Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta25302.09.20149

8709-2014 (350)

Valtiontalouden tarkastusviraston valtakunnallinen tuloksellisuustarkastus koskien ympäristöterveydenhuoltoa (Yth)

Tiivistelmä:

Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) on suorittanut tarkastussuunnitelmaansa sisältyneen ympäristöterveydenhuoltoa koskeneen tarkastuksen 2013-2014. Tarkastuksen perusteella tarkastusvirasto on antanut tarkastuskertomuksen, joka on lähetetty maa- ja metsätalousministeriölle, sosiaali- ja terveysministeriölle, työ- ja elinkeinoministeriölle, Elintarviketurvallisuusvirasto Eviralle, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesille ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviralle sekä tiedoksi eduskunnan tarkastusvaliokunnalle, valtiovarainministeriölle ja valtiovarain controller-toiminnolle. Tarkastukseen sisältyi myös Turun ympäristöterveydenhuollon johtajan haastattelu. Tarkastuksen jälkiseurannassa tarkastusvirasto tulee selvittämään, mihin toimenpiteisiin tarkastuskertomuksessa esitettyjen kannanottojen johdosta on ryhdytty. Jälkiseuranta tehdään vuonna 2017.

Ksylk § 253

Ympäristöterveydenhuolto, ympäristöterveydenhuollon johtaja Liisa Palmu 19.8.2014:

VTV:n yhteenveto tarkastuksesta ja toimenpidesuositukset:

VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto: Ympäristöterveydenhuollon johtosuhteet on selvitettävä

Ympäristöterveydenhuollon ohjaus hajautuu kolmelle hallinnonalalle eikä se huomioi kuntien käytössä olevia resursseja. Organisoinnin kehittäminen tulee kytkeä tiiviisti kuntarakenteen sekä valtion keskus- ja aluehallinnon uudistuksiin.

Ympäristöterveydenhuollon ohjaus on tarkastuksen perusteella hajallaan. Toimintaa sääteleviä lakeja on useita ja ohjausvastuu jakautuu usealle ministeriölle, mikä vaikeuttaa kokonaisuuden hallintaa. Ministeriöiden ohella kunnallista ympäristöterveydenhuoltoa ohjaavat keskusvirastot ja aluehallintovirastot. Toiminnan johtamisen kokonaisvastuuta ei ole osoitettu yhdelle toimijalle eikä ohjausta ole sovitettu riittävästi yhteen.

Valtakunnallinen valvontaohjelma on jäsentänyt ja yhdenmukaistanut ympäristöterveydenhuollon suunnittelua ja seurantaa. Paikallisviranomaiset pitävät kuitenkin useita ohjelmaan kirjattuja tavoitteita epärealistisen vaativina ja huonosti perusteltuina. Myös ohjelman raportointivaatimukset koetaan liiallisina. Valvontatyötä hankaloittavat myös jatkuvat säädösmuutokset, joiden seuraaminen vie aikaa perustyöltä.

”Ympäristöterveydenhuollon resurssit ovat tarkastuksen perusteella riittämättömät suhteessa ohjauksen vaatimuksiin. Vastuuministeriöiden ja keskusvirastojen tulee varmistaa, että tavoitteet ja voimavarat ovat tasapainossa”, sanoo johtava tuloksellisuustarkastaja Juho Nurminen.

”Ympäristöterveydenhuollon eri toimialueiden riskit tulee kartoittaa yhdenmukaisesti ja toiminnan ohjaus järjestää tämän perusteella.”

Ympäristöterveydenhuollon organisointi tulee kytkeä tiiviisti kuntarakenteen sekä valtion keskus- ja aluehallinnon uudistuksiin. Kuntauudistuksesta riippumattakin valtioneuvoston tulee selvittää ympäristöterveydenhuollon keskushallinnon johtosuhteet. Säädöspohjan kehittämisessä tulee edelleen kiinnittää huomiota lainsäädännön selkeyteen ja yhdenmukaisuuteen.

Ympäristöterveydenhuollon tietojärjestelmien kehittämisessä tulee päästä aidosti yhteisiin ratkaisuihin, joissa huomioidaan sekä keskusvirastojen että paikallishallinnon tarpeet.

Ympäristöterveydenhuollon tavoitteena on ehkäistä ja poistaa elinympäristössä olevia terveyshaittoja. Tehtäväkenttään kuuluu esimerkiksi veden, ruoan ja sisäilman valvontaa. Ympäristöterveydenhuollon resurssit ovat vaatimattomat esimerkiksi perusterveydenhuoltoon verrattuna, mutta sen keinoin kyetään ehkäisemään suuria terveydellisiä ja taloudellisia haittoja.

Tarkastusviraston suositukset

  1. Ympäristöterveydenhuollon organisoinnin ja järjestämisvastuun kysymykset tulee kytkeä tiiviisti kuntarakenteen sekä valtion keskus- ja aluehallinnon uudistuslinjauksiin. Valtioneuvoston tulee olla aloitteellinen asiassa ja vastuuministeriöiden (STM, MMM, TEM) tulee aktiivisesti tukea tätä tavoitetta.
  2. Kuntauudistuksesta riippumatta valtioneuvoston tulee selvittää ympäristöterveydenhuollon keskushallinnon johtosuhteet sekä aluehallintotason tarpeellisuus.
  3. Vastuuministeriöiden ja keskusvirastojen tulee yhteistyössä varmistaa, että ympäristöterveydenhuollon eri toimialueiden riskit kartoitetaan yhteismitallisesti ja toimintaa ohjataan tämän perusteella.
  4. Vastuuministeriöiden ja keskusvirastojen tulee varmistaa, että kunnille annetut valvontavelvoitteet ja niiden käytössä olevat voimavarat ovat tasapainossa.
  5. Ympäristöterveydenhuollon tietojärjestelmissä tulee päästä aidosti yhteisiin järjestelmiin, joissa huomioidaan sekä keskusvirastojen että paikallishallinnon tarpeet. Keskusvirastojen tulee olla aloitteellisia asiassa.
  6. Elintarvikevalvonnan ja harmaan talouden torjunnan yhteistyömahdollisuuksia tulisi selvittää harmaan talouden toimintaohjelmaa täydennettäessä. Parempi tuotteiden jäljitettävyys parantaisi elintarvikkeiden turvallisuutta ja samalla ehkäisisi harmaan talouden toimintamahdollisuuksia ravintola-alalla.

Oheismateriaali 1Valtiontalouden tarkastusviraston tuloksellisuustarkastuskertomus 7/2014 ympäristöterveydenhuolto

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää merkitä VTV:n raportin ympäristöterveydenhuollosta tiedoksi.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.