvän päätäntävallan jatkuminen kaupungin ympäristöviranomaisella helpottaa myös rajanvetoa pilaantuneiden maa-ainesten ja jätteiden välillä. Maaperässä olevat jätteet ja niiden toimittaminen asianmukaiseen käsittelyyn ovat lain mukaan kunnan viranomaisen vastuulla kun taas pilaantunut maa-aines ja siihen liittyvät velvollisuudet ovat valtion viranomaisen vastuulla. Tämä kahtiajako hankaloittaa käytännön kunnostustyövaiheita, koska toiminnanharjoittajille saattaa jäädä epäselväksi, kenen vastuulla kunnostuksen valvonta ja siihen liittyvät eri työvaiheet ovat. On toivottavaa, että sama viranomainen määrää sekä pilaantuneiden maa-ainesten että jätteiden käsittelystä.

Ympäristönsuojelussa työskentelee kolme henkilöä, joilla on aiheeseen tarvittava koulutus ja joilla oli kokemusta erityyppisistä pilaantunutta maaperää koskevista asioista jo ennen toimivallan siirtoa. Henkilöiden koulutustausta koostuu prosessikemian, kemian, ympäristötekniikan, geologian ja biologian aloilta. Lisäksi yksikössä on henkilöitä, joiden tehtäviin kuuluu luonnonsuojeluun liittyvien asioiden hoito. Kyseisiä henkilöitä voidaan hyödyntää tehokkaasti ekologisten riskien tarkasteluissa ja arvioinneissa. Ympäristönsuojelun käytettävissä on myös ympäristötoimialan lakimiehen palvelut.

Turun kaupungilla on käytössään maaperän tilan tietojärjestelmän lisäksi monipuolinen paikkatietojärjestelmä, josta on helposti saatavilla asioiden käsittelyssä tarpeellinen tieto kuten pohjavesialueet, korkeuskäyrät, vesijohdot ja viemäröinti, maaperälajit, kiinteistöt ja rakennukset. Kyseistä järjestelmää käytetään tehokkaasti pilaantuneiden maa-ainesasioiden arvioinneissa ja päätännässä. Tämän ja hyvän kaupunkituntemuksen vuoksi ympäristönsuojelu pystyy käsittelemään asiat sujuvammin ja joutuisammin kuin valtion viranomainen, mikä hyödyttää sekä kaupungin omia toimijoita että yksityisiä rakentajia ja rakennuttajia.

Turun kaupungin kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnalla ja sen alaisella ympäristönsuojelulla on edelleen hyvät ja riittävät edellytykset vastata pilaantunutta maaperää koskevien asioiden lakisääteisestä käsittelystä.

Kaupungin sisäiset lausunnot

Asiassa pyydettiin lausunnot Turun kaupungin kiinteistöliikelaitokselta, ympäristöterveydenhuollolta ja kaupunkisuunnittelun kaavoitusyksiköltä.

Kiinteistöliikelaitos toteaa lausunnossaan, että pilaantuneeseen maaperään liittyvän päätäntävallan jatkuminen kaupungin ympäristöviranomaisella on helpottanut mm. rajanvetoa pilaantuneiden maa-ainesten ja jätteiden välillä. Maaperässä olevat jätteet ja niiden asianmukaiseen käsittelyyn toimittaminen ovat lain mukaan kunnan viranomaisen vastuulla kun taas pilaantunut maa-aines ja siihen liittyvät velvollisuudet ovat valtion viranomaisen vastuulla. On toivottavaa, että sama viranomainen määrää sekä pilaantuneiden maa-ainesten että jätteiden käsittelystä.

Turun kaupungilla on käytössään maaperän tilan tietojärjestelmän lisäksi monipuolinen paikkatietojärjestelmä, josta on helposti saatavilla asioiden käsittelyssä tarpeellinen tieto kuten pohjavesialueet, korkeuskäyrät, vesijohdot ja viemäröinti, maaperälajit, kiinteistöt ja rakennukset. Kyseistä järjestelmää käytetään tehokkaasti pilaantuneiden maa-ainesasioiden arvioinneissa ja päätännässä. Tämän ja hyvän kaupunkituntemuksen vuoksi kaupungin ympäristönsuojelu pystyy käsittelemään asiat sujuvammin ja joutuisammin kuin valtion viranomainen, mikä hyödyttää sekä kaupungin omia toimijoita että yksityisiä rakentajia ja rakennuttajia. Kiinteistöliikelaitos puoltaa hakemusta.

Ympäristöterveydenhuollolla ei ole huomautettavaa esityksestä. Kaupunkisuunnittelun kaavoitusyksikkö on ilmoittanut, että toimivallan siirto on toiminut hyvin ja sitä kannattaa jatkaa edelleen.

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunki tekee ympäristöministeriölle ympäristönsuojelulain 138 §:n mukaisen hakemuksen siitä, että toimivalta pilaantunutta maaperää koskevissa asioissa on kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisena toimivalla lautakunnalla 1.1.2016 alkaen toistaiseksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus