Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion18401.12.20215

13647-2021 (02 08 00)

Inledande av konkurrensomgång 5/2021

Sammandrag:

Det föreslås för nämnden att nämnden inleder konkurrensomgång 5/2021 som omfattar konkurrensutsättning av trafikeringen av kollektivtrafiklinjerna 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 och 102. Den här ärendepunkten gäller Åbo stad.

Kotn § 184

Planeringschef Lauri Jorasmaa 25.11.2021

Av de trafikeringsavtal som Åboregionens kollektivtrafikmyndighet administrerar står två i tur att konkurrensutsättas. Avtalen är trafikeringsavtal som upphör 30.6.2023 och man strävar efter att konkurrensutsätta dem så att det från och med tidpunkten för avgörandet av konkurrensutsättningen blir 1–1,5 år kvar för att inleda trafiken. De båda helheterna som motsvarar de nuvarande delhelheterna ska konkurrensutsättas för nya avtalsperioder som inleds 1.7.2023.

 Objekten som konkurrensutsätts är:

Den Regionala kollektivtrafiken har i samarbete med Strategisk upphandling berett de förfrågningsunderlag som rör anbudsförfarandet och som läggs fram för godkännande i nämnden så att anbudsförfarandet kan inledas. Anbudsbegäran bifogas som bilaga 1, avtalsutkasten som bilagorna 2 och 3, avtalets bilagor 1 och 2 som bilagorna 48 och avtalens bilaga 3 som bilaga 9.

Åbo stadsstyrelse har gett ett utlåtande om konkurrensutsättningen av Åbos interna linjer 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 och 102 vid sitt möte 22.11.2021 § 531 (13647–2021):

Konkurrensutsättningen av linjerna 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 och 102

Sammandrag:

Kollektivtrafikens samarbetsavtal förutsätter att kommunen framför principerna för konkurrensutsättningen av sin interna trafik före varje konkurrensutsättning. Inledandet av konkurrensutsättningen av Åbos interna linjer 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 och 102 läggs fram för stadsstyrelsen.

Ssn § 531

Sekretessbelagt – grund för sekretess: 6 § 1 mom. 2 punkten i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet

Kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte och planeringschef Lauri Jorasmaa 12.11.2021:

I Åbo stadsregion utgör Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion den behöriga myndigheten för kollektivtrafik. Mellan de kommuner som hör till myndighetsområdet har 8.11.2011 ingåtts ett samarbetsavtal som har uppdaterats 30.3.2017. Medlemskommunerna har kommit överens om att Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion följer det beslut som kommunen i fråga har inlämnat som utlåtande om huvudprinciperna för kommunens interna trafik och inledandet av en konkurrensutsättning av trafiken. Till nämndens befogenheter hör att besluta om bland annat turutbudet och rutterna inom kollektivtrafiken när det inte är fråga om att inleda en ny linje eller en ändring som har en märkbar inverkan på kommunens ekonomi. Nämnden beslutar även om bland annat sanktionsgrunder och servicebonus samt följer upp att avtalet genomförs.

Enligt 34 § punkt 24 i Åbo stads förvaltningsstadga svarar stadsstyrelsen för beslut om utlåtanden som ska ges till Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion med anknytning till ordnande av stadens interna kollektivtrafik.

Två objekt i Åbos interna trafik står i tur att konkurrensutsättas när Åboregionens trafikeringsavtal löper ut 30.6.2023. Objekt 1 gäller trafikeringen av linjerna 18 Runosbacken – Centrum – Harittu, 32A Kråkkärret – Centrum, 34 Runosbacken – Centrum – Uittamo – Ilpois, 67 Katarina – Harittu - Ilpois skola, 80 Runosbacken – Perno varv, 88 Västra centrum – Nättinummi – Hepokulta – Västra centrum, 89 Hallis – Studentbyn – Centrum – Uittamo – Ilpois (nattlinjen körs i samband med studerandeevenemang under hösten), evenemangstrafik på linjerna 100–102 Objekt 2 gäller trafikeringen av evenemangslinjerna 100–102 i fall där antalet bilar i objekt 1 inte är tillräckligt stort eller när evenemangstrafiken beställs så sent att trafikidkaren inte har beredskap att anordna dem i sin normala arbetsskiftsplanering.

För evenemangslinjerna 100–102 motsvarar indelningen i två objekt den nuvarande praxisen. Från objektet på linjen 18 beställs de evenemangsrutter som kan anmälas till trafikidkaren i tillräckligt god tid och för vilka antalet bilar räcker (t.ex. mässor). Med andra ord beställs förutsägbar trafik från objektet. Från objekt 2 beställs den trafik som beställs med kort varsel eller som kräver fler bilar (t.ex. TPS:s playoff-matcher). Indelningen i två objekt minskar trafikidkarens risk att köra rutter med kort varsel som övertidsarbete och sänker kostnaderna för evenemangslinjerna betydligt.

Som starttidpunkt för stomlinjenätet har fastställts 1.7.2025 (sf 21.9.2020 § 150). Spårvägen har framskridit till nästa planeringsskede och en eventuell trafikering skulle kunna inledas i slutet av årtiondet. Linjen 18 fortsätter längs samma rutt i stomlinjenätet och dess servicenivå kommer att förbättras. De övriga linjerna i objektet kommer att genomgå ändringar i stomlinjenätet; 32A kombineras med linje 7A och körs från ett annat trafikeringsobjekt, linjenumret 34 tas bort och nattlinjerna körs som rutter på linje 18 (linje 8 i stomlinjenätet), trafikeringen av 88 ändras, nattlinjen 89 torde fortsätta, evenemangstrafiken på linjerna 100–102 fortsätter på samma sätt som nu. För objektet på linjen 18 osv. föreslås en option för stomlinjenätet, som omfattar trafiken på de nuvarande linjerna i tillämpliga delar. Objektet omfattar för närvarande 24 boggibussar och trafiken beställs i fortsättningen på samma nivå.

Drivkraft och poängsättning

Åbo stad har som mål att vara koldioxidneutral 2029.

EU:s direktiv (EU) 2019/1161 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019L1161&from=FI) fastställer att trafikeringsavtal som ingåtts efter sommaren 2021 ska omfatta minst 20,5 elbussar.
 Dessutom ska minst 20,5 procent av bilarna i avtalen i fråga vara elbussar eller andra rena bussar. Den nationella lagstiftningen har sänkt kravet på helt eldrivna bussar med 15 procent, men andelen rena fordon ska fortfarande utgöra minst 41 procent av upphandlingarna.

Åbo stads mål för linjerna 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 och 102 träder i kraft under den nya avtalsperioden. EU:s direktiv om rena fordon är i kraft, så bilarna i det här konkurrensutsättningsobjektet räknas med i kollektivtrafikmyndighetens kvot för 2021–2025. Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion har beslutat att ta i bruk rena fordon (elbusstrafikens utvidgningsplan Kotn 03.03.2021 § 40). I texten om rena fordon konstaterar man sammanfattningsvis att:

"Elbusstrafiken konkurrensutsätts utifrån både EU:s direktiv om rena fordon och den finska lagstiftningen som grundar sig på det. Dessutom svarar elbusstrafiken på Åbo stads klimatmål. Denna plan för utvidgning av elbusstrafiken gäller åren 2021–2025, dvs. den första delen av EU:s direktiv om rena fordon.

Åboregionens kollektivtrafikmyndighet fortsätter tills vidare med den redan beprövade konkurrensutsättningsmetoden vari elbusstrafiken inte är ett krav utan leder till tilläggspoäng i konkurrensutsättningen. Om denna konkurrensutsättningsprincip inte medför tillräckligt med elbussar till myndighetsområdet är det möjligt att börja kräva elbussar. Tills vidare finns det inget behov för detta".

Åbo stads mål är att vara kolneutralt år 2029. Därför kommer avtalet att förutsätta att objektet ska trafikeras med rena fordon enligt direktivet före 2029. Om objektet har vunnits med rena fordon medför tilläggskravet inga ändringar. Men om objektet har vunnits med normala dieselbussar innebär kravet att man senast 2029 ska använda förnybart bränsle i bilarna. 

Trafikeringen av linjerna

Nuläget

Linjen 18 Runosbacken – Centrum – Harittu är en av Åbos mest använda rutter och tätast trafikerade linjer. Linjen fortsätter att trafikera på samma rutt även i stomlinjenätet från och med 1.7.2025 och samtidigt görs turintervallet tätare. På linjen genomfördes cirka 2,68 miljoner resor 2019. Passagerarantalet i förhållande till bruttokostnaderna är en av Åbos bästa, euro/ påstigning är 1,1 (2019), medan det i Åbo i genomsnitt är ca 2. Bruttokostnaden för linjen 18 var 2,96 miljoner euro 2019. Siffran för euro/påstigning beskriver hur mycket som betalas (i brutto) för trafikeringen av linjen per påstigning. Ju lägre siffra, desto mer effektivt är det att ordna trafiken på linjen. Biljettintäkternas inverkan syns inte i siffran. I Föli-trafiken fås i genomsnitt en euro i biljettintäkter per påstigning.

Linjen 32A Kråkkärret – Centrum fungerar som kompletterande högtrafiklinje för området kring Kråkkärret/Kuppis. I stomlinjenätet slås linjen samman med linje 7A och flyttas över till basavtalet för linjerna 6, 7, 32 och 42. År 2019 kördes tusen resor på linjen 213, exploateringstalet var 1,84 euro/påstigning och bruttokostnaderna 391 tusen euro.

Nattlinjen 34 Runosbacken – Centrum – Uittamo – Ilpois betjänar mellan Runosbacken och områdena Harittu/Uittamo/Ilpois och centrum. I stomlinjenätet körs nattlinjerna genom att man förlänger stomlinjens betjäningstid, trafikeringen på linjen 34 fortsätter alltså, men rutten ändras så att den motsvarar den på linjen 18 (8 i stomlinjenätet). Linjen som endast körs på fredagar och lördagar fortsätter att betjäningen på linjen 18 på natten, och antalet påstigningar uppgick 2019 till 27 tusen, vilket innebär en bruttokostnad på 46 tusen euro när exploateringstalet är 1,69 euro/påstigning.

Linjen 67 Katarina – Harittu – Ilpois skola är skolbusslinjen i området kring Ilpois och Katarina. Linjen kommer inte att genomgå några förändringar i stomlinjenätet. År 2019 uppgick antalet påstigningar till 35 tusen och linjens bruttokostnad var 57 tusen euro och exploateringstalet 1,59 euro/påstigning.

Antalet påstigningar på pendlingslinjen 80 Runosbacken – Perno varv uppgick till 29 tusen 2019 och dess bruttokostnader uppgick till 133 tusen euro. Exploateringstalet var 4,48 euro/påstigning. I stomlinjenätet körs inte längre separata pendlingslinjer, utan den tjänsten erbjuds på stomlinjerna. T.ex. ersätts linjen 80 med en ringstomlinje som går från Runosbacken till Perno varv med 15 minuters mellanrum under rusningstid. En fortsättning av ringstomlinjen från Reso till varvet har godkänts av Åbo stadsstyrelse 4.3.2019 § 90, men väntar ännu på Reso stads beslut.

Linjen 88 Västra centrum – Nättinummi – Hepokulta – Västra centrum erbjuder servicelinjer i områdena Västra centrum, Hepokulta, Nättinummi och Runosbacken. I stomlinjenätet erbjuds motsvarande service med andra linjenummer. År 2019 uppgick antalet påstigningar på linjen till 71 tusen, kostnaderna var 217 tusen euro och exploateringstalet var 3,05 euro/påstigning.

Linjen 89 Hallis – Studentbyn – Centrum – Uittamo – Harittu – Ilpois trafikerar endast några kvällar om året. Den betjänar studerandenas mellan Åbo centrum och Hallis, Studentbyn, Uittamo, Harittu och Ilpois. År 2019 uppgick antalet påstigningar på linjen till 1 078 och dess bruttokostnader var 3 592 euro. Jämförelsetalet 3,3 euro/påstigning beskriver inte linjens lönsamhet väl, eftersom nästan alla resor görs med enkelbiljetter.

Linjen 100 trafikerar mellan Åbo centrum och Mässcentret/Gatorade Center under evenemangen i området kring Artukais. Linjen fortsätter att trafikera på motsvarande sätt även i stomlinjenätet. Trafikeringen av linjen 18 i objektet på linjen 18 gav 105 tusen euro i intäkter och hade 49 tusen passagerare. Exploateringstalet euro/påstigning var 2,16 2019. Linjen 100 körs också från ett separat objekt då trafiken beställs med kort varsel eller när de övriga bilarna i objekt 18 är reserverade. Om trafiken beställs från ett separat objekt kostar det mer bland annat på grund av förarnas behov av övertidsarbete.

Linjen 101 har erbjudit förbindelser mellan Åbo centrum och Logomo. Det har inte funnits ett behov av trafikering på linjen på länge, men vid behov återvänder linjen till trafiken och den trafikeras på samma sätt som linjen 100.

Linjen 102 är en evenemangslinje från Åbo centrum till evenemang som ordnas i Kuppis. År 2019 trafikerade linjen en gång med 45 påstigningar och kostnaderna för trafiken uppgick till 579 euro. Jämförelsetalet 12,8 euro/påstigning beskriver inte linjens lönsamhet, eftersom linjen endast trafikerade en gång och kostnaderna var små.

Den nuvarande trafikeringshelheten körs med 24 boggibussar. Bruttokostnaderna för trafiken 2019 var sammanlagt ungefär 3,9 miljoner euro.

Förslag

Den regionala kollektivtrafiken föreslår den första delhelheten för avtalsperioden 1.7.2023–30.6.2031 och i avtalet antecknas dessutom en dubbelsidig option vars längd är högst 2 år.

Konkurrensutsättningen kommer att omfatta 24 bilar. På samma sätt som nu krävs det att objektet ska omfatta 24 boggibussar. Materielens ålder är högst 8 år och maximiåldern är 15 år.

I konkurrensutsättningspaketet föreslås att beställarens möjlighet att utöka eller minska trafiken med 20 procent under avtalsperioden (dock maximalt 10 procent under ett år) inkluderas. Större förändringar ska förhandlas fram med trafikidkaren. Detta är en allmänt använd ändringsprocent vad gäller Åbo stads trafikeringsavtal, vilket ger beställaren möjlighet att genomföra ändringar i trafiken och anpassa ekonomin samt ger trafikidkaren en tillräcklig säkerhet vad gäller trafikmängden under avtalsperioden.

Den andra delhelheten, det vill säga den kompletterande trafiken på evenemangslinjerna 100–102, föreslås bli upphandlad för en kortare avtalsperiod, varvid även andra företag än det som vinner objektet på linjen 18 har realistiska möjligheter att trafikera. En förnuftig kompletteringstrafik förutsätter att företaget också bedriver och sköter annan stadstrafik, och därmed har extra bilar till sitt förfogande. Objektet för den nuvarande kompletterande trafiken omfattar 6 boggibussar, men det föreslås att antalet höjs till 10 bilar, varav hälften skulle vara boggibussar och hälften bussar med två axlar. Mer än 6 bilar behövs endast under de allra största offentliga evenemangen, t.ex. under bokmässan. Avtalsperioden föreslås vara 3 + 1 år.

Inledande av konkurrensutsättningen

För stadsstyrelsen föreslås att styrelsen framför konkurrensutsättningen av linjerna 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 och 102 för Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion på ovan nämnda sätt. Konkurrensutsättningspaketens upphandlingspris är sannolikt av samma klass som den nuvarande trafiken, det vill säga cirka 3,9 miljoner euro per år.

Tilläggsmaterial 1               Anordnande av kollektivtrafik i Åboregionen; basuppgifter

Tilläggsmaterial 2               Nuvarande tidsplaner för linjerna 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 och 102

Kanslichef Tuomas Heikkinen:

Förslag

Stadsstyrelsen framför för Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion att konkurrensutsättningen av trafikeringen av linjerna 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 och 102 inom Åbos interna kollektivtrafik kan inledas under följande förutsättningar:

Beslut

Förslaget godkändes.

Planeringschef Lauri Jorasmaa 25.11.2021

Sammanfattning av upphandlingen

I objekt 1 föreslås optioner:

"Trafikidkaren förbinder sig till att, om Beställaren så beslutar, ändra trafikeringen inom den ovan nämnda avtalsperioden när trafiken i stomlinjenätet inleds (den planerade ändringen vid konkurrensutsättningstidpunkten är en minskning på 6 012 kilometer/år, vilket dock innebär en ökning på 7 109 linjetimmar om antalet bilar förblir oförändrat. Beslutet om att öka trafikeringen med Trafikidkaren (optionen) fattas inom tre (3) år från det att det ursprungliga avtalet ingicks, dock minst 12 månader innan optionen togs i bruk. Option handlar om Beställarens rättighet, inte skyldighet".

Optionen i objektet omfattar linjerna 8 och 67 i stomlinjenätets som är i planeringsskedet samt evenemangslinjerna 100–102, som ersätter stomlinjerna i objektet i och med stomlinjenätet.

Materielens poängsättning

Det är möjligt att få tilläggspoäng för materielen i anbudsförfarandet om materielen uppfyller kraven på rena eller utsläppsfria fordon i EU:s direktiv 2019/1161.

Direktivet definierar termerna enligt följande:

Med ett rent fordon avses:

”b) ett fordon i kategori M3, N2 eller N3 som använder alternativa bränslen enligt definitionerna i artikel 2.1 och 2.2 i Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/94/EU (*), utom bränslen som framställs av råvaror som medför hög risk för indirekt ändrad markanvändning och för vilka en betydande utvidgning av produktionsområdet till mark med stora kollager observeras i enlighet med artikel 26 i Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2018/2001 (**). När fordon använder flytande biobränslen, syntetiska bränslen och paraffiniska bränslen ska dessa bränslen inte blandas med konventionella fossila bränslen.”

Med ett utsläppsfritt nyttofordon avses:

”ett rent fordon enligt definitionen i punkt 4 b i denna artikel utan förbränningsmotor, eller med en förbränningsmotor som släpper ut mindre än 1 g CO2/kWh, uppmätt i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 595/2009 (***) och dess genomförandeåtgärder, eller som släpper ut mindre än 1 g CO2/km, uppmätt i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 715/2007 (****) och dess genomförandeåtgärder.”

I båda objekten får man poäng för materielen enligt följande:

Nytt direktivenligt utsläppsfritt fordon 0,5 poäng / buss

Begagnat direktivenligt utsläppsfritt fordon 0,25 poäng / buss

Nytt direktivenligt rent fordon 0,2 poäng / buss

Begagnat direktivenligt rent fordon 0,1 poäng / buss

Den föreslagna poängsättningen innebär att prispoängens andel i anbudsförfarandet 4/1 är 88 poäng och att man högst kan få 12 poäng för materielen. I objekt 2 kan man få 95 prispoäng och poäng för materielen. I båda objekten är det maximala poängantalet 100 poäng.

Kostnadskalkyl

Avtalets uppskattade totala värde för delhelhet 1 är 42 000 000,00 euro

Avtalets uppskattade totala värde för delhelhet 2 är 190 000,00 euro

Objektens uppskattade totala värde exklusive moms är 42 190 000,00 euro.

Uppskattningarna omfattar inte optioner i anknytning till stomlinjenätet för objekten. 

Ensamrättsskydd för Föli-trafiken

Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion konstaterade på sitt möte 27.6.2018 § 129 att ensamrätten för den kollektivtrafik som omfattas av dess prövningsrätt är i kraft med stöd av de nuvarande upphandlingsbesluten och avtalen när lagen om transportservice träder i kraft 1.7.2018.

Regleringen av den nationella kollektivtrafiken överfördes från och med den 1 juli 2018 till lagen om transportservice. I lagen om transportservice konstateras följande om ensamrätt:

”Den behöriga myndigheten kan dessutom vid behov besluta att bevilja ensamrätt i enlighet med trafikavtalsförordningen. Genom ett beslut om ensamrätt ges den som bedriver offentlig trafik och som väljs särskilt en möjlighet att bedriva offentlig persontrafik på en viss rutt, inom ett visst nät eller inom ett visst område utan att andra eventuella trafikidkare har en sådan rätt. Den behöriga myndigheten ska lägga ut beslutet om beviljande av ensamrätt på sina webbsidor. Ensamrätt kan beviljas i samband med alla slag av avtal om offentlig upphandling.”

Beslut om att skydda trafiken ska göras när man beslutar att konkurrensutsätta trafiken.

Dessutom kommer man i trafikeringsavtalet att registrera villkor med anknytning till ärendet, såsom i bruttoavtalet en skyldighet för trafikidkaren att meddela om observerad överlappande trafik samt i koncessionsavtalet tillvägagångssätt med anknytning till eventuella kränkningar mot ensamrätten som gäller båda avtalsparterna.

Bilaga 1Utkast till anbudsbegäran för trafikeringen på 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 100, 101 och 102 och trafikeringen på de kompletterande linjerna 100, 101 och 102

Bilaga 2Bilaga 1a utkast till trafikeringsavtal för linjerna 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 och 102

Bilaga 3Bilaga 1b utkast till trafikeringsavtal för den kompletterande trafiken på linjerna 100, 101 och 102

Bilaga 4Bilaga 3a Avtalsbilaga 1 Allmänna kriterier och materiel- och tekniska krav för linjerna 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 och 102

Bilaga 5Bilaga 3b Avtalsbilaga 1 Allmänna kriterier och krav på materiel och teknik för den kompletteringstrafik på linjerna 100, 101 och 102

Bilaga 6Bilaga 3c Avtalsbilaga 2a Tjänstebeskrivning IKT-system för linjerna 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 och 102

Bilaga 7Bilaga 3d Avtalsbilaga 2a Servicebeskrivning ICT-system för nya bussar för den kompletterande trafiken på linjerna 100, 101 och 102

Bilaga 8Bilaga 3e Avtalsbilaga 2b Servicebeskrivning ICT-systemet för använda bussar för den kompletterande trafiken på linjerna 100, 101 och 102

Bilaga 9Bilaga 3f Avtalsbilaga 3 Kvalitetsbidrag

Tilläggsmaterial 1Anordnande av kollektivtrafik i Åboregionen; basuppgifter

Tilläggsmaterial 2Nuvarande tidsplaner för linjerna 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 och 102

Kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte:

FörslagKollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion beslutar att godkänna inledandet av konkurrensutsättningen i enlighet med de bifogade förfrågningsunderlagen och att kollektivtrafikdirektören beviljas rätt att göra behövliga justeringar i förfrågningsunderlagen.

Dessutom beslutar Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion att bevilja de utvalda avtalsparterna ensamrätt till trafik enligt dessa avtal och i enlighet med de begränsningar som har fastställts i avdelning VI, 1 kap. 4 § 2 mom. i lagen om transportservice (320/2017).

Dessutom beslutar nämnden att omedelbart granska protokollet för det här ärendets del.

BeslutFörslaget godkändes.

Sändlista

åtgKonsernihallinto, hankintapalvelut
åtgXXXXX


Bilagor:

Kotn § 184
Bilaga 1:Utkast till anbudsbegäran för trafikeringen på 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 100, 101 och 102 och trafikeringen på de kompletterande linjerna 100, 101 och 102
Bilaga 2:Bilaga 1a utkast till trafikeringsavtal för linjerna 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 och 102
Bilaga 3:Bilaga 1b utkast till trafikeringsavtal för den kompletterande trafiken på linjerna 100, 101 och 102
Bilaga 4:Bilaga 3a Avtalsbilaga 1 Allmänna kriterier och materiel- och tekniska krav för linjerna 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 och 102
Bilaga 5:Bilaga 3b Avtalsbilaga 1 Allmänna kriterier och krav på materiel och teknik för den kompletterande trafiken på linjerna 100, 101 och 102
Bilaga 6:Bilaga 3c Avtalsbilaga 2 Tjänstebeskrivning IKT-system för linjerna 18, 32A, 34, 67, 80, 88, 89, 100, 101 och 102
Bilaga 7:Bilaga 3d Avtalsbilaga 2a Servicebeskrivning ICT-system för nya bussar för den kompletterande trafiken på linjerna 100, 101 och 102
Bilaga 8:Bilaga 3e Avtalsbilaga 2b Servicebeskrivning ICT-systemet för använda bus-sar för den kompletterande trafiken på linjerna 100, 101 och 102
Bilaga 9:Bilaga 3f Avtalsbilaga 3 Kvalitetsbidrag