Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta18918.06.201310

6391-2005 (235, 021)

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös Finavia Oyj:n ympäristölupahakemuksesta (Ys)

Tiivistelmä:

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on 3.6.2013 myöntänyt Finavia Oyj:lle Turun lentoasemaa koskevan ympäristöluvan.

Ksylk § 189

Ympäristönsuojelu, ympäristöinsinööri Helena Pakkala, ympäristöinsinööri Fredrik Klingstedt, ympäristönsuojelusuunnittelija Olli-Pekka Mäki, ympäristötarkastaja Kimmo Savonen 10.6.2013:

Ympäristölupahakemus

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on 3.6.2013 antanut Finavia Oyj:n (31.5.2005 asti Ilmailulaitos ja 31.12.2009 asti Ilmailulaitos Finavia) Turun lentoasemaa koskevan ympäristölupapäätöksen.

Hakemus on tullut vireille Etelä-Suomen aluehallintovirastossa 1.1.2010 ja alun perin se on tullut vireille Länsi-Suomen ympäristölupavirastossa 31.12.2003. Ympäristönsuojelulain mukaisena valvontaviranomaisena toimii Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.

Lupahakemus koskee lentoaseman kenttäalueen liikennettä (ilma-alukset, maaliikenne) ja sen aiheuttamia ympäristövaikutuksia lentoaseman välittömässä läheisyydessä, asematasojen, rullausteiden ja kiitoteiden kunnossapitoa, kunnossapitokaluston käyttö- ja huoltotoimintaa, ilma-alusten jäänesto- ja jäänpoistokäsittelyä, kenttäalueiden palo- ja pelastustehtäviä sekä paloharjoitusaluetta ja sen käyttämistä, yhtiön käyttämien kemikaalien ja polttoaineiden varastointia ja käyttöä, tilojen energiankäyttöä ja vedenhankintaa sekä toiminnassa syntyviä jätteitä ja jätehuoltoa.

Turun kaupungin ympäristö- ja kaavoituslautakunta on antanut hakemuksesta lausunnon 8.9.2005 sekä hakemuksen täydennyksestä 24.9.2009 ja 8.11.2011. Hakemuksen täydennykset ovat koskeneet mm. liikennemäärien kehitystä sekä ennen kaikkea hulevesiin, pohjavesiin, vesitasetarkasteluun ja Natura-arviointiin liittyviä asioita.

Ympäristölupapäätöksessä annetut määräykset

Lupamääräyksiä annettiin pilaantumisen ehkäisemiseksi koskien päästöjä vesiin, viemäriin ja maaperään, melua, jätteitä ja niiden käsittelyä ja hyödyntämistä, polttoaineita ja kemikaaleja sekä niiden varastointia sekä koskien häiriö- ja muita poikkeuksellisia tilanteita. Tarkkailusta ja raportoinnista annetut määräykset koskevat käyttö- ja päästötarkkailua, pinta- ja pohjavesitarkkailua, melun leviämislaskelmia, mittausten laadunvarmennusta sekä kirjanpitoa ja raportointia. Lisäksi määräyksiä annettiin tiedottamisesta, toiminnan lopettamiseen liittyen sekä osallistumisesta selvityksiin ja suunnitelmiin.

Melu

Melun osalta lentoaseman toiminta määrättiin järjestettäväksi siten, ettei siviili-ilma-alusten aiheuttama melualue Lden  > 55 dB ei laajene siten, että melualueelle jää uusia asumiseen käytettäviä alueita. Ilta- ja yöaikaista harjoitus-, harraste- ja koulutuslentotoimintaa tulee välttää. Lisäksi annettiin melun leviämismallilaskelmien päivittämistä ja yleisilmailun melunhallintasuunnitelmia koskevia määräyksiä.

Maaperä

Nykyisellä paloharjoitusalueella sammutusharjoitukset on kielletty. Finavia Oyj:n on esitettävä arvio paloharjoitusalueen maaperän puhdistamistarpeesta ja mahdollinen suunnitelma maaperän puhdistamisesta Turun kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle vähintään 6 kuukautta ennen toimenpiteisiin ryhtymistä. Valvovalle viranomaiselle on ilmoitettava kunnostuksen valmistumisesta ja varattava mahdollisuus tarkastaa alue käyttötarkoituksen mukaisessa kunnossa ennen alueen käyttöönottoa.

Pohjavedet

Pohjavesien suojelun osalta on mm. määrätty, että lentokoneiden jäänpoisto- ja jäänestokäsittelyt on tehtävä alueilla, jotka on viemäröity pohjavesialueen ulkopuolelle tai josta vedet on johdettu käsittelyyn. Jäänestoaineiden talteenotosta ja käytön tehostamisesta on toimitettava suunnitelma vuoden 2017 loppuun mennessä.

Lentoturvallisuuden vaatiessa kemikaalien käyttöä on liukkaudentorjunnassa on käytettävä ensisijaisesti formiaatteja tai asetaatteja tai muita vastaavia kemikaaleja, joiden aiheuttama ravinnekuormitus tai hapenkulutus eivät ole suurempia kuin em. kemikaaleilla. Urean käyttö on kielletty.

Lentoasemalta aiheutuu kuormitusta hulevesien johtamisesta pohjavesialueen ulkopuolisiin pintavesiojiin. Lentoasema sijaitsee tärkeällä pohjavesialueella, jossa on vedenottoa. Turun lentoasemalla on käytetty pitkään jäänesto- ja jäänpoistokemikaalina propyleeniglykolia eikä kemikaalia ole otettu talteen. Lentoasemalla tarkkaillaan tällä hetkellä pohjaveden laatua ja pinnankorkeutta. Normaalin pohjavesitarkkailun lisäksi on tarpeen tehdä 31.12.2014 mennessä kertaluontoinen selvitys, jolla kartoitetaan laajasti ja tarkasti glykolin mahdollista joutumista pohjavesiin. Selvityksellä varmistetaan, ettei glykolia johdu lentoasemalta pohjavesiin.

Osallistuminen selvityksiin ja suunnitelmiin

Lentoaseman ja sen toimintojen sijainti Munittulan pohjavesialueella Härjänruopan pohjavedenottamon vaikutusalueella ja Natura-alueen läheisyydessä yhdessä muiden alueen toimintojen kanssa edellyttää, että selvityksiä ja suunnitelmia laadittaessa myös luvan saaja osallistuu osaltaan haitallisten vaikutusten ja niiden ehkäisemisen selvittämiseen.

Finavia Oyj:n on osallistuttava viereisen Natura 2000 -alueen (FI0200061, Pomponrahka) ja lentoasema-alueen tärkeiden pohjavesialueiden (Munittula 0285351 ja Lentokenttä 0285302) vesiolosuhteita ja niiden parantamista koskeviin alueen muiden toimijoiden kanssa tehtäviin yhteisselvityksiin vaikutustensa mukaisella kustannusosuudella.

Aluehallintovirasto voi tarvittaessa antaa lisämääräyksiä selvitysten johdosta Natura-alueen vesiolosuhteiden parantamistoimenpiteistä siltä osin kuin mahdollisesti ehdotettavat toimenpiteet liittyvät Finavia Oyj:n lentoasematoimintaan.

Mikäli edellä tarkoitettua yhteisselvitystä ei tehdä, tulee Finavia Oyj:n 31.12.2015 mennessä esittää teknistaloudellinen selvitys mahdollisista toimenpiteistä ja niiden toteuttamismahdollisuuksista, kuinka Finavia Oyj:n toimivallassa olevilla ratkaisuilla voidaan ehkäistä Pomponrahkan Natura 2000- alueelle mahdollisesti aiheutuvia haitallisia vaikutuksia. Selvityksen johdosta aluehallintovirasto voi tarvittaessa antaa lisämääräyksen Natura-alueen vesiolosuhteiden parantamistoimenpiteistä.

Turun lentoaseman toiminnasta on tehty luonnonsuojelulain (1096/1996) 65 §:n 1 momentissa tarkoitettu Natura-arviointi. Etelä-Suomen aluehallintovirasto katsoo, että tehdyn Natura-arvioinnin ja tehtyjen vesitase- ja pohjavesiselvitysten perusteella ei Finavia Oyj:n Turun lentoaseman toiminta yksinään merkittävästi heikennä niitä luonnonarvoja, joiden suojelemiseksi Pomponrahkan Natura 2000 -alue (FI0200061) on sisällytetty Natura 2000 -verkostoon.

Lupaviranomaisen näkemyksen mukaan lentoaseman toiminnasta ei aiheudu, ottaen huomioon lupamääräyksissä annetut velvoitteet ja perustelut osallistumisesta Pomponrahkan vesioloja koskevien yhteisselvitysten tekemiseen ja haitallisten vaikutusten ehkäisemiseen, sellaisia luonnonsuojelulain 65 §:n mukaisia vaikutuksia luontotyypeille ja luontokohteille, että läheisen Natura 2000 -alueen suojelun taso vaarantuisi. Lupamääräyksillä voidaan kohdistaa toimenpiteet oikein ja huolehtia siitä, että Natura-alueen luonnonarvoja, ei toiminnalla merkittävästi heikennetä. Lentoaseman toiminnasta ei aiheudu myöskään melun tai ilmapäästöjen vuoksi haittaa Natura-alueelle.

Lupapäätös on kokouksessa nähtävänä sekä internetissä osoitteessa (Etelä-Suomen aluehallintovirasto / Ympäristölupapäätökset):

Oheismateriaali 1 Finavia Oyj:n ympäristölupapäätös

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää merkitä tiedoksi Finavia Oyj:n Turun lentoasemaa koskevan ympäristölupapäätöksen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.