Turun kaupunki

Peruspalvelulautakunta

PL 670

20101 Turku

 

 

TERVEYDENSUOJELUVALVONNAN OHJAUS- JA ARVIOINTIKÄYNTI

Lounais-Suomen aluehallintovirasto toteutti terveydensuojelu- ja tupakkavalvonnan ohjaus- ja arviointikäynnin Turun kaupungin ympäristöterveydenhuollon yksikköön 2.10. – 20.11.2012 välisenä aikana, samassa yhteydessä elintarvikevalvonnan auditoinnin kanssa. Ohjaus- ja arviointikäyntiin sisältyi myös vettä toimittavan laitoksen ja tupakan vähittäismyynnin valvonnan arviointi. Kokonaisuuteen kuului viranhaltijoiden yleishaastattelu 2.10., vesilaitosten valvontaa tekevän viranhaltijan haastattelu ja kohdekäynti vesilaitoksella 23.10., tupakan vähittäismyynnin valvontaa tekevän viranhaltijan haastattelu ja kohdevalvontakäynti 31.10. sekä loppukokous 20.11.2012. Ohjaus- ja arviointikäyntiin osallistuivat valvontayksiköstä tulosaluejohtaja Liisa Palmu, terveystarkastajat Iiris Henriksson, Sinikka Holsti, Teemu Halttunen, Päivi Nurmi, Markku Rohunen, Kristiina Salminen, Jari Tulonen, Kari Valkola ja Satu Ylhäinen, kaupungineläinlääkäri Hanna Lundström ja toimistosihteerit Tamara Fomin ja Jaakko Ilkko. Loppukokouksessa oli lisäksi läsnä palvelutuotannon johtaja Petri Virtanen. Aluehallintoviraston edustajina olivat ympäristöterveydenhuollon ylitarkastaja Erja Alanen sekä elintarvikevalvonnan auditoinnin tehneet ympäristöterveydenhuollon ylitarkastaja Nina Rostiala ja läänineläinlääkärit Riitta Suutari ja Riitta Armfelt. Lisäksi alkukokouksessa oli läsnä ryhmäpäällikkö Kaisa Mäntynen Valvirasta.

Etukäteen tutustuttavina asiakirjoina olivat valvontayksikön organisaatiokaavio, sosiaali- ja terveystoimen toimintasääntö, delegointipäätös, maksutaksa, valvontasuunnitelma vuodelle 2012, vuoden 2011 valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi, ympäristöterveydenhuollon valmiussuunnitelma, Sote-viestinnän käsikirja, kriisiviestintäohjeet, vesilaitoksen hyväksymispäätös, kolme vesilaitoksen tarkastuskertomusta, vesilaitoksen toimintasuunnitelma talousveden laadun häiriötilanteissa, tupakkavalvonnan kohteen tupakkatuotteiden vähittäismyyntilupa ja kolme kohteen tarkastuskertomusta.

 

Lisätietoja tarvittaessa antaa ympäristöterveydenhuollon ylitarkastaja Erja Alanen, puh. 0295 018 067, sähköposti erja.alanen(at)avi.fi.

 

 

 

Ympäristöterveydenhuoltoyksikön päällikkö

Läänineläinlääkäri         Tapio Palmu

 

 

 

Ympäristöterveydenhuollon ylitarkastaja      Erja Alanen

 

 

LIITEArviointipalaute

 

TIEDOKSIValvira: Kaisa Mäntynen, Jaana Kilponen, Sari Tiinanen


Liite: Arviointipalaute

 

VALVONTAYKSIKÖN OHJAUS- JA ARVIOINTIKÄYNTI

1.Hallinnon järjestämisen ja valvontakäytäntöjen yleinen arviointi

Havainnot

Terveydensuojelulain mukaisista tehtävistä vastaa peruspalvelulautakunta. Toimielin vastaa kaikista ympäristöterveydenhuollon tehtävistä lukuun ottamatta kemikaalivalvontaa, josta vastaa ympäristölautakunta. Esittelijänä lautakunnassa toimii peruspalvelujohtaja.

Ympäristöterveydenhuollon tehtäviin on käytettävissä 10 terveystarkastajaa, kaupungineläinlääkäri, valvontaeläinlääkäri, eläinsuojeluvalvoja, eläintenhoitaja ja pieneläinhoitaja, kaksi toimistosihteeriä sekä terveysvalvonnan johtaja, joka toimii myös tulosaluejohtajana. Eläinlääkäripalvelut hoidetaan ostopalvelusopimuksella. Terveystarkastajat ovat erikoistuneet tehtävien mukaan ja terveydensuojelun ja tupakkavalvonnan tehtäviin on käytettävissä neljän terveystarkastajan, tulosaluejohtajan, kaupungineläinlääkärin ja toimistosihteerien työpanos mukaan lukien yhteensä 5 htv. Vuoden 2012 talousarvioehdotukseen on sisällytetty yhden sisäilma-asioihin keskittyvän terveystarkastajan viran perustaminen.

Henkilöstöllä on mahdollisuus osallistua pääasiassa oman erikoistumisalan koulutuksiin ja myös muihin tarpeellisiksi katsottuihin koulutuksiin määrärahan puitteissa. Sekä elintarvikevalvonnan että terveysvalvonnan ryhmissä on oma koulutusvastaava, joka katsoo mihin koulutuksiin kukin osallistuu. Koulutuksissa pyritään tasapuolisuuteen ja siihen, että koulutetaan työntekijöitä valvonnan painopistealueiden mukaan ja sen mukaan mihin eniten on tarvetta. Työntekijät tuovat omat koulutustarpeensa esille kehityskeskusteluissa.

Peruspalvelulautakunta on delegoinut toimivaltaansa kuuluvaa päätösvaltaa tulosaluejohtajalle terveydensuojelu- ja tupakkalain sallimissa rajoissa päätöksellään 9.12.2008. Lautakunnan päätettävinä asioina on valvontasuunnitelman ja sen toteutuman arvioinnin vuosittainen hyväksyminen. Myös joitakin erittäin merkityksellisiä päätöksiä viedään lautakunnan päätettäviksi. Lisäksi tahdonvastaisista asunnontarkastuksista päätetään peruspalvelulautakunnan yksilöasioiden jaostossa. Tiedoksi lautakuntaan viedään isoimmat ja merkittävimmät asiat kuten esim. kolmen vuoden välein tehtävät koulutarkastukset.

Valvontayksikössä käytetään tarkastusten ohjeistuksena Valviran terveydensuojelun valvontaohjeistoa. Tarkastuksista kirjoitetaan aina tarkastuskertomus, joka toimitetaan myös toimijalle. Tarkastajilla ei ole yhtenäistä käytäntöä tarkastuskertomusten laatimisessa tai siinä mille pohjalle kertomus tehdään. Esim. asunnontarkastuksista kertomukset laaditaan kaupungin logopohjalle, mikä on tietojärjestelmään kirjaamisen kannalta yksinkertaisinta. Kertomuksia tehdään myös Valviran ja Digian lomakepohjille. Jos tarkastuskertomus laaditaan paikan päällä, se tehdään itsejäljentävälle paperille ja voidaan siten antaa heti myös toimijalle. Jos tarkastuskertomus on pidempi, se laaditaan muistiinpanojen pohjalta toimistolla. Kertomukseen kirjataan tarkastuksella tehdyt havainnot ja epäkohdat, toimijan kanssa sovitut asiat ja toimenpiteet ja päivämäärä, johon mennessä tarvittavat toimenpiteet on sovittu tehtäväksi.

Talousveden viranomaisnäytteistä jatkuvan valvonnan näytteet ottaa vesilaitoksen edustaja ja jaksottaisen seurannan näytteet terveystarkastaja. Uimavesinäytteet ottaa terveystarkastaja. Isoimmat uimahallit hoitavat näytteenoton itse ja pienemmissä käy terveystarkastaja ottamassa näytteet. Kaikki tutkimukset tehdään Eviran hyväksymissä laboratorioissa. Asumisterveyteen liittyvät näytteet hoidetaan siten, että tarvittaessa taloyhtiö velvoitetaan selvittämään tilanne, jolloin taloyhtiö tilaa näytteenoton. Valvontakohteina olevien kaupungin rakennusten, esim. koulujen, olosuhteiden valvontaan liittyvät näytteet tilaa kaupungin tilalaitos ja terveysvalvonta toimii asiantuntijana. Terveysvalvonta arvioi ulkopuolisen asiantuntijan hyväksyttävyyden tapauskohtaisesti.

Maksutaksa on hyväksytty 14.12.2011. Maksu peritään ilmoitusten käsittelystä, lupien myöntämisestä, valvontasuunnitelmaan sisältyvistä tarkastuksista, näytteenotosta, tutkimuksista ja todistuksista sekä valvontatoimenpiteistä.

Tiedonkäsittelyjärjestelmänä valvontayksikössä on käytössä Digia-Tarkastaja-ohjelma. Kukin terveystarkastaja päivittää tietoja järjestelmään omalta osaltaan. Tarkastajilla näyttää olevan epäyhtenäiset käytännöt tietojen kirjaamisessa. Lisäksi valtakunnallisen YHTI-tiedonkeruujärjestelmän käyttöönotto aiheuttaa vielä tässä vaiheessa omat haasteensa tietojen kirjaamiseen.

Viranomaisten välistä yhteistyötä tehdään tiiviisti sosiaali- ja terveystoimen, ympäristö- ja kaavoitusviraston, opetustoimen, tilaliikelaitoksen, aluepelastuslaitoksen ja poliisin kanssa. Yhteistyö näkyy suurelta osin lausuntojen antamisena: rakennusvalvonta pyytää lausuntoja uusista kohteista ja joidenkin kohteiden käyttötarkoituksen muutoksista, ympäristö- ja kaavoitusvirasto pyytää lausuntoja joistakin kaavoista. Myös kaupungin alueella olevien kohteiden YVA-ohjelmat ja -selostukset sekä ympäristöluvat tulevat lausunnolle. Tilalaitoksen ja opetustoimen kanssa tehdään yhteistarkastuksia kouluihin ja siivottomuustapauksissa toimitaan yhteistyössä sosiaali- ja terveystoimen kanssa.

Viestinnässä noudatetaan Turun kaupungin viestintästrategiaa. Työntekijöiden käytössä on Viestinnän käsikirja ja Soten kriisiviestintäohje, jotka löytyvät kaupungin intranetistä. Terveydensuojelusta tiedotetaan Internet-sivuilla ja tarkastuskäyntien yhteydessä. Neuvontaa annetaan myös puhelimitse ja toimistossa on päivittäin paikalla päivystävä terveystarkastaja ja toimistohenkilö. Sosiaali- ja terveystoimella on käytössä koko hallintokuntaa koskeva asiakaspalautejärjestelmä.

Epidemioiden selvittämistä varten on nimetty työryhmä, joka kokoontuu tarvittaessa. Työryhmällä ei ole erillistä toimintaohjetta. Epäilyilmoituksen kuten myös selvitysilmoituksen RYMY-järjestelmään tekee tulosaluejohtaja. Tunnukset järjestelmään ovat saatavissa myös koko ympäristöterveydenhuollon henkilökunnalla.

Ympäristöterveydenhuollolla on valmiussuunnitelma, joka on osa sosiaali- ja terveystoimen valmissuunnitelmaa. Suunnitelma ei ole ajan tasalla ja sen päivitys on tällä hetkellä kesken. Vesilaitoksella on oma kriisiviestintäsuunnitelma. Erityistilanteita on myös harjoiteltu vesilaitoksen kanssa.

 

Hyvät käytännöt

Viranomaisten välinen yhteistyö toimii hyvin ja on erittäin laajaa.

Vesilaitoksen kanssa on harjoiteltu erityistilanteiden varalle.

Tiedottaminen toimii hyvin

 

Kehitysehdotus:

Tietojen yhtenäiseen kirjaamiseen ja yhtenäisiin käytäntöihin tarkastuskertomusten laatimisessa tulisi kiinnittää huomiota.

Erityistilannesuunnitelma/valmiussuunnitelma tulisi päivittää pikaisesti.

 

2.Valvontasuunnitelman arviointi

Havainnot

Peruspalvelulautakunta on hyväksynyt valvontasuunnitelman 14.12.2011. Valvontasuunnitelma on laadittu vuosille 2011 – 2014 ja se päivitetään vuosittain. Suunnitelma on toimitettu aluehallintovirastolle vuoden loppuun mennessä. Suunnitelman on laatinut tulosaluejohtaja yhteistyössä terveystarkastajien kanssa. Näytteenottosuunnitelmien laadintaan osallistuu kukin terveystarkastaja vastuullaan olevan näytteenoton osalta.

Suunnitelman vähimmäissisältö on pääpiirteissään lainsäädännön mukainen: suunnitelmassa on määritelty valvontakohdetyyppien tarkastustiheys, tarkastukseen keskimääräisesti käytettävä aika, näytteenotto ja näytteiden tutkiminen, suunnitelman toteutumisen arviointi ja tiedot laboratorioista, joihin valvonta tukeutuu. Tarkastusten sisältö on kuitenkin määritelty vain yleisellä tasolla. Tarkempi valvontakohdetyyppikohtainen tarkastusten sisällön kuvaus puuttuu sekä terveydensuojelun että tupakkavalvonnan valvontasuunnitelmasta.

Sekä terveydensuojelulain että tupakkalain mukaisten valvontakohteiden riskinarviointiin on käytetty toimialakohtaisten valtakunnallisten valvontaohjelmien kohdetyyppikohtaista riskinarviointisuositusta. Kohdekohtaista riskinarviointia tullaan tekemään, kunhan saadaan käyttöön valtakunnallinen järjestelmä, joka toimii valvontayksikön käytössä olevissa tietokoneohjelmissa. Tarkastustiheyden määrittämiseen ja sitä kautta suunnitelmalliseen valvontaan tarvittavien resurssien arviointiin on käytetty valtakukunnallisen valvontaohjelman suositusta. Näin saadut luvut kuvaavat siten resurssia, joka tarvitaan, että riittävä määrä tarkastuksia saadaan tehtyä. Se ei kuitenkaan ole konkreettinen tarkastussuunnitelma, jossa kuvattaisiin mitkä kohteet on tarkoitus tarkastaa ja milloin. Kohteiden valvojat tekevät itse henkilökohtaiset tarkastussuunnitelmansa.

Valtakunnallisten valvontaohjelmien mukaiset valvonnan painopisteet on kuvattu ja otettu huomioon valvontasuunnitelmassa. Terveydensuojelun tarkastussuunnitelma on laadittu valvontaohjelman tarkastustiheyssuosituksen mukaiseksi mutta suunnitelmassa todetaan, että käytännössä ei-suunnitelmallisen valvonnan (uusien kohteiden hyväksymistarkastukset ja toimijan vaihdosten johdosta tehtävät tarkastukset) lisäksi suunnitelmallisia tarkastuksia ehditään tekemään vain painopistealueille. Tupakkalain valvontaa kohdistetaan niin ikään pääasiassa valvontaohjelman painopistealueiden mukaisesti ja sitä tehdään muun valvonnan yhteydessä.

Henkilöresurssien jakautuminen eri toimialoille on kuvattu ja valvontaresurssien riittäminen suunnitelmalliseen valvontaan on arvioitu. Myös suunnitelman ulkopuolisten tehtävien hoitoon on varattu resursseja. Lautakuntaan viedyssä esityksessä todetaan, että tulosalue sitoutuu tuottamaan vain 60 % suunnitelman mukaisista palveluista, koska käytettävissä olevat resurssit eivät ole valtakunnallisten suositusten mukaiset. Henkilöstön pätevyyttä ei ole valvontasuunnitelmassa kuvattu, mutta pätevyyden ylläpito ja alustava koulutussuunnitelma on esitetty.

Valvontasuunnitelmassa on myös kuvattu toiminta erityistilanteissa, viestintä sekä erityistilanteissa että normaalioloissa, valvonnan maksullisuus ja valvontakohderekisteri.

 

Kehitysehdotus

Tarkastusten sisältö kuvataan kohdetyyppikohtaisesti esim. liittämällä suunnitelmaan terveydensuojelun valtakunnallisen valvontaohjelman liite 2 ja tupakkavalvonnan valtakunnallisen valvontaohjelman tarkastuslomakkeet.

Henkilöstön pätevyydestä pitäisi olla maininta.

Valvonta ja tarkastusten tekeminen pitäisi pyrkiä saamaan enemmän suunnitelmalliseksi ja kohdekohtaiseen riskinarviointiin perustuvaksi.

Peruspalvelulautakunnan kokouksen, jossa valvontasuunnitelma on hyväksytty, pöytäkirjassa todetaan, että resursseja ei ole riittävästi. Lautakunta ei ole reagoinut asiaan millään tavalla. Lautakunnan olisi syytä ottaa kantaa siihen, millä tavalla valvonnan vajeeseen saadaan korjausta.

 

3.Valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi

Havainnot

Valvontayksikössä arvioidaan valvontasuunnitelman toteutuminen vuosittain. Vuoden 2011 valvontasuunnitelma on arvioitu asianmukaisesti, arvioinnissa ja sen raportoinnissa aluehallintovirastolle on käytetty Valviran sähköisiä raportointitaulukoita ja arvio on käsitelty lautakunnassa.

Toteutuman arviointiraportista voi todeta, että valtakunnallisen valvontaohjelman valvonnan painopisteet ovat toteutuneet suurelta osin, vaikka painopisteitä ei terveydensuojelun valvontasuunnitelmassa vuodelle 2011 ollut varsinaisesti kirjattu. On laadittu uimavesiprofiili, pidetty kriisiviestintäharjoitus vesilaitoksen kanssa ja tehty koulujen kolmevuotistarkastukset. Tupakkalain valvontasuunnitelmassa oli mainittu, että vuoden 2011 aikana tarkastetaan kaikki ammattiopetusta antavat oppilaitokset ja niiden ulkoalueet oppilaitosten terveydensuojelulain mukaisten ns. kolmevuotistarkastusten yhteydessä. Todellisuudessa vuonna 2011 oli tarkastettu perusopetusta antavat koulut sekä terveydensuojelun että tupakkalain osalta ja ammattiopetusta antavien oppilaitosten tarkastukset oli siirretty vuodelle 2012.

Terveydensuojelun osalta tarkastusten määrät on suunniteltu pääasiassa valvontaohjelman suosituksen mukaisesti. Kouluihin on suunniteltu tehtäväksi enemmän tarkastuksia kuin valvontaohjelma suosittelee, päiväkoteihin taas vastaavasti vähemmän. Koulujen tarkastukset ovat toteutuneet suunnitellusti. Kuntosaleja on tarkastettu yllättävän paljon. Suunniteltujen tarkastusten lukumäärä on 12, tarkastettujen kohteiden määrä 22 ja toteutuneiden tarkastusten 56. Tässä kohtaa herää kysymys, onko raporttiin kirjattu muitakin kuin suunnitelmallisia tarkastuksia. Tarkennettakoon, että toteutuneet tarkastukset -sarakkeessa pyydetään ilmoittamaan tehtyjen suunniteltujen tarkastusten määrä. Myös seurantatarkastuksia kuntosaleihin, joille on annettu toimenpidemääräys, on tehty melko paljon (15). Uimahalleja, kylpylöitä, eläinsuojia asemakaava-alueella ja kauneushoitoloita on tarkastettu vähemmän kuin on suunniteltu. Sosiaalialan yksiköiden suunnitellut tarkastukset eivät ole toteutuneet lainkaan. Suunniteltujen tarkastusten kokonaismäärä on 409 ja toteutuneiden tarkastusten määrä 350. Suunnitelmallisista tarkastuksista toteutui siten 86 %.

Tupakkalain valvonnan osalta tarkastuksia kouluihin on tehty enemmän kuin mitä on suunniteltu, mikä johtuu ilmeisesti siitä, että samalla kun on tehty koulujen kolmivuotistarkastukset, on tarkastettu myös tupakkalain mukaiset asiat. Muihin tupakkavalvonnan kohteisiin tarkastuksia on tehty suunniteltua vähemmän. Suunniteltujen tarkastusten kokonaismäärä on 576, kun toteutuneiden tarkastusten määrä on 213. Tarkastuksista toteutui 37 %. Tupakkalain mukaisista suunnitelmallisista tarkastuksista on siis toteutunut huomattavasti pienempi osa kuin terveydensuojelulain tarkastuksista.

Toteutumisen arviointi on ollut lautakunnan käsittelyssä 25.4.2012. Lautakunnalle on esitetty, että valvontahenkilöstössä koko ympäristöterveydenhuollon osalta on laskennallisesti yli viiden henkilötyövuoden vaje. Lautakunta ei ole ottanut asiaan päätöksessään kantaa.

 

Kehitysehdotus

Lautakunnan tulisi ottaa päätöksessään kantaa siihen miten valvonnan vajetta pyritään parantamaan.

 

TALOUSVETTÄ TOIMITTAVAN LAITOKSEN VALVONTA

Kohdevalvonnan arviointikäynnillä haastateltiin talousvesivalvontaa tekevää viranhaltijaa ja tehtiin valvontakäynti vesilaitokselle.

 

1.Vesilaitoksen lupakäsittelyn arviointi

Vesilaitos on hakenut terveydensuojelulain mukaista lupaa vedenhankinnan muutokselle vuonna 2012. Hakemuksesta pyydettiin lausuntoa elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta, sosiaali- ja terveysministeriöltä, joka oli siirtänyt asian sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle (Valvira) sekä Lounais-Suomen aluehallintovirastolta. Hakemuksen liitteenä oli valvontatutkimusohjelma, joka oli laadittu Valviran mallipohjalle.

Peruspalvelulautakunta on hyväksynyt muutoksen vedenhankinnassa 30.5.2012 tietyin ehdoin. Valvontakäynti ei ollut varsinainen suunnitelman mukainen tarkastus vaan sen tarkoituksena oli tarkastaa, onko lautakunnan päätöksessä määrätyt toimenpiteet toteutettu ja missä vaiheessa niiden toteuttamisessa ollaan.

 

2.Vesilaitoksen valvonta, asiakirja-arviointi

Valvontayksikkö käyttää tarkastusten ohjeistuksena Valviran valvontaohjeistoa. Tarkastuksella käydään yleensä läpi valvontatutkimusohjelman toteutumista. Tarkastukselle valmistauduttaessa katsotaan valvontatutkimusohjelma läpi ja tarkistetaan asiat, jotka on sovittu edellisellä tarkastuksella sekä se onko tullut ilmoituksia poikkeamista tai valituksia veden käyttäjiltä.

Riskinarvioinnissa ja tarkastustiheyden määrittämisessä on käytetty valtakunnallisen valvontaohjelman suositusta. Vesilaitokset on tarkastettu kerran tai kaksi kertaa vuodessa.

Vesilaitosten valvontatutkimusohjelmia päivitetään, kun tulee muutoksia. Viime aikoina on ollut useita isoja muutoksia ja näitä koskevat päivitykset on aina viety lautakuntaan. Jatkossa on tarkoitus, että ohjelmia päivitetään tarpeen mukaan jatkuvasti, mutta vain viiden vuoden välein tehtävät päivitykset viedään lautakuntaan.

Valvontatutkimusohjelmista on pyydetty lausunto aluehallintoviraston ja ELY-keskuksen yhteiseltä talousvesityöryhmältä.

Näytemäärät ja näytteenottokohdat täyttävät säädösten vähimmäisvaatimukset. Näytteet tutkitaan terveydensuojelulain vaatimukset täyttävässä laboratoriossa.

Vesilaitoksen laboratoriohenkilökunnan edustaja ottaa jatkuvan valvonnan näytteet. Näytteenottaja on koulutettu. Terveystarkastaja ottaa jaksottaisen seurannan näytteet. Laboratorio lähettää viranomaisnäytteiden tulokset sekä vesilaitokselle että terveydensuojeluviranomaiselle.

Vesilaitos tiedottaa veden laadusta nettisivuillaan.

Vesilaitos on päivittänyt erityistilannesuunnitelmansa. Vesilaitoksella on järjestetty erityistilanneharjoituksia, joihin myös terveydensuojeluviranomainen on kutsuttu mukaan. Vesilaitoksella ja terveydensuojeluviranomaisella on erittäin hyvä ja toimiva yhteistyö. Epidemioiden selvitystyöryhmä on nimetty ja sen kokoonpano on epidemia-asetuksen mukainen. Ryhmä ei kokoonnu säännöllisesti vaan vain tarvittaessa. Mikäli talousveden laatuvaatimus ylittyy, laboratorio ottaa välittömästi puhelimitse yhteyttä vesilaitokselle.

 

3.Vesilaitoksen tarkastuksen arviointi

Kohteen tarkastaja valmistautui tarkastukseen katsomalla valvontatutkimusohjelman läpi ja tarkistamalla edellisen tarkastuspöytäkirjan ja siellä sovitut toimenpiteet sekä peruspalvelulautakunnan päätöksessä mainitut lupaehdot. Tarkastus oli asianmukainen ja tarvittavat asiat käytiin läpi tarkastuksen aikana. Valvontatutkimusten tuloksia tai henkilökunnan talousvesihygieenistä osaamista ei käyty tällä tarkastuksella läpi. Tarkastuksen tiedot ja tarkastuskertomus tallennettiin tarkastuksen jälkeen Digiaan.

 

Hyvät käytännöt

Terveysvalvonnan ja vesilaitoksen yhteistyö toimii hyvin. Vesilaitoksella järjestetään erityistilanneharjoituksia, joihin myös terveysvalvonta osallistuu.

 

TUPAKAN JA TUPAKKATUOTTEIDEN MYYNNIN VALVONTA

Tupakan ja tupakkatuotteiden myynnin valvonnan osalta haastateltiin tupakkalain valvontaa tekevää viranhaltijaa ja tehtiin kohdevalvontakäynti huoltoasemalle, jossa on myös tupakan myyntiä, tarjoilutila/anniskelualue, tupakointiin varattu tila sisällä (tupakkakoppi) ja tupakointiin varattu alue ulkona.

 

1.Tupakan myyntilupa-asian käsittelyn arviointi

Valvontayksikössä ei ole varsinaisia lupahakemuksen käsittelyohjeita. Hakemus käsitellään yleisen ohjeistuksen mukaan. Hakemuksista n. 70 % tulee sähköisinä ja loput 30 % paperilla, jotka tarkastaja syöttää käsin sähköiseen muotoon. Tarkastaja tekee päätösluonnoksen, jonka terveysvalvonnan johtaja allekirjoittaa. Tarkastusta kohteeseen ei yleensä tässä vaiheessa tehdä, koska lupa haetaan ennen kuin kohde on vielä aloittanut toimintaansa. Hakemuksia tulee n. 50 kpl vuodessa. Sähköisessä muodossa tehdyt myyntilupahakemukset täyttävät niille asetetut vaatimukset, koska järjestelmä ei hyväksy hakemusta, jos sitä ei ole täytetty asianmukaisesti. Samoin omavalvontasuunnitelma täyttää sähköisissä hakemuksissa vaatimukset, koska se tehdään valmiille pohjalle eikä järjestelmä hyväksy hakemusta, jos omavalvontasuunnitelma ei ole liitteenä. Paperilla tehtyjä hakemuksia joudutaan usein täydentämään. Myyntilupapäätöksen ja lupa-asiakirjan pohjana käytetään Valviran laatimia malleja.

Valvontayksikössä on käsitelty yksi myyntirikkomus. Alaikäiselle myynnin tultua ilmi toiminnanharjoittajalle annettiin huomautus ja ilmoitettiin, että lupa voidaan peruuttaa, jos myyntiluparikkomus havaitaan toistuvasti. Toiminnanharjoittajaa kuultiin. Myös poliisi puuttui asiaan. Rikkomuksen toistuttua lupa peruutettiin määräajaksi ja myös tässä yhteydessä toiminnanharjoittajaa kuultiin.

Tupakkalain 10 c §:n mukaisen rekisterin (Turre) ylläpito hoidetaan siten, että Digian ja Turren tietoja valvontakohteista verrataan keskenään samalla kun vuosittainen valvontamaksu laskutetaan aina vuoden ensimmäisenä päivänä. Haltijanvaihdos- ja lopettamisilmoitukset laitetaan Turreen käsin.

 

2.Tupakan myynnin valvonta, asiakirja-arviointi

Tupakan myyntipaikkojen tarkastuksilla on havaittu, että tupakan myyntilupa ei aina ole esillä. Tämä voi usein johtua siitä, että myyntilupa-asiakirjalle ei ole tilaa esim. kaupan kassan läheisyydessä.

Valvontayksiköllä ei ole käytössään erityistä tupakan myynnin valvonta- tai tarkastusohjetta eikä tarkastuksilla käytetä tupakkalain valvontaohjelman liitteen 2 tarkastuslomaketta. Varsinaista suunnitelmallista valvontaa ei ole, vaan tupakan myynnin valvontaa tehdään muun valvonnan, esim. elintarvikevalvonnan yhteydessä. Ainakin joku elintarviketarkastajista ilmoittaa epäkohtia tupakan myynnissä havaitessaan asiasta tupakkavalvontaa tekevälle viranhaltijalle, joka hoitaa asian omasta puolestaan.

Myyntikohteille ei ole tehty varsinaista riskinarviointia, vaan valvontasuunnitelmaan kirjattu tarkastustiheys noudattaa Valviran suositusta. Suosituksen mukainen tarkastustiheys ei toteudu valvontayksikössä vaan jää sen alapuolelle. Valvontasuunnitelman toteuman arvioinnin mukaan vuonna 2011 oli toteutunut 37 % suunniteltujen tarkastusten määrästä.

Tarkastuskertomus laaditaan tarkastuksen jälkeen ja liitetään Digiaan valvontakohdetietoihin. Tarkastuskertomuksesta lähetetään kopio toiminnanharjoittajalle.

 

3.Tupakan myyntipaikan tarkastuksen arviointi

Tarkastuksen kohteena oli huoltoasema, jossa oli sekä tupakan myyntiä että erillinen tupakointitila. Huoltoasemalla oli mahdollista tupakoida myös katetulla ulkoterassilla.

Tarkastuskäynnillä tarkastettiin seuraavat asiat:

vastaako myyntipisteiden määrä myyntiluvassa esitettyjä tietoja

onko kaikissa myyntipisteissä esillä myyntilupaa koskeva asiakirja

onko tupakka-asetuksen 11 §:n mukainen ilmoitus sijoitettu oikein ja hyvin huomattavaan paikkaan

ovatko tupakkatuotteet ja tupakointivälineet sijoitettu oikein myyntipisteessä

onko kohteessa tupakan mainontaa

onko tupakointitila asianmukaisesti varustettu ja onko tupakansavun leviäminen ympäristöön estetty

Vähittäismyyntipakkausten säädöstenmukaisuutta ei tarkastettu.

Omavalvontasuunnitelmaa ei tarkastettu, mutta tarkastuksella katsottiin, miten omavalvontasuunnitelman mukaiset kirjaukset on tehty. Uusien työntekijöiden perehdytystä tai osaamisen kertaamista ei tiedusteltu.

 

Havainnot

Tupakkalain valvontaa tehdään tyypillisesti muun valvonnan yhteydessä, jolloin varsinaista suunnitelmallista valvontaa ei ole. Kohteiden riskinarviointia ei ole tehty ja kohteita tarkastetaan pääsääntöisesti sitä mukaa, kun tulee epäkohtailmoituksia muiden tarkastusten yhteydessä havaituista puutteista tai ilmoituksia yksityisten ihmisten havaitsemista epäkohdista. Loppukokouksessa kävi ilmi, että useimmat elintarviketarkastajat eivät kiinnitä huomiota tupakkavalvontaan. Tupakan myyntipaikkojen tarkastuksista ei ole tehty suunnitelmaa.

 

Hyvät käytännöt

Valvontaa on tehty valvontaohjelman painopisteiden mukaisesti, esim. koulujen tupakointiasiat on tarkastettu terveydensuojelulain mukaisten koulutarkastusten yhteydessä ja valvontasuunnitelman mukaiset tarkastukset ovat siltä osin toteutuneet hyvin.

 

Kehitysehdotus

Kohteiden riskinarviointi tulisi tehdä ja suunnitella tarkastuksia sen mukaan.

Omavalvontasuunnitelman toteuttamiseen ja työntekijöiden ohjeistukseen tulisi tarkastuksella kiinnittää tarkemmin huomiota. Kirjaukset olivat toteutuneet hyvin, joten toisaalta ei ilmennyt tarvetta ohjeistaa toiminnanharjoittajaa eikä ilmennyt puutteita siinä, ettei työntekijöitä olisi ohjeistettu oikein tietojen kirjaamisessa.