Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion18001.12.20211

5969-2021 (02 08 00, 08 01 00)

Trafikering av kollektivtrafiklinjerna N1, N2 (helgtrafik), N3, N6, N7, N8, N9, N10, N11, N12 och N13

Sammandrag:

Den Regionala kollektivtrafiken har i samarbete med Koncernförvaltningens Upphandlingstjänster konkurrensutsatt trafikeringen av kollektivtrafiklinjerna N1, N2 (helgtrafik) N3, N6, N7, N8, N9, N10, N11, N12 och N13. Linjens trafikidkare väljs i enlighet med anbudsförfarandets resultat.

Kotn § 180

Planeringschef Lauri Jorasmaa och Koncernförvaltningens Upphandlingstjänsters andel projektchef Tapani Järvinen:

Koncernförvaltningens Upphandlingstjänster vid Åbo stad har på uppdrag av den Regionala kollektivtrafiken genom öppet upphandlingsförfarande lämnat en anbudsbegäran gällande trafikeringen av kollektivtrafiklinjerna N1, N2 (helgtrafik) N3, N6, N7, N8, N9, N10, N11, N12 och N13 för tiden 1.7.2023–30.6.2026. Avtalen kan med beställarens beslut förlängas med ursprungliga villkor med högst tre (3) år (option).

Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion har på sitt möte 26.5.2020 § 98 godkänt inledandet av anbudsförfarande i samarbete med Upphandlingstjänsterna.

Linjerna bildar en helhet för vilken en (1) anbudsgivare eller ett (1) gemensamt anbud väljs som serviceproducent.

Upphandlingsannonsen publicerades den 24.6.2021 i annonseringskanalen HILMA på adressen www.hankintailmoitukset.fi som en upphandling inom specialbranscher som överskrider EU:s tröskelvärde. Anbudsbegäran med bilagor publicerades samma dag i leverantörsportalen Tarjouspalvelu.fi på adressen www.tarjouspalvelu.fi/turku.

Frågorna i upphandlingen och svaren på dessa publicerades den 17.9 på leverantörsportalen Tarjouspalvelu.fi.

Inom den angivna tidsfristen 16.11.2021 kl. 11.00 hade sammanlagt följande 4 anbudsgivare lämnat anbud: I och T Päivölä Oy, Liikenne Vesma Oy, LS-Liikennelinjat Oy och Taksikuljetus Oy.

I anbudsbegäran beskrevs objektet för upphandlingen och de absoluta kraven satta på tjänsten samt lämplighets- och minimikrav som har fastställts för anbudsgivaren och anbudet.  

I anbudsbegäran meddelades att en bedömning och jämförelse av anbuden genomförs i tre skeden:

  1. Bedömning av anbudsgivarnas lämplighet
  2. Granskning av anbudens överensstämmelse med anbudsbegäran
  3. Jämförelse av anbudens totalekonomiska förmånlighet och val av anbud

Bedömning av anbudsgivarnas lämplighet

Under den första fasen i utvärderings- och valprocessen utreder man anbudsgivarnas förutsättningar att klara av genomförandet av upphandlingen. Detta bedömdes med lämplighetskrav som ställdes på anbudsgivaren i anbudsbegäran.

Vid bedömningen av anbudsgivarnas lämplighet konstaterade man att varje anbudsgivare uppfyller de krav som ställdes på anbudsgivarnas lämplighet i detta upphandlingsförfarande.

Anbudens överensstämmelse med anbudsförfrågan 

Anbuden bedömdes i förhållande till de krav som fastställdes i anbudsbegäran.

Under bedömningen konstaterade man att varje anbud uppfyller kraven i anbudsbegäran.

Jämförelse av anbudens totalekonomiska förmånlighet och val av anbud

Som grund för valet meddelades, att bland de givna anbuden kommer man att välja det anbud med det totalekonomiskt förmånligaste priset per delhelhet enligt följande:

Prisets vikt är 96,5 procent (maximipoäng 96,5) och vikten av materielens egenskaper 3,5 procent (maximipoäng 3,5). Det maximala poängantalet är 100 poäng.

1. Pris

Det i jämförelsen billigaste totala priset med beaktande av linjekilometer, linjetimmar och kördagar får det maximala poängantalet 96,5 poäng. De övriga anbudsgivarnas poängantal bildas i direkt relation till det billigaste (det billigaste/anbudsgivarens pris x 96,5).

Det totala priset som används i jämförelsen beräknas enligt följande: KMK * LKM + AHK * ALH + PHK * PLH + APK * AP + KHK * KH = total ersättning, vari:

KMK = ersättning för linjekilometer

AHK = ersättning för linjetimmar för vardagar och lördagar

PHK = ersättning för linjetimmar för helgdagar

APK = ersättning för kördagar

KHK = ersättning för trafikeringstimmar inom anropsstyrd trafik

LKM = linjekilometer

ALH = linjetimmar för vardagar och lördagar

PLH = linjetimmar för helgdagar

AP = kördagar.

KH = trafikeringstimmar inom anropsstyrd trafik

2. Materielens poängsättning.

Det är möjligt att få tilläggspoäng för materielen i anbudsförfarandet om materielen uppfyller kraven på rena eller utsläppsfria fordon i EU:s direktiv 2019/1161.

 Materielen ger poäng för fordon i kategori M3 enligt följande:

 Materielen ger poäng för fordon i kategori M2 enligt följande:

 Miljönormen Euro 5 är ett minimikrav.

 Man kan få högst 3,5 poäng för materielen.

Jämförelsen av anbuden presenteras i en separat bilaga.

Bilaga 1Jämförelsetabell över anbuden

LS-Liikennelinjat Oy fick de bästa poängen i jämförelsen av anbuden.

Priset på det förmånligaste anbudet är enligt jämförelsen 588 393 euro (moms 0 procent) om året enligt prisnivån 1.10– 31.12.2021. Jämförelsepriset för det nuvarande trafikeringsavtalet är 630 280 euro (moms 0 procent). Anbudspriset är därmed 41 887 euro, det vill säga cirka 6,6 procent lägre än det nuvarande avtalspriset.

Kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte:

FörslagKollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion beslutar att:

Avtalet som binder upphandlingsenheterna uppkommer inte genom detta beslut utan genom separat upprättade skriftliga avtal. Beslutet kan ändras utgående från inlämnat besvär, upphandlingsrättelse eller högre myndighets rätt att uppta till behandling.

Upphandlingsavtalet kan tecknas och beslutet verkställas tidigast 14 dagar från det att anbudsgivaren har fått eller anses ha fått beslutet, rättelseanvisningen och besvärsanvisningen för kännedom.

BeslutFörslaget godkändes.

Anvisning om begäran om omprövning och besvärsanvisning medföljer som bilaga.

Ytterligare upplysningar: projektchef Tapani Järvinen, tfn 044 907 5896

Sändlista

partI & T Päivölä Oy
partLiikenne Vesma Oy
partLS-Liikennelinjat Oy
partTaksikuljetus Oy
förkXXXXX
åtgXXXXX
förkXXXXX
förkXXXXX


Bilagor:

Kotn § 180
Bilaga 1:Jämförelsetabell över anbuden