Turun kaupunki§KokouspvmAsia1
Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta12707.05.201312

10437-2012 (231, 021)

Lausunto Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunnalle jätteenkuljetusjärjestelmien valintaa koskevassa asiassa (Ys)

Tiivistelmä:

Lautakunta toteaa jätelain valvontaviranomaisena, että yleisesti katsoen yhdyskuntajätehuolto on toimiva Turun kaupungin alueella. Jätehuoltomääräyksiä noudatetaan pääosin hyvin ja jäteastioiden tyhjennykset ovat säännöllisiä. Yhdyskuntajätteiden kuljetuksista ja tyhjennyksistä ei ole aiheutunut merkittävää vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle. Hyötyjätepisteiden ajoittaisen roskaantumisen perusteella voidaan arvioida, että kaikki kiinteistöt eivät ole järjestetyn jätehuollon piirissä. Jätteenkuljetusjärjestelmien vaikutuksia valvontaviranomaisen työhön on syytä tarkastella laajemmin jäterekistereiden sekä sako- ja umpikaivolieteselvityksen valmistuttua.

Ksylk § 127

Ympäristönsuojelu, ympäristöinsinööri Fredrik Klingstedt, ympäristötarkastaja Virpi Laine 22.4.2013:

Asia

Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunnassa on vireillä kuntien kiinteistöittäisiä jätteenkuljetusjärjestelmiä koskevien päätösten valmistelu. Uuden jätelain (646/2011) mukaisesti kunnan on järjestettävä sen vastuulle lain 32 §:ssä määrättyjen yhdyskuntajätteiden jätehuolto. Kunnan on huolehdittava myös siitä, että sen jätehuoltovastuulla olevan jätteen kuljetus järjestetään kiinteistön haltijan järjestämästä vastaanottopaikasta kunnan määräämään paikkaan käsiteltäväksi (kiinteistöittäinen jätteenkuljetus). Jätteenkuljetuksessa on kyse julkisesta välttämättömyyspalvelusta, jonka on toimittava kaikissa oloissa, kaikkina aikoina ja kaikilla alueilla.

Jätelain mukaisesti jätteenkuljetus voidaan järjestää joko kunnan järjestämänä jätteenkuljetuksena tai kiinteistön haltijan järjestämänä jätteenkuljetuksena (entinen ns. sopimusperusteinen jätteenkuljetus). Kunnassa voi olla käytössä eri alueilla myös eri kuljetusjärjestelmät. Voidaan myös päättää, että kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus koskee vain tietyntyyppistä jätettä. Molemmissa kuljetusjärjestelmissä jätteen kuljetukset hoitavat yksityiset kuljetusyritykset. Kiinteistön haltijan järjestämässä kuljetusjärjestelmässä kiinteistön haltija tekee suoraan sopimuksen valitsemansa jätteenkuljetusyrityksen kanssa kun taas kunnan järjestämässä mallissa jätteenkuljetukset kilpailutetaan alueittain.

Turun nykyinen ns. sopimusperusteinen, kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetusjärjestelmä perustuu valtuuston 17.9.2007 § 197 tekemään päätökseen. Jotta kyseistä kiinteistön haltijan järjestämää jätteenkuljetusta alueella voidaan jatkaa, tulee järjestelmän täyttää kaikki sille jätelain 37 §:ssä asetetut vaatimukset. Edellytyksenä kiinteistön haltijan järjestämän kuljetusjärjestelmän valinnalle on, että:

  1. Tarjolla on jätteen kuljetuspalveluja kattavasti ja luotettavasti sekä kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin.
  2. Täten edistetään jätehuollon yleistä toimivuutta kunnassa, tuetaan jätehuollon alueellista kehittämistä eikä aiheuteta vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle.
  3. Vaikutukset muodostuvat kokonaisuutena arvioiden myönteiseksi ottaen erityisesti huomioon vaikutukset kotitalouksien asemaan sekä yritysten ja viranomaisten asemaan.

Lausuntopyyntö

Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta pyytää Turun kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen lausuntoa jätteenkuljetusjärjestelmien (mukaan lukien sako- ja umpikaivolietteiden kuljetukset) valintaa koskevassa asiassa 10.5.2013 mennessä. Ympäristötoimialan johtosäännön 1 § 3 momentin mukaan kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta toimii ympäristönsuojelulaissa tarkoitettuna kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena.

Kuljetuspäätöksentekoon liittyen on aikaisemmin pyydetty lausunnot toimialueen kunnilta sekä Turun Seudun Jätehuolto Oy:ltä.

Lausuntopyynnössä on mm. todettu, että jätelain paikallisena valvontaviranomaisena kunnan ympäristönsuojeluviranomaisella on usein parhaat tiedot paikallisesta kuljetusjärjestelmästä sekä sen toimivuudesta ja ympäristövaikutuksista. Kuljetusjärjestelmän valinnalla voi myös olla merkittäviä vaikutuksia valvontaviranomaisen toimintaedellytyksiin.

Lausunnossa on pyydetty ottamaan kantaa siihen, millaisia vaikutuksia kuljetusjärjestelmän valinnalla katsotaan olevan seuraaviin seikkoihin:

Ehdotus annettavaksi lausunnoksi

Turun kaupunginvaltuusto on 25.3.2013 antanut jätteenkuljetusasiassa Turun kaupunkia koskevan lausunnon (§ 65) kaupunkiseudun jätehuoltolautakunnalle (oheismateriaali 1). Kaupunkisuunnittelu- ja ympäristönsuojelulautakunta täydentää kaupungin lausuntoa jätelain valvontaviranomaisen toimivaltaan liittyvillä asioilla seuraavasti:

Yhdyskuntajätteet

Pääosa kunnan vastuulla olevista yhdyskuntajätteiden kuljetuksista Turun kaupungin alueella hoidetaan kahden yrityksen toimesta. Alueella toimii myös muita jätteen kuljetusyrityksiä, joiden palvelut rajoittuvat pääosin lavakuljetuksiin sekä syväkeräysastioiden tyhjennyksiin. Yleisesti katsoen yhdyskuntajätehuolto on toimiva Turun kaupungin alueella. Tehtyjen tarkastusten perusteella jätehuoltomääräyksiä noudatetaan pääosin hyvin kaupungin alueella ja jäteastioiden tyhjennykset ovat säännöllisiä. Hyötyjätepisteiden ajoittaisen roskaantumisen perusteella voidaan kuitenkin arvioida, että kaikki kaupunkialueen kiinteistöt eivät ole järjestetyn jätehuollon piirissä. Arvion mukaan yhdyskuntajätteiden kuljetuksiin ja tyhjennyksiin liittyen jätehuollosta ei kuitenkaan ole aiheutunut merkittävää vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle. Kunnan vastuulla olevat jätteet (koskee erityisesti polttokelpoista jätettä ja kaatopaikkajätettä) ovat tehtyjen pistokokeiden ja yleisen arvion mukaan päätyneet kunnan osoittamaan käsittelyyn. Koska alueen merkittävimpien yhdyskuntajätevirtojen tyhjennyksistä huolehtii pääsääntöisesti kaksi yritystä, kaupungin eri osissa esiintyy jonkin verran päällekkäisajoa.

Pientalo- ja haja-asutusalueilla on tarkastuksilla ja ilmoitusten perusteella todettu kiinteistöjä, jotka eivät ole liittyneet järjestettyyn jätteenkuljetukseen (ns. vapaamatkustajat). Kyseisiä kiinteistöjä on kehotettu liittymään järjestettyyn jätehuoltoon. Liittymättömien kiinteistöjen kokonaismäärä kaupungin alueella ei vielä ole selvillä, koska jätelaissa edellytetyn jäterekisterin laadinta on vielä kesken. Puutteellisen kokonaisrekisterin johdosta lautakunta ei vielä tässä vaiheessa voi ottaa kantaa jätteenkuljetusjärjestelmän vaikutuksiin kiinteistöjen jätteenkuljetussopimusten kattavuuteen ja siihen, onko kuljetusjärjestelmän muodolla vaikutusta esim. ympäristön roskaantumiseen. Yleisesti katsoen roskaantumisen määrä voidaan katsoa liittyvän jossakin määrin ns. vapaamatkustajien määrään. Tarkastusten yhteydessä valvontaviranomainen on tähän asti hankkinut tietoa suoraan eri jätteenkuljetusyrityksiltä kiinteistöjen jätteenkuljetussopimuksista ja kuulumisesta järjestettyyn jätteenkuljetukseen.

Valvontaviranomaisen toimintaedellytyksiin liittyen voidaan todeta, että kunnan järjestämässä jätteenkuljetusjärjestelmässä valvontarekisterin laatiminen on yksinkertaisempaa kuin kiinteistöittäisessä järjestelmässä etenkin jos kuljetuksista vastaa useampi kuljetusyrittäjä, joilla on erilaisia rekisterityyppejä. Monen rekisterin yhteen saattaminen vuosittain tai tiheämmin vaatii merkittäviä valvonnallisia resursseja. Em. viitaten järjestelmien toimivuus rekisterin ylläpidon osalta onkin otettava tarkasteluun viimeistään siinä vaiheessa, kun perusrekisteri on saatu luotua.

Sako- ja umpikaivolietteet

Turun kaupungin alueen sako- ja umpikaivosäiliöiden tyhjennyksistä vastaavat useat kuljetusyritykset. Lietteet toimitetaan pääsääntöisesti Topinojan jätekeskuksen alueella olevaan keskitettyyn vastaanottoon.

Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta on päättänyt 20.12.2012 käynnistää seudullisen sako- ja umpikaivolieteselvityksen, jossa selvitetään lietteiden vastaanottopaikat ja niiden luvat ja käsittelymenetelmät, kiinteistöjen määrät ja sijainnit, järjestelmät kiinteistöillä, urakoitsijat, taksat, jne. Selvityksen perusteella on tarkoitus tarkemmin tarkastella kyseisten jätteiden jätehuollon toimivuutta.

Valvontaviranomaisen näkökulmasta olisi ensisijaista, että sako- ja umpikaivolietteiden osalta saadaan laadittua kattava rekisteri järjestelmään kuuluvista kiinteistöistä sekä säiliöiden tyhjennyksistä mahdollisten väärinkäytösten valvomiseksi. Koska alustavien selvitysten perusteella alalla toimii suuri määrä eri kokoisia kuljetusyrityksiä, joilla on vaihtelevat käytännöt rekisterien ylläpidossa, yhtenäisen rekisterin laatiminen ja päivittäminen on suhteellisen haasteellista nykyisessä kiinteistöittäisessä jätteenkuljetusjärjestelmässä ja vaatii merkittäviä resursseja rekisterinpitoon ja sen valvontaan.

Yhteenveto

Yleisesti katsoen yhdyskuntajätehuolto on toimiva Turun kaupungin alueella. Tehtyjen tarkastusten perusteella jätehuoltomääräyksiä noudatetaan pääosin hyvin kaupungin alueella ja jäteastioiden tyhjennykset ovat säännöllisiä. Arvion mukaan yhdyskuntajätteiden kuljetuksiin ja tyhjennyksiin liittyen jätehuollosta ei ole aiheutunut merkittävää vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle. Hyötyjätepisteiden ajoittaisen roskaantumisen perusteella voidaan kuitenkin arvioida, että kaikki kaupunkialueen kiinteistöt eivät ole järjestetyn jätehuollon piirissä.

Jätteidenkuljetusjärjestelmien vaikutuksia valvontaviranomaisen työhön on syytä tarkastella laajemmin, kun lain edellyttämät jäterekisterit on laadittu sekä sako- ja umpikaivolieteselvitystyö on valmistunut.

Oheismateriaali 1Kaupunginvaltuuston lausunto (§ 65, 25.3.2013)

EhdotusKaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunta päättää antaa Turun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunnalle ehdotuksen mukaisen lausunnon jätteenkuljetusjärjestelmästä.

PäätösEhdotus hyväksyttiin.

Jakelu

lausTurun kaupunkiseudun jätehuoltolautakunta