Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta12807.05.201313

5189-2013 (011, 350)

Elintarvike-, terveydensuojelu-, tupakka- ja kuluttajaturvallisuuden valvontasuunnitelman 2012 toteutuminen (Yth)

Tiivistelmä:

Terveysvalvonnan valvontasuunnitelman mukaisen valvonnan toteutumisaste oli vuonna 2012 samaa tasoa kuin 2011, keskimäärin 60 %. Valvonnasta puuttui laskennallisesti vähintään viiden henkilön työpanos. Tarkkaa toteutumaa ei ole saatavissa, koska käytössä olevaan tiedonhallintaohjelmaan tehtiin koko vuoden muutoksia, jotka vaikuttivat toimintaraporttien saantiin.

Ksylk § 128

Ympäristöterveydenhuolto, ympäristöterveydenhuollon johtaja Liisa Palmu 24.4.2013:

Yleistä

Ympäristöterveydenhuollon vuodelle 2012 laatima valvontasuunnitelma kattaa elintarvike-, terveydensuojelu-, tupakka- ja kuluttajaturvallisuusvalvonnan sekä eläinten hyvinvoinnin valvonnan. Suunnitelma on hyväksytty peruspalvelulautakunnassa 4.12.2011 § 343. Valvontasuunnitelman mukainen valvonta on toimijalle maksullista. Valvontasuunnitelma mitoitetaan ja laaditaan valtakunnallisten ohjeiden mukaan tavoitteena valvonnan yhdenmukaisuus koko maassa. Myös valvontaresurssien vaje saadaan näin esille.

Vuonna 2012 terveysvalvonnasta oli tuloja yhteensä 223 806 €, mikä on yli 50 % enemmän kuin edellisenä vuotena. Menot olivat myös budjetoitua pienemmät, minkä johdosta nettotappio jäi edellisvuotta pienemmäksi. Tulojen lisäys johtuu ainakin osin terveysvalvonnan laskutuskäytäntöjen ja toiminnan selkiintymisestä edellisen vuoden laki- ja valvontamuutosten jälkeen. Mm. eläinklinikkatoiminnan lopettamisesta seuranneet vakanssimuutokset hidastivat vakanssien täyttöä vaikuttaen supistavasti henkilöstömenoihin.

Suunnitelman toteutuminen raportoidaan käyttäen valmiita taulukkopohjia Lounais-Suomen aluehallintoviraston kautta asianomaisille keskusviranomaisille, Elintarviketurvallisuusvirasto Eviralle (elintarvikevalvonta), Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle Valviralle (terveydensuojelu- ja tupakkavalvonta) ja Turvatekniikan keskukselle Tukesille (kuluttajaturvallisuusvalvonta). Kuntien tulee arvioida valvonnan toteutumista ja käsitellä arviointi kunnan ympäristöterveydenhuollosta vastaavassa monijäsenisessä toimielimessä.

Terveysvalvonnassa on toteutettu työnjako siten, että elintarvikevalvontaa hoitivat 2012 päätoimisesti kuusi terveystarkastajaa ja yksi kaupungineläinlääkäri. Kaupungineläinlääkärin vakanssi oli täytettynä vain osan vuotta. Terveydensuojelu-, tupakka- ja kuluttajaturvallisuusvalvontaa hoitivat 2012 neljä terveystarkastajaa. Tulosaluejohtajan virka oli täyttämättä koko vuoden ja terveysvalvonnan yksikön esimies (kaupungineläinlääkäri) hoiti tehtäviä oman virkansa ohella. Raision ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueen kanssa yhteinen valvontaeläinlääkäri aloitti 23.5.2012. 

Evira ja Valvira ovat luomassa valtakunnallista valvontarekisteriä, johon kuntien käyttämät tiedonhallintaohjelmat liitetään. Turussa on käytössä Digia Tarkastaja-ohjelma. Keskitetty järjestelmä tulee mahdollistamaan suoran raportoinnin keskusviranomaisille ja yhtenäistämään valvontaa. Turun elintarvikevalvonnan kohdetietojen kirjaaminen keskitettyyn järjestelmään (KUTI 1-vaihe) tehtiin pääosin 2012 aikana. Kohteille tehtyjä tarkastuksia on siksi jouduttu kirjaamaan sekä vanhaan että uuteen järjestelmään. Terveydensuojelun, tupakka- ja kuluttajaturvallisuuslain alaisten kohteiden kirjaus (YHTI 1-vaihe) keskitettyyn järjestelmään on vuoden jäljessä ja aloitettu 2012. Valvontatuloksia ei ole saanut Digia Tarkastajasta luotettavasti ja tämän vuoksi valvontasuunnitelman toteutumaa ei voi tarkasti arvioida.

Lounais-Suomen aluehallintovirasto (AVI) auditoi 2012 syksyllä elintarvikevalvontaa, terveydensuojelua ja tupakkavalvontaa. AVIn laatima raportti ja auditoinnissa todetut poikkeamat käsitellään lautakunnassa omana asianaan. Yksi poikkeamista oli valvonnan henkilöstön resurssipula, johon lautakunnalta pyydetään selvitystä ja joka myös tässä toteuman arvioinnissa tulee esiin.

Elintarvikevalvonta

Elintarvikehuoneistojen valvontasuunnitelman mukaisista tarkastuksista to- teutui noin puolet. Valvontakohteita on yli 2000, joihin suunnitelman mukaisia tarkastuksia tehtiin n. 1900 kpl. Aikaa suunnitelman mukaisilta tarkastuksilta vievät kiireelliset tarkastustarpeet, kuten uusien elintarvikehuoneistojen ja toimijan vaihtumisen johdosta tehtävät tarkastukset, ongelmien ja valitusten selvittäminen ja kehotusten ja määräysten valvominen. Tarkastukseen sisältyy valmistautuminen asiapaperien pohjalta, kirjallisen tarkastuspöytäkirjan laatiminen ja asioiden kirjaaminen tiedonhallintaohjelmaan.

Näytteenottosuunnitelmasta toteutui 44 %. Valvontanäytteitä otettiin 351 kpl. Elintarvikevalvonnan näytteet koostuivat pääosin toimijoiden omavalvonnan tehokkuuden toteamiseksi otetuista näytteistä sekä projektinäytteistä. Projekteja oli neljä valtakunnallista ja seitsemän itse suunniteltua. Näytemäärät jäivät suunniteltua pienemmiksi, toteutuma oli kuitenkin parempi kuin edellisenä vuonna.

Valtakunnallisen suunnitelman mukaan laskettuna suunnitelmalliseen valvontaan ilman projekteja ja kiireellistä ”suunnittelematonta” valvontaa tarvittaisiin laskennallisesti 7 htv. Valtakunnallisen ohjeen mukaan resursseja tulisi olla 1,5 - 2 kertaa suunnitelmalliseen valvontaan varattu aika eli 10 - 14 htv. Laskennallinen vaje elintarvikevalvonnassa on siis vähintään 3 htv.

Terveydensuojelulain mukainen valvonta

Terveydensuojelun mukaisen suunnitelmallisen valvonnan kohteisiin kuuluvat mm. vesilaitokset, uimahallit, yleiset uimarannat, kampaamot, kauneushoitolat yms., oppilaitokset, päiväkodit, vanhainkodit, asumispalvelut ja majoituspalvelut. Valvontakohteita on n. 1300. Suunnitelluista tarkastuksista toteutui 86 %. Terveydensuojelulain mukaisiin tarkastuksiin kuuluu huomattavan paljon suunnitelman ulkopuolista työtä, kuten kaikki asunnontarkastukset ja muut epäillyn terveyshaitan johdosta tehtävät tarkastukset ja erilaiset selvitykset sekä lausunnot.

Näytteenottosuunnitelma toteutui suunnitellun mukaisesti. Näytteitä otettiin 1377 kpl. Terveydensuojelulain tarkoittamia näytteitä ovat mm. talousvesi- ja uimavesinäytteet. Näytteisiin on ohjeen mukaan laskettu myös muiden kuin terveydensuojeluviranomaisen ottamat valvontanäytteet. Vesilaitoksella ja uimahalleilla on mahdollisuus ottaa valvontatutkimusohjelman mukaiset näytteet itse, kun viranomainen on varmistunut näytteenottajan pätevyydestä.

Asumisterveys- ja muiden sisäilmaongelmien selvittämiseen tarvittaisiin Turun kokoisessa kaupungissa ainakin yksi kokoaikainen tarkastaja. 2012 saatiin yksi uusi terveystarkastajan virka, jonka toimenkuva painottuu sisäilma-asioihin. Virka täytettiin 2013 alussa.

Tupakkavalvonta

Tupakkavalvonnan tarkastuksia tehtiin 103, joka on n. 22 % suunnitellusta. Tupakkavalvonnan kohteita ovat kaikki tupakan myyntipaikat ja paikat, joissa tupakoidaan tai tupakointi on erikseen kielletty. Tällaisia kohteita ovat esim. tupakkakopit, ravintoloiden ulkoterassit, ravintolat, oppilaitokset, julkiset tilat ja suurtapahtumat. Yhteensä tupakkavalvonnan piirissä on n. 1700 kohdetta. Valtakunnallisia tai alueellisia valvontaprojekteja ei ollut. Resursseja suunnitelmallisen valvonnan toteuttamiseen tarvittaisiin 1,7 htv. Käytettävissä on toimistoresursseineen 0,7 htv. Vajaus tupakkavalvonnassa on 1 htv.

Kuluttajaturvallisuusvalvonta

Valvonta kunnissa keskittyy kansallisessa valvontasuunnitelmassa määritellyille painopistealueille, joihin sijoittuvia valvontakohteita Turussa on n. 460 kpl. Tällaisia kohteita ovat mm. kaikki ohjelmapalveluyritykset, erilaiset toimintakeskukset kuten laskettelumäet, kuntosalit, leikkikentät, yleisötilaisuudet, ratsastustallit ym.

Omat valvontaprojektit ja TUKESin ja AVIn organisoimat projektit toteutuivat kaikki.

Laskennallinen tarve kohdemäärän perusteella Turussa on 1,6 htv. Resursseja valvontasuunnitelmassa on osoitettu vain 0,4 htv. Resurssivajaus kuluttajaturvallisuusvalvonnassa on n. 1 htv.  

Eläinten hyvinvointi

Valvontaeläinlääkäri teki eläinsuojelu- ja eläintautilain mukaisia tarkastuksia kuuden kuukauden aikana 104, mikä vastaa valtakunnallista tasoa n. 20 tarkastusta/kk.  

Eläinhoitolassa oli hoitovuorokausia 22 057. Määrä on suurempi kuin edellisenä vuonna (15 333) johtuen tilojen merkittävästä parantumisesta uuden eläinhoitolan myötä.

Turun kaupungin järjestämässä maakunnallisessa Verkavet Oy:ltä ostetussa pieneläinpäivystyksessä kävi 7782 potilasta, joista turkulaisia oli 42 % (3281 kpl). Näissäkin luvuissa oli nousua vuodesta 2011, yhteismäärä oli tällöin 6706, joista turkulaisia 2914.

Johtopäätökset

Valvontasuunnitelma toteutui kohtuullisesti ja osin hyvinkin huomioon ottaen resurssivaje ja valvontaympäristössä tapahtuneet lisätyötä aiheuttaneet uudistukset.

Valvontahenkilöstössä on laskennallisesti vähintään viiden henkilötyövuoden vaje. Ympäristöterveydenhuolto esittää vuodelle 2014 kahta terveystarkastajan virkaa, mikä tulee huomioida talousarviossa. Vielä täyttämättä oleva, resursseihin laskettu ja 2013 talousarviossa huomioitu kaupungineläinlääkärin (terveysvalvonnan yksikön esimies) virka täytetään 2013 aikana.

Toimialajohtaja Markku Toivonen:

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää merkitä tiedoksi ympäristöterveydenhuollon 2012 valvontasuunnitelman toteutuman ja toimittaa päätöksen tiedoksi Lounais-Suomen aluehallintovirastoon.

Lautakunta päättää todeta, että ympäristöterveydenhuollon voimavarat ovat riittämättömät ja että niitä tulee vahvistaa perustamalla vuonna 2014 kaksi uutta terveystarkastajan virkaa. Kustannukset tulisi huomioida vuoden 2014 talousarviossa.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

tiedLounais-Suomen aluehallintovirasto
tpvYmpäristötoimiala, toimialan hallinto