Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion18201.12.20213

4379-2021 (02 08 00)

Trafikering av kollektivlinjerna P1, P2 och P3

Sammandrag:

Den Regionala kollektivtrafiken har i samarbete med Koncernförvaltningens Upphandlingstjänster konkurrensutsatt trafikeringen av kollektivtrafiklinjerna P1, K4, P2 och P3. Linjernas trafikidkare väljs i enlighet med anbudsförfarandets resultat.

Kotn § 182

Planeringschef Lauri Jorasmaa och Koncernförvaltningens Upphandlingstjänsters andel projektchef Tapani Järvinen:

Koncernförvaltningens Upphandlingstjänster vid Åbo stad har på uppdrag av den Regionala kollektivtrafiken genom öppet upphandlingsförfarande lämnat en anbudsbegäran gällande trafikeringen av kollektivtrafiklinjerna 99, P1, P2, P3 och 300 för tiden 1.7.2023–30.6.2025. Avtalen kan med beställarens beslut förlängas med ursprungliga villkor med högst två (2) år (option).

Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion har på sitt möte 26.5.2020 § 97 godkänt inledandet av anbudsförfarande i samarbete med Upphandlingstjänsterna.

Upphandlingen är indelad i delhelheter enligt följande:

Som serviceproducent för trafikeringen i delhelheterna 1–3 väljs en (1)

 anbudsgivare/gemensamt anbud per delhelhet.

Upphandlingsannonsen publicerades den 23.6.2021 i annonseringskanalen HILMA på adressen www.hankintailmoitukset.fi som en upphandling inom specialbranscher som överskrider EU:s tröskelvärde. Anbudsbegäran med bilagor publicerades samma dag i leverantörsportalen Tarjouspalvelu.fi på adressen www.tarjouspalvelu.fi/turku.

Frågorna i upphandlingen och svaren på dessa publicerades i två delar 24.6 och 17.9 på leverantörsportalen Tarjouspalvelu.fi. 1.7.2021 och 17.9.2021 publicerade man en annons om rättelse om upphandlingen.

Inom den angivna tidsfristen 16.11.2021 kl. 11.00 hade sammanlagt 4 följande anbudsgivare lämnat anbud på kollektivtrafiklinjerna P1, P2 och P3 i delhelhet 2:  Länsilinjat Oy, Oy Pohjolan Liikenne Ab, Savonlinja Oy och V–S Bussipalvelut Oy.

I anbudsbegäran beskrevs objektet för upphandlingen och de absoluta kraven satta på tjänsten samt lämplighets- och minimikrav som har fastställts för anbudsgivaren och anbudet.  

I anbudsbegäran meddelades att en bedömning och jämförelse av anbuden genomförs i tre skeden:

  1. Bedömning av anbudsgivarnas lämplighet
  2. Granskning av anbudens överensstämmelse med anbudsbegäran
  3. Jämförelse av anbudens totalekonomiska förmånlighet och val av anbud

Bedömning av anbudsgivarnas lämplighet

Under den första fasen i utvärderings- och valprocessen utreder man anbudsgivarnas förutsättningar att klara av genomförandet av upphandlingen. Detta bedömdes med lämplighetskrav som ställdes på anbudsgivaren i anbudsbegäran.

Vid bedömningen av anbudsgivarnas lämplighet konstaterade man att varje anbudsgivare uppfyller de krav som ställdes på anbudsgivarnas lämplighet i detta upphandlingsförfarande.

Anbudens överensstämmelse med anbudsförfrågan

Anbuden bedömdes i förhållande till de krav som fastställdes i anbudsbegäran.

Under bedömningen konstaterade man att varje anbud uppfyller kraven i anbudsbegäran.

Jämförelse av anbudens totalekonomiska förmånlighet och val av anbud

Som grund för valet meddelades, att bland de givna anbuden kommer man att välja det anbud med det totalekonomiskt förmånligaste priset per delhelhet. Grunden för totalekonomisk förmånlighet är det billigaste priset. Man har tagit i beaktande upphandlingens kvalitativa aspekter i den helhet som ska upphandlas genom att man i anbudsbegäran har fastställt strikta minimikrav för objektet, som för sin del stöds av de exakta avtalsvillkoren i upphandlingsavtalet som ingås med trafikidkaren. Priset används som jämförelsegrund på följande sätt:

Det i jämförelsen billigaste totala priset med beaktande av linjekilometer, linjetimmar och kördagar får det maximala poängantalet 100 poäng enligt delhelhet. De övriga anbudsgivarnas poängantal bildas i direkt relation till det billigaste (det billigaste/anbudsgivarens pris x 100).

Bildagarna, linjekilometrarna och linjetimmarna som används i jämförelsen är de mängder som angetts i bilagorna 5a, 5b och 5c. Det totala priset som används i jämförelsen beräknas enligt följande:

KMK * LKM + AHK * ALH + PHK * PLH + APK * AP = total ersättning, vari:

KMK = ersättning för linjekilometer

AHK = ersättning för linjetimmar för vardagar och lördagar

PHK = ersättning för linjetimmar för helgdagar

APK = ersättning för kördagar

LKM = linjekilometer

ALH = linjetimmar för vardagar och lördagar

PLH = linjetimmar för helgdagar

AP = kördagar.

Jämförelsen av anbuden presenteras i en separat bilaga.

Bilaga 1Jämförelsetabell över anbuden (delhelhet 2)

Savonlinja Oy fick de bästa poängen i jämförelsen av anbuden för kollektivtrafiklinjerna P1, P2 och P3 i delhelhet 2. Priset på det förmånligaste anbudet är enligt jämförelsen 646 390 euro (moms 0 procent) om året enligt prisnivån 1.10– 31.12.2021. Jämförelsepriset för det nuvarande trafikeringsavtalet är 720 678 euro (moms 0 procent). Anbudspriset är därmed 74 288 euro, det vill säga cirka 10,3 procent lägre än det nuvarande avtalspriset.

Kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte:

FörslagKollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion beslutar att man för tiden 1.7.2023–30.6.2025:

Avtalet som binder upphandlingsenheterna uppkommer inte genom detta beslut utan genom separat upprättade skriftliga avtal. Beslutet kan ändras utgående från inlämnat besvär, upphandlingsrättelse eller högre myndighets rätt att uppta till behandling.

Upphandlingsavtalet kan tecknas och beslutet verkställas tidigast 14 dagar från det att anbudsgivaren har fått eller anses ha fått beslutet, rättelseanvisningen och besvärsanvisningen för kännedom.

BeslutFörslaget godkändes.

Anvisning om begäran om omprövning och besvärsanvisning medföljer som bilaga.

Ytterligare upplysningar: projektchef Tapani Järvinen, tfn 044 907 5896

Sändlista

partLänsilinjat Oy
partOy Pohjolan Liikenne Ab
partSavonlinja Oy
partV-S Bussipalvelut Oy
förkXXXXX
åtgXXXXX
förkXXXXX
förkXXXXX


Bilagor:

Kotn § 182
Bilaga 1:Jämförelsetabell över anbuden (delhelhet 2)