Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta26424.09.20135

1788-2010 (231)

Ympäristönsuojelulain mukainen hallintopakkoasia / Huhtamäki Oyj (Ys)

Tiivistelmä:

Lautakunnalle esitetään, että Huhtamäki Oyj velvoitetaan pohjavesialueella sijaitsevan kiinteistön 853-84-24-28 (osoite: Kärsämäentie 35, Turku) entisenä omistajana ja tontilla toimintaa harjoittaneena toimijana puhdistamaan määräajassa tontin pilaantuneen maaperän yhtiölle asetettavan juoksevan uhkasakon uhalla.

Ksylk § 264

Ympäristönsuojelu ympäristötarkastaja Jaana Gustafsson ja ympäristöinsinööri Fredrik Klingstedt, toimialan hallinto hallintojohtaja Harri Lehtinen 1.7.2013:

Kiinteistö:                           

Kärsämäki (84), kortteli 24, tontti 28

Osoite: Kärsämäentie 35, 20360 Turku

Nykyinen omistaja:            

Kiinteistö Oy Leaf Center (165/435) (vuodesta 2006 )                                     

Kiinteistö Oy Turun Living Center (200/435)

Kiinteistö Oy Kärsämäen Puutalot (70/435)

Osoite:          

Asianajotoimisto Astrea Oy

Asianajaja, VT Hannu Hakala

Kauppiaskatu 5, 20100 Turku

Entinen omistaja:               

Huhtamäki Oyj (vuoteen 1999 asti)            

Osoite:         

Asianajotoimisto Merilampi Oy

Lönnrotinkatu 5, 00120 Helsinki

Tausta

Entisen makeistehtaan teollisuuskiinteistöllä (853-84-24-28) osoitteessa Kärsämäentie 35, Turku, on tutkimuksin todettu kohollaan olevia haitta-ainepitoisuuksia (öljyhiilivetyjä) maaperässä.  Haitta-aineet sijoittuvat tutkimusten mukaan entisen lämpökeskuksen alueelle, jossa on 4 käytöstä poistettua maanalaista öljysäiliötä ja yksi maanpäällinen öljysäiliö. Kiinteistö sijaitsee Huhtamäen luokkaan I kuuluvalla pohjavesialueella.

Alueella on tehty vuonna 2009 maaperän ja puhdistustarpeen arvioimiseksi riskinarviointi, jota on täydennetty vuonna 2010. Riskinarvioinnista antamassaan lausunnossa Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on todennut, että alueella on ryhdyttävä maaperän puhdistustöihin ja kehottanut puhdistamisesta vastuussa olevaa ryhtymään ympäristönsuojelulain 78 §:ssä mainittuihin maaperän puhdistamiseen kuuluviin toimenpiteisiin.

Huhtamäki Oyj on vuonna 2012 teettänyt täydentävän maaperä- ja pohjavesitutkimuksen, jonka tulokset olivat yhdensuuntaisia aiempien tutkimusten kanssa. Useissa näytepisteissä öljyhiilivetyjen kokonaispitoisuus ylitti vaarallisen jätteen pitoisuusarvon.

Huhtamäki Oyj tai sen edeltäjäyhtiöt ovat harjoittaneet kiinteistöllä liiketoimintaa ainakin 1940-luvulta vuoteen 1999, jolloin kiinteistö on myyty Leaf Oy:lle (myöhemmin Leaf Leasing Oy ja Leaf Suomi Oy). Kiinteistöllä olevat maanalaiset öljysäiliöt on poistettu käytöstä vuonna 1993, jolloin ne korvattiin uudella maanpäällisellä säiliöllä.

Ympäristönsuojelu on kehottanut 25.3.2011 ja 8.4.2013 päivätyillä kirjeillä Huhtamäki Oyj:tä ryhtymään maaperän puhdistamistoimiin sekä laatimaan ennen puhdistamista tarvittavan suunnitelman sekä toimittamaan ympäristönsuojelulle toimenpidettä koskevan ilmoituksen tai tarvittaessa lupahakemuksen.

Huhtamäki Oyj ei ole noudattanut kehotuksia ja katsoo, ettei Turun kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen ole asiassa toimivaltainen viranomainen. Lisäksi yhtiö katsoo, ettei se ole puhdistamisvastuussa maaperän pilaantuman osalta. Yhtiö on kuitenkin teettänyt luonnoksen suunnitelmaksi maaperässä olevan pilaantuman poistamiseksi (ENVIRON Corporation Finland Oy, toukokuu 2013).

Koska yhtiö ei ole noudattanut ympäristönsuojelun antamaa kehotusta, asia saatetaan ympäristönsuojeluviranomaisen käsiteltäväksi puhdistusvelvoitteen määräämistä ja uhkasakon asettamista varten.

Ympäristönsuojelun ehdotus lautakunnan päätökseksi

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää velvoittaa juoksevan uhkasakon uhalla Huhtamäki Oyj:n puhdistamaan tontin 853-84-24-28 pilaantuneen maaperän viimeistään 31.5.2014 mennessä. Puhdistettava alue ilmenee päätöksen liitteenä olevasta kartasta ja lopulliset rajaukset määräytyvät puhdistustyön etenemisen mukaan.

Viimeistään 30 päivää ennen puhdistustyön aloittamista Huhtamäki Oyj:n tulee toimittaa Turun kaupungin ympäristönsuojelulle ilmoitus tai lupahakemus pilaantuneen maaperän puhdistamisesta. Maaperän puhdistustavoitteeksi tulee asettaa vähintään valtioneuvoston asetuksessa maaperän pilaantuneisuuden ja puhdistustarpeen arvioinnista (VNa 214/2007) mainitut alemmat ohjearvot. Mikäli tästä puhdistustavoitteesta halutaan poiketa, tulee ilmoitukseen tai lupahakemukseen liittää tarkennettu riskinarvio, jonka perusteella voidaan arvioida, että maaperään jäävistä asetuksen alempia ohjearvoja suuremmista pitoisuuksista ei aiheudu ympäristö- tai terveyshaittaa tai haittaa tai vaaraa pohjavedelle.

Juoksevan uhkasakon määrä:

Kiinteä peruserä on satatuhatta (100.000) euroa, mikäli velvoitetta ei ole täytetty 31.5.2014 mennessä sekä lisäeränä kymmenentuhatta (10.000) euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.

Sovellettavat säännökset

Ympäristönsuojelulain 79 §:n ja ympäristöministeriön 9.4.2010 tekemän toimivaltaa koskevan päätöksen perusteella Turun kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen on määrättävä pilaantuneen maaperän puhdistamisesta, jollei puhdistamisesta 75 §:n mukaan vastuussa oleva siihen ryhdy. Ympäristönsuojelulain 88 §:n mukaan viranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, antamaansa määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.

Pilaantuneen maaperän puhdistamisvastuuseen ja hallintomenettelyyn sovelletaan eri säädöksiä. Ympäristösuojelulainsäädännön voimaanpanosta annetun lain (113/2000) 22 §:n sekä jätelain (1072/1993) 77 §:n mukaan ennen jätelain voimaantuloa (1.1.1994) tapahtuneeseen maaperän pilaantumiseen sovelletaan aiemmin voimassa olleita säännöksiä. Puhdistamisesta määräämiseen sovelletaan kuitenkin ympäristönsuojelulakia (86/2000).

Huhtamäki Oyj:n toiminnan aikana on ollut voimassa jätehuoltolaki (673/1978) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen (203/1987) sekä jätelaki. Jätelain tultua voimaan sovelletaan ympäristönsuojelulain säännöksiä.

Jätehuoltolain 32 §:n roskaamiskieltosäännöksen mukaan ympäristöön ei saa jättää lasia, peltiä, muovia, paperia eikä muutakaan roskaa tai likaa niin, että siitä aiheutuu haittaa terveydelle, epäsiisteyttä, maiseman rumentumista, viihtyisyyden vähentymistä tai niihin rinnastettavaa muuta haittaa yleiselle tai yksityiselle edulle. Säännöksen 1.5.1987 voimaan tulleella muutoksella (203/1987) roskaamis-kieltosäännöksen soveltamisalaa laajennettiin koskemaan myös aineen jättämistä ympäristöön.

Ympäristönsuojelulain 75 §:n mukaan se, jonka toiminnasta on aiheutunut maaperän tai pohjaveden pilaantumista, on velvollinen puhdistamaan maaperän ja pohjaveden siihen tilaan, ettei siitä voi aiheutua terveyshaittaa eikä haittaa tai vaaraa ympäristölle.

Perustelut

Öljyhiilivedyillä pilaantunut maaperä sijoittuu maanalaisten öljysäiliöiden ympärille, joten maaperää pilaavat öljyhiilivedyt ovat peräisin joko näiden säiliöiden vuodoista tai ylitäytöstä, koska kyseisellä alueella ei ympäristönsuojelun tiedon mukaan ole ollut muuta öljyä käyttävää toimintaa.

Maanalaiset säiliöt ovat olleet käytössä vuoteen 1993 asti, joten pilaantuminen on tapahtunut joko säiliöiden käyttöaikana, tai mikäli niiden tyhjennystä tai puhdistamista ei ole asianmukaisesti suoritettu, niiden käytöstä poistamisen jälkeen. Kyseisenä aikana kiinteistöllä toimi Huhtamäki Oyj tai sen edeltäjäyhtiöitä. Vastuu puhdistamisesta on pilaantuman aiheuttajalla eli Huhtamäki Oyj:llä.

Huhtamäki Oyj:n aikana, vuonna 1993 on otettu käyttöön suoja-altaalla varustettu maanpäällinen öljysäiliö ja maanalaisten öljysäiliöiden käyttö on lopetettu. Uuden säiliön täyttöjärjestelmä on ollut varustettu ylitäytön estolla ja ylä- ja alarajahälytyksellä. Täyttö-paikka on ollut asfaltoitu. Täyttöputki on kulkenut rakenteiden pinnassa, joten mahdolliset vuodot olisi havaittu. Siksi on hyvin epätodennäköistä, että maaperän pilaantuminen olisi tapahtunut vuoden 1999 jälkeen, jolloin Huhtamäki Oyj myi kiinteistön.

Myöskään Huhtamäki Oyj:n teettämissä täydentävissä tutkimuksissa ja selvityksissä ei ole tullut esiin sellaisia seikkoja jolla olisi vaikutusta viranomaisen esittämään maaperän puhdistustarpeeseen tai puhdistusvastuun kohdistumiseen.

Toimivaltaisuus

Turun kaupungin alueella ympäristönsuojelulain 12 luvussa mainitut pilaantunutta maaperää koskevat asiat ovat ympäristöministeriön päätöksellä siirtyneet Turun kaupungin ympäristö- ja kaavoituslautakunnalle (nykyisin kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta) 1.5.2010 lähtien. Lautakunta on siirtänyt pilaantunutta maaperää koskevien asioiden käsittelyn Turun kaupungin ympäristönsuojelutoimistolle (nykyisin Turun kaupungin ympäristötoimialan ympäristönsuojelu).

Ympäristöministeriön päätöksen mukaan ennen toimivallan siirtoa vireille tulleet asiat käsitellään loppuun sen viranomaisen toimesta, jonka alaisuudessa asia on alun perin saatettu vireille. ELY-keskus on todennut, että sillä ei ole vireillä ympäristönsuojelulain 12 luvussa mainittuja asioita, jotka koskisivat mainittua kiinteistöä. Näin ollen toimivaltainen viranomainen on Turun kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen.

Asianosaisen kuuleminen

Huhtamäki Oyj:lle, Leaf Leasing Oy:lle ja tontin nykyisille omistajille on varattu tilaisuus antaa vastine päätösehdotuksesta.

Huhtamäki Oyj on antanut asiassa vastineen, jossa mm. todetaan, että yhtiö on eri mieltä Turun ympäristönsuojelun päätösehdotuksesta sekä Turun ympäristönsuojelun toimivallan että puhdistamisvastuun kohdentumisen ja puhdistamistarpeen laajuuden suhteen. Yhtiö toteaa, että toimivaltainen viranomainen on Varsinais-Suomen ELY-keskus. Huhtamäki Oyj katsoo, ettei ole selvää, että pilaantuminen olisi yksinomaan aiheutunut yhtiön toiminnasta.

Huhtamäki Oyj katsoo, että lautakunnan tulisi huomioida Leaf Leasing Oy:n ja kiinteistön nykyisten omistajien vuonna 2012 tekemä sopimus maaperän puhdistamisasiassa. Yhtiö katsoo myös, että kohteessa ei tulisi soveltaa valtioneuvoston asetuksen (214/2007) mukaisia alempia ohjearvoja sillä kiinteistö on Huhtamäki Oyj:n omistusaikana kaavoitettu teollisuusalueeksi. Edelleen Huhtamäki Oyj katsoo, että kunnostukselle asetettu määräaika 31.12.2013 aiheuttaisi puhdistuksen toteutuksen epäsuotuisana aikana eikä mahdollistaisi menetelmistä muita kuin massanvaihdon. Huhtamäki Oyj:n vastine kokonaisuudessaan on oheismateriaalina.

Leaf Leasing Oy:llä ei ole päätösehdotuksesta lausuttavaa.

Kiinteistön nykyiset omistajat esittävät mm., että aiheuttaja tulisi velvoittaa puhdistamaan pilaantuneen maaperän lisäksi myös mahdollisesti pilaantunut pohjavesi. Alemmista ohjearvoista ei tulisi poiketa ylöspäin, ellei aiheuttaja sitoudu tekemään myöhemmin lisäpuhdistuksia, mikäli tarpeen. Puhdistustyössä tulee kiinnittää huomiota kiinteistön käyttäjille aiheutuvien haittojen minimointiin. Kiinteistön omistajien vastine kokonaisuudessaan on oheismateriaalina.

Turun kaupungin ympäristönsuojelu:

Annetut vastineet eivät anna aihetta muuttaa esitystä. Ympäristönsuojelu on tämän ehdotuksen taustatiedoissa esittänyt näkemyksensä sekä toimivallasta, että puhdistamisvastuusta. Koska ympäristönsuojelun tulosalueelle ei ole jätetty ilmoitusta tai lupahakemusta pilaantuneen maaperän puhdistamisesta, ympäristönsuojeluviranomainen on velvollinen määräämään puhdistamisesta vastuussa olevan tahon ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin. Puhdistamistavoitteeksi on asetettu alemmat ohjearvot, koska kohde sijaitsee I-luokan pohjavesialueella. Päätös ehdotukseen on kuitenkin jätetty mahdollisuus poiketa tästä tavoitteesta, mikäli riskinarvioinnin perustella voidaan osoittaa, että tavoitepitoisuutta suuremmista pitoisuuksista ei aiheudu vaaraa terveydelle, ympäristölle tai pohjavedelle.

Kiinteistön nykyisten omistajien ja Leaf Leasing Oy:n välillä mahdollisesti tehdyllä yksityisoikeudellisella sovintosopimuksella ei ole merkitystä Huhtamäki Oyj:n puhdistusvastuuseen, joka perustuu suoraan lain säännöksiin.

Puhdistamisen aikataulusta voidaan päättää, kun ilmoitus tai lupahakemus on toimitettu viranomaiselle.

Velvoitteen määräaikaa on kuulemisen jälkeen muutettu siten, että velvoite on täytettävä viimeistään 31.5.2014 mennessä.

Pohjaveden mahdolliseen puhdistamistarpeeseen voidaan ottaa kantaa vasta tarkempien selvitysten ja maaperän puhdistamistoimenpiteiden jälkeen, jolloin voidaan arvioida aiheuttavatko mahdollisesti maaperään jäävät öljyhiilivedyt pohjaveden pilaantumisvaaraa.

Liite 1                                 Karttaliite puhdistettavasta alueesta

Oheismateriaali 1                Ympäristönsuojelutoimiston kehotus 25.3.2011

Oheismateriaali 2                Ympäristönsuojelun kehotus 8.4.2013

Oheismateriaali 3                Kiinteistön nykyisen omistajan lausunto 8.3.2013

Oheismateriaali 4                Huhtamäki Oyj:n kehotukseen antama vastine 15.5.2013

Oheismateriaali 5                Huhtamäki Oyj:n vastine hallintopakkoasiassa

Oheismateriaali 6                Leaf Leasing Oy:n vastine hallintopakkoasiassa

Oheismateriaali 7                Kiinteistön omistajien vastine hallintopakkoasiassa

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää hyväksyä edellä esitetyn ehdotuksen.

Tästä päätöksestä ilmoitetaan uhkasakkolain 19 §:n mukaisesti maanmittaustoimistolle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Koiviston ehdotus katselmuksesta ja asian jättämisestä pöydälle raukesi kannatuksen puuttuessa.

Asian esitteli toimialajohtajan varahenkilönä hallintojohtaja Harri Lehtinen.

Jakelu

tiedHuhtamäki Oyj / Asianajotoimisto Merilampi Oy (tod.)
tiedLeaf Leasing Oy, c/o Roschier, Attorneys Ltd
tiedTontin 24-28 omistajat, c/o Asianajotoimisto Astrea Oy
tiedVarsinais-Suomen ELY-keskus, Esa Wihlman
ilmVarsinais-Suomen maanmittaustoimisto
tpvYmpäristötoimiala, ympäristönsuojelu


Liitteet:

Ksylk § 264
Liite 1:Karttaliite puhdistettavasta alueesta