Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta16004.06.20134

5930-2013 (633)

Kakolanmäen joukkoliikenneratkaisu (St)

Tiivistelmä:

Kakolanmäen joukkoliikenneselvityksen mukaan Kakolanmäen joukkoliikenneyhtey-det toteutuvat parhaiten nykyisten joukkoliikennelinjojen 1 ja 4 sekä funikulaarin avulla. Funikulaari rakennettaisiin Kakolanmäen Aurajoen puoleisen rinteen sataman puoleiseen reunaan. Joukkoliikenteen palvelutasoa ja etenkin esteetöntä pääsyä mäelle voidaan vielä parantaa mahdollisella palvelulinjalla, joka ajaisi Kakolanmäen läpi.

Ksylk § 160

Suunnitteluyksikkö/ Jaana Mäkinen 15.5.2013:

Kakolanmäen katuyhteydet

Kakolan asemakaava on tullut lainvoimaiseksi 9.1.2010. Kaava-alueen toteuttamisen yhteydessä alueelle rakennetaan uudet katuyhteydet. Länsiosaan aluetta kuljetaan jatkossa Malminkadun jatkeeksi vuonna 2013 valmistuvan Michailowinkadun kautta. Vuoden 2013 lopussa aloitetaan vanhan Kakolankadun saneeraus sekä jatkaminen Tiililinnankadulle. Katuyhteys tulee toimimaan mäen itäpuolen katuyhteytenä. Tulevaisuudessa, kun kortteli 7 rakentuu, toteutetaan Kakolankadun sekä Graniittilinnankadun yhdistävä Tiililinnankatu.

Alueen katu- ja liikennesuunnittelun yhteydessä on tarkasteltu joukkoliikenteen järjestämisen mahdollisuutta sekä pohdittu alueen saavutettavuutta myös esteettömyyden kannalta. Suunnittelun alkuvaiheesta lähtien on ollut selvää, että sujuvan ja turvallisen linja-autoreitin, edes osittaisen, toteuttaminen vaatii kompromisseja ja on osittain jopa mahdotonta. Suunnittelun yhteydessä perustettiin työryhmä miettimään, miten Kakolan joukkoliikenneratkaisu olisi järjestettävissä siten, että alueen saavutettavuus olisi tyydyttävällä tasolla. Kakolan joukkoliikennetyöryhmän ovat muodostaneet edustajat Kiinteistöliikelaitokselta, Ympäristö- ja kaavoitusviraston suunnittelutoimistosta sekä joukkoliikennetoimistosta, Senaattikiinteistöistä sekä asemakaavatoimistosta. Työryhmätyöskentelyn tuloksena on laadittu selvitys joukkoliikenteen järjestämisen mahdollisuuksista ja vaihtoehdoista sekä eri vaihtoehtojen yhdistelmistä. Selvitys valmistui kesällä 2012.

Funikulaari

Kakolanmäki on korkea ja mäelle johtavat katuyhteydet ovat raskaita nousta, vaikka niiden kaltevuutta on pyrittykin loiventamaan. Asemakaavassa on varattu tila funikulaarin rakentamiseen. Funikulaarin paikaksi on tarkentunut Kakolanmäen Aurajoen puoleisen rinteen länsireuna.

Funikulaari on ulkoilmassa kulkeva vino hissi, joka toimii automaattisesti napin painalluksella. Hissin on ajateltu olevan maksullinen. Radan molempiin päihin tulisi rakentaa sisäänkäyntirakennus tai odotuskatos. Funikulaarin konehuone tulisi todennäköisesti sijoittaa yläaseman alle. Kakolanmäen funikulaarin radan tasaus noudattelee mäen profiilia mahdollisimman tarkoin, eikä vaadi sen enempää suuria leikkauksia kuin huomattavaa radan korottamistakaan. Turvallisuuden vuoksi rata tulisi aidata.

Funikulaari on jalankulkijoille ainoa esteetön yhteys Kakolanmäelle ja se palvelee mäen asukkaita, työntekijöitä, ulkoilijoita sekä turisteja. Linnankadulta on helppo siirtyä funikulaarista linja-autoon ja erityisesti poikittaisia virkistysreittejä ajatellen funikulaari muodostaa luontevan parin förin kanssa.

Joukkoliikennevaihtoehtojen vertailu

Kakolanmäen arvioitu asukasmäärä on noin 1700 ja työpaikkamäärä noin 760. Tulevista asukkaista noin 38 % ja työpaikoista 27 % on alle 400 metrin eli alle 10 minuutin kävelymatkan etäisyydellä nykyisistä lähimmistä joukkoliikenteen pysäkeistä Puutarhakadulla ja Linnankadulla. Puutarhakadulla kulkevat linjat 4, 40, 420 ja 429 ja Linnankadulla linja 1. Sekä linja 1 että linja 4 ovat ja tulevat jatkossakin olemaan tiheästi liikennöityjä. Kävely-yhteydet niiden pysäkeiltä Kakolanmäelle ovat kuitenkin melko pitkiä ja jyrkkiä ja niissä on osuuksia, joissa on portaita.

Kakolanmäen asemakaavaa laadittaessa mäelle suunniteltiin johdettavan linja-autolinja Michailowinkatua pitkin Länsisellin edustalle saakka. Linja-auton kääntöpaikan oli tarkoitus olla Länsisellin pihalla tontin puolella. Katusuunnitteluvaiheessa on käynyt selväksi, että linja-auton kääntyminen vaatii kahden noin 7–8 metriä leveän aukon tekemistä Länsisellin suojeltuun muuriin. Tämä ajatus on herättänyt vastustusta sekä museoviranomaisissa että kiinteistön omistajassa. Minnekään muuallekaan Kakolanmäelle ei saada tehtyä kääntöpaikkaa linja-autoille.

Funikulaarin rakentaminen Kakolanmäen kaakkoisrinteeseen Linnankadun ja Michailowinkadun pään väliin,eli hieman förin kohdasta satamaan päin, lisää alle 400 metrin etäisyydellä linja-autopysäkeistä olevien asukkaiden osuuden 75 prosenttiin. Kakolan entisen päävankilan korttelin saavutettavuutta ja kiinnostavuutta yrityksille funikulaari parantaa selvästi ja ns. lääninvankilan korttelikin on alle 450 metrin päässä funikulaarista. Linnankadulla funikulaarin ala-asemalta on matkaa lähimmälle linja-autopysäkille noin 50 metriä, ja pysäkkiä on mahdollista siirtää lähemmäs ala-asemaa. Funikulaarin on tarkoitus olla osa joukkoliikennejärjestelmää. Automaatilta ostettavan kertalipun lisäksi funikulaariin kelpaisivat joukkoliikenneliput.

Funikulaarin ja nykyisten linja-autolinjojen joukkoliikennetarjontaa täydentää parhaiten Kakolanmäen läpi ajettava palvelulinja. Palvelulinja kulkisi puolen tunnin välein koko Kakolan alueen läpi reitillä Malminkatu–Michailowinkatu–Graniittilinnankatu–Tiililinnankatu–Kakolankatu–Sofiankatu. Palvelulinjaa liikennöitäisiin arkisin esimerkiksi puolen tunnin vuorovälillä. Tässä vaihtoehdossa joukkoliikenteen palvelutaso Kakolanmäellä vastaisi samankokoisten alueiden palvelutasoa muualla kaupungissa.

Muut tutkitut linjaratkaisut eivät ole palvelutasoltaan parempia kustannuksiin nähden kuin palvelulinjan ja funikulaarin yhdistelmä, varsinkaan kun otetaan huomioon sekä Portsan että Kakolanmäen asukkaita palveleva joukkoliikenne. Palvelulinja tavoittaa nekin korttelit mäellä, jotka ovat hankalan matkan päässä sekä funikulaarista että bussilinjoista 1 ja 4. Palvelulinjan liikennöintitiheys on toisaalta sen verran huono, että se ei ilman funikulaaria ole kovin houkutteleva, vaikka palveleekin arkipäivisin esteetöntä yhteyttä kaipaavia asukkaita ja työssäkävijöitä.

Joukkoliikennelautakunta on jo ottanut kantaa funikulaarin tarpeeseen ja todennut päätöksessään 8.3.2012 § 34, että funikulaarin toteuttaminen on välttämätöntä Kakolan joukkoliikennepalvelujen toimivuuden kannalta.

Yhteenveto

Joukkoliikenneselvityksen mukaan Kakolanmäen tavoitettavuus ja esteettömyys toteutuvat parhaiten nykyisten joukkoliikennelinjojen 1 ja 4 sekä funikulaarin yhteisjärjestelyllä, mitä voidaan vielä parantaa mahdollisella palvelulinjalla. Funikulaarin ala-asema tulisi sijaitsemaan noin 50 metrin etäisyydellä joukkoliikennelinja 1:n linja-autopysäkistä. Ilman funikulaariyhteyttä Linnankadulle nykyinen joukkoliikennelinja 1 palvelee Kakolanmäkeä melko huonosti. Lisäksi on otettava huomioon, että kävelymatkat Kakolanmäellä sisältävät portaita ja jyrkkiä nousuja, mikä tarkoittaa huonoa palvelutasoa joukkoliikenteeseen liittymisessä.

Kustannusvertailun perusteella voidaan todeta, että funikulaarin ja nykyisen linja-autoliikenteen yhdistelmällä saadaan pienimmin kustannuksin Kakolanmäen asukkaat sekä entisen päävankilan ja ns. lääninvankilan liike- ja toimistorakennusten korttelialueet lyhyen ja kohtuullisen esteettömän yhteyden päähän joukkoliikennelinjoista. Kyseisten kortteleiden saavutettavuuden parantuminen lisännee myös yritysten kiinnostusta aluetta kohtaan. Kun tätä vaihtoehtoa täydennetään mäen yli liikennöitävällä palvelulinjalla, saadaan Kakolanmäelle joukkoliikenteen palvelutaso, joka on vähintään vastaava ja jopa parempi kuin samankokoisilla alueilla muualla kaupungissa.

Liite 1Kakolanmäen joukkoliikenneratkaisujen vertailu – yhteenveto

Oheismateriaali 1Kakolan joukkoliikenneselvitys 6/2012

Oheismateriaali 2Kakolan julkisten alueiden yleissuunnitelma 14.6.2011

Oheismateriaali 3Kakolanmäen joukkoliikenneratkaisujen vertailu

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että Kakolanmäen joukkoliikenneratkaisun tulisi perustua nykyisiin joukkoliikennelinjoihin 1 ja 4 sekä funikulaariin ja tarvittaessa myöhemmin perustettavaan, arkisin ajettavaan palvelulinjaan.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

esiKaupunginhallitus


Liitteet:

Ksylk § 160
Liite 1:Kakolanmäen joukkoliikenneratkaisujen vertailu -yhteenveto