Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta19718.06.201318

10550-2012 (411)

Lausunto Biovakka Suomi Oy:n biokaasulaitoksen laajennushanketta koskevasta ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta (Ys)

Tiivistelmä:

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksessa on käsiteltävänä Biovakka Suomi Oy:n Topinojan biokaasulaitoksen laajennushanketta koskeva YVA-selostus, josta pyydetään lausuntoa. Ehdotetussa lausunnossa laitoksen vaikutustarkkailuun esitetään tarkennuksia. Lautakunnalle esitetään, että ehdotuksen mukainen lausunto annetaan Varsinais-Suomen ELY-keskukselle.

Ksylk § 197

Ympäristönsuojelu, ympäristötarkastaja Kimmo Savonen 17.6.2013:

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksessa on ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain mukaista yhteysviranomaisen lausuntoa varten käsiteltävänä Biovakka Suomi Oy:n Topinojan biokaasulaitoksen laajennushanketta koskeva arviointiselostus. Turun kaupungin lausuntoa pyydetään 15.7.2013 mennessä. Ympäristö- ja kaavoituslautakunta antoi 13.11.2012 lausunnon hankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta.

Ympäristövaikutusten arviointimenettely jakautuu kahteen vaiheeseen: arviointiohjelmaan ja arviointiselostukseen. Arviointiohjelma (työohjelma) on hankkeesta vastaavan laatima suunnitelma siitä, miten hankkeen ympäristövaikutukset arvioidaan. Arviointiohjelmassa kuvataan mm. hankkeen perusteet, arvioinnissa selvitettävät vaihtoehdot ja käytettävät menetelmät sekä ympäristön nykytilanne ja aiemmin tehdyt selvitykset. Ympäristövaikutusten arvioinnin tulokset kootaan ympäristövaikutusten arviointiselostukseen. Yhteysviranomainen kokoaa YVA-selostuksesta annetut lausunnot ja mielipiteet ja antaa niiden perusteella oman lausuntonsa arviointiselostuksesta ja sen riittävyydestä. Arviointimenettely päättyy, kun yhteysviranomainen toimittaa lausuntonsa sekä muut lausunnot ja mielipiteet hankkeesta vastaavalle.

Hankkeen tarkoitus

Biovakka Suomi Oy on käynnistänyt Topinojan kaatopaikka-alueella toimivalle biokaasulaitoksen laajentamishankkeelle YVA -menettelyn, jonka tarkoituksena on selvittää biokaasulaitoksen vuosittaisen biohajoavan materiaalin käsittelykapasiteetin kasvattamista 75.000 tonnista 240.000 – 360.000 tonniin. Lisäksi laitokselle tulevan biohajoavan materiaalin vastaanottoa laajennetaan pelkästä yhdyskuntien jätevesilietteestä koskemaan myös muita teollisuuden, yhdyskuntien sekä maatalouden sivutuotteita.

Biokaasulaitoshankkeen tarkoituksena on laajentaa nykyistä toimintaa vastaamaan paremmin jätehuollon ja energiantuotannon tavoitteisiin. Laitoksella jalostetaan teollisuuden ja yhdyskuntien sekä alkutuotannon sivujakeista paikallisesti tuotettua puhdasta bioenergiaa, joka tullaan hyödyntämään Turun seudulla liikennepolttoaineena sekä korkeatasoisina maanparannus- ja lannoitevalmisteina. Liikennepolttoainekäytön ohella biokaasua voidaan hyödyntää laitoksen CHP-yksikön tuottamana sähkönä tai lämpönä.

Hankkeen toteuttamisaikataulun mukaan YVA -menettely päättyisi syksyllä  2013, ympäristö- ja rakennuslupien hakua koskeva valmistelu käynnistyy vuoden 2013 aikana, rakentaminen ja laitoshyväksyntä tapahtuisi 2014 ja vuonna 2015 laitos olisi jo toiminnassa.

Tarkasteltavat vaihtoehdot

Ohjelmassa tarkastellaan kahden laajennusvaihtoehdon ja nollavaihtoehdon (VE = vaihtoehto) vaikutuksia. Laajennushankkeen sijoittuminen jo olemassa olevan biokaasulaitoksen välittömään läheisyyteen mahdollistaa olemassa olevan infrastruktuurin hyödyntämisen. Myös kaatopaikka-alueen muiden hanketta tukevien toimintojen läheisyys luo synergiaa alueen käytölle vähentäen myös ympäristövaikutuksia. Liikenneyhteydet ovat hyvät ja matkat biokaasua liikennepolttoaineena hyödyntäviin kohteisiin ovat lyhyet.

Kapasiteettivaihtoehtoja tarkasteltaessa on huomioitu Turun kaupungin liikennebiokaasun käytön lisäämistä kaupungin liikenteessä koskeva hanke ja sen myötä tarvittavan biokaasukapasiteetin kasvattaminen. Tarvittavan kaasumäärän lisäksi on kartoitettu myös alueen potentiaalisia biohajoavan materiaalin tuottajia ja toisaalta myös syntyvien ravinnejakeiden loppukäyttäjiä. Näiden tarkastelujen pohjata on päädytty arvioinnissa esitettyihin laajennushankkeiden kapasiteettilukuihin.

VE 0: Nykyinen toiminta jatkuu: Biokaasulaitos 75.000 tonnia vuodessa yhdyskuntien jätevesilietettä käsittelevä laitos; biokaasu sähköksi ja lämmöksi, mädätysjäännöksestä veden erotuksen jälkeen fosforipitoista humusta sekä typpipitoista ravinneliuosta

VE 1: Laajennus: Biokaasulaitos 240.000 tonnia vuodessa kaikkia biokaasulaitokseen soveltuvia materiaaleja käsittelevä laitos; kaasunjalostus: kaasu hyödynnetään liikennekäytössä tai yhdistetyssä sähkön ja lämmön tuotannossa; II-linjainen, joista lopputuotteita kuten VE 0:ssa, myös erilaisia lopputuotteita

VE 2: Laajennus: Biokaasulaitos 360.000 tonnia vuodessa kaikkia biokaasulaitokseen soveltuvia materiaaleja käsittelevä laitos; kaasunjalostus: kaasu hyödynnetään liikennekäytössä tai yhdistetyssä sähkön ja lämmön tuotannossa; III-linjainen, joista lopputuotteita kuten VE 0:ssa, myös erilaisia lopputuotteita

Hankkeen ympäristövaikutusten arviointi

Hankkeen ympäristövaikutusten arvioinnin pohjaksi on kartoitettu ympäristön herkkiä ja häiriintyviä kohteita noin 4 km säteellä sijoituspaikasta. Vaikutusalueen maantieteellinen rajaus esitetään arvioitaville vaikutuksille seuraavasti:

Häiriö- ja onnettomuustilanteissa vaikutukset voivat olla laajempia. Selostuksessa annetaan arvio biokaasulaitokselle tyypillisistä riskeistä.

Välillisistä vaikutuksista tarkastellaan muodostuvien lannoitetuotteiden peltovaikutuksia yleisellä tasolla ja vaikutuksia verrataan muiden lannoitetuotteiden käytön ympäristövaikutuksiin. Lisäksi tarkastellaan bioenergiakäytöstä aiheutuvia ympäristövaikutuksia ja mm. vaikutuksia kasvihuonekaasupäästöihin yleisesti ympäristön tilaan vaikuttavina tekijöinä ilman vaikutusalueen maantieteellistä rajausta.

Ehdotus annettavaksi lausunnoksi

Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta ilmoittaa kaupungin lausuntona asiaan seuraavaa:

Kokonaisuutena ympäristövaikutusten arviointiselostus vaikuttaa riittävältä ja monipuoliselta ottaen huomioon, että arvioitavat vaihtoehdot eivät tässä tapauksessa kohdistu eri sijoituspaikkoihin tai prosessivaihtoehtoihin vaan arvioitavana on tuotannon laajuus. Vaikutustarkastelun ulottaminen kasvihuonekaasupäästöihin yleisellä tasolla on kokonaisuuden kannalta hyvä.

YVA-ohjelmasta antamassa lausunnossaan 13.11.2012 ympäristö- ja kaavoituslautakunta esitti, että laitoksen hajuhaittojen hallintaa ja ehkäisyä tulee arvioida paremmin ja kokonaisvaltaisemmin. Hajuvaikutusten arvioinnin tulee myös ulottua riittävän laajalle alueelle. Laitoksen hulevesien hallintaa ja tarkkailua tulisi myös tarkentaa ja esittää yksityiskohtaiset perustelut tehdyille päätelmille. Samoin jätteiden, erityisesti nestetuotteiden, varastointitilojen riittävyydestä tulisi olla tarkka selvyys. Lisäksi esitettiin rakennettua ympäristöä ja suojelualueita koskevia tarkennuksia. Nämä YVA-ohjelmasta annettuun lausuntoon sisältyvät kommentit on pääosin huomioitu YVA-selostuksessa. Ympäristönsuojelun tulosalue haluaa kuitenkin painottaa eräitä arviointiin liittyviä aiheita.

Laitoksen vaikutustarkkailu

Biokaasulaitoksen prosessissa muodostuva rikkivety ja sen aiheuttamat hajuhaitat ovat merkittävimpiä lähialueen asukkaiden mahdollisesti kokemista ympäristöhaitoista. Tästä syystä lautakunnan YVA-ohjelmasta antamassa lausunnossa esitettiin hajupaneelin perustamista osana laitoksen vaikutustarkkailua.

YVA-selostuksessa on maininta Topinojan biokaasulaitoksella tehdystä hajuntarkkailusta vuonna 2012. Olisi tärkeää, että jatkossa laitoksen toiminnan aiheuttamien mahdollisten hajuhaittojen osalta sovellettaisiin myös subjektiivisiin hajuaistimuksiin perustuvaa hajukartoitusta ja hajupaneelia, joissa hyödynnetään asiantuntijoiden lisäksi lähiseudun asukkaiden havaintoja. Ennen ja jälkeen laitoksen käynnistymistä tehtävillä kartoituksilla voitaisiin näin saada oleellista lisätietoa ympäristövaikutuksista viranomaisten käyttöön.

Myös yhteysviranomaisen YVA-ohjelmasta antamassa lausunnossa todettiin, että hajupaneelin käynnistäminen ennen biokaasulaitoksen mahdollista laajentamista toimisi samalla ympäristölupahakemuksen perustilaselvityksenä. Vaikka hajupaneelin käytöstä päätettäisiin vasta ympäristölupaprosessin aikana, on perusteltua käynnistää paneelin toiminta jo ennen toiminnan mahdollista laajentamista. Topinojan alueella on jo nykyään useita laitoksia, joista voi aiheutua hajuhaittoja ympäristöön. Myös Biovakan nykyinen laitos lukeutuu näihin.

Toimintaan liittyy hajua aiheuttavien materiaalien kuljettamista laitokselle ja niiden käsittelyä siellä. Hajuvaikutusten arvioinnin tulee olla kokonaisvaltaista ja sen tulee ulottua riittävän laajalle alueelle, mihin arviointiohjelmassa esitetty 2 km:n säde on todennäköisesti liian vähän.

Laitosalueella syntyvien hulevesien käsittely ja johtaminen on merkittävä ympäristöhaittaa mahdollisesti aiheuttava tekijä. Arviointiselostuksesta tulee ilmetä toiminnan laajentamisen vaikutus hulevesien määrään ja laatuun. Hulevesitarkkailu tulee olla osa hankkeen vesistövaikutusten tarkastelua ja kohdentua jätevedenpuhdistamon purkualueen lisäksi myös laitosalueen hulevesiverkostoon ja alueen ojiin.

Tarkkailuja tulee mahdollisuuksien mukaan tehdä yhteisesti alueen kaikkia toimijoiden kesken ja koskien koko jätekeskuksen aluetta ja eri päästötyyppejä.

Ympäristövaikutusten arviointiselostus on kokouksessa nähtävänä sekä internetissä osoitteessa (Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus  / Ympäristövaikutusten arviointi (YVA)/ Vireillä olevat YVA-hankkeet):

Oheismateriaali 1Varsinais-Suomen ELY-keskus: yhteenvetosivu Topinojan biokaasulaitoksen laajennushankkeesta

Oheismateriaali 2Ympäristövaikutusten arviointiselostus

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää antaa edellä olevan ehdotuksen mukaisen lausunnon Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausVarsinais-Suomen ELY-keskus/Ympäristö- ja luonnonvarat vastuualue