Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta11401.04.20146

1250-2013 (350)

Elintarvike-, terveydensuojelu-, tupakka- ja kuluttajaturvallisuuden sekä eläinten hyvinvoinnin valvontasuunnitelman 2013 toteutuminen (Yth)

Tiivistelmä:

Terveysvalvonnan valvontasuunnitelman mukaisen valvonnan toteutumisaste oli vuonna 2013 keskimäärin 61 %, mikä on samaa tasoa kuin 2012. Tietokonejärjestelmien muutos aiheuttaa edelleen ongelmia toiminnassa ja toteutumaraporttien laskemisessa. Valvonnasta puuttui laskennallisesti vähintään neljän henkilön työpanos.

Ksylk § 114

 

Ympäristöterveydenhuolto, ympäristöterveydenhuollon johtaja Liisa Palmu 24.3.2014:

 

Yleistä

 

Ympäristöterveydenhuollon vuodelle 2013 laatima valvontasuunnitelma kattaa elintarvike-, terveydensuojelu-, tupakka- ja kuluttajaturvallisuusvalvonnan sekä eläinten hyvinvoinnin valvonnan. Suunnitelma on hyväksytty kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnassa 5.2.2013 § 15. Valvontasuunnitelman mukainen valvonta on toimijalle maksullista. Valvontasuunnitelma mitoitetaan ja laaditaan valtakunnallisten ohjeiden mukaan tavoitteena valvonnan yhdenmukaisuus koko maassa. Myös valvontaresurssien vaje saadaan näin esille.

 

Suunnitelman toteutuminen raportoidaan käyttäen valmiita taulukkopohjia Lounais-Suomen aluehallintoviraston kautta asianomaisille keskusviranomaisille, Elintarviketurvallisuusvirasto Eviralle (elintarvikevalvonta), Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle Valviralle (terveydensuojelu- ja tupakkavalvonta) ja Turvatekniikan keskukselle Tukesille (kuluttajaturvallisuusvalvonta). Kuntien tulee arvioida valvonnan toteutumista ja käsitellä arviointi kunnan ympäristöterveydenhuollosta vastaavassa monijäsenisessä toimielimessä.

 

Ympäristöterveydenhuollon taloudellinen toteutuma oli hyvä, tulot kattoivat

45 % toimintamenoista ja nettotulos oli budjetoitua parempi:

 

 

2012 TP

2013 TA

2013 TP

Tulot €

600 419

576 945

608 880

Toimintamenot €

1 311 250

1 505 091

1 356 798

Netto €

-710 831

-928 145

-747 918

 

1.Terveysvalvonnan perusyksikkö:

 

 

2012

2013

Tulot €

223 806

208 436

Toimintamenot €

753 973

780 618

Netto €

-530 167

-572 182

 

Tulot jäivät hieman edellistä vuotta pienemmiksi johtuen suunnitelmallisen valvonnan osuuden suhteellisesta vähenemisestä. Menopuolella on yksi terveystarkastajan virka enemmän kuin 2012.

 

Elintarvikevalvonta muuttui 1.5.2013 alkaen Eviran OIVA-mallin mukaiseksi, minkä vuoksi koko vuosi on panostettu koulutukseen ja mallin viemiseen käytäntöön. Kaikilla valvonnan sektoreilla tietokonejärjestelmien muuttuminen keskushallinnon alaisuudessa oleviksi keskitetyiksi tietopankeiksi ovat vieneet paljon työaikaa, elintarvikevalvonnassa on otettu käyttöön keskitetty KUTI-, ja terveydensuojelu- tupakka- ja kuluttajaturvallisuudessa ollaan ottamassa käyttöön keskitettyä YHTI-järjestelmää.  

 

Terveysvalvonnassa on toteutettu työnjako siten, että elintarvikevalvontaa hoitivat 2013 päätoimisesti kuusi terveystarkastajaa ja yksi laitosvalvonnasta vastaava kaupungineläinlääkäri. Terveydensuojelu-, tupakka- ja kuluttajaturvallisuusvalvontaa hoitivat 2013 viisi terveystarkastajaa.

 

2012 syksyllä tehdyn auditoinnin seurauksena Lounais-Suomen aluehallintovirasto pyysi kaupunkisuunnittelu ja ympäristölautakunnalta selvitystä, miten Turun ympäristöterveydenhuollon resurssivaje aiotaan korjata. Lautakunta vastasi esittämällä kahta uutta terveystarkastajan virkaa. Virkoihin on varattu määräraha 2014 talousarviossa. Lisäksi resursseihin laskettu kaupungineläinlääkärin virka (terveysvalvonnan perusyksikön esimies) on edelleen täyttämättä. Virka oli kerran auki, mutta hakijoita ei ollut.

 

Arvio terveysvalvonnan resurssivajeesta:

 

Resursseihin on laskettu koko henkilöstö (terveystarkastajat, eläinlääkärit, toimisto) vakanssien lukumäärän ja käytettävissä olevan työajan mukaan.

 

 

olemassa oleva

laskennallinen

elintarvikevalvonta

8,1 htv

10-13 htv

terveydensuojelu

5,0 htv

> 5,5 htv

tupakkavalvonta

0,7 htv

1,6 htv

kuluttajaturvallisuus

0,4 htv

1,4 htv

yht.

14,2 htv

18,5-21,5 htv

 

vaje yli 4 htv (4,3 -7,3)

 

2.Eläinlääkintähuollon perusyksikkö:

 

Perusyksikköön kuuluu kaksi kustannuspaikkaa, eläinlääkintähuolto ja eläinhoitola. Eläinlääkintähuollon kustannuksiin lasketaan valvontaeläinlääkärin virasta aiheutuvat kustannukset ja siitä valtiolta saadut korvaukset sekä eläinten hoitoon liittyvät osto- ja myyntisopimukset. Eläinhoitolan kustannuspaikkaan lasketaan eläinsuojeluvalvojan ja kahden eläinhoitoapulaisen palkkojen lisäksi eläinhoitolan pidosta aiheutuneet kulut sekä eläinhoitolan palveluja käyttäviltä sopimuskunnilta saadut tulot.

 

2.1.Eläinlääkintähuolto:

 

 

2012

2013

Tulot €

265 909

299 529

Toimintamenot €

469 616

464 546

Netto €

-203 706

-165 017

 

2.2.Eläinhoitola:

 

 

2012

2013

Tulot €

110 703

100 914

Toimintamenot €

87 660

111 633

Netto €

+23 043

-10 718

 

 

Elintarvikevalvonta

 

Elintarvikevalvonnan toiminta raportoitiin Eviralle 2013 ensi kertaa keskitetyn järjestelmän kautta. Keskitetynkin järjestelmän kautta otetuissa raporteissa on paljon virheitä, etenkin tarkastuskohteiden määrissä ja tarkastusten kirjaamisessa. Jatkossa, kun raportointi saadaan yhteismitalliseksi, on mahdollista vertailla lukuja esim. isojen kaupunkien kesken.

 

Elintarvikevalvonnan valvontakohteita on Turussa 1789 ja toteutuneita tarkastuksia 1112. Tarkastuksista valvontasuunnitelman mukaisia oli 757 ja valvontasuunnitelman ulkopuolisia 355. Suunnitelman mukaiset tarkastukset elintarviketeollisuutta ja ulkomyyntiä lukuun ottamatta ovat 1.5.2013 jälkeen olleet OIVA-tarkastuksia. Tarkastukseen lasketaan kuuluvaksi valmistautuminen, itse tarkastus sekä tarkastuspöytäkirjan laatiminen tiedonhallintaohjelmaan.

 

Eviran ohjeiden mukaan tehdyn Turun valvontasuunnitelman mukaan tarkastuksia olisi pitänyt olla 3164 kpl. Tästä toteutui 24 %. Jos myös muut kuin suunnitelman mukaiset tarkastukset lasketaan mukaan, toteutuma olisi 35 %. Aikaa suunnitelman mukaisilta tarkastuksilta vievät kiireelliset tarpeet, kuten ongelmien ja valitusten selvittäminen ja keskusviranomaisten toimeksiannot..

 

OIVA-tarkastukset tehdään Eviran mallin mukaisesti ja sen antamassa aikataulussa. Esimerkiksi uusintatarkastus epäkohtien vuoksi (arvosana C tai D) tulee tehdä 14 työpäivän sisällä korjausten suorittamiseen sovitun määräajan umpeutumisesta. Kuntia on kehotettu varaamaan tähän riittävästi resursseja toimijoiden tasapuolisen kohtelun turvaamiseksi. 2013 tarkastusmäärien pohjalta laskettuna Turussa kuluisi nykyisillä henkilöresursseilla kaikkien valvontakohteiden kertaalleen läpikäyntiin vähintään 3,5 vuotta. Elintarvikevalvonnan kohteista suurin osa on sellaisia, jotka riskinarvioinnin perusteella tulee tarkastaa useita kertoja vuodessa. Tähän ei Turussa ole realistisia mahdollisuuksia. Valtio on aikeissa vähentää kuntien tehtäviä ja tässä yhteydessä kunnat esittäneet valvontavelvoitteiden vähentämistä.

 

Elintarvikenäytteitä otettiin 208, kun suunnitelmassa oli 329. Suunnitelmasta toteutui 63 %. Vaje johtui osin työpanoksen puuttumisesta osan vuodesta ja osin yksittäisistä ylimitoitetuista suunnitelmista. Elintarvikevalvonnan näytteet koostuivat pääosin toimijoiden omavalvonnan tehokkuuden toteamiseksi otetuista näytteistä sekä projektinäytteistä. Projekteja oli kaksi valtakunnallista kasvisten ja hunajan vierasainevalvontaan liittyvää ja neljä itse suunniteltua. Näissä tutkittiin kebablihaa, jäätelöä, sushia ja lounassalaatteja. Kebab-tutkimusten tulokset julkaistiin mm. Turun Sanomissa.

 

Valtakunnallisen suunnitelman mukaan laskettuna suunnitelmalliseen valvontaan tarvittaisiin laskennallisesti 6,5 htv. Valtakunnallisen ohjeen mukaan resursseja tulisi olla 1,5 - 2 kertaa suunnitelmalliseen valvontaan varattu aika eli 10 - 13 htv. Laskennallinen vaje elintarvikevalvonnassa on vähintään 2 htv.

 

Terveydensuojelulain mukainen valvonta

 

Terveydensuojelun mukaisen suunnitelmallisen valvonnan kohteisiin kuuluvat mm. vesilaitokset, uimahallit, yleiset uimarannat, kampaamot, kauneushoitolat, oppilaitokset, päiväkodit, vanhainkodit, majoituspalvelut ja kokoontumistilat. Valvontakohteita on n. 1300. Suunnitelluista tarkastuksista (374 kpl) toteutui 327 eli 87 %. Terveydensuojelulain mukaiseen valvontaan kuuluu huomattavan paljon suunnitelman ulkopuolista työtä. Esimerkiksi tarkastuspyyntöjen johdosta tehtiin asunnontarkastuksia 181. Näistä 97 tehtiin sisäilmaongelmaepäilyjen johdosta ja 84 asukkaasta johtuvan siivottomuuden vuoksi.

 

Suunnitelmaan 2013 kuuluivat kunnallisten päiväkotien ja ammattioppilaitosten tarkastukset sekä hotellien ja muiden majoitustilojen tarkastukset. Näissä kohteissa tarkastukset tehdään kolmen vuoden välein.

 

Näytteenottosuunnitelma toteutui suunnitellun mukaisesti (100 %). Näytteitä otettiin 587 kpl. Terveydensuojelulain tarkoittamia näytteitä ovat mm. talousvesi- ja uimavesinäytteet. Näytteisiin on ohjeen mukaan laskettu myös muiden kuin terveydensuojeluviranomaisen ottamat valvontanäytteet. Vesilaitoksella ja uimahalleilla on mahdollisuus ottaa valvontatutkimusohjelman mukaiset näytteet itse, kun viranomainen on varmistunut näytteenottajan pätevyydestä.

 

Tupakkavalvonta

 

Tupakkavalvonnan tarkastuksia tehtiin 101, joka on 21 % suunnitellusta. Tupakkavalvonnan kohteita ovat kaikki tupakan myyntipaikat ja paikat, joissa tupakoidaan tai tupakointi on erikseen kielletty. Tällaisia kohteita ovat esim. tupakkakopit, ravintoloiden ulkoterassit, ravintolat, oppilaitokset, julkiset tilat ja suurtapahtumat. Valtakunnallisia tai alueellisia valvontaprojekteja ei ollut. Resursseja suunnitelmallisen valvonnan toteuttamiseen kaikissa valvontakohteissa tarvittaisiin 1,6 htv. Käytettävissä on 0,7 htv. Vajaus tupakkavalvonnassa on n. 1 htv.

 

Kuluttajaturvallisuusvalvonta

 

Valvonta kunnissa keskittyy kansallisessa valvontasuunnitelmassa määritellyille painopistealueille, joihin sijoittuvia valvontakohteita Turussa on n. 460 kpl. Tällaisia kohteita ovat mm. ohjelmapalveluyritykset, erilaiset toimintakeskukset kuten laskettelumäet, kuntosalit, leikkikentät, yleisötilaisuudet ja ratsastustallit.

 

Suunniteltuja tarkastuksia oli 137 kpl, joista toteutui 98 eli 71 %. Kuluttajaturvallisuusvalvontaa tekevät kaksi terveystarkastajaa osallistuivat työn ohessa koko vuoden kestävään AMK:n järjestämään täydennyskoulutukseen matkailun ohjelmapalvelujen turvallisuudesta, mikä vaikutti toteutumaan. TUKESin ja AVIn organisoimat projektit, sisäleikkipaikkojen ja laskettelupalvelujen turvallisuus, toteutuivat molemmat. Omana projektina olivat leikkikentät ja lapsille suunnatut leirit/tapahtumat sekä TUKESin projektin ulkopuolelle jäävät sisäleikkipaikat.

 

Laskennallinen tarve kohdemäärän perusteella Turussa on 1,4 htv. Resursseja valvontasuunnitelmassa on osoitettu 0,4 htv. Resurssivajaus kuluttajaturvallisuusvalvonnassa on n. 1 htv.

 

Eläinten hyvinvointi

 

Valvontaeläinlääkäri teki eläinsuojelu- ja eläintautilain mukaisia tarkastuksia 175, joista 124 eläinsuojelu- ja 51 eläintautilain mukaisia. Määräyksiä annettiin 86 ja näistä 19 johti uusintatarkastukseen.

 

Eläinhoitolassa oli hoitovuorokausia 7854. Lukuun on laskettu löytö- ja huostaan otetut kotieläimet. Lisäksi luonnonvaraisten eläinten talossa hoidetaan loukkaantuneita eläimiä, kunnes ne voidaan vapauttaa luontoon.

 

Turun kaupungin järjestämässä maakunnallisessa Verkavet Oy:ltä ostetussa pieneläinpäivystyksessä kävi 7768 potilasta, joista turkulaisia oli 45 % (3459 kpl). Luvut olivat lähes samat kuin 2012.

 

Johtopäätökset

 

Valvonta- ja näytteenottosuunnitelmien toteutumisen keskiarvo oli 61 %. Elintarvike- ja tupakkavalvonta toteutuivat määrällisesti heikoiten. Suunnitelmallista tupakkavalvontaa on mahdollista tehostaa yhdistämällä sitä nykyistä enemmän esim. terveydensuojelulain mukaisiin tarkastuksiin. Eviran edellyttämään tasoon elintarvikevalvonnassa ei päästä ilman lisäresurssia.

 

Valvontahenkilöstössä on laskennallisesti vähintään neljän henkilötyövuoden vaje. Lautakunta on esittänyt vuodelle 2014 kahta terveystarkastajan virkaa, mikä on huomioitu talousarviossa. Vielä täyttämättä oleva, resursseihin laskettu ja 2014 talousarviossa myös huomioitu kaupungineläinlääkärin (terveysvalvonnan yksikön esimies) virka täytetään 2014 aikana. Virkaan sisältyy myös valvontatehtäviä.

 

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

 

Ehdotus        Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää merkitä tiedoksi ympäristöterveydenhuollon 2013 valvontasuunnitelman toteutuman ja toimittaa päätöksen tiedoksi Lounais-Suomen aluehallintovirastoon.

 

Lautakunta päättää todeta, että ympäristöterveydenhuollon voimavarat ovat

edelleen riittämättömät ja että vuodelle 2014 esitetyt ja talousarvioon

sisältyvät kaksi uutta terveystarkastajan virkaa tulee suunnitellun mukaisesti

perustaa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedLounais-Suomen aluehallintovirasto, peruspalvelut, oikeusturva ja luvat-yksikkö
tpvYmpäristötoimiala, ympäristöterveydenhuolto
tiedRandell Aleksi