Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta2520.01.20156
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta3427.01.20157

14159-2013 (235, 001)

Lausunto NCC Roads Oy:n Turun seudun kierrätysterminaalihankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta (Ys)

Tiivistelmä:

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksessa on yhteysviranomaisen lausuntoa varten käsiteltävänä NCC Roads Oy:n kierrätysterminaalihankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostus, josta pyydetään lausuntoa. Ehdotetussa lausunnossa esitetään täydennyksiä ja tarkennuksia Vaisten aluetta koskeviin selostuksen kohtiin. Lautakunnalle esitetään, että ehdotuksen mukainen lausunto annetaan Varsinais-Suomen ELY-keskukselle

Ksylk § 25

Ympäristönsuojelu, ympäristöinsinööri Helena Pakkala, ympäristöinsinööri Fredrik Klingstedt, ympäristötarkastaja Kimmo Savonen, Kaupunkisuunnittelu, kaavoitusyksikkö, kaavoitusarkkitehti Jani Eteläkoski 12.1.2015:

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksessa on ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain mukaista yhteysviranomaisen lausuntoa varten käsiteltävänä NCC Roads Oy:n ylijäämämaiden, rakennustoiminnan jätteiden ja ylijäämälouheen sekä lievästi pilaantuneiden maiden kierrätysterminaalihanketta koskeva arviointiselostus. Turun kaupungilta on pyydetty lausuntoa arviointiselostuksesta 29.1.2015 mennessä.

Ympäristövaikutusten arviointimenettely jakautuu kahteen vaiheeseen: arviointiohjelmaan ja arviointiselostukseen. Arviointiohjelma (työohjelma) on hankkeesta vastaavan laatima suunnitelma siitä, miten hankkeen ympäristövaikutukset arvioidaan. Arviointiohjelmassa kuvataan mm. hankkeen perusteet, arvioinnissa selvitettävät vaihtoehdot ja käytettävät menetelmät sekä ympäristön nykytilanne ja aiemmin tehdyt selvitykset. Yhteysviranomainen kerää arviointiohjelmasta annetut asukkaiden ja järjestöjen mielipiteet ja viranomaisten lausunnot ja laatii niiden sekä oman asiantuntemuksensa pohjalta lausuntonsa. Turun kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta on 21.1.2014 antanut arviointiohjelmasta lausunnon.

Toisessa vaiheessa ympäristövaikutusten arvioinnin tulokset kootaan ympäristövaikutusten arviointiselostukseen. Yhteysviranomainen kokoaa myös YVA-selostuksesta annetut lausunnot ja mielipiteet ja antaa niiden perusteella oman lausuntonsa arviointiselostuksesta ja sen riittävyydestä. Arviointimenettely päättyy, kun yhteysviranomainen toimittaa lausuntonsa sekä muut lausunnot ja mielipiteet hankkeesta vastaavalle.

Hankkeen tarkoitus

Hankkeesta vastaavan NCC Roads Oy:n tavoitteena on kehittää toimintaansa kierrätyspainotteiseen suuntaan perustamalla kierrätysterminaaleja, joissa vastaanotetaan ja jalostetaan mm. asfalttia, betonia, kiviaineksia, kaivumaita ja puutarhajätettä. Tämän lisäksi terminaalit tarjoavat neitseellisiä materiaaleja (sora, murskeet jne.) ja toimivat tarvittaessa maankaatopaikkoina. Kierrätysterminaaleissa jalostettuja materiaaleja voivat hyödyntää sekä NCC:n oma tuotanto että yrityksen asiakkaat. Kierrätysterminaalien mahdolliset seudulliset sijoituspaikat ovat Isosuon louhosalue Maskussa, Hujalan louhosalue Ruskossa sekä Vaisten louhosalue Turussa.

Ympäristövaikutusten arvioinnin jälkeen toiminnoille tullaan hakemaan tarvittavat ympäristö- ja muut luvat ja toiminnot aloitetaan lupien mukaisesti. Tavoitteena on, että kierrätysterminaalitoiminta aloitetaan Turun seudulla vuoteen 2016 mennessä.

Tarkasteltavat vaihtoehdot

Ympäristövaikutusten arvioinnissa on tarkasteltu alla olevaa neljää varsinaista hankevaihtoehtoa. Lisäksi on tarkasteltu nollavaihtoehtoa, jolloin hanketta ei toteuteta, vaan toimintaa jatketaan nykyisten lupien mukaisesti. Hankekohteet sijoittuvat kolmen eri kunnan alueelle.

Vaihtoehto VE 1, Isosuo

Kierrätysterminaali sijoittuu Isosuon alueelle Maskun kuntaan. Kiviaineksen louhinta ja murskaus jatkuvat nykyisten lupien mukaisesti vuoden 2014 loppuun.  Uusia toimintoja ovat: ylijäämämaiden vastaanotto, jalostus ja myynti, rakennustoiminnan jätteiden vastaanotto ja käsittely, ylijäämälouheen vastaanotto ja murskaus sekä asfaltin valmistus. Toiminnan arvioidaan jatkuvan alueella 30 vuotta.

Vaihtoehto VE 2a, Hujala

Kierrätysterminaali sijoittuu Hujalan alueelle Ruskon kuntaan. Kiviaineksen louhinta ja murskaus jatkuvat nykyisten lupien mukaisesti. Uusia toimintoja ovat: ylijäämämaiden vastaanotto, jalostus, myynti ja läjitys (määrä yhteensä 925 000 m3), rakennustoiminnan jätteiden vastaanotto ja käsittely, ylijäämälouheen vastaanotto ja murskaus, asfaltin valmistus ja kohonneita haitta-ainepitoisuuksia sisältävän maa-aineksen vastaanotto ja loppusijoitus. Maankaatopaikkatoiminnan arvioidaan kestävän noin 5 vuotta. Muun toiminnan arvioidaan jatkuvan alueella 30 vuotta.

Vaihtoehto VE 2b, Hujalan kierrätysterminaali ja louhinnan laajentaminen

Vaihtoehdossa kierrätysterminaali sijoittuu Hujalan alueelle Ruskon kuntaan. Uusia toimintoja ovat: ylijäämämaiden vastaanotto, jalostus, myynti ja läjitys (yhteensä 4 827 000 m3), rakennustoiminnan jätteiden vastaanotto ja käsittely, ylijäämälouheen vastaanotto ja murskaus, asfaltin valmistus ja kohonneita haitta-ainepitoisuuksia sisältävän maa-aineksen vastaanotto ja loppusijoitus sekä kiviaineksen louhinnan ja murskauksen laajentaminen (louhinta 6 975 000 m3 ktr). Louhinnan, maankaatopaikka- ja muun toiminnan arvioidaan kestävän yli 50 vuotta.

Vaihtoehto VE 3, Vaiste

Kierrätysterminaali sijoittuu Vaisten alueelle Turkuun. Alueen toimintoja ovat:

ylijäämämaiden vastaanotto ja läjitys (yhteensä 1 370 000 m3). Kiviaineksen louhinta ja murskaustoiminta jatkuvat nykyisten lupien mukaisesti ja toimintaa laajennetaan D-alueelle (louhinta 1 464 000 m3 ktr), ottotasoa lasketaan +37 tasosta +23 tasoon. Kiviainesoton arvioidaan jatkuvan alueella noin 10 vuotta. Maankaatopaikkatoiminta voidaan aloittaa osin päällekkäin kiviainesten oton kanssa. Maankaatopaikkatoiminnan arvioidaan kestävän 5 – 10 vuotta.

Vaihtoehto VE 0

Hanketta ei toteuteta, vaan toimintaa jatketaan mahdollisilla kierrätysterminaalin sijoituspaikoilla eli Isosuolla, Hujalassa ja Vaisten alueilla nykyisten lupien mukaisesti eikä alueille tuoda uusia toimintoja

Hankkeen ympäristövaikutusten arviointi

Ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä on arvioitu hankkeen vaikutukset YVA-lain ja -asetuksen edellyttämässä laajuudessa. Arvioitavassa hankkeessa arvioitaviksi tulivat erityisesti:

Ympäristövaikutusten arvioinnissa arvioitavan hankkeen ympäristövaikutuksia tarkasteltiin sen koko elinkaaren ajalta. Arvioitavan hankkeen yhteydessä keskityttiin erityisesti rakentamisen ja toiminnan aikaisiin vaikutuksiin.

Ehdotus annettavaksi lausunnoksi

Kokonaisuutena tarkasteltuna ympäristövaikutusten arviointi on tehty kattavasti huomioiden Turun kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan YVA arviointiohjelmasta 21.1.2014 § 30 antaman lausunnon. Selostuksen mukaan hankekuvauksessa esitetyt toiminnat ovat varsin vakiintunutta tekniikkaa ja siten toteuttamiskelpoisia. Yhteiskunnallisesti hankkeen katsotaan olevan toteuttamiskelpoinen kaikkien vaihtoehtojen osalta. Toteuttamiskelpoisuus edellyttää kuitenkin kaavamuutoksen Hujalan hankevaihtoehtojen 2a ja 2b mukaiselle kierrätysterminaali- ja maankaatopaikkatoiminnalle. Ympäristövaikutusten osalta kaikki vaihtoehdot ovat toteuttamiskelpoisia. Toteuttamiskelpoisuus edellyttää, että vaihtoehdossa 2b Hujala huomioidaan luontodirektiivin laji liito-orava, jos se edelleen esiintyy alueella ja alueella sijaitsevat muinaisjäännökset. Sosiaalisesti toteuttamiskelpoisimpina nähdään vaihtoehdot 1 Isosuo ja 3 Vaiste. Hujalan vaihtoehtojen 2a ja 2b sosiaalista toteuttamiskelpoisuutta parantaisivat liikennejärjestelyjen parantaminen, pölynsidonnan tehostaminen sekä meluhaittojen lieventämistoimenpiteiden toteuttaminen.

Turun kaupunki toteaa, että arvioitavan hankkeen tavoitteet edistävät rakennusjätteen ja maa-ainesten hyödyntämistä seudulla ja ne ovat yhdensuuntaiset Etelä- ja Länsi-Suomen jätesuunnitelman 2020 tavoitteiden kanssa.

Turun kaupungissa sijaitsevan Vaisteen alueen osalta (Vaihtoehto VE 3, Vaiste) lausunnossa pyydetään huomioimaan kuitenkin seuraavat arviointiselostukseen liittyvät seikat:

Pohja- ja pintavesikuormitus

Suunnitellusta toiminnasta saattaa aiheutua vaikutuksia alueen pohja- ja pintavesiin, josta syystä hankkeesta vastaavan on esitettävä jatkossa (viimeistään ympäristölupahakemusasiakirjoissa) toimet alueen vesistökuormituksen vähentämiseksi ja tarkkailemiseksi. Alueen pohjavesitarkkailua tulisi täydentää siten, että kohteen ympäristöön asennetaan asianmukaiset pohjaveden tarkkailuputket pintavesivaikutuksen minimoimiseksi. Pohjavesitarkkailussa nyt olevissa talousvesikaivoissa on selostuksen mukaan todettu osin pintavesivaikutusta.  Erityisesti Piipanojaan kohdistuvan pintavesikuormituksen vähentämiseksi alueelle tulisi toteuttaa työmaa- ja pintavesien lasketusaltaita tai muita vastaavia käsittelyjärjestelmiä. Pintavesiä tulee tarkkailla erillisen tarkkailusuunnitelman mukaisesti.

Maa-ainesjätteiden laadun tarkkailu

Hankkeesta vastaavan on jatkossa tarkkailtava alueelle tuotavien ja läjitettävien maa-ainesjätteiden laatua. Ylijäämämaita saa tuoda hankealueelle vain kohteista, joissa ei ole ollut maaperää pilaavaa toimintaa. Tarvittaessa läjitettävien ylijäämämaiden puhtaus on todettava soveltuvin näytteenotoin.

Hankkeen toteutus suhteessa kaavoitukseen

Selostuksen kohdassa 3.4.3 Vaisten alue, Turku todetaan, miten suunnitelmissa olisi otettu huomioon Moisiontien uusi linjaus sekä suunniteltu eritasoliittymä valtatie 9:lle. Edelleen todetaan, että valtatien liikennealueen reunaan varattaisiin noin 20 metriä vapaata tilaa uutta Moisiontien katualuetta varten ja ettei tällä alueella louhintaa ulotettaisi tasoon +23 asti. Tämä kirjaus on oikein ja on hyvä, että se näin lukee selostuksessa. Mutta. YVA-prosessin aikana esitetyissä kuvissa näin ei kuitenkaan ole ollut. Myöskään selostuksen sivulla 33 olevassa kuvassa 3-19 edellä mainittuja asioita ei ole huomioitu. Lisäksi selostuksen kappaleen 6.1.5 Vaikutukset maankäyttöön ja yhdyskuntarakenteeseen kohdan Vaihtoehto 3, Vaisten alue, Turku lopussa todetaan, että vasta tarkemmissa suunnitteluvaiheissa huomioitaisiin alueen koillispuolelle suunniteltu eritasoliittymä sekä itäpuolelle suunnitellut väylät.

Tämän perusteella ei pysty sanomaan mitä todella on otettu huomioon ja millä tavalla ja mitä oltaisiin jättämässä myöhempiin suunnitteluvaiheisiin.

Koska tuleviin Moisiontien katualueen ja valtatie 9. uuden eritasoliittymän aluevarauksiin on liittynyt epäselvyyttä, on kaupungin kaavoitusyksikkö lähtenyt selkiyttämään tilannetta sillä, että kyseiset aluevaraustarpeet tullaan jo nyt osoittamaan asemakaavalla. Vireillä olevaa ns. Mustasuon asemakaavahankkeen kaava-aluetta on laajennettu länteen, jotta sen puitteissa voidaan osoittaa tarvittavat alueet niin Moisiontien katualuetta kuin myös valtatie 9. eritasoliittymän liikennealuetta varten. Moisiontien katualueen kohdalla pätee edelleen myös se, ettei louhintaa saa ulottaa tasoon +23 asti. Koska hankealueella tulee sijaitsemaan myös muita kaavallisia alueita kuin katualuetta, voisi tätä louhinnan syvyyttä kuvaavaa asiaa tarkentaa seuraavasti; ne asemakaavalliset alueet, jotka sijaitsevat B-alueella, voidaan louhia enintään tasoon +37 ja ne asemakaavalliset alueet, jotka sijaitsevat alueilla C ja D, voidaan louhia enintään tasoon +41.

Alueen nykytilan kuvaus

Arviointiselostuksen kohdassa 5.4.4 Nykytilan kuvaus, (s. 99, Kuva 5-17. Suojelualueet Vaisten hankealueen ympärillä) on esitetty virheellisesti karttakuvan lounaiskulmassa soidensuojeluohjelma-alueita kuvaavalla rasterilla valtakunnallisesti arvokkaan Aurajokilaakson maisema-alue.

Ympäristövaikutusten arviointiselostus on kokouksessa nähtävänä sekä internetissä osoitteessa (Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus  / Ympäristövaikutusten arviointi / YVA-hankkeet).

Oheismateriaali 1                Ympäristövaikutusten arviointiselostus

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää antaa edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle.

PäätösAsia pantiin pöydälle Sundqvistin Hellsténin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Ksylk § 34

Pöydältä 20.1.2015 § 25.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Van Ooik ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi.

Jakelu

lausVarsinais-Suomen ELY-keskus/Ympäristö ja luonnonvarat