Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta3021.01.201410

14159-2013 (235, 001)

Lausunto NCC Roads Oy:n kierrätysterminaalihankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta (Ys)

Tiivistelmä:

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksessa on yhteysviranomaisen lausuntoa varten käsiteltävänä NCC Roads Oy:n kierrätysterminaalihankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelma, josta pyydetään lausuntoa. Ehdotetussa lausunnossa esitetään täydennyksiä ja tarkennuksia Vaisten aluetta koskeviin ohjelman kohtiin. Lautakunnalle esitetään, että ehdotuksen mukainen lausunto annetaan Varsinais-Suomen ELY-keskukselle

Ksylk § 30

Ympäristönsuojelu, ympäristöinsinööri Helena Pakkala, ympäristöinsinööri Fredrik Klingstedt, vt. ympäristönsuojelujohtaja Olli-Pekka Mäki, ympäristötarkastaja Kimmo Savonen, Kaupunkisuunnittelu, kaavoitusyksikkö, kaavoitusarkkitehti Jani Eteläkoski 13.1.2014:

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksessa on ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain mukaista yhteysviranomaisen lausuntoa varten käsiteltävänä NCC Roads Oy:n ylijäämämaiden, rakennustoiminnan jätteiden ja ylijäämälouheen sekä lievästi pilaantuneiden maiden kierrätysterminaalihanketta koskeva arviointiohjelma. Viranomaisia pyydetään antamaan hankkeesta lausuntonsa 31.1.2014 mennessä.

Ympäristövaikutusten arviointimenettely jakautuu kahteen vaiheeseen: arviointiohjelmaan ja arviointiselostukseen. Arviointiohjelma (työohjelma) on hankkeesta vastaavan laatima suunnitelma siitä, miten hankkeen ympäristövaikutukset arvioidaan. Arviointiohjelmassa kuvataan mm. hankkeen perusteet, arvioinnissa selvitettävät vaihtoehdot ja käytettävät menetelmät sekä ympäristön nykytilanne ja aiemmin tehdyt selvitykset. Yhteysviranomainen kerää arviointiohjelmasta annetut asukkaiden ja järjestöjen mielipiteet ja viranomaisten lausunnot ja laatii niiden sekä oman asiantuntemuksensa pohjalta lausuntonsa. Toisessa vaiheessa ympäristövaikutusten arvioinnin tulokset kootaan ympäristövaikutusten arviointiselostukseen. Yhteysviranomainen kokoaa myös YVA-selostuksesta annetut lausunnot ja mielipiteet ja antaa niiden perusteella oman lausuntonsa arviointiselostuksesta ja sen riittävyydestä. Arviointimenettely päättyy, kun yhteysviranomainen toimittaa lausuntonsa sekä muut lausunnot ja mielipiteet hankkeesta vastaavalle.

HANKKEEN TARKOITUS

Hankkeesta vastaava on NCC Roads Oy, joka kuuluu pohjoismaiseen NCC-rakennuskonserniin. NCC Roads Oy haluaa kehittää toimintaansa kierrätyspainotteiseen suuntaan ja tähän liittyen on kehitetty uusi NCC Recycling kierrätysterminaalikonsepti. Kierrätysterminaaleissa vastaanotetaan ja jalostetaan mm. asfalttia, betonia, kiviaineksia, kaivumaita ja puutarhajätettä. Tämän lisäksi terminaalit tarjoavat neitseellisiä materiaaleja (sora, murskeet jne.) ja toimivat tarvittaessa maankaatopaikkoina. Kierrätysterminaaleissa jalostettuja materiaaleja voivat hyödyntää sekä NCC:n oma tuotanto että NCC:n asiakkaat. Kierrätysterminaalikonseptiin liittyen NCC Roads Oy suunnittelee kierrätysterminaalin perustamista Turun seudulle, missä mahdollisia sijoituspaikkoja ovat Isosuon louhosalue Maskussa, Hujalan louhosalue Ruskossa sekä Vaisten louhosalue Turussa.

Hankkeen toteuttamisaikataulun mukaan ympäristövaikutusten arviointi tehdään helmi-toukokuussa 2014 ja YVA-selostus valmistuu kuluvan vuoden kesäkuussa. YVA -menettely päättyisi syksyllä 2014 yhteysviranomaisen antamaan lausuntoon YVA-selostuksesta. Ympäristövaikutusten arvioinnin jälkeen toiminnoille tullaan hakemaan tarvittavat ympäristö- ja muut luvat ja toiminnot aloitetaan lupien mukaisesti. Tavoitteena on, että kierrätysterminaalitoiminta aloitetaan Turun seudulla vuoteen 2016 mennessä.

TARKASTELTAVAT VAIHTOEHDOT

Ympäristövaikutusten arvioinnissa tarkastellaan neljää varsinaista hankevaihtoehtoa sekä nollavaihtoehtoa, jolloin hanketta ei toteuteta. Hankevaihtoehdoista voidaan toteuttaa yksi tai useampi, mikäli vaihtoehdot osoittautuvat toteuttamiskelpoisiksi. Hankekohteet sijoittuvat kolmen eri kunnan alueelle.

Vaihtoehto VE 1, Isosuo

Kierrätysterminaali sijoittuu Isosuon alueelle Maskun kuntaan. Kiviaineksen louhinta ja murskaus jatkuvat nykyisten lupien mukaisesti. Uusia toimintoja ovat:

Maankaatopaikkatoiminnan arvioidaan kestävän noin 5 vuotta. Muun toiminnan arvioidaan jatkuvan alueella 30 vuotta.

Vaihtoehto VE 2a, Hujala

Kierrätysterminaali sijoittuu Hujalan alueelle Ruskon kuntaan. Kiviaineksen louhinta ja murskaus jatkuvat nykyisten lupien mukaisesti. Uusia toimintoja ovat:

Maankaatopaikkatoiminnan arvioidaan kestävän noin 5 vuotta. Muun toiminnan arvioidaan jatkuvan alueella 30 vuotta.

Vaihtoehto VE 2b, Hujalan kierrätysterminaali ja louhinnan laajentaminen.

Vaihtoehdossa kierrätysterminaali sijoittuu Hujalan alueelle Ruskon kuntaan. Uusia toimintoja ovat:

Louhinnan ja maankaatopaikkatoiminnan arvioidaan kestävän yli 50 vuotta

Vaihtoehto VE 3, Vaiste

Kierrätysterminaali sijoittuu Vaisten alueelle Turun kaupunkiin. Kiviaineksen louhinta ja murskaus jatkuvat nykyisten lupien mukaisesti. Uusia toimintoja ovat:

Kiviainesoton arvioidaan jatkuvan alueella noin 10 vuotta. Maankaatopaikkatoiminta voidaan aloittaa osin päällekkäin ja maankaatopaikkatoiminnan arvioidaan kestävän 5 – 10 vuotta.

Vaihtoehto VE0

Hanketta ei toteuteta vaan toimintaa jatketaan mahdollisilla kierrätysterminaalin sijoituspaikoilla eli Isosuolla, Hujalassa ja Vaisten alueilla nykyisten lupien mukaisesti, eikä alueille tuoda uusia toimintoja.

HANKKEEN YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTI

Ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä arvioidaan hankkeen vaikutukset YVA-lain ja -asetuksen edellyttämässä laajuudessa. Arviointi kohdentuu kattavasti seuraaviin vaikutuksiin:

Tässä hankkeessa arvioitaviksi tulevat erityisesti:

Välittömät vaikutukset, kuten melu, pöly ja liikenne, kohdistuvat hankealueen lähiympäristöön ml. kuljetusreitit. Vaisten alueen välittömien vaikutusten tarkastelualueen on esitetty ulottuvan noin 1,5 km:n etäisyydelle toimintojen keskipisteestä. Välittömien vaikutusten oletetaan suurelta osin rajautuvan pääosin alueelle, joka mukailee toiminnasta aiheutuvaa melualuetta. Yhteisvaikutuksia voi aiheutua, jos hankkeen lähialueella on samanlaisia vaikutuksia aiheuttavia toimintoja. Yhteisvaikutusten vaikutusalueet voivat olla hieman laajemmat kuin hankkeen yksinään aiheuttamat vaikutukset. Yhteisvaikutuksia tarkastellaan tässä esitettyä välittömien vaikutusten tarkastelualuetta laajemmalla alueella. Valmiin asfalttimassan kuljetusmatka on n. 100 km asfalttiasemalta. Samalta etäisyydeltä kuljetetaan mahdollisesti myös purkuasfalttia tietyömailta kierrätysterminaaliin, mikä on myös hankekokonaisuuden vaikutusalue laajimmillaan. Myös muita raaka-aineita kuljetetaan eri puolilla Turun seutua sijaitsevilta rakennus- tai purkutyömailta kierrätysterminaaleihin sekä valmiita tuotteita käyttökohteisiin. Päätieverkolla näiden kuljetusten vaikutukset sulautuvat muun liikenteen sekaan.

EHDOTUS ANNETTAVAKSI LAUSUNNOKSI

Kokonaisuutena ympäristövaikutusten arviointiohjelma vaikuttaa riittävältä ja monipuoliselta. Arvioitavan hankkeen tavoitteet edistää rakennusjätteen ja maa-ainesten hyödyntämistä ovat yhdensuuntaiset Etelä- ja Länsi-Suomen jätesuunnitelman 2020 tavoitteiden kanssa. Lausunnossa halutaan kiinnittää huomiota eräisiin ohjelman kohtiin, joita tulisi täydentää ja tarkistaa. Lausunnon kommenteissa on noudatettu YVA-ohjelmaraportin väliotsikointia ja numerointia. Yleisten arvioiden ohella lausunnossa tarkastellaan yksityiskohtaisemmin vain Turun kaupungin alueella sijaitsevaa vaihtoehtoa VE 3, Vaiste.

Arvioitavat vaihtoehdot kohdistuvat eri sijoituspaikkoihin, joista yhdessä (Hujala) sijaintipaikassa toiminnan laajuudelle on esitetty myös kaksi eri vaihtoehtoa. Kaikissa vaihtoehtoisissa kohteissa on jo nyt maa-ainestenotto- ja ympäristölupiin perustuvaa toimintaa, joka tulisi jatkumaan normaalisti nykyisten lupien mukaisesti vaikka arvioitavaa hankekokonaisuutta ei toteutettaisi (Vaihtoehto VE0). YVA-ohjelmassa tulisi nykyistä selkeämmin todeta, että hankevaihtoehdot eivät ole toisiaan poissulkevia vaan niistä voidaan toteuttaa kokonaan tai osittain yksi tai useampia mikäli vaihtoehdot ovat toteuttamiskelpoisia.

4.2 Vaihtoehdoissa käsiteltävät materiaalit

Vaihtoehto VE 3 (Vaiste)

Vaihtoehdosta on annettu arviointiohjelman eri kohdissa erilaista tietoa liittyen betoni- ja tiilijätteen sijoittamiseen maankaatopaikan pintarakenteisiin (s. 11). Vaisteen osalta tulee selvittää millä perusteella betoni- ja tiilijätteen sijoittamiseen on päädytty. Aiemmin viranomaisten tietoon on tullut, että hanke käsittäisi vain ns. puhtaiden ylijäämämaiden sijoittamisen.

4.3 Vaihtoehtojen sijainnit

4.3.3 Vaisten alue, Turku

Raportissa todetaan, että NCC Roads on hakenut ympäristölupaa ottoalueiden A-C syventämiselle toukokuussa 2012. Hakijan ja viranomaisten keskeisellä sopimuksella luvan käsittely on kuitenkin keskeytetty toistaiseksi koska luvitettava hanke liittyy osana meneillään olevaan YVA-menettelyyn, jonka perusteella toteutettavat hankekokonaisuudet ja niiden edellyttämät lupamenettelyt arvioidaan.

5.2 Kaavoitus

5.2.3 Vaisten alue, Turku

Vaisten alueesta kaavoituksen nykytilasta esitettyjä tietoja tulisi täsmentää.

Hankealue on Turun kaupunkiseudun maakuntakaavassa osoitettu pääosin lentoliikenteen alueeksi (LL). Maakuntakaavaan on myös merkitty pohjois-eteläsuuntainen yhteystarve lentokentän kiitoradan ja Turku-Tampere moottoritien (Vt 9) väliselle alueelle. Yhteystarvetta koskee suunnittelumääräys, jonka mukaan maankäytön suunnittelulla ja rakentamisella ei saa tehdä mahdottomaksi yhteyden myöhempää suunnittelua ja toteuttamista.

Turun yleiskaava 2020 ei ole lainvoimainen yleiskaavassa osoitetulla lentoaseman liikennealueella (L), jolle pääosa hankealueesta sijoittuu. Yleiskaava on lainvoimainen vain hankealueen kaakkoiskulmaan sijoittuvalla palvelujen ja hallinnon alueella (PK). Aivan hankealueen koilliskulmaan rajautuu myös yleiskaavassa osoitettu varaus eritasoliittymää varten, joka tulee ottaa huomioon hankealueen toiminnoissa ja rakentamisessa.

Arviointiohjelmassa on viitattu myös hankealueelle valmisteilla olevaan osayleiskaavaan ja sen luonnokseen. Lentoaseman osayleiskaavasta tulisi todeta sen valmistelutilanne. Alueella on vireillä osayleiskaavan laatiminen (”Lentoaseman ja sen ympäristön osayleiskaava”). Osayleiskaavahankkeesta on olemassa luonnosvaiheen lausuntojen ja kannanottojen käsittelyn yhteydessä muutettu ja 21.6.2010 hyväksytty osayleiskaavaluonnos.

Tärkein Vaisten hankealueeseen liittyvä asia osayleiskaavaluonnoksessa on se, että lentoaseman kiitotietä varauduttaisiin pidentämään 500 metriä itään, jolloin lentoliikenteen alue (LL) ulottuisi melkein valtatie 9:lle asti. LL-alueen ja valtatien väliin on tarkoitus jättää tilaa kiitoradan laajennuksen alta siirrettävälle Moisiontielle.

Hankealuetta sivuaa ja osin sille sijoittuu Mustasuo-niminen asemakaavahanke (34/2009), joka käsittää pääosin teollisuus- ja työpaikkakorttelien kaavoittamisen valtatie 9:n ja Toijalan radan väliin. Tähän kaavaan sisältyy myös valtatie 9:n liikennealuetta (LT), joka ulottuu länsireunaltaan hankealueelle. Moottoritien liikennealue yhdessä kiitotien päästä lähtevien lähestymisvalojen kanssa rajaavat mahdollisuuden sijoittaa uuden Moisiontien linjaus vain yhteen kohtaan LT-alueen länsipuolelle.

Valtatie 9:lle on voimassa olevissa asemakaavoissa pääsääntöisesti varattu 80 metriä leveä liikennealue ja näin on tarkoitus menetellä myös Mustasuon vireillä olevassa asemakaavahankkeessa. Tämän lisäksi alueen pohjoisosaan suunniteltava valtatien eritasoliittymä lisää tilavarausta ja määrittelee tulevan liikennealueen länsireunan. Valtatie 9:n liikennealueen reunasta länteen kiitoradan suuntaan tulee varata noin 20 metriä vapaata tilaa uutta Moisiontien katualuetta varten. Uudella Moisiontien katualueella ei louhintaa saa ulottaa tasoon +23 vaan se tulee jättää suunnilleen samaan tasoon valtatien kanssa. Myöskään täyttöä ei saa suorittaa tälle alueelle. Jos näitä reunaehtoja ei noudateta, tulee mahdollisesta kadunrakentamisesta aikanaan Turun kaupungille kohtuuttomia lisäkustannuksia. (Asiaa on havainnollistettu liitekartassa 1)

5.5 Pohja- ja pintavedet

5.5.3 Vaisten alue, Turku

Vaisten alueella lähialueen kaivoja tarkkaillaan pohjaveden tarkkailusuunnitelman mukaisesti. Arviointiohjelman raportissa on karttakuvalla esitetty hankealuetta lähinnä olevat pohjavesialueet. Havainnollisuuden vuoksi myös tarkkailusuunnitelmassa olevien lähikaivojen sijainnista tulisi olla karttakuva. Lähikaivojen veden laadusta on esitetty taulukkomuodossa tietoja 7 kaivon osalta yhtenä näytteenottopäivänä (s. 44). Yleiskuvan saaminen vedenlaadun muutoksista edellyttäisi vedenlaatutietojen esittämistä koko havaintojaksolta.

Hulevesitarkastelujen merkitystä tulee painottaa. Runsaat hulevesikertymät aiheuttavat ongelmia Piipanojan valuma-alueella kun tarkastellaan lähialueen maankäytön tulevia muutoksia. Lähialueella on tehty Maa-ainespuiston ja Mustasuon kaava-alueiden hulevesiselvitys (FCG 2012), jonka tulokset ja päätelmät tulee ottaa huomioon ympäristövaikutusten arvioinnissa.

5.6 Kasvillisuus ja eläimistö

5.6.3 Vaisten alue, Turku

Vaisten alueella tehtyihin luontoinventointeihin on viitattu yleisellä tasolla (s. 48). Nykytilan tarkastelussa käsitellään jo käynnistettyjen hankkeiden aiheuttamia muutoksia. Tarkastelussa tulisi arvioida metsäalueiden elinympäristöjen pirstoutumisen vaikutukset eliöstöön ja eläinten kulkureitteihin tai muihin ekologisiin yhteyksiin ottaen huomioon myös lähiympäristön maankäyttö.

Kartassa sivulla 48 (Kuva 5.24 Suojelualueet Vaisten hankealueen ympärillä) on virheellisesti esitetty karttakuvan lounaiskulmassa soidensuojeluohjelma-alueita kuvaavalla rasterilla valtakunnallisesti arvokkaan Aurajokilaakson maisema-alue.

6.6 Toiminnan aikaiset vaikutukset

6.6.1 Vaikutukset maankäyttöön ja yhdyskuntarakenteeseen

Vaihtoehdon VE 3, Vaiste, osalta keskeisimpänä ongelmana nousee esiin lentokentän kiitoradan ja Turku-Tampere moottoritien väliin tarvittava tilavaraus pohjois-eteläsuuntaiselle Moisiontielle, joka joudutaan kiitorataa pidennettäessä siirtämään nykyisestä paikastaan itään. Kohteeseen esitetty louhinta ja maanläjitys tulee sopeuttaa valmisteilla oleviin kaavoitushankkeisiin.

7. Hankkeen edellyttämät suunnitelmat ja luvat

Kallioperän louhinnalla voi olla vaikutuksia lähialueen talousvesikaivoihin. Mahdollisten pohjavesivaikutusten osalta tulee selvittää edellyttääkö Vaisten alueelle suunniteltu toiminta vesilain mukaista lupaa. Vesilain 3 luvun 2 §:n mukaan vesitaloushankkeella on oltava aluehallintoviraston lupa muun muassa, jos hanke voi muuttaa pohjaveden laatua tai määrää ja muutos aiheuttaa edunmenetystä toisen veden saannille, maalle, kiinteistölle tai muulle omaisuudelle. Lupaa ei tarvita, jos edunmenetys aiheutuu ainoastaan yksityiselle edulle ja edunhaltija on antanut hankkeeseen kirjallisen suostumuksensa.

Ympäristövaikutusten arviointiselostus on kokouksessa nähtävänä sekä internetissä osoitteessa (Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus  / Ympäristövaikutusten arviointi / YVA-hankkeet):

Oheismateriaali 1Liitekartta 1

Oheismateriaali 2Ympäristövaikutusten arviointiohjelma

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää antaa edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausVarsinais-Suomen ELY-keskus/Ympäristö- ja luonnonvarat vastuualue
tiedKaupunginhallitus