Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta22920.08.20138

3399-2013 (60, 001)

Lausunto ympäristöministeriölle kevennettyjen rakentamis- ja kaavamääräysten kokeilusta annetun lain muuttamisesta (Hal)

Tiivistelmä:

Ympäristöministeriö on valmistelemassa poikkeamispäätösten toimivallan siirtoa koskeneen ns. kokeilulain muutosta ja pyytää luonnoksesta lausuntoa Turun kaupungilta. Lakimuutosluonnoksen mukaan kokeilulakia jatkettaisiin vuoteen 2018 saakka ja lain soveltamisalaa laajennettaisiin kymmeneen suurimpaan kuntaan. Turun osalta muutos koskisi ainoastaan kokeilun jatkumista ja tonttijaon vaikutuksia koskevan lainkohdan poistamista kokeilulaista. Lausuntoehdotuksessa vastustetaan tonttijakoa koskevan lainkohdan poistamista ja ehdotetaan lisättäväksi kokeilulakiin säännös poikkeamispäätösten ns. aloittamisoikeudesta.

Ksylk § 229

Hallintopalvelut, ympäristölakimies Leena Salmelainen 12.8.2013:

Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Turussa ja Jyväskylässä on voimassa laki kevennettyjen rakentamis- ja kaavamääräyksien kokeilusta (ns. kokeilulaki). Nykyinen laki on voimassa 1.1.2014 saakka. Turun osalta kokeilulaki koskee maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n mukaisen poikkeamistoimivallan siirtoa ELY-keskukselta Turun kaupungille sekä rakennusluvan myöntämistä ennen tonttijaon laatimista ja tontin lohkomista.

Ympäristöministeriö on valmistellut luonnoksen hallituksen esitykseksi, joka koskee kokeilulain muuttamista. Ympäristöministeriö on pyytänyt Turun kaupungilta luonnoksesta lausuntoa 26.8.2013 mennessä. Hallintosäännön 23 §:n 2 momentin 14)-kohdan mukaisesti kaupungin lausunnon antaa kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta.

Ehdotus annettavaksi lausunnoksi

Kokeilulain alkuperäisenä tarkoituksena oli hankkia kokemuksia siitä, miten esimerkiksi lupamenettelyä keventämällä voitaisiin lisätä rakentamisen kustannustehokkuutta ja edistää asuntorakentamista erityisesti kasvukeskuksissa. Luonnoksen mukaan kokeilulakia muutettaisiin siten, että laki koskisi jatkossa pelkästään poikkeamistoimivallan siirtoa. Tämän vuoksi myös lain tavoitteena olisi pelkästään hankkia kokemuksia poikkeamistoimivallan siirrosta valtion viranomaisilta kunnille. Lisäksi lain soveltamisalaa laajennettaisiin koskemaan nykyisen viiden kunnan sijaan kymmentä suurinta kuntaa.

Soveltamisalan laajentaminen on erittäin hyvä muutos, jolla lain tavoitetta pystytään noudattamaan entistä paremmin. Turussa saatujen kokemusten mukaan poikkeamistoimivallan siirto on lyhentänyt poikkeamishakemusten kokonaiskäsittelyaikaa ja siten edistänyt kokeilulain alkuperäistä tarkoitusta. Lisäämällä kokeilun piirissä olevien kuntien määrää pystytään entistä paremmin arvioimaan toimivallan siirron vaikutuksia maanomistajien ja muiden asianosaisten yhdenvertaiseen kohteluun koko valtakunnan tasolla. Kaikilla kokeilun piirissä olevilla kunnilla tulee kuitenkin olla riittävät resurssit poikkeamisedellytysten arviointiin.

Luonnoksessa ehdotetaan kumottavaksi nykyisen kokeilulain 5 §, joka koskee rakennusluvan myöntämistä ennen tonttijaon laatimista ja tontin lohkomista. Maankäyttö- ja rakennuslaki mahdollistaa vähäisen poikkeuksen myöntämisen myös tontin rekisteröintiä koskevista rakennusluvan myöntämisedellytyksistä. Tässä mielessä laki sisältää jo joustovaraa, kuten luonnoksen perustelutekstissä todetaan. Lainkohdan poistaminen kokeilulaista on kuitenkin tarpeetonta, jos tarkastellaan asiaa kokeilulain alkuperäisen tavoitteen kannalta. Kokeilulaista ei tule poistaa mitään elementtiä, joka lisää joustavuutta maankäyttö- ja rakennuslakiin, ellei lainkohdalla ole ollut kokeilulain tavoitteiden kannalta negatiivisia vaikutuksia. Tällaisia vaikutuksia ei ole ilmennyt 5 §:n soveltamisesta.

Kokeilulakiin tulisi lisätä uutena elementtinä mahdollisuus myöntää lupa suorittaa rakennustyöt ennen poikkeamispäätöksen ja suunnittelutarveratkaisun lainvoimaisuutta hyväksyttävää vakuutta vastaan (ns. aloittamisoikeus). Säännös vastaisi maankäyttö- ja rakennuslain 144 §:ää, jossa on säännökset rakennusluvan mukaista rakentamista koskevasta aloittamisoikeudesta. Nykyisessä kokeilulaissa ei ole aloittamisoikeutta koskevaa lainkohtaa.

Nykyinen sääntely mahdollistaa tilanteet, joissa myönteisen poikkeamispäätöksen tai suunnittelutarveratkaisun ja rakennusluvan perusteella rakennustöitä ei päästä aloittamaan, koska poikkeamispäätös tai suunnittelutarveratkaisu ei valituksen vuoksi ole lainvoimainen. Rakentajan kannalta tilanne on ongelmallinen. MRL 144 §:n mukainen aloittamisoikeuden myöntäminen rakennusluvan mukaisiin töihin ei ratkaise ongelmaa, koska nykyisellään rakennustöitä ei missään tilanteessa saa aloittaa ennen poikkeamispäätöksen ja suunnittelutarveratkaisun lainvoimaisuutta. MRL 144 §:n mukaan muutoksenhakutuomioistuin voi hakemuksesta kumota aloittamisoikeutta koskevan päätöksen tai muuttaa sitä tai muutoinkin kieltää päätöksen täytäntöönpanon. Samanlainen sääntely poikkeamispäätöksissä ja suunnittelutarveratkaisuissa ei vaaranna naapureiden tai yhteiskunnan vaikuttamismahdollisuuksia asiassa, mutta mahdollistaa tarvittavan jouston tilanteissa, joissa poikkeamispäätöksen tai suunnittelutarveratkaisun myöntämisen edellytykset selkeästi täyttyvät.

Kokeilulain tarkoituksena on nimenomaan kerätä kokemuksia muun muassa rakentamisen lupamenettelyn keventämismahdollisuuksista. Poikkeamispäätöksiä ja suunnittelutarveratkaisuja koskevan aloittamisoikeuden lisääminen kokeilulakiin täyttäisi erityisen hyvin tämän kokeilulain tarkoituksen. Mikäli kokemukset osoittaisivat, ettei aloittamisoikeuden myöntäminen poikkeamispäätöksiin tai suunnittelutarveratkaisuihin ole tarkoituksenmukaista, kokeilua ei olisi välttämätöntä jatkaa.

Aloittamisoikeuden puuttumista lukuun ottamatta kokeilulaki on osoittautunut erinomaiseksi keinoksi keventää lupamenettelyä. Turussa poikkeamismenettely on täyttänyt maankäyttö- ja rakennuslain edellytykset ja yhteistyö Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa toimii hyvin.

Oheismateriaali 1Luonnos hallituksen esitykseksi kevennettyjen rakentamis-ja kaavamääräysten kokeilusta annetun lain muuttamisesta

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää antaa ympäristöministeriölle edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon.

PäätösAsia pantiin pöydälle Koiviston Sundqvistin kannattamana tekemästä ehdotuksesta yksimielisesti.