Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta1813.01.201518

4714-2013 (630, 001)

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan lausunto Turun seudun (rakennemallialueen) liikennejärjestelmäsuunnitelma 2035:stä (Ks)

Tiivistelmä:

Turun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2035 on kokonaissuunnitelma seudun liikennejärjestelmän kehittämisen suuntaviivoista. Suunnitelman lähtökohtana on aiemmin laaditun seudullisen maankäytön rakennemallin ratkaisut ja siinä liikennejärjestelmälle asetetut tavoitteet. Lausuntoehdotuksessa liikennejärjestelmäsuunnitelmaa pidetään hyvänä kokonaissuunnitelmana seudun liikennejärjestelmän kehittämisen pääteemoista ja toimenpiteistä. Liikennejärjestelmäsuunnitelman kehittämisohjelmaa pidetään lausuntoehdotuksessa Turun osalta käytettävissä oleviin resursseihin nähden kuitenkin ylioptimistisena. Lisäksi lausuntoehdotuksessa esitetään Turun sisäisen liikennejärjestelmätyön kehittämistä.

Ksylk § 18

Suunnitteluyksikkö, suunnittelupäällikkö Matti Salonen 7.1.2015:

Johdanto

Turun kaupunkiseudun kuntien ja valtion välisessä maankäytön, asumisen ja liikenteen aiesopimuksessa vuosille 2012–2015 päätettiin rakennemallialueen 14 kunnan kattavan liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Varsinais-Suomen liitto on yhdessä Liikenneviraston, liikenne- ja viestintäministeriön ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja kuntien kanssa valmistellut suunnitelman ja suunnitelma on nyt valmis. Varsinais-Suomen liiton maakuntahallitus hyväksyi suunnitelman 17.11.2014. Varsinais-Suomen liitto on lähettänyt suunnitelman kunnille hyväksymiskäsittelyä varten. Kaupunginhallituksen käsittelyä varten apulaiskaupunginjohtaja on pyytänyt 15.1.2015 mennessä kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan lausuntoa liikennejärjestelmäsuunnitelmasta.

Lausuntoehdotus

Laaditun liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteet perustuvat seudun kuntien, ympäristöministeriön, liikenne- ja viestintäministeriön, Liikenneviraston ja Varsinais-Suomen Ely-keskuksen 20.6.2012 allekirjoittamaan MAL-aiesopimukseen. Sopimuksen mukaan liikennejärjestelmäsuunnitelma tuli laatia aiemmin laaditun seudun maakäytön rakennemallin liikenteellisten tavoitteiden mukaisesti. Ne edellyttävät mm. selkeästi nykyistä merkittävämpää joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn osuutta seudun liikkumisessa.

Koska liikennejärjestelmätyön tavoitteet oli linjattu jo aiemmissa suunnitelmissa ja MAL-aiesopimuksessa, ei liikennejärjestelmäsuunnitelmassa perustella tavoitteita tai tarkastella niistä johdetuille toimenpiteille vaihtoehtoisten kehityskulkujen seurausvaikutuksia. Vaihtoehtoisten kehityskulkujen arviointi olisi antanut paremman käsityksen siitä, mistä liikennejärjestelmän kehittämisratkaisuihin liittyvissä valinnoissa on käytännössä kyse.

Liikennejärjestelmäsuunnitelma on hyvä kokonaissuunnitelma seudun liikennejärjestelmän kehittämistarpeista. Suunnitelman luku 3 ”Liikkumisjärjestelmät ja kaupunkirakenne” kuvaa hienosti historiallisen kehityksen valossa liikennejärjestelmän ja kaupunkirakenteen välistä voimakasta sidonnaisuutta. Menneiden vuosikymmenten kehityksen pohjalta on helppo ymmärtää, että tulevaisuudessakin kaupunkirakenne vaikuttaa voimakkaasti liikennejärjestelmään ja liikennejärjestelmä tulee samoin vaikuttamaan jatkossakin kaupunkirakenteeseen.

Tavoitteiden toteuttamiseksi liikennejärjestelmäsuunnitelmassa on muodostettu viisi pääteemaa eli kehittämislinjausta:

  1. Viihtyisä ja vetovoimainen kävely- ja pyöräilykaupunki
  2. Palveleva joukkoliikennekaupunki
  3. Toimiva autoliikenne
  4. Kustannustehokkaat kuljetukset
  5. Turvallinen liikenne ja viisaat valinnat

Liikennejärjestelmäsuunnitelman suunnittelu- ja toteuttamistoimenpiteet on jaoteltu eri kehittämislinjauksia toteuttaviksi.

Valtaosassa toimenpiteitä Turku on yksin tai yhdessä muiden tahojen kanssa esitetty toimenpiteen vastuutahoksi. Tältä osin kehittämisohjelma on valitettavasti Turun resursseihin nähden kovasti ylioptimistinen ja edellyttäisi toteutuakseen huomattavaa lisäresurssointia liikennejärjestelmän kehittämisen suunniteluun ja toteutukseen. Oman haasteensa Turun mahdollisuuksille vastata liikennejärjestelmän kehittämistarpeisiin muodostaa se, että kaupungin organisaatiossa liikennejärjestelmän kehittämiseen liittyvä päätöksenteko ja sen valmistelu on hajautunut monelle taholle, joille yhdellekään liikennejärjestelmän kehittäminen kokonaisuutena ei ole toiminnan painopiste. Ensimmäisenä askeleena tilanteen parantamiseksi voisi olla kaupungin sisäisen liikennejärjestelmän kehittämisen ohjaus- tai johtoryhmän perustaminen. Ryhmän tehtävänä olisi koordinoida eri toimialojen ja toimijoiden liikennejärjestelmän kehittämiseen liittyvää toimintaa kaupungin strategian ja sen alaisen ohjelmarakenteen sekä valmistuneen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteiden ja kehittämisohjelman pohjalta.

Kaupunginhallituksen 16.6.2014, § 278 liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnoksesta Varsinais-Suomen liitolle antamassa lausunnossa todetaan mm., että uuden näkökulman ”liikenne on palvelu” tulisi toteutua voimakkaammin liikennejärjestelmäsuunnitelmassa ja tätä näkökulmaa tulisi tuoda voimakkaammin esille jatkotyöskentelyssä. Tämä näkökulma tulisi jatkossa ottaa voimakkaasti mukaan myös kaupungin omaan liikennejärjestelmätyöhön.

Oheismateriaali 1Turun seudun (rakennemallialue) liikennejärjestelmäsuunnitelma 2035

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää antaa Turun seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2035:sta edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Suunnittelupäällikkö Matti Salonen esitteli asiaa ennen päätöksentekoa.

Jakelu

lausVirtanen Jarkko