Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta12907.05.201314

2552-2013 (350)

Selvitys Lounais-Suomen aluehallintovirastolle elintarvikevalvonnan auditoinnissa havaituista poikkeamista (Yts)

Tiivistelmä:

Lounais-Suomen aluehallintovirasto (AVI) auditoi syksyn 2012 aikana Turun kaupungin ympäristöterveydenhuollon elintarvikevalvontaa. AVI pyytää lautakunnalta selvitystä elintarvikevalvonnassa todettuihin neljään poikkeamaan. Selvityspyynnössä todetaan, että Turun vuodelle 2012 laadittu valvontasuunni-telma erosi riskinarvioinnin suhteen valtakunnallisen elintarvikevalvontaohjel-man (EVO) ohjeista, elintarvikevalvonnan tarkastuksia ei ole tehty riittävästi, elintarvikevalvonnan voimavarat ovat riittämättömät ja delegointi viranhaltijoille on tehty osin elintarvikelainsäädännön vastaisesti.

Ksylk § 129

Ympäristöterveydenhuolto, ympäristöterveydenhuollon johtaja Liisa Palmu 24.4.2013:

Lounais-Suomen aluehallintovirasto (AVI) on syksyn 2012 aikana auditoinut Turun kaupungin ympäristöterveydenhuollon terveysvalvonnan elintarvikevalvontaa. Aluehallintovirasto on pyytänyt Turun kaupungin kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakuntaa toimittamaan selvityksen raportissa mainittujen poikkeamisen korjaamisesta ja niiden korjaamisen aikataulusta sekä korjaamisesta vastuussa olevasta tahosta 15.5.2013 mennessä.

Elintarvikevalvonnan auditoinnin sisältö

Auditointi suoritettiin Eviran ohjeiden 10018/2 (Aluehallintoviraston toteuttama kunnallisen elintarvikevalvonnan auditointi) ja 10020/2 (Vuoden 2011 painopisteet aluehallintoviraston toteuttamassa kunnallisen elintarvikevalvonnan auditoinnissa) mukaan. Auditoinnin ennakkomateriaalina AVI:lla oli käytettävissä valvontayksikköön liittyviä asiakirjoja ja kohdevalvonnan auditointeja varten kohteiden hyväksymispäätöksiä sekä tarkastuskertomuksia ja osia kohteiden omavalvontasuunnitelmista.

Auditointiin kuului asiakirjojen tarkastamista, kaikkien elintarvikevalvontaa tekevien viranhaltijoiden yhteinen haastattelu, auditointiin valittujen kohteiden valvojien haastattelu sekä kohteisiin tehtävien tarkastusten seuraaminen. Kohteet (yht. 7) olivat liha-, kala- ja varastoalan laitos, leipomo, vihanneksia käsittelevä laitos, ravintola sekä pitopalvelu-kahvila.

Auditointi kattoi seuraavat osa-alueet: valvonnan suunnitelmallisuus, valvontakohdetiedot, elintarvikehuoneistojen omavalvonta, tarkastussuunnitelma ja riskitekijöiden arviointi, viranomaisvalvonnan näytteenotto- ja tutkimussuunnitelma, valvonnan toteuttaminen, valvontakirjanpito, hallinnolliset pakkokeinot ja niiden delegoinnit, rangaistuseuraamukset, valvonnasta perittävät maksut, suunnitelma erityistilanteisiin varautumisesta, terveysvaaratilanteet ja takaisinveto, viestintä ja tiedotus, voimavarat ja henkilöstön osaamisen varmistaminen, valvontasuunnitelman seuranta, toteutumisen arviointi ja raportointi, valvonnan työvälineet, toimijoiden omavalvontanäytteitä ja tutkimuksia koskevan valvonnan arviointi, toimijan HACCP-järjestelmää koskevan valvonnan arviointi sekä pakkausmerkintöjen selvyyteen ja elintarvikkeen nimeen liittyvien vaatimusten valvonnan arviointi.

Aluehallintoviraston johtopäätökset elintarvikevalvonnan auditoinnista

Auditoinnin yhteenvedossa todetaan, että 2007 lääninhallituksen suorittamassa edellisessä Turun elintarvikevalvonnan arvioinnissa esitettyjä kehitysehdotuksia oli pääosin noudatettu. Vahvuuksina elintarvikevalvonnassa mainittiin hyvin toimiva viranomaisyhteistyö ja viestintä sekä henkilökunnan pätevyys ja motivoituneisuus.

Elintarvikevalvonnassa todettiin myös parannettavaa ja annettiin kehitysehdotuksia, jotka kuvataan liitteenä olevassa auditointiraportissa. Lisäksi todettiin neljä poikkeamaa, joihin AVI edellyttää selvitystä 15.5.2013 mennessä:    

  1. Valvonnassa käytettävä riskinarviointimenetelmä poikkeaa valvontasuunnitelmassa esitetystä. Kohdetyyppiluokitus ei ole EVO:n mukainen. (Turun kaupungin ympäristöterveyden valvontasuunnitelma 2011-2014 ja päivitys vuodelle 2012, 3.1.1 Riskinarviointi)
  2. Elintarvikevalvontasuunnitelman mukaisia tarkastuksia ei ole riittävässä määrin tehty auditoinnissa tarkastetuissa liha- ja kala-alan laitoksissa. Monissa elintarvikevalvontakohteissa ei ole käyty vuosiin. Viranomaisnäytteenottoa ei ole toteutettu suunnitelman mukaisesti. (Valvonta-asetus (EY) N:o 882/2004, artikla 3)
  3. Valvontayksikön voimavarat ovat riittämättömät valvonnan tarpeeseen nähden (EPNAS (EY) N:o 882/2004, artikla 4)
  4. Delegointipäätökset on tehty osin elintarvikelainsäädännön vastaisesti. Toimivaltaa ei ole siirretty tarvittavilta osin (esim. tarkastus- ja näytteenotto-oikeus) käytännön valvontaa suorittaville viranhaltijoille (Elintarvikelaki 23/2006, § 32)

Ympäristötoimialan ympäristöterveydenhuolto esittää, että Lounais-Suomen aluehallintovirastolle annetaan seuraavanlainen selvitys:

Ehdotus annettavaksi selvitykseksi elintarvikevalvonnassa todetuista poikkeamista

Turun kaupungin kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölausunto toteaa selvityksenään Lounais-Suomen aluehallintovirastolle seuraavaa:

  1. Kohderyhmä/toimintatyyppiluokitus (esim. tarjoilupaikat tai vähittäismyymälät) on Turun valvontasuunnitelmassa 2013 muutettu vastaamaan valtakunnallisen elintarvikevalvontaohjelman (EVO) luokitusta.
    Kohdekohtaiseen riskinarviointiin siirrytään, kun valvonnassa käytettävä ohjelma Digia Tarkastaja mahdollistaa valvontasuunnitelman laatimisen kohdekohtaisen riskinarvioinnin pohjalta. Tähän todennäköisesti päästään, kun ohjelmaan on tehty kaikki Eviran edellyttämät muutokset ja muutokset on saatu toimimaan myös käytännössä. Tämä on ajankohtaista aikaisintaan 2014-2015.
  2. Turun elintarvikevalvonnassa ei ole mahdollista noudattaa EVOn mukaisia kohderyhmä/toimintatyyppi-kohtaisia tarkastusmääriä nykyisillä resursseilla.
    Liha- ja kala-alan laitosten valvontaa on hoidettu vajaalla resurssilla. Tilanne on nyt korjaantunut, kun vakituinen viranhaltija aloitti 4.3.2013. OIVA-tarkastukset aloitetaan toukokuussa 2013. Kun järjestelmä on vakiintunut käyttöön, se tulee yhdenmukaistamaan elintarvikevalvontaa ja tuomaan siihen parempaa systematiikkaa. Toisaalta resurssitarve saattaa uusien vaatimusten vuoksi kasvaa entisestään.
    Elintarvikevalvonnan näytteenottosuunnitelma koostuu tarkastajien laatimista omista näytteenottosuunnitelmista. Yksittäinen suunnitelma on saattanut olla ylimitoitettu ja 2011-2012 on myös ollut pitkiä sairauslomia, minkä vuoksi näytteenotto on jäänyt suunniteltua vähäisemmäksi.  Näytteenottosuunnitelmien laatimiseen ja toteuttamiseen tullaan kiinnittämään enemmän huomiota.
  3. Valvontayksikkö on arvioinut valvontakohteiden määrän, tarkastustarpeen ja valvontasuunnitelman toteutuman perusteella, että elintarvikevalvonnasta puuttuu vähintään kolme henkilötyövuotta. Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta on käsitellyt asiaa valvontasuunnitelman toteutuman arvioinnin yhteydessä ja päättänyt, että terveysvalvonnan voimavaroja parannetaan siten, että 2014 perustetaan kaksi uutta terveystarkastajan virkaa, joihin varaudutaan 2014 talousarviossa.
  4. Toimivalta on nyt siirretty tarvittavilta osin (esim. tarkastus- ja näytteenotto-oikeus) käytännön valvontaa suorittaville viranhaltijoille (kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta 5.2.2013 § 7). Ympäristöterveydenhuolto siirtyi 1.1.2013 alkaen kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnan alaisuuteen ja delegointipäätökset tehtiin uudelleen lainsäädännön mukaisesti.

LiiteAluehallintoviraston selvityspyyntö 19.2.2013 liitteineen

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu-   ja ympäristölautakunta päättää merkitä elintarvikevalvonnan auditoinnin tiedoksi. Ympäristöterveydenhuollon toiminnan kehittämisessä tulee huomioida aluehallintoviraston esittämät kehitysehdotukset.     

Lisäksi lautakunta päättää antaa Lounais-Suomen aluehallintovirastolle elintarvikevalvonnassa todettuihin poikkeamiin edellä esitetyn ehdotuksen mukaisen selvityksen.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

selvLounais-Suomen aluehallintovirasto
tpvYmpäristötoimiala, ympäristöterveydenhuolto


Liitteet:

Ksylk § 129
Liite 1:Aluehallintoviraston selvityspyyntö 19.2.2013 liitteineen