Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta2620.01.20157

5585-2013 (351)

Elintarvikelain mukainen määräys ja uhkasakon asettaminen; ShaFak Oy:n elintarvikemyymälä Basaari, Jösse Sakon katu 8 (Yth)

Tiivistelmä:

Ympäristöterveydenhuollon johtaja on päätöksellään kieltänyt elintarvikemyymälä Basaarissa pakkaamattomien helposti pilaantuvien elintarvikkeiden myynnin ja käsittelyn sekä kaikenlaisen elintarvikkeiden valmistuksen mukaan lukien leipomotoiminnan. Valmiiksi pakattujen elintarvikkeiden myynti on sallittua, kun päätöksessä määrätyt toimenpiteet on tehty määräajassa. Toimija on noudattanut kieltoa, mutta ei ole korjannut puutteita määräajassa, jonka lautakunta asetti oikaisuvaatimusta käsitellessään. Tämän vuoksi määräystä tulee tehostaa uhkasakolla.

Ksylk § 26

Ympäristöterveydenhuolto, ympäristöterveydenhuollon johtaja Liisa Palmu 12.1.2015:

Toimija

ShaFak Oy, Y-tunnus 2535759-1

Jösse Sakon katu 8

20610 Turku

Toimipaikan nimi ja osoite

Elintarvikemyymälä Basaari

Jösse Sakon katu 8  

20610 Turku

Päätösehdotuksen kohde

Elintarvikehuoneisto ja siinä oleva toiminta

Asian selostus

Toimijalle on annettu 2.7.2014 § 103 seuraava ympäristöterveydenhuollon johtajan kielto ja määräys (liite 1): 

Elintarvikelain 56 §:n nojalla kielletään pakkaamattomien helposti pilaantuvien elintarvikkeiden käsittely ja myynti sekä kaikenlainen elintarvikkeiden valmistus mukaan lukien leipomotoiminta ShaFak Oy:n elintarvikemyymälä Basaarissa, osoite Jösse Sakon katu 8, 20610 Turku. Tiloissa voidaan harjoittaa valmiiksi pakattujen elintarvikkeiden myyntiä, kun alla määrätyt toimenpiteet suoritetaan.

Määrätään elintarvikelain 55 §:n nojalla, että seuraavat toimenpiteet tulee suorittaa 30.7.2014 mennessä:

Päätöksessä kerrottiin, että kieltoa ja määräystä voidaan tarvittaessa tehostaa erikseen asetettavalla uhkasakolla (elintarvikelaki 23/2006 § 68).

Toimija teki kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnalle oikaisuvaatimuksen edellä mainitusta päätöksestä. Lautakunta käsitteli asiaa 12.8.2014 § 221, jolloin se jäi pöydälle sekä 19.8.2014 § 240. Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta hylkäsi oikaisuvaatimuksen koskien elintarvikelain 56 §:n mukaisen kiellon kumoamista ja päätti, että elintarvikelain 55 §:n nojalla annetun määräyksen mukaisten toimenpiteiden tulee olla suoritettuina viimeistään 30 vuorokauden kuluttua lautakunnan antaman päätöksen tiedoksisaannista.

Lautakunnan päätös annettiin toimijan edustajalle Ahmed al Shibibille tiedoksi 2.9.2014 ja 30 vrk:n määräaika korjaustoimille päättyi 3.10.2014.

Elintarvikehuoneistoon tehtiin 4.9.2014 tarkastus tiedoksi saannin jälkeen voimaan astuneen kiellon noudattamisen varmistamiseksi (liite 2) sekä käytiin paikalla tarkoituksena tehdä ensisaapumistarkastus 2.10.2014 (liite 3). Ensisaapumistarkastusta ei tehty, koska toimijan poissa ollessa tarkastettavia asiakirjoja ei ollut käytettävissä. Pakkaamattomia helposti pilaantuvia tuotteita ei 4.9. eikä 2.10. ollut myynnissä eikä leipomo-osa ollut toiminnassa.

Korjausmääräysten noudattaminen tarkastettiin 5.11.2014 samanaikaisesti palo- ja rakennusvalvontaviranomaisten erillisten tarkastusten kanssa (liite 4). Tiloissa oli edelleen remontti käynnissä, mutta liike on ollut auki siitä huolimatta. Asiaankuulumatonta tavaraa oli runsaasti. Määräystä ei ollut noudatettu muilta osin kuin että lihatiskin käsienpesupisteeseen oli asennettu käsipyyheteline. Pakkaamattomia helposti pilaantuvia tuotteita ei ollut myyntitiskissä, mutta kylmiössä oli pakkaamatonta lihaa pakkaamattomien kasvisten vieressä.

Tiloihin oli rakennettu uusi pakkasvarasto. Pakkasvarastossa olevat tuotteet olivat jäähileessä, laatikot kostuneet ja lattialla vesitippoja, jäätä ja hilettä.  Myös 2.10.2014 todettiin, että pakkasvaraston katosta tippui runsaasti kondenssivettä. Yli 10 m3 pakkasvarastossa tulee olla standardin mukainen lämpötilanseurantalaite. Myymälän pakastealtaissa oli rikkonaisia pakkauksia ja jäähileisiä tuotteita, jotka ilmeisesti olivat olleet välillä sulana. Siivousvälineitä säilytettiin henkilökunnan WC:ssä.  

Tiloissa määräyksenvastaisesti edelleen olevissa lihamyllyssä ja luusahassa oli jälkiä käytöstä, samoin leipomotilassa oli jauhopölyä. Lihamyllyn osia oli kuivumassa alustalla. Myynnissä oli itse pakattuja elintarvikkeita, vaikka elintarvikehuoneistossa ei ole tähän riittäviä tiloja.  

Kuuleminen

Ennen lopullisen päätöksen tekemistä ShaFak Oy:llä on ollut mahdollisuus antaa kirjallinen vastine valmisteilla olevasta päätösehdotuksesta ja sen perusteluista 14 vrk:n sisällä sen tiedoksisaannista (liite 5). Päätösehdotus on annettu tiedoksi 13.11.2014 ja vastine (liite 6) on saapunut 27.11.2014.

Vastineen mukaan päätösehdotuksessa mainitut asiat ovat tehty tai tekeillä. Vastineen mukaan pakkasvarasto ei ylitä 10 m3, jolloin se ei tarvitse EY N:o 37/2005 2 artiklan mukaista lämpötilaseurantaa. Vastineen mukaan tiloissa ei myöskään pakata elintarvikkeita, joten pakkausmateriaalia ei tarvita eikä sen soveltuvuudesta elintarvikekäyttöön tarvitse siksi esittää todistusta.

Myymälään tehtiin tarkastus 7.1.2015 vastineessa mainittujen korjausten toteamiseksi (liite 7). Korjauksia ei ollut tehty vastineessa kerrotulla tavalla. Pakkasvaraston tilavuutta oli vaikea tavaroiden vuoksi tarkasti mitata, mutta koska mittauksen perusteella tilavuus saattaa olla hieman alle 10 m3, EY N:o 37/2005 2 artiklan mukaista jatkuvaa lämpötilaseurantaa ei edellytetä.  

Päätöksen perustelut

Toimijan edustaja ei ole noudattanut elintarvikelainsäädännön vaatimuksia, eikä ole toistuvista kehotuksista ja määräyksestä huolimatta korjannut elintarvikehuoneistossa ja toiminnassa ilmenneitä epäkohtia.

Toimijan edustaja on koko toiminnan ajan lyönyt laimin elintarvikelain 16 §:ssä asetetun huolellisuusvelvoitteen, omavalvontasuunnitelman ylläpidon ja omavalvonnan.

Elintarvikealan toimijan on laadittava kirjallinen suunnitelma omavalvonnasta, noudatettava sitä ja pidettävä sen toteuttamisesta kirjaa. (Elintarvikelaki 23/2006 § 20)

Omavalvontaan liittyvän kirjanpidon tulee sisältää omavalvontasuunnitelma todentamiseksi tarpeelliset tallenteet omavalvonnan toteuttamiseksi, siihen liittyvistä mittauksista, tutkimuksista ja selvityksistä sekä suoritetuista korjaavista toimenpiteistä ja ilmoituksista viranomaiselle. (MMM asetus 1367/2011 § 5 mom 3)

Elintarviketyöntekijällä tulee olla työn luonteen vaatima asiallinen ja puhdas työasu (Eviran soveltamisohje 16025/3)

Elintarvikehuoneisto on suunniteltava, sijoitettava, rakennettava ja varustettava, kunnossapidettävä, hoidettava sekä toiminta siellä järjestettävä siten, ettei elintarvikehuoneistossa tuotettavien, valmistettavien, säilytettävien taikka käsiteltävien elintarvikkeiden turvallisuus vaarannu ja että elintarvikkeet, elintarvikehuoneistot myös muutoin täyttävät elintarvikelain mukaiset vaatimukset. (Elintarvikelaki 23/2006 § 10)

Elintarvikehuoneistojen on oltava pohjapiirrokseltaan, suunnittelultaan, rakennustavaltaan, sijainniltaan ja kooltaan sellaiset, että ne voidaan asianmukaisesti huoltaa, puhdistaa ja/tai desinfioida, niissä voidaan ehkäistä tai vähentää ilman kautta tulevaa saastumista ja niissä on riittävät työtilat kaikkien toimien suorittamiseksi hygieenisesti (EPNAs 852/2004 1 luku kohta 2 a).

Elintarvikkeita on säilytettävä niin, ettei elintarvikkeiden hyvä hygieeninen laatu vaarannu (Elintarvikelaki 23/2006 § 11).

Kauppa- ja teollisuusministeriön asetuksessa 1084/2004 elintarvikkeiden pakkausmerkinnöistä 6 §:ssä säädetään elintarvikkeiden pakollisista pakkausmerkinnöistä, 3 §:ssä niiden selvyydestä, 4 §:ssä merkintöjen oikeellisuudesta ja 5 §:ssä kielimääräyksistä. Pakolliset pakkausmerkinnät on tehtävä suomen ja ruotsin kielellä. Ruotsin asemasta voidaan käyttää norjan- tai tanskankielisiä merkintöjä. 

Käytettävistä pakkausmateriaaleista on oltava todistus soveltuvuudesta elintarvikkeiden pakkaamiseen (EPNAs 1935/2004).

Yli 10 m3 pakkasvarastoissa on käytettävä komission pakasteasetuksen vaatimukset täyttävää lämpötilan seuranta- ja tallennuslaitetta (EY N:o 37/2005 2 artikla)

Elintarvikelain 68 §:n mukaan valvontaviranomainen voi tehostaa tämän lain nojalla annettua määräystä tai kieltoa uhkasakolla tai teettämis- tai keskeyttämisuhalla. Uhkasakkoa sekä teettämis- ja keskeyttämisuhkaa koskevissa asioissa noudatetaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.

Uhkasakkolain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Uhkasakkolain 9 §:n mukaan juokseva uhkasakko asetetaan määräämällä uhkasakolle kiinteä peruserä sekä lisäerä jokaista sellaista päätöksessä ilmoitettavaa ajanjaksoa varten, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu.

Elintarvikelain 78.1 §:n mukaan lain 7 luvun säännösten nojalla tehtävässä päätöksessä voidaan määrätä, että päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman tai ennen kuin oikaisuvaatimus on käsitelty, jollei valitusviranomainen tai vastaavasti oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää.

Sovellettavat säännökset

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 852/2004 elintarvikehygieniasta liite II luku I, luku II, luku IX, luku XII

Elintarvikelaki 23/2006 10 §, 11 §, 16 §, 20 §, 27 §, 55 §, 56 §, 68 §

Maa- ja metsätalousministeriön asetus ilmoitettujen elintarvikehuoneistojen elintarvikehygieniasta 1367/2011 5 §, 15§

Pakkausmerkintäasetus 1084/2004 3 §, 4 §, 5 §, 6 §

EPNAs 1935/2004

Eviran soveltamisohje 16025/3

Komission asetus pakastettujen elintarvikkeiden kuljetuksen, välivarastoinnin ja varastoinnin aikana vaadittavasta lämpötilan seurannasta (EY N:o 37/2005 2 artikla)

Maa- ja metsätalousministeriön asetus pakasteista 818/2012 9 §

Hallintolaki 434/2003 34 §

Uhkasakkolaki 6 §, 9 §.

Oheismateriaali 1Ympäristöterveydenhuollon johtajan päätöspöytäkirja 2.7.2014 § 103

Oheismateriaali 2Tarkastuspöytäkirja 4.9.2014

Oheismateriaali 3Kaupungineläinlääkärin muistio 2.10.2014

Oheismateriaali 4Tarkastuspöytäkirja 5.11.2014

Oheismateriaali 5Kuulemiskirje 11.11.2014

Liite 1ShaFak Oy:n antama vastine 27.11.2014

Liite 2Tarkastuspöytäkirja 7.1.2015

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

PäätösKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta määrää elintarvikelain 55 §:n nojalla, että ShaFak Oy:n tulee suorittaa seuraavat toimenpiteet 21 vrk:n kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista:

Lisäksi kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta kieltää Shafak Oy:ltä elintarvikelain 56 §:n nojalla uuden pakastevaraston käytön, kunnes tarkastuspöytäkirjalla on todettu, että sen lämpötila pysyy alle -180C ja että kondenssivettä ei tipu varaston katosta.

Määräyksen ja kiellon tehostamiseksi kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää asettaa seuraavat uhkasakot.

Juoksevan uhkasakon määrä: Kiinteänä peruseränä kaksituhattaviisisataa (2500) euroa, mikäli elintarvikelain 55 §:n nojalla annettua määräystä ei ole täytetty 21 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista sekä lisäeränä viisisataa (500) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laimin lyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.

Kiinteänä uhkasakkona kaksituhattaviisisataa (2500) euroa, mikäli elintarvikelain 56 §:n nojalla annettua kieltoa ei noudateta.

Tätä päätöstä on noudatettava elintarvikelain 78 §:n nojalla muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

aoShaFak Oy
tpvYmpäristötoimiala, ympäristöterveydenhuolto


Liitteet:

Ksylk § 26
Liite 1:ShaFak Oy:n antama vastine 27.11.2014
Liite 2:Tarkastuspöytäkirja 7.1.2015