Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta614.01.20146
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta2521.01.20145

9518-2013 (615)

Lausunto Varsinais-Suomen ELY-keskukselle poikkeamishakemuksesta; Hyyrtiläntie, uuden omakotitalon ja talousrakennuksen rakentaminen, Kakskerta (P 2013-1152) (Ks)

Tiivistelmä:

Poikkeamista haetaan uuden omakotitalon ja talousrakennuksen rakentamiseksi. Viereiselle tilalle on vireillä vastaavaa rakennushanketta koskeva hakemus. Päätösehdotuksen mukaan Varsinais-Suomen ELY-keskukselle tulisi antaa kielteinen lausunto hakemusta koskien, jotta maanomistajien tasapuolinen kohtelu voidaan turvata ja jotta vireillä oleva kaavoitus ei vaikeutuisi.

Ksylk § 6

Hallinto, ympäristölakimies Nina Mattila 20.12.2013:

Rakennuspaikka ja sen sijainti

Erottamaton määräala Brinkalan (407) kylän Hopearanta-nimisestä tilasta R:no 1:521. Osoite: Hyyrtiläntie.

Rakennuspaikka sijaitsee Kakskerran saaressa, Kakskerranjärven pohjoispuolella.

Hakija: Auli Muurinen-Kitula

Rakennushanke

- Uuden omakotitalon rakentaminen, kerrosala 245 k-m2, 1 asunto.

- Uuden talousrakennuksen rakentaminen, 55 k-m2, ei asuntoja.

Kaavoitustilanne

Turun kaupunkiseudun maakuntakaava (YM 23.8.2004), jossa rakennuspaikkaa koskee kaavamääräys M: maa- ja metsätalousvaltainen alue. Maa- ja metsätalouskäyttöön tarkoitetut alueet, joita voidaan käyttää myös haja-asutusluonteiseen pysyvään tai loma-asutukseen sekä jokamiehen oikeuden mukaiseen ulkoiluun ja retkeilyyn.

Suunnittelumääräys: Suunniteltaessa loma-asutusta meren tai vesistön MRL 72 §:n mukaiselle ranta-alueelle tulee rakentamatonta varata mahdollisimman yhtenäisinä kokonaisuuksina vähintään 40 % suunniteltavan alueen kokonaisrantaviivasta. Olemassa olevien alueiden täydennykseksi ja laajennukseksi voidaan kuntakaavoituksella vähäisessä määrin osoittaa myös uutta pysyvää asumista ja muita toimintoja, jotka eivät aiheuta ympäristöhaittoja.

Poikkeukset

- Rakennuksen rakentaminen rantavyöhykkeelle ilman asemakaavaa tai sellaista yleiskaavaa, jossa on erityisesti määrätty sen käyttämisestä rakennusluvan myöntämisen perusteena (MRL 72.1 §).

- Rakennuspaikan koko on alle 1 ha (5000 m2) (RJ 20 §).

- Rakennuspaikka sijaitsee rakennuskieltoalueella (MRL 38 §).

Naapureiden ja osallisten kuuleminen

Naapureille on annettu viran puolesta mahdollisuus muistutuksen jättämiseen hakemuksesta. Asianosaisten laajempi kuuleminen ei ole tarpeen (MRL 173 § ja MRA 86 §).

Viranomaislausunnot ja luvat

Ympäristönsuojelu (jätevedet): Asemapiirroksen ja jätevesiselvityksen mukaan rakennuksen vesikäymälän jätevedet johdetaan umpisäiliöön. Harmaat vedet johdetaan biosuodattimen kautta imeytyskentälle. Imeytyskenttä sijaitsee naapurin tontilla. Ympäristönsuojelumääräysten 8.3 §:n mukaan imeytys- ja suodatusjärjestelmien tulee sijaita kauempana kuin 5 metriä tontin rajasta.

Esitetyn suunnitelman mukaiset vesienkäsittelyjärjestelmät ovat tekniseltä toteutukseltaan ympäristönsuojelumääräysten mukaiset, mutta imeytyskentän sijoittamisesta naapurin tontille tulisi olla naapurin suostumus tai rasitetodistus.

Päätöksen perustelut

Kyseessä on uuden omakotitalon ja talousrakennuksen rakentaminen. Tila Hopearanta on rekisteröity vuonna 1986, pinta-alaltaan 12407 m2 ja rajoittuu rantaan. Koska rakennuspaikka sijaitsee rantavyöhykkeellä ja kantatila rajoittuu rantaan eikä tilalla sijaitse ennestään asuinrakennusta, poikkeamisen myöntäminen on Varsinais-Suomen ELY-keskuksen toimivallassa.

Tilasta on erotettu vuonna 2006 rekisteröity tila Villa Hjorth, jolle on rakennettu vuonna 2004 myönnetyn suunnittelutarveratkaisun perusteella omakotitalo talousrakennuksineen. Tilan Villa Hjorth omistaja on hakenut tilasta muodostettavalle n. 2300 m2 määräalalle poikkeamista ja suunnittelutarveratkaisua uuden omakotitalon ja talousrakennuksen rakentamiseksi. Tiloilla on eri omistajat. Hopearannan omistaja on hakenut nyt käsiteltävänä olevaa hakemusta vastaavasti poikkeamista vuonna 2006. Tuolloin kaupunki on antanut Varsinais-Suomen ELY-keskukselle myönteisen lausunnon. Hakija on peruuttanut 7.11.2006 poikkeamishakemuksensa eikä ELY-keskus ole ratkaissut asiaa.

Hallintolain 25 §:n mukaan viranomaisen on pääsääntöisesti valmisteltava asiat yhdessä ja ratkaistava samalla kertaa, jos viranomaisessa tehtävä päätös saattaa merkittävästi vaikuttaa muun samassa viranomaisessa samanaikaisesti vireillä olevan asian ratkaisemiseen, jollei yhdessä käsittelemisestä aiheudu haitallista viivytystä tai jollei se ole asian laadun taikka luonteen vuoksi tarpeetonta. Hopearannan tilan omistaja on jättänyt poikkeamishakemuksen 26.8.2013, kun Villa Hjorthin huhtikuussa 2013 jätetty poikkeamishakemus on ollut jo käsittelyssä. Hakemukset tulee käsitellä samanaikaisesti.

Naapuritilan Villa Hjorthin eteläpuolella sijaitsevalle tilalle Rauhala 853-407-1-617 on myönnetty suunnittelutarveratkaisu vuonna 2004 ja kyseisestä tilasta lohkotulle tilalle Ilo 853-407-1-646 on myönnetty suunnittelutarveratkaisu vuonna 2007. Tilan Hopearanta eteläpuolella sijaitsevalle tilalle Reunala 853-407-1-553 on haettu poikkeamispäätöstä vuonna 2006. Lounais-Suomen ympäristökeskus on tuolloin hylännyt kyseisen tilaa Reunala koskevan poikkeamishakemuksen.

Tilan Hopearanta omistaja on perustellut hakemustaan sillä, että kumotun Satava-Kakskerran osayleiskaavan arvokkaiden luontokohteiden liitekartassa ei alueella ole merkintöjä. Rakennusalueiden ekologisen, kulttuurihistoriallisen ja maisemakuvallisen kestävyyden selvityksessä alue kuuluu luokkaan 0 eli kestävä tai 1-2 melko kestävä.

Satava-Kakskerran alueella on vireillä osayleiskaavan laatiminen. Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta on 28.5.2013 § 148 merkinnyt tiedokseen Satava-Kakskerran osayleiskaavaa koskevan 20.5.2013 päivätyn osallistumis- ja arviointisuunnitelman (OAS). Yleiskaavatyön tarkoituksena on OASin mukaan laatia saarten maankäyttöä ohjaava kokonaisvaltainen kaava, jolla ohjataan sekä pysyvän että loma-asutuksen sijoittumista ja mitoitusta, haja-asutusalueiden rakentamista, viherverkkoa ja virkistysalueita sekä suojelualueita ja -kohteita.

Tasapuolinen kohtelu edellyttää yhdenvertaista maanomistajien kohtelua tietyllä suunnitelmallisesti yhtenäisellä alueella ajallisesti yhdenmukaisessa päätössarjassa. Tasapuolisen kohtelun vaatimus saa merkityssisältönsä perustuslain 6 §:n yhdenvertaisuusperiaatteesta. Maanomistajien yhdenvertaisen kohtelun periaatteen toteuttamistapa riippuu viime kädessä kulloinkin kysymyksessä olevasta kaavamuodosta. Kun otetaan huomioon alueen jo toteutunut rakentamistilanne, alueelle suuntautuva rakentamispaine, tarve säilyttää osa rannoista rakentamisesta vapaana ja maanomistajien tasapuolisen kohtelun vaatimus, ei edellytyksiä uuden rakennuspaikan osoittamiseksi tilalle poikkeusluvalla ole. Lisäksi ottaen huomioon kaavoituksen keskeneräisyys, uusien rakennuspaikkojen osoittaminen osayleiskaavatyön tässä vaiheessa alueelle, aiheuttaisi haittaa kaavoitukselle. Yksittäisillä poikkeamisluvilla ei pystytä tässä tilanteessa riittävästi ottamaan huomioon alueen kokonaissuunnittelun tarpeita.

Edellä esitetyn perusteella hakemuksen mukainen poikkeaminen aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle (MRL 172 §).

Liite 1Asemapiirros 16.8.2013

Oheismateriaali 1Poikkeamishakemus, Muurinen-Kitula Auli, sijaintikartta

Oheismateriaali 2Hakijan vastine 6.12.2013

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta esittää Varsinais-Suomen ELY-keskukselle annettavana lausuntona, että se ei puolla hakemuksen ja 16.8.2013 päivätyn asemapiirroksen mukaisten poikkeusten myöntämistä.

PäätösAsia pantiin pöydälle Muurisen Koiviston kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Lisäksi päätettiin pitää katselmus rakennuspaikalla 21.1.2014.

Ksylk § 25

Pöydältä 14.1.2014 § 6.

PäätösAsia pantiin pöydälle kahdeksi viikoksi Muurisen Koiviston kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Paikalla suoritettiin katselmus ennen kokousta.


Liitteet:

Ksylk § 6
Liite 1:Asemapiirros 16.8.2013