Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta22112.08.201410

5585-2013 (351)

Oikaisuvaatimus elintarvikelain mukaisesta kiellosta ja määräyksestä; ShaFak Oy (Yth)

Tiivistelmä:

Vs. ympäristöterveydenhuollon johtajan päätöksessä on annettu kielto käsitellä ja myydä pakkaamattomia helposti pilaantuvia elintarvikkeita. Lisäksi on kielletty kaikenlainen elintarvikkeiden valmistus mukaan lukien leipomotoiminta. Valmiiksi pakattujen elintarvikkeiden myynti on sallittua, kun päätöksessä määrätyt toimenpiteet on tehty määräajassa. Päätöksestä on tehty oikaisuvaatimus, jonka mukaan kielto tulee kumota ja määräaikaa kohtuullistaa. Oikaisuvaatimus esitetään hylättäväksi siten, että määräaikaa pidennetään oikaisuvaatimuksen käsittelyyn kuluneen ajan vuoksi.

Ksylk § 221

Hallinto, ympäristölakimies Nina Mattila 31.7.2014:

Toimija

ShaFak Oy, Y-tunnus 2535759-1

Jösse Sakon katu 8

20610 Turku

Toimipaikan nimi ja osoite

Elintarvikemyymälä Basaari

Jösse Sakon katu 8

20610 Turku

Päätöksen kohde

Elintarvikehuoneisto ja siinä oleva toiminta

Kuvaus asiasta

Aiemmat käsittelyvaiheet

Elintarvikemyymälä Basaariin tehtiin 21.5.2014 elintarvikelain mukainen tarkastus edellisessä tarkastuksessa 18.2.2014 todettujen puutteiden korjaamiseen annetun määräajan kuluttua. Elintarvikemyymälä Basaarissa on tehty myös ensisaapumistoimintaan liittyvä tarkastus 14.5.2014. Elintarvikemyymälä Basaarissa tehtiin uusintatarkastus 27.6.2014, jossa tarkastettiin toimijan edustajan 24.6.2014 antamassa vastineessa mainittuja korjauksia. Vastine on tämän päätösehdotuksen oheismateriaalina. Tarkastuksessa todettiin, että osa edellisissä tarkastuksissa todetuista epäkohdista on korjattu. Päätöksessä on todettu, että elintarvikemyymälä Basaarin toiminnassa ja elintarvikemyymälässä on edelleen kuitenkin edellisissä tarkastuksissa havaittuja epäkohtia korjaamatta, joten asiassa on tarpeen ja perusteltua viivytyksettä ryhtyä pakkokeinoihin.

Annettu päätös

Vs. ympäristöterveydenhuollon johtaja on antanut 2.7.2014 § 103 kiellon koskien pakkaamattomien helposti pilaantuvien elintarvikkeiden käsittelyä ja myyntiä sekä kaikenlaista elintarvikkeiden valmistusta mukaan lukien leipomotoiminta ShaFak Oy:n elintarvike-myymälä Basaarissa elintarvikelain 56 §:n nojalla. Päätöksen mukaan tiloissa voidaan harjoittaa valmiiksi pakattujen elintarvikkeiden myyntiä, kun päätöksessä määrätyt toimenpiteet suoritetaan 30.7.2014 mennessä. Vs. ympäristöterveydenhuollon johtajan päätös on tämän päätösehdotuksen oheismateriaalina.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksen mukaan päätöksessä ei käsitellä edellytystä, että vakava terveysvaara olisi todettu. Lisäksi oikaisuvaatimuksen mukaan kielto on toissijainen keino, joka on mahdollinen vain, mikäli terveysvaaraa ei voida poistaa toisin keinoin. Lisäksi oikaisuvaatimuksessa todetaan, että määräaika määräyksen mukaisten toimenpiteiden suorittamiseksi on kohtuuttoman lyhyt ja ehdotetaan, että viranomaisten kanssa laaditaan yhdessä aikataulu toimenpiteiden suorittamiseksi. Oikaisuvaatimus on tämän päätösehdotuksen oheismateriaalina.

Perustelut

Elintarvikelain 55 §:n mukaan valvontaviranomainen voi määrätä epäkohdan poistettavaksi, jos elintarvike tai siitä annetut tiedot, elintarvikkeen tuotanto-, jalostus- tai jakeluvaihe, elintarvikehuoneisto, alkutuotantopaikka tai niissä harjoitettava toiminta voivat aiheuttaa terveysvaaraa, vaarantaa elintarvikkeesta annettujen tietojen oikeellisuuden tai riittävyyden, johtaa kuluttajaa harhaan tai ovat muutoin elintarvikemääräysten vastaisia. Valvontaviranomainen voi myös määrätä elintarvikkeiden kansallisen laatujärjestelmän hakijan poistamaan kansallista laatujärjestelmää koskevan epäkohdan. Määräysten vastaisuus on määrättävä poistettavaksi välittömästi tai valvontaviranomaisen asettamassa määräajassa.

Elintarvikelain 56 §:n mukaan valvontaviranomainen voi kieltää elintarvikkeen alkutuotannon, valmistuksen, maahantuonnin, maastaviennin, kaupanpidon, tarjoilun tai muun luovutuksen taikka käytön elintarvikkeen valmistuksessa, jos elintarvike tai siitä annetut tiedot, elintarvikkeen tuotanto-, jalostus- tai jakeluvaihe taikka elintarvikehuoneisto, alkutuotantopaikka tai niissä harjoitettava toiminta ovat sellaiset, että ne aiheuttavat tai niiden voidaan perustellusta syystä epäillä aiheuttavan vakavaa terveysvaaraa eikä terveysvaaraa voida muilla tavoin estää.

Elintarvikelain esitöissä (HE 53/2005 vp 55 §:n yksityiskohtaiset perustelut) todetaan, että valvonta-asetuksen 54 artiklan mukaan toimivaltaisen viranomaisen on ryhdyttävä johonkin artiklassa tarkoitettuun toimenpiteeseen, jos tämä toteaa, että säännöksiä ei noudateta. Tällöin on otettava huomioon säännösten noudattamatta jättämisen luonne sekä se, missä määrin kyseinen toimija on aiemmin jättänyt noudattamatta säännöksiä. Toimenpiteet vastaavat elintarvikelain 7 luvussa ehdotettuja pakkokeinoja. Valvontaviranomaisella on oikeus ja velvollisuus käyttää hallinnollisia pakkokeinoja silloin, jos elintarvikemääräysten noudattamista ei voida muilla keinoilla varmistaa.

Päätöksessä on perusteltu annettua kieltoa seuraavasti: ”Pilaantuvien pakkaamattomien elintarvikkeiden käsittely sekä elintarvikkeiden valmistus edellyttävät hyvää hygienian tasoa, huolellisuutta ja toimintaan soveltuvia tiloja. Tehtyjen tarkastusten perusteella toimijan edustaja ei kykene ylläpitämään hyvää hygieenistä tasoa. Tilat soveltuvat huonosti pakkaamattomien helposti pilaantuvien elintarvikkeiden käsittelyyn ja leipomotoimintaan. Lihankäsittely edellyttää erillistä jäähdytettyä käsittelytilaa, jollei toiminta ole vähäistä ja lisäksi hyvän hygieenisen tason säilyminen osoitettu omavalvontasuunnitelman mukaisella seurannalla. Toimijan edustaja ei myöskään ole ottanut mikrobikriteeriasetuksen edellyttämiä säännöllisiä näytteitä valmistamastaan jauhelihasta ja muista raakalihatuotteista. Leipominen tapahtuu samassa tilassa kuin muukin toiminta ja on altis ympäristöstä aiheutuvalle likaantumiselle. Toimijan edustaja on koko toiminnan ajan lyönyt laimin elintarvikelain 16 §:ssä asetetun huolellisuusvelvoitteen, omavalvontasuunnitelman ylläpidon ja omavalvonnan. Lihan ja muiden pakkaamattomien helposti pilaantuvien elintarvikkeiden käsittely sekä leivonta aiheuttavat näissä olosuhteissa vakavan terveysvaaran kuluttajille. Toiminta on elintarvikelain mukaan kiellettävä, kun terveysvaaraa ei voida muilla keinoin estää (Elintarvikelaki 23/2006 § 56)”. Edellä esitetyn perusteella päätösehdotuksesta käy ilmi, miten vakava terveysvaara kuluttajille aiheutuu.

Tiloissa on tehty useita tarkastuksia, joissa on todettu puutteita, joita toimijan edustajaa on kehotettu korjaamaan. Toimijalle on annettu jo aiemmin myös määräyksiä ja kieltoja (Ympäristöterveydenhuollon johtaja on 14.11.2013 § 174 ja 15.11.2013 § 175 antanut elintarvikelain 56 §:n mukaisen lihan kaupanpito- ja luovutuskiellon ja 59 §:n mukaisen määräyksen lihojen hävittämisestä. Ympäristöterveydenhuollon johtaja on 11.12.2013 § 185 antanut 55 §:n mukaisen määräyksen ja 56 § mukaisen kiellon koskien elintarvikehuoneistoa, toimintaa ja myytäviä elintarvikkeita).

Edellä esitetyn perusteella ja viitaten päätöksessä esitettyihin perusteluihin oikaisuvaatimus koskien elintarvikelain 56 §:n mukaista kieltoa esitetään hylättäväksi. Määräyksen (elintarvikelaki 55 §) mukaisten toimenpiteiden suorittamiseen asetettua määräaikaa ehdotetaan pidennettäväksi oikaisuvaatimuksen käsittelyyn kuluneesta ajasta johtuen siten, että toimenpiteet tulee olla suoritettuina viimeistään 30 vuorokauden kuluttua lautakunnan antaman päätöksen tiedoksisaannista.

Elintarvikelain 78.1 §:n mukaan elintarvikelain 7 luvun säännösten nojalla tehtävässä päätöksessä voidaan määrätä, että päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman tai ennen kuin oikaisuvaatimus on käsitelty, jollei valitusviranomainen tai vastaavasti oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää. Oikaisuvaatimus ja valitus on käsiteltävä viivytyksettä.

Kyseessä on terveysperusteinen kielto ja määräys, jonka noudattamista valitusprosessi voisi merkittävästi pitkittää. Tilanteissa, joissa toiminnasta tai elintarvikkeesta aiheutuu tai saattaa aiheutua vaaraa kuluttajan terveydelle, päätös on syytä määrätä heti täytäntöön pantavaksi. Enemmän viivästyksen välttämiseksi päätöksessä ehdotetaan näin ollen elintarvikelain 78 §:n nojalla määrättäväksi, että päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää.

Lainkohdat:

Elintarvikelaki 55 §, 56 §, 78 §

Oheismateriaali 1Päätöspöytäkirja 2.7.2014 § 103

Oheismateriaali 2Vastine 24.6.2014

Oheismateriaali 3Oikaisuvaatimus 21.7.2014

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää hylätä oikaisuvaatimuksen koskien elintarvikelain 56 §:n mukaisen kiellon kumoamista.

Elintarvikelain 55 §:n nojalla annetun määräyksen mukaisten toimenpiteiden tulee olla suoritettuina viimeistään 30 vuorokauden kuluttua lautakunnan antaman päätöksen tiedoksisaannista.

Tätä päätöstä on noudatettava elintarvikelain 78 §:n nojalla muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää.

PäätösAsia pantiin pöydälle Hellsténin Ekrothin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.