Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta28615.10.20139

2848-2013 (615, 021)

Poikkeamispäätös; Iso-Heikkilä, Kiertotähdentie, lumensijoituspaikka (P 2013-300) (Ks)

Tiivistelmä:

Poikkeamista haetaan lumensijoituspaikan toteuttamiseksi. Alue on asemakaavassa osoitettu osin lähivirkistysalueeksi ja osin rautatiealueeksi. Aluetta on käytetty aiemmin lumensijoituspaikkana. Rakennuslautakunta on kieltänyt alueen luvattoman käytön 7.3.2013. Hakijaa on kuultu kielteisen päätösehdotuksen johdosta. Hakija on antanut vastineen. Hakemusta esitetään hylättäväksi, koska poikkeuksen myöntäminen aiheuttaa haittaa kaavoitukselle ja saattaa aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Ksylk § 286

Hallintopalvelut, ympäristölakimies Nina Mattila 4.10.2013:

Rakennuspaikka ja sen sijainti

Erottamaton määräala Iso-Heikkilän kylän (427) Iso-Heikkilä -nimisestä tilasta R:no 2:11.

Kiertotähdentie, Iso-Heikkilänpuisto.

Alueen pinta-ala n. 22 283 m2.

Hakija

Kiinteistöliikelaitos

Rakennushanke

- Lumensijoituspaikka.

Kaavoitustilanne

Alueella on voimassa 23.7.1991 vahvistettu asemakaava, jossa rakennuspaikka sijaitsee osittain lähivirkistysalueella (VL) ja osittain rautatiealueeksi osoitetulla alueella (LR), 17.4.1980 vahvistettu asemakaava, jossa rakennuspaikka sijaitsee rautatiealueeksi osoitetulla alueella (LR) ja 26.10.1957 vahvistettu asemakaava, jossa alue sijaitsee puistoksi (P) osoitetulla alueella.

Poikkeukset

- Lumensijoituspaikka sijaitsee asemakaavassa lähivirkistysalueeksi (VL), puistoksi (P) ja rautatiealueeksi (LR) osoitetulla alueella (MRL 58.1 §).

Naapureiden ja asianosaisten kuuleminen

Ympäristötoimiala on tiedottanut hankkeesta kirjeitse naapureille. Lisäksi hankkeesta on tiedotettu muille, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa, kuuluttamalla siitä kaupungin ilmoitustaululla, internet-sivuilla ja sanomalehdessä.

Osallisille ja naapureille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Hanketta koskien on jätetty kuusi muistutusta.

Hakija on antanut muistutusten johdosta vastineen.

Viranomaisluvat ja lausunnot

Ympäristönsuojelu: ympäristönsuojelun tulosalue ei puolla alueen käyttöä lumenkaatoalueena.

Suunnitteluyksikkö: Iso-Heikkilän lumensijoituspaikalle ajosta on tullut aiempina vuosina kielteistä palautetta. Sijoituspaikan läheisyydessä asuvat ovat kärsineet omien sanojensa mukaan iltamyöhään tapahtuvan liikenteen melusta. Tästä syystä iltaliikennettä olisi rajoitettava mahdollisuuksien mukaan. Kuljettajia, jotka ajavat lumensijoituspaikalle, tulisi ohjeistaa käyttämään Vaasantietä tai vaihtoehtoisesti Iso-Heikkiläntietä. Kanslerintie kulkee päiväkodin vierestä sekä läheltä asutusta, joten sen käyttöä tulisi välttää.

Liikennevirasto: Lunta voidaan sijoittaa LR-alueelle vain Liikenneviraston luvalla.

Päätöksen perustelut

Hakemuksen kohde

Hakemuksen kohteena on Iso-Heikkilässä sijaitseva asemakaavassa pääosin lähivirkistysalueeksi osoitettu alue. Alue on Linnakaupungin osayleiskaavassa (Kv 13.6.2011) osoitettu osittain satama-alueeksi LS ja osittain virkistysalueeksi V. Osayleiskaava on laadittu ympäristön kehittämiseksi ja alueella vireillä olevien hankkeiden yhteensovittamiseksi pitkäaikaisempaa maankäyttöä ajatellen. Yleiskaava ei ole asemakaava-alueella voimassa muutoin kuin muutettaessa asemakaavaa.

Hakija on perustellut hakemustaan sillä, ettei Turussa ole asemakaavaan merkittyjä lumensijoituspaikkoja. Iso-Heikkilän lumensijoituspaikan käyttöön otosta kiinteistölautakunta on päättänyt 29.11.2006 § 994. Olennaista on lumen kuljetusmatkojen pysyminen kohtuullisina ja se, että paikkoja on eri puolilla kaupunkia. Iso-Heikkilän alue on ainoa lähellä keskustaa oleva lumensijoituspaikka.

Hakija on hakemukseen merkinnyt, että Iso-Heikkilän lumensijoituspaikalle ei enää vietäisi lunta eikä siellä työskenneltäisi kauhakuormaajalla klo 23-07 välisenä aikana. Lumen sulamista edistetään hakijan mukaan keväällä levittämällä lumikasoja. Jälkisiivoukseen kiinnitetään erityistä huomiota ja se tehdään kahdessa erässä.

Rakennuslautakunta on 7.3.2013 kieltänyt Turun kaupungin Kiinteistöliikelaitosta käyttämästä Iso-Heikkilänpuiston aluetta lumenkaatopaikkana, koska alue on asemakaavassa lähivirkistysaluetta, joka on tarkoitettu virkistys- ja ulkoilukäyttöön. Alueen käyttäminen lumenkaatopaikkana ei ole asemakaavan mukaista toimintaa ja vaikeuttaa alueen käyttämistä asemakaavassa varattuun tarkoitukseen. Kiinteistöliikelaitos on hakenut rakennuslautakunnan tekemän päätöksen jälkeen poikkeamispäätöstä lumensijoituspaikan rakentamiseksi kyseiseen paikkaan. Hanketta koskien on vireillä myös toimenpidelupahakemus.

Osallisten ja naapureiden muistutukset

Naapurikiinteistöjen omistajat, asukkaat sekä paikallinen luonnonsuojeluyhdistys ovat jättäneet hakemuksesta muistutukset.

Poikkeamisen myöntämistä vastustetaan, koska toiminta aiheuttaa muistutusten mukaan huomattavaa haittaa asumiselle sekä asukkaiden terveydelle ja turvallisuudelle. Toiminnasta seuraa muistutusten mukaan jatkuvaa melua, ympäristön pilaantumista, luonnon turmeltumista, alueen turvallisuuden huonontumista, virkistysmahdollisuuksien katoamista sekä pölyhaittaa. Muistutuksissa todetaan, että toiminnasta aiheutuu melua myös öisin huolimatta kulunvalvontajärjestelmästä. Lumensijoituspaikka lisää raskasta liikennettä ja alueelle saapuvat kuorma-autot aiheuttavat vaaratilanteita. Lumensijoituspaikan sijaintia pidetään sopimattomana, koska alueen käyttö poikkeaa täysin asemakaavasta ja toiminta sijoittuu liian lähelle asutusta. Muistutuksissa tuodaan myös esille, että jo kerran kiellettyä toimintaa ei tulisi jälkikäteen myönnettävillä luvilla sallia ja toiminnalle pitää etsiä siihen paremmin sopiva paikka.

Luonnonsuojeluyhdistyksen kannanotossa tuodaan esille, että sulamisvesien vaikutus ympäristöön tulisi tutkia ja lumensijoituspaikkojen kohdalla tulisi arvioida, valuvatko sulamisvedet erityisen herkille vesialueille.    

Hakijan vastine

Hakija on antanut muistutusten johdosta vastineen, jossa todetaan, että Turussa ei ole kaavaan merkittyjä lumensijoituspaikkoja. Talvisin lumen kuljettaminen lumensijoituspaikoille on välttämätöntä, koska katujen lumitila-alueet ovat riittämättömät lumen varastoimiseen läpi talven. Lumensijoituspaikkaan on rakennettu myös kulunvalvontajärjestelmä, jonka avulla voidaan huolehtia, että aluetta käytetään vain haluttuina aikoina. Hakija on luvannut poikkeamishakemuksessamme rauhoittaa öisen lumenajon sekä kauhakuormaajatyöskentelyn klo 23-07 välisenä aikana. Vastineessa todetaan, että alueelle on istutettu suojaviheralue, jonka suojavaikutus paranee ajan myötä. Lumensijoituspaikkojen sijainnissa on myös tärkeää huomioida lumenkuljetusmatkojen pituus sekä ympäristön että aiheutuvien kustannusten näkökulmasta. Vastineessa todetaan, että pidemmät lumenkuljetuskustannukset tulevat maksamaan kaupungille tuntuvasti ja lisääntyneet pakokaasupäästöt vaikuttavat koko kaupungin ilmanlaatuun.

Ympäristönsuojelu

Ympäristönsuojelulta on pyydetty lausuntoa, jotta on voitu selvittää, aiheutuuko poikkeamisen myöntämisestä merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia. Maankäyttö- ja rakennuslain 172.2 §:n mukaan poikkeusta ei saa myöntää, mikäli se johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia. Vaikutuksiltaan merkittävällä rakentamisella tarkoitetaan ympäristöstään täysin poikkeavaa rakentamista. Hallituksen esityksessä esimerkkinä merkittävästä rakentamisesta käytetään suurta varastoa asuinalueella. Pykälän mukaiset merkittävät ympäristö- ja muut vaikutukset, joita poikkeamisesta voi aiheutua, voivat liittyä esimerkiksi liikenteeseen, meluun, ympäristöpäästöihin ja muihin häiriöihin (Ekroos – Majamaa: Maankäyttö- ja rakennuslaki, 2006, s. 768-769).

Ympäristönsuojelun lausunnon mukaan voimassa olevien ympäristönsuojelumääräysten (Kv 27.11.2006) mukaan lumenkaatoaluetta ei saa sijoittaa pohjavesialueille, vedenhankintaan käytettävän vesistön ranta-alueelle tai ve-sialueelle (15.1 §). Lisäksi lumenkaatoalueen sijoittamisessa ja toteuttamisessa tulee huolehtia siitä, että sulamisvedet eivät aiheuta ympäristön pilaantumista tai roskaantumista. Lumenkaatoalueen haltijan on huolehdittava alueen siivoamisesta välittömästi lumen sulamisen jälkeen (15.2 §).

Kaupungin ympäristönsuojelumääräyksiä ollaan parhaillaan päivittämässä ja uusiin määräyksiin esitetään muutoksia ja tarkennuksia myös lumensijoituspaikkojen osalta. Ympäristönsuojelun tulosalueen näkemyksen mukaan lumensijoituspaikan sijoittamisessa ja toteuttamisessa on huolehdittava siitä, ettei toiminnasta aiheudu ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa eikä naapuruussuhdelaissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta. Lumensijoituspaikan haltijan on huolehdittava alueen siivoamisesta lumen sulamisen edetessä.

Ympäristöhaitat

Keskeinen lumensijoituspaikkojen ympäristöongelma on lähiympäristöön koh-distuva melu, joka syntyy lumen kuljetuksen edellyttämästä kuorma-autoliikenteestä ja läjitysalueella kauhakuormaajilla tehtävästä lumen siirtelys-tä. Meluhaitat keskittyvät sääolojen mukaan ankarien lumipyryjen aiheuttamiin jaksoihin, jolloin lumenkuljetusta on käytännössä tehtävä myös yöaikaan.

Muita sijoituspaikkojen ympäristöhaittoja ovat (1) lumikuormien mukana kul-keutuvien roskien aiheuttama roskaantuminen, (2) lumen sisältämien epäpuh-tauksien kertyminen maaperään sekä sulamisvesiuomien ja purkuvesistönä toimivien kaupunkipurojen sedimentteihin ja (3) sulamisvesien sisältämien hienojakoisten ja liuenneiden epäpuhtauksien ja ravinteiden aiheuttama purkuvesistön vedenlaatua heikentävä kuormitus.

Helsingin lumensijoituspaikoilta tehdyn tutkimuksen mukaan suurin kuormitus lumensulamisvesistä vastaanottaviin vesistöihin syntyy kloridista ja typestä. Merkittävä osa lumen sisältämistä kiintoaineista ja haitta-aineista jää sijoitus-paikan maaperään ja purkuojan pohjasedimentteihin, ja vain osa kulkeutuu veden mukana kauemmas vesistöön. Purkuojien sedimenttinäytteistä havaittiin raskasmetallien ja raskaiden öljyjakeiden kohonneita pitoisuuksia. Maa-näytteissä ei todettu lumen läjittämisestä aiheutuvaa merkittävää pilaantuneisuutta. Myös Turussa on tehty maaperätutkimus Räntämäen lumensijoitusalueella paikoitusalueen rakentamissuunnittelun yhteydessä vuonna 2012. Kerätyistä näytteistä havaittiin pintamaassa sijaitsevassa sepelikerroksessa hieman kohollaan olevia öljyhiilivetypitoisuuksia. Kohteen maaperässä ei kuitenkaan havaittu alemmat ohjearvot ylittäviä haitta-ainepitoisuuksia, joita pidetään riittävänä pitoisuustasona esim. asuinalueilla.

Ympäristömelu

Turun kaupungin ympäristönsuojelumääräysten mukaan erityisen häiritsevää melua aiheuttavien koneiden käyttö ja toimintojen suorittaminen on kielletty yöaikana (klo 22–07). Aikarajoitus ei koske mm. liikenneväylien kunnossapi-totyötä, mikäli se liikenteellisistä syistä on välttämätöntä, eikä lumenaurausta liikenneväyliltä. Määräyksissä ei ole erikseen mainintaa lumensijoituspaikkojen toiminta-ajoista.

Lumensijoituspaikoilla tapahtuvasta lumenkuormauksesta aiheutuu matala-taajuisen raskasliikennemelun lisäksi impulssimaista melua, kuten peruutus-pillien ääniä ja kolahduksia. Sisätiloihin kuuluessaan lyhytaikainenkin impuls-simelu koetaan yöaikana erityisen häiritsevänä. Lumensijoituspaikkojen ym-päristöhaittojen torjunta edellyttää ajoneuvoliikenteen kontrolloimista portin ja puomin avulla.

Ympäristönsuojelun näkemyksen mukaan Iso-Heikkilän lumensijoitusalue sijaitsee niin keskellä asutusta, että toiminnan aiheuttamia melu- ja muita viihtyvyyshaittoja naapurustolle on käytännössä lähes mahdotonta välttää. Lähimmät asuintalot sijaitsevat runsaan 50 metrin etäisyydellä. Näiden asuinrakennusten sijainti lumensijoitusaluetta ylempänä korostaa haittoja, koska alueelle on suora näköyhteys ja minkäänlaisia melusuojauksia ei voi toteuttaa. Yöaikaan tapahtuva lumenajo ei tällä kohteella ole mahdollista ilman kohtuutonta naapuruushaittaa. Lumensijoituspaikan käytön aiheuttamista haitoista on tehty toistuvia valituksia kaupungin viranomaisille. Valitukset koskevat ensisijaisesti meluhaittoja.

Roskaantuminen

Lumikuormat sisältävät katualueelle kertynyttä roskaa ja hiekoitussepeliä, jonka määrä on suhteessa mm. siihen, miten pitkään lumipenkka on ajoväylän varrella ollut ennen lumensijoituspaikalle siirtämistä. Roskaantumisen ehkäisemiseksi lumensijoituspaikkoja on tarkkailtava ja siivottava riittävän usein lumen sulamisen edetessä. Roskien leviäminen tuulen ja sulamisvesien mukana sijoituspaikan lähiympäristöön on estettävä. Lumensijoituspaikan käytön aiheuttamista haitoista on tehty toistuvia valituksia kaupungin viranomaisille. Valitukset koskevat ensisijaisesti meluhaittoja, mutta myös mm. roskaantumisen aiheuttamia viihtyvyyshaittoja.

Maaperän pilaantuminen

Lumen seassa olevassa hiekoitushiekassa ja mahdollisissa jätteissä saattaa olla haitta-aineita, joista voi aiheutua maaperän pilaantumista. Em. syystä lu-mensijoituspaikat on sisällytetty maaperän tilan tietojärjestelmään mahdollisina riskikohteina. Käytäntö varmistaa, että mikäli kohteen käyttötarkoitus muuttuu, maaperän pilaantuneisuus ja puhdistustarve arvioidaan.

Vesiensuojelu

Turussa on seurattu lumenkaatoalueiden vaikutuksia vesiin ja pohjavesiin 2000-luvun alkupuolelle asti neljällä silloin käytössä olleella lumenkaatoalueella Skanssinmäessä, Orikedolla, Pansiossa sekä Ispoisissa. Tällä hetkellä käytössä on silloisista lumenkaatoalueista ainoastaan Oriketo. Haitta-aineita seurattiin lumesta, sulamisvesistä sekä Skanssinmäen alueen lähikaivoista. Lumenkaatoalueiden vedet olivat raskasmetallipitoisuuksien (sinkki ja lyijy) osalta melko puhtaita. Skanssinmäen lumenkaatoalueen vesistä seurattiin myös salaojan kautta jätevesiviemäriin päätyviä sulamisvesiä, jotka olivat ke-väisin orgaanisen aineen, ravinteiden ja hygieenisen laadun osalta likaantu-neita tai lievästi likaantuneita. Skanssinmäen lumenkaatoalueen lähiympäris-tön kahden kaivon vesissä ei ollut havaittavissa viitteitä lumenkaatopaikan vaikutuksesta. Lumenkaatoalueiden vesientarkkailu lopetettiin vuoden 2001 jälkeen ympäristö- ja kaavoituslautakunnan päätöksellä.

Yhteenveto

Ympäristönsuojelun tulosalue ei puolla siitä aiheutuvista melu- ja viihtyvyyshaitoista johtuen Iso-Heikkilän alueen käyttöä lumenkaatoalueena.

Kielteinen päätösehdotus ja hakijan vastine

Asiaa koskien on valmisteltu kielteinen päätösehdotus, jonka mukaan hakemus on ehdotettu hylättäväksi. Asemapiirroksessa lumensijoituspaikaksi osoitettu alue on voimassa olevassa asemakaavassa osoitettu pääosin lähivirkistysalueeksi. Lumensijoitustoiminta tekee alueen käytön lähivirkistysalueena mahdottomaksi talvisin. Alue on myös pitkäaikaisempaa maankäyttöä koskevissa suunnitelmissa osoitettu muuhun kuin lumensijoituskäyttöön. Ympäristönsuojelun lausunnon mukaan poikkeamisen myöntämisestä aiheutuu melu- ja viihtyvyyshaittoja, joista johtuen Ympäristönsuojelun tulosalue ei puolla alueen käyttöä lumensijoitukseen. Aiheutuvia haittoja voidaan pitää merkittävinä haitallisina ympäristövaikutuksina eikä poikkeusta näin ollen tulisi myöntää.

Hakija on antanut kielteiseen päätösehdotukseen vastineensa, jossa todetaan, että hakija rauhoittaa öisen lumenajon sekä kauhakuormaajatyöskentelyn klo 23-07 välisenä aikana.

Hakija on istuttanut alueelle, ojan varteen, asukkaiden maasto-katselmuksissa toivoneen suojaviheralueen. Suojaviheralueen on kevätaikaan tarkoitus vähentää alueen pölyämistä. Hakija tulee vastineensa mukaan lisäämään suojaviheralueelle enemmän lumikasoja peittävää ja nopeakasvuista kasvillisuutta.

Hakija on ilmoittanut vastineessaan olevansa valmis luopumaan rakennetun suojaviheralueen eteläpuolella, lähimpänä asutusta olevan alueen käytöstä.  

Lumikasojen aiheuttamaa maisemahaittaa vähennetään nopeuttamalla lumen sulamista keväällä ja kesällä sekoittamalla sitä. Alue siivotaan lumen mukana kulkeutuneista roskista. Jälkisiivoukseen kiinnitetään erityistä huomiota ja se tehdään kahdessa erässä.

Edellisinä vuosina kaupunki on satunnaisesti varastoinut väliaikaisesti alueella maakasoja liittyen investointikohteiden rakentamiseen. Hakija tulee vastineensa mukaan käyttämään lumensijoituspaikkaa vain lumikasojen varastointiin eikä aluetta käytetä muuhun toimintaan.

Asukkaat ovat valituksissaan vedonneet lumenkaatotoiminnasta aiheutuneeseen meluhaittaan, mutta alueelta ei ole missään vaiheessa tehty meluselvitystä. Kiinteistöliikelaitos teetättää alueella puolueettoman meluselvityksen, jotta melutaso saadaan selville.

Ehdotus

Hakijan vastineessaan esittämä uusi aluerajaus (lunta ei läjitetä rakennetun suojaviheralueen eteläpuolella), lisää etäisyyttä asutukseen n. 60 metrillä. Tästä huolimatta melusta häiriintyvä kohde sijaitsee lumensijoitusaluetta ylempänä. Näin ollen etäisyyden kasvattamisella ei tässä tapauksessa ole melun suhteen vastaavaa vaikutusta kuin jos korkeuseroa ei olisi. Hakija on ilmoittanut tekevänsä meluselvityksen, mikäli lumenkaato alueella jatkuu.

Hakijan esittämästä uudesta aluerajauksesta huolimatta lumensijoitusalue ulottuu yhä asemakaavassa osittain lähivirkistysalueelle (VL) ja osittain rautatiealueelle (LR). Lähivirkistysalueeksi osoitetaan asemakaavassa alueet, jotka on tarkoitettu virkistys- ja ulkoilukäyttöön, joita ei ole tarkoitus rakentaa varsinaisiksi puistoiksi. Uuden aluerajauksen myötä lähivirkistysaluetta jää enemmän virkistyskäyttöön. Tästä huolimatta lumensijoituspaikan sijoittamisesta kyseiselle alueelle aiheutuu mahdollisesti merkittäviä haitallisia vaikutuksia ja osa lähivirkistysalueesta poistuu käytöstä. Merkittävät haitalliset ympäristö- tai muut vaikutukset on tarkoitettu selvitettäväksi kaavoituksella tai tietyissä tapauksissa erillisellä ympäristövaikutusten arviointimenettelyllä. Asemakaavoituksen yhteydessä voidaan myös varmistua, että lähiympäristöön jää riittävästi lähivirkistykseen soveltuvia alueita MRL 54 §:ssä edellytetyllä tavalla sekä siitä, ettei kenenkään elinympäristön laatua heikennetä perusteettomasti. 

Edellä esitetyn perusteella hakemuksen mukainen poikkeaminen aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytön muulle järjestämiselle. Poikkeamisen myöntäminen voi johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia (MRL 172 §).

Liite 1Asemapiirros 6.3.2013

Oheismateriaali 1Sijaintikartta

Oheismateriaali 2Lausunto 8.7.2013, Liikennevirasto

Oheismateriaali 3Muistutus 12.7.2013, Pohjantähdentien asukas

Oheismateriaali 4Muistutus 23.7.2013, kaksi As Oy Iso-Heikkilänrinteen asukasta

Oheismateriaali 5Muistutus 24.7.2013, Turun luonnonsuojeluyhdistys ry

Oheismateriaali 6Muistutus 30.7.2013, Asunto-oy Iso-Heikkilänrinne

Oheismateriaali 7Muistutus 30.7.2013, Asunto-oy Iso-Heikkilänkallio

Oheismateriaali 8Hakijan vastine 20.8.2013

Oheismateriaali 9Hakijan vastine kielteiseen päätösehdotukseen 3.10.2013

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää hylätä hakemuksen.

Samalla päätetään, että hakijalta peritään poikkeamispäätöksen johdosta rakennusvalvontataksan 32.4 §:n mukaisesti 50 % taksan mukaisesta maksusta (800 euroa) sekä naapurien kuulemisen johdosta 50 euroa/kuultava kiinteistö (4 kpl), yhteensä 600 euroa. Poikkeamishakemuksesta kuuluttamisesta lehti-ilmoituksella peritään todellisten kustannusten mukaan hakemuksen Dno 3417-2013 yhteydessä.

PäätösAsia pantiin pöydälle Helesvirran Sundqvistin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.

Lisäksi päätettiin pitää katselmus rakennuspaikalla ennen seuraavaa kokousta.


Liitteet:

Ksylk § 286
Liite 1:Asemapiirros 6.3.2013