Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta31122.10.201315

4714-2013 (630, 001)

Lausunto Varsinais-Suomen liikennestrategian 2035 tavoitteista ja linjapäätöksistä (Yt)

Tiivistelmä:

Varsinais-Suomen liitto on pyytänyt Turun kaupungilta lausuntoa maakunnan liikennestrategian tavoitteista ja linjauksista. Lausuntoehdotuksen mukaan ilmastonmuutoksen haasteet tulee ottaa huomioon kaikessa yhdyskunta- sekä liikennesuunnittelussa. Maakunnan liikennestrategian asemaa tulisi selkeyttää, sillä nyt sen rooli osana maakunnan suunnittelua jää epäselväksi. Olennaista on, että Turun strategia ja maakunnan strategia uudistettaisiin samanaikaisesti, koska maakunnan ja keskuskaupungin kehittämistavoitteiden tulisi olla samansuuntaisia. Näin ollen irrallisia ohjausasiakirjoja ei tulisi hyväksyä ennen kuin uudet strategiat on hyväksytty.

Ksylk § 311

Ympäristötoimiala, kaupunkisuunnittelu, liikennesuunnitteluinsinööri Jaana Mäkinen sekä konsernihallinto, kaupunkikehitysryhmä yhteysjohtaja Antti Kirkkola ja erityisasiantuntija Pasi Ahola 14.10.2013:

Lausuntopyyntö

Varsinais-Suomen liitto pyytää Turun kaupungilta lausuntoa maakunnan liikennestrategian tavoitteista ja linjauksista 25.10.2013 mennessä. Hallintosäännön 23 §:n 2 momentin 13)-kohdan mukaan lautakunnan yleisenä tehtävänä on antaa tehtäväaluetta koskevat laajamerkitykselliset lausunnot muille viranomaisille.

Lähetekirjeessään Varsinais-Suomen liitto toteaa seuraavaa:

”Varsinais-Suomen liitto, Liikennevirasto, liikenne- ja viestintäministeriö ja Varsinais-Suomen ELY-keskus käynnistivät yhteistyössä maakunnan kuntien kanssa Varsinais-Suomen liikennestrategian laatimisen helmikuussa 2013. Työssä laaditaan maakuntatasolle maakunnan toimijoiden yhteiseen tahtotilaan perustuva liikennejärjestelmän kehittämisohjelma, joka kuvaa asukkaiden arjen liikkumisen ja elinkeinoelämän kuljetuksien sekä kilpailukyvyn kannalta tarpeelliset kehittämistoimenpiteet. Suunnitelman tavoitevuosi on 2035. Suunnitelma ottaa huomioon alueen tarpeet ja liikennepoliittisen selonteon linjaukset. Varsinais-Suomen liikennestrategian rinnalla laaditaan myös Turun seudun (rakennemallialue) liikennejärjestelmäsuunnitelma. Varsinais-Suomen liikennestrategia valmistuu elokuussa 2014.

Suunnittelutyö on edennyt vaiheeseen, jossa päätetään maakunnan kehitystä tukevista liikennejärjestelmää koskevista tavoitteista ja tehdään suunnittelutyötä ohjaavat linjapäätökset. Asetettavat tavoitteet ohjaavat jatkossa toimenpiteiden muodostamista sekä tehtäviä valintoja. Linjapäätökset puolestaan tarkentavat ja rajaavat tavoitteita.

Varsinais-Suomen liikennestrategian painopisteiksi on valittu elinkeinoelämän ja kestävän aluekehityksen edellytyksiä, kestävää liikkumista ja yhdyskuntarakennetta sekä saariston ja maaseudun liikenneyhteyksiin liittyviä liikennejärjestelmää koskettavia tavoitteita. Varsinais-Suomen liikennestrategian tavoitteet ja linjapäätökset on laadittu yhteistyössä alueellisten toimijoiden kanssa.”

Tavoitteet ja linjapäätökset on esitetty seuraavasti otsikoiden:

Elinkeinoelämän ja kestävän aluekehityksen edellytykset

Kestävä liikkuminen ja yhdyskuntarakenne

Maaseudun ja saariston liikenneyhteydet.

Tavoitteet on valtion uuden liikennepolitiikan mukaisesti esitetty kulkumuotoriippumattomasti, eli tavoitevaiheessa ei vielä oteta kantaa siihen, millä kulkumuodolla liikkumisen tarpeet hoidetaan.

Ehdotus annettavaksi lausunnoksi

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta esittää Turun kaupungin lausuntona maakunnan liikennestrategian tavoitteista ja linjauksista seuraavaa:

Liikennestrategia osana maakunnan strategiahierarkiaa

Varsinais-Suomen maakuntastrategiassa yhdistyvät maakuntaohjelma ja maakuntasuunnitelma.

Maakuntasuunnitelmassa osoitetaan maakunnan tavoiteltu kehitys, jota täsmennetään ja toteutetaan maakuntaohjelmalla ja -kaavalla. Suunnitelma päivitetään valtuustokausittain joka neljäs vuosi.

Maakuntaohjelma konkretisoi maakuntasuunnitelmassa asetettuja tavoitteita ja toimintapolitiikkaa sekä määrittelee maakunnan lähivuosien toimenpiteet. Maakuntavaltuusto hyväksyi 14.6.2010 maakuntasuunnitelman 2030 yhdessä maakuntaohjelman 2011–2014 kanssa, jotka on julkaistu yhtenä asiakirjana ”Kompassi tulevaisuuteen”, ja muodostavat yhdessä maakuntastrategian. Maakuntastrategia ohjaa viranomaisten toimintaa ja muun muassa hankerahoitusta. Asiakirjassa on huomioitu maakuntamme erityispiirteet, vahvuudet ja uhkatekijät. Strategia on laadittu laajassa yhteistyössä mm. viranomaisten, kuntien, oppilaitosten ja puolueiden kanssa. Myös Turun yliopiston tulevaisuudentutkimuksen asiantuntemusta on hyödynnetty.

Varsinais-Suomen maakuntastrategian visiona on, että ”Varsinais-Suomen elämisen laatu on Suomen parasta”. Ilmastonmuutos on huomioitu kaikissa strategian toimintalinjoissa, joita ovat:

  1. Monipuolinen osaaminen ja kilpailukykyiset elinkeinot
  2. Eheä yhdyskuntarakenne ja vetovoimainen toimintaympäristö
  3. Kattavat hyvinvointipalvelut ja turvallinen elämä.

Maakuntaohjelman toteuttamissuunnitelma (TOTSU) valmistellaan lain alueiden kehittämisestä mukaan vuosittain maakunnan liiton johdolla, yhteistyössä maakunnan yhteistyöryhmän kanssa. Maakuntahallitus on lokakuussa 2012 hyväksynyt Varsinais-Suomen maakuntaohjelman toteuttamissuunnitelman 2013–2014. Toteuttamissuunnitelmassa korostetaan näiden aiheiden tärkeyttä:

Maakunnan liikennestrategian asema ja rooli

Aluekehityslaki määrittää maakuntastrategian, maakuntaohjelman, maakuntakaavan sekä maakuntaohjelman toteutussuunnitelman tehtävät.

Varsinais-Suomen liikennestrategia on maakuntaliiton omaan päätöksentekoon perustuva ohjausasiakirja, joka on joko maakunnan strategian valmistelua tukeva asiakirja tai sen toimeenpanoasiakirja.

Mikäli liikennestrategia on tulevan strategian valmistelua tukeva asiakirja, sitä ei tulisi vahvistaa erikseen. Sen valmistelussa esiin nousseet painopisteet ja kehittämiskohteet tulisi ottaa osaksi maakuntastrategiaa.

Mikäli liikennestrategia on maakuntastrategian toimeenpano-ohjelma, tulisi se hyväksyä vasta maakunta-strategian hyväksymisen jälkeen. Mikäli liikennestrategialla halutaan vaikuttaa kehittämisrahoituksen kohdentamiseen, tulisi ohjelman ja maakunnan kehittämisohjelman vuosittain päivitettävän toteutussuunnitelman välinen suhde tarkistaa.

Liikennestrategian suhde Turun kaupungin strategiaan

Turun kaupungin strategiaprosessi on käynnistynyt ja uusi strategia vahvistetaan vuoden 2013 aikana. Turun kaupungin strategian ja maakunnan strategia tulisi uudistaa samanaikaisesti, koska maakunnan keskuskaupungin ja maakunnan kehittämistavoitteiden tulee olla vahvasti samansuuntaisia. Näin ollen irrallisia ohjausasiakirjoja ei tulisi hyväksyä ennen kuin uudet strategiat on hyväksytty.

Elinkeinoelämän ja kestävän aluekehityksen edellytykset

Tavoitteet ovat hyvin ylätasoisia ja sinänsä kannatettavia, sikäli kuin esimerkiksi matkailu luetaan kuuluvaksi elinkeinoelämä-käsitteen alle. Kuten maakunnan matkailuohjelmassa todetaan, Turun Gate Way -asemaa tulee vahvistaa. Lentoliikenteen ja lentoaseman, meriliikenteen ja sataman sekä raide- ja kumipyöräliikenteen ja asemien kehittäminen palvelee koko Lounais-Suomen saavutettavuutta.

Linjapäätös-osiossa aluekehityksen ja maakunnallisen edunvalvonnan näkökulmista keskeisiä esiin nostettavia teemoja ovat:

Muita huomioita:

Kestävä liikkuminen ja yhdyskuntarakenne

Oheismateriaali 1Varsinais-Suomen liiton lausuntopyyntö, 6.9.2013

OheismateriaaliVarsinais-Suomen liikennestrategia 2035, tavoitteet ja linjapäätökset

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää antaa Varsinais-Suomen liitolle edellä olevan ehdotuksen mukaisen kaupungin lausunnon.

PäätösAsia pantiin pöydälle Sundqvistin Koiviston kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.