Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta30621.10.20146

2560-2013 (231)

Viranomaislausunto ehdotuksesta uusiksi alueellisiksi jätehuoltomääräyksiksi (Ys)

Tiivistelmä:

Lausuntoehdotuksen mukaan ehdotus uusiksi jätehuoltomääräyksiksi edesauttaa jätelain ja siinä esitettyjen periaatteiden käytännön toteuttamisesta seudulla. Jätehuoltolautakunnan tulisi määräyksiä päättäessään harkita voisiko päätöksen tehdä määräysten keskeisimmiltä ja kiireellisimmiltä osiltaan siten, että ne ovat voimassa muutoksenhausta huolimatta. Näin varmistettaisiin, että seudullinen jätehuolto saadaan vastaamaan uuden jätelain periaatteita mahdollisimman nopeasti.

Ksylk § 306

Ympäristönsuojelu, ympäristöinsinööri Fredrik Klingstedt 10.10.2014:

Lausuntopyyntö ja keskeiset säännökset

Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta on varannut Turun kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle sekä terveydensuojeluviranomaiselle mahdollisuuden antaa lausuntonsa ehdotuksesta uusiksi alueellisiksi jätehuoltomääräyksiksi. Lausunnossa on pyydetty kiinnittämään erityistä huomiota määräysluonnoksen kiinteistöittäisen jätteenkuljetusalueen rajaukseen ja sen toimivuuteen paikalliset jätteiden kuljetusolosuhteet huomioon ottaen. Lausunto on pyydetty toimittamaan 31.10.2014 mennessä.

Ympäristötoimialan johtosäännön 1 § 3 momentin mukaan kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta toimii kunnan ympäristönsuojelu- ja terveydensuojeluviranomaisena.

Jätelain mukaan kunta voi antaa lain täytäntöön panemiseksi tarpeellisia paikallisista oloista johtuvia, kuntaa tai sen osaa koskevia jätehuoltomääräyksiä. Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta (seudullinen jätehuoltoviranomainen) hyväksyy toimialueensa jätehuoltomääräykset ja ne koskevat pääosin kunnan jätehuollon järjestämisvelvollisuuden piiriin kuuluvia jätteitä.

Jätehuoltomääräykset voivat koskea jätehuollon operatiivista järjestämistä, toimenpiteitä syntyvän jätemäärän vähentämiseksi, jätteistä ja jätehuollosta aiheutuvien terveys- ja ympäristöhaittojen estämistä, jätteiden lajittelua sekä jätteiden keräyksen, kuljettamisen ja käsittelyn järjestämistä. Jätehuoltomääräykset voivat koskea myös jätehuollon järjestämiseen liittyviä teknisiä vaatimuksia, kuten esimerkiksi jäteastioiden tai jätteiden kuljetuskaluston laatua. Roskaantumisen ehkäisemiseksi jätelakia tarkentavia jätehuoltomääräyksiä voidaan antaa esimerkiksi yleisötilaisuuksien järjestämisestä.

Jätehuoltomääräysehdotus

Jätehuoltomääräysluonnoksessa esitetyt muutokset ovat vähäisiä verrattuna nykyisiin voimassa oleviin Turun kaupungin jätehuoltomääräyksiin. Ehdotukseen on sisällytetty täsmennyksiä ja tarkennuksia, jotka johtuvat suurelta osin lainsäädännön ja siinä käytettyjen käsitteiden muutoksista sekä siitä, että luonnoksen teossa pyrittiin noudattelemaan Kuntaliiton ohjeistusta. Olennaisimmat sisällölliset muutokset liittyvät jätteiden kiinteistöittäiseen erilliskeräykseen, jätteiden omatoimiseen käsittelyyn sekä jätehuoltoviranomaisen uusiin tehtäviin.

Ehdotuksen keskeisimmät muutokset nykyisiin määräyksiin verrattuna ovat:

Ehdotus annettavaksi viranomaislausunnoksi

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta toteaa ehdotuksesta alueellisiksi jätehuoltomääräyksiksi ympäristönsuojelu- ja terveydensuojeluviranomaisena seuraavaa:

Yleisesti katsoen ehdotus uusiksi jätehuoltomääräyksiksi edesauttaa jätelain ja siinä esitettyjen periaatteiden käytännön toteuttamista, kuten esim. jätteiden haitallisuuden vähentämistä ja etusijajärjestyksen toteuttamista. Lisäksi määräyksissä selkeytetään talteen kerättyjen kunnan vastuulla olevien jätejakeiden toimituspaikat. Toteutuessaan uudet määräykset parantavat jätteiden materiaalikierrätystä edellyttäen, että erilliskeräyksessä talteen otetut uudet fraktiot kuten bio- ja muovijätteet ohjataan sellaiseen käsittelyyn tai vastaanottoon, jossa jätteistä voidaan valmistaa uusia tuotteita. Lautakunnan mielestä on järkevää, että biojätteen erilliskeräys määrätään toteutettavaksi ainoastaan niillä kiinteistöillä ja alueilla, joilla syntyvän biojätteen määrä voidaan olettaa olevan merkittävä ja kuljetuksen logistiikan järjestely on päästöjen kannalta optimaalinen.

Määräysluonnoksessa on esitetty, että seudun asuinkiinteistöillä luovutaan kaatopaikkajätteen erilliskeräyksestä. Lautakunta toteaa, että on perusteltua luopua kyseisen jätefraktion erilliskeräyksestä, koska käytännössä kaatopaikkajätettä on muodostunut hyvin vähän ja kyseinen fraktio on pääosin koostunut polttokelpoisesta jätteestä, jota on lajiteltu väärin. Kaatopaikkajätteen keräilyn lopettamista puoltaa myös jätehuoltoon varattujen alueiden rajallinen tila joillain kiinteistöillä.

Määräysluonnoksen liitteenä on karttaehdotus, josta käy ilmi ne alueet Turussa, joilla jätteenkuljetus hoidetaan kiinteistökohtaisesti (kiinteistöittäinen jätteenkuljetus). Alueilla, jotka ovat rajauksen ulkopuolella (saaret ilman tieyhteyttä), jätteiden keräys ja kuljetus järjestetään pääsääntöisesti aluekeräyspisteiden avulla ja kiinteistöt liittyvät kunnan jätehuoltojärjestelmään liittymällä aluekeräyspisteen käyttäjäksi. Lautakunta toteaa, että kiinteistöittäisen jätteenkuljetusalueen rajaus Turun osalta kattaa ne alueet, joille on mahdollista järjestää jätteenkuljetusta. Rajauksen sisäpuolella on kuitenkin alueita, joissa on huonoja ja vaikeakulkuisia tieyhteyksiä, josta syystä jäteauto ei välttämättä pysty suorittamaan jäteastioiden kiinteistökohtaisia tyhjennyksiä. Rajauksen sisäpuolella on myös kiinteistöjä, joiden piha-alueet ovat niin ahtaita, ettei määräysten edellyttämää syntypaikkalajittelua pystytä toteuttamaan. Lautakunnan näkemyksen mukaan näiden alueiden ja kiinteistöjen osalta voidaan soveltaa määräysten mahdollistamaa poikkeamiskäytäntöä.

Lautakunnan näkemyksen mukaan saattaisi olla perusteltua, että seudulla on käytössä vain kaksi mallia toteuttaa kiinteistökohtaista jätehuoltoa, eli kiinteistöittäinen jätteenkuljetus ja sitä paikkaava aluekeräysjärjestelmä. Määräysluonnoksissa esitetty mahdollisuus liittää aluekeräyksen piirissä oleva kiinteistö kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen 6 §:n mukaisten ehtojen täyttyessä saattaa aiheuttaa tulkintaongelmia siitä täyttyvätkö pykälässä mainitut edellytykset. Lisäksi malli vaikeuttaa aluekeräyspisteverkoston kehittämistä ja aiheuttaa eriarvoisuutta kyseisten alueiden kiinteistöjen välillä. Mikäli edellä mainittua keräystapaa kuitenkin sovelletaan, tulee kyseisten kiinteistöjen osallistua sopivalla panoksella aluekeräyspisteverkoston ylläpitoon (esim. alennettu jätemaksu).

Lietteiden omatoimista käsittelyä koskevan 35 §:n viimeisessä momentissa tulisi myös kieltää lietteiden levittäminen pohjavesialueelle.

Ehdotuksessa on esitetty, että seudullinen jätehuoltoviranomainen ratkaisee jatkossa jätehuoltomääräyksistä poikkeamiset. Lautakunta toteaa, että nykyjärjestelmä, jossa poikkeamishakemukset ratkaisee toimialueen eri ympäristönsuojeluviranomaiset, ei enää ole perustelua tilanteessa jossa jätelain yhtenä tarkoituksena on ollut yhtenäistää alueellista jätehuoltoa ja nopeuttaa päätöksentekoa. Lautakunta pitää kyseistä määräystä tarpeellisena.

Jätehuoltolautakunnan tulisi määräyksiä päättäessään harkita voisiko päätöksen tehdä määräysten keskeisimmiltä ja kiireellisimmiltä osin siten, että ne ovat voimassa muutoksenhausta huolimatta. Näin varmistettaisiin, että seudullinen jätehuolto saadaan vastaamaan uuden jätelain periaatteita mahdollisimman nopeasti. 

Yhteenveto

Lautakunta toteaa, että ehdotus uusiksi jätehuoltomääräyksiksi edesauttaa jätelain ja siinä esitettyjen periaatteiden käytännön toteuttamisesta seudulla. Jätehuoltolautakunnan tulisi määräyksiä päättäessään harkita voisiko päätöksen tehdä määräysten keskeisimmiltä ja kiireellisimmiltä osin siten, että ne ovat voimassa muutoksenhausta huolimatta. Näin varmistettaisiin, että seudullinen jätehuolto saadaan vastaamaan uuden jätelain periaatteita mahdollisimman nopeasti. 

Oheismateriaali 1Ehdotus uusiksi alueellisiksi jätehuoltomääräyksiksi perustelumuistioineen

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää antaa edellä olevan viranomaislausunnon Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunnalle.

PäätösAsia pantiin pöydälle Hellsténin Engblomin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.