Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion16511.11.20216

2236-2021 (02 02 02)

Den tredje delårsöversikten över ekonomin för Åboregionens kollektivtrafik 2021

Sammandrag:

Det föreslås för nämnden att den godkänner och skickar vidare delårsöversikten som har upprättats utifrån utfallet för januari€september. Situationen har förbättrats sedan den andra delårsöversikten. Nedgången i antalet resor har varit något lägre under hösten 2021 jämfört med tidigare. Dessutom ökar FPA:s skolresestöd och de kontaktlösa betalningarna inkomsterna något. Det är omöjligt att bedöma hur coronapandemin kommer att utvecklas inför resten av året. I översikten har bedömts att biljettintäkterna för 2021 blir cirka 26 % lägre än budgeterat.

Kotn § 165

Kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte 27.10.2021:

Den tredje delårsrapporten gäller januari-september 2021.

Antal resor och ekonomi, hela Föli

Antalet resor är mycket litet på grund av coronapandemin. Antalet resor under januari-september har minskat med -39 %, jämfört med antalet resor under normalåret 2019. Antalet resor har förbättrats något under hösten, även om vi fortfarande ligger cirka 7 % efter i förhållande till perioden januari-september ifjol.

FPA:s grunder för beviljandet av skolresestödet ändrades i och med att utbildning på andra stadiet blev gratis från och med augusti 2021. Det väntas att beloppet för stöd till skolresor från FPA sammanlagt kommer att vara cirka 200 000 euro större än vad som hade budgeterats. Den ökade användningen av kontaktlösa betalningar underlättar också den ekonomiska situationen något.

Biljettintäkterna var 26 procent lägre än budgeterat, även om en minskning av antalet resor med 10–15 procent redan hade beaktats i budgeten. Biljettintäkterna har minskat med 6,8 miljoner euro (-35 %) jämfört med januari-september under normalåret 2019.

Staten har beviljat coronastöd till stadsregionernas kollektivtrafikmyndigheter. I budgeten ingår ett coronastöd på 1,5 miljoner euro. Storleken på coronastödet är i sin helhet 4,36 miljoner euro (hela Föli), det vill säga 2,86 miljoner euro mer än uppskattat.

En grov uppskattning av Fölis resultat angående trafiken 2021 är att trafikkostnaderna är cirka 2,5 miljoner euro lägre än budgeterat. Detta beror på besparingar vid konkurrensutsättning och nedskärningar av trafiken efter budgeteringen. Statsstöden är totalt cirka 3,4 miljoner euro högre än i budgeten. Biljettintäkterna, inklusive FPA:s skolresestöd och skolelevsbiljetter, är cirka 5,6 miljoner euro lägre än budgeterat. Baserat på januari-september förutspår vi att vi kommer spara in 275 000 euro i driftskostnader för hela Föli.

I den kommunspecifika prognosen av biljettintäkterna har en jämförelse mellan de faktiska biljettintäkterna och de budgeterade biljettintäkterna använts som grund för bedömningen. Därför varierar minskningen av biljettintäkterna kommunvis och är 25–33 procent.

Kommunvis prognos av driftsekonomin 2021 utifrån utfallet i januari–september, trafikering

Utgiftsminskningen för Åbo är uppskattningsvis 2,00 miljoner euro. Detta beror på lyckade konkurrensutsättningar, nedskärningar av trafiken efter att budgeten uppgjordes samt en rimlig indexökning. Biljettintäkterna är cirka 4,83 miljoner euro lägre än budgeterat, om man uppskattar att biljettintäkterna 2021 skulle vara 25 procent lägre än i budgeten. FPA:s skolresestöd beräknas överstiga det budgeterade beloppet med 123 000 euro. Coronastödet och klimatstödet är cirka 2,85 miljoner euro högre än budgeterat. En grov uppskattning av resultatet ger en besparing på 0,16 miljoner euro i Åbo jämfört med nettosiffran.

Utgiftsminskningen för S:t Karins är uppskattningsvis 390 000 euro. Prognosen tar hänsyn till tidigare driftskostnader. Biljettintäkterna är cirka 350 000 euro lägre än budgeterat, om man uppskattar att biljettintäkterna 2021 skulle vara 30 procent lägre än i budgeten. Skolresestödet från FPA överstiger budgeten med ca 21 000 euro.  Coronastödet är 170 000 euro högre än budgeterat. En grov uppskattning av resultatet ger en besparing på 250 000 euro i S:t Karins jämfört med nettosiffran.

I Reso uppgår den uppskattade besparingen i trafikeringskostnader till 80 000 euro. Biljettintäkterna är cirka 270 000 euro lägre än budgeterat, om man uppskattar att biljettintäkterna 2021 skulle vara 30 procent lägre än i budgeten. Skolresestödet från FPA överstiger budgeten med ca 21 000 euro.  Coronastödet är 120 000 euro högre än budgeterat. En grov uppskattning av resultatet för Resos del är en överskridning på 55 000 euro.

I Lundo uppgår den uppskattade besparingen i trafikeringskostnader till 30 000 euro. Biljettintäkterna är cirka 170 000 euro lägre än budgeterat, om man uppskattar att biljettintäkterna 2021 skulle vara 25 procent lägre än i budgeten. Skolresestödet från FPA överstiger budgeten med ca 26 000 euro och skolbiljettsintäkterna sjunker med ca 24 000 euro.  Coronastödet är 90 000 euro högre än budgeterat. En grov uppskattning av resultatet för Lundos del är en överskridning på 45 000 euro.

I Lundo uppgår den uppskattade besparingen i trafikeringskostnader till 75 000 euro. Biljettintäkterna är cirka 210 000 euro lägre än budgeterat, om man uppskattar att biljettintäkterna 2021 skulle vara 33 procent lägre än i budgeten. Coronastödet är 100 000 euro högre än budgeterat. En grov uppskattning av resultatet för Nådendals del är att de håller sig inom budgeten.

Ruskos trafikkostnader uppskattas överstiga budgeten med 100 000 euro, eftersom Föli nu betalar kostnaderna för Ruskos V-linjer (skollinjer), även om de inte ingår i budgeten. Biljettintäkterna är cirka 50 000 euro lägre än budgeterat, om man uppskattar att biljettintäkterna 2021 skulle vara 30 procent lägre än i budgeten. Skolbiljettintäkterna överstiger ovan nämnda med ca 94 000 euro. Tack vare framtida intäkter från V-linjernas skolbiljetter. Coronastödet är 20 000 euro högre än budgeterat. En grov uppskattning av resultatet för Ruskos del är en överskridning på 35 000 euro.

Övriga än trafikkostnader, det vill säga så kallade förvaltningskostnader

Förvaltningskostnaderna realiseras enligt planerna.

Investeringar

Investeringarna realiseras enligt planerna.

Annat att beakta

Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion har 24.3.2021 § 51 beslutat ordna Sirkkala skolas skoltransporter till evakueringslokaler under skolans renovering, det vill säga för två år. Stadens koncernförvaltning har anmält att upphandlingen av nya skolbusslinjer kan godkännas och att de finansieras i samband med delårsöversikt 1. De årliga kostnaderna uppgår till 135 000 euro.

Efter den första delårsöversikten har ett anslag på 68 000 euro för hösten 2021 överförts till kollektivtrafiken. För 2022 behövs det ett separat anslag på 135 000 euro för ordnandet av Sirkkala skolas transporter, och för våren 2023 åter ett separat anslag på 68 000 euro tills Sirkkala skola igen kan användas.

Tilläggsmaterial 1Stadsmiljösektorns tredje delårsöversikt över ekonomin 2021

Kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte:

FörslagKollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion beslutar att anteckna den tredje delårsöversikten över ekonomin 2021 för kännedom och skicka den vidare till Åbo stadsstyrelse för godkännande.

BeslutFörslaget godkändes.

Sändlista

förkKaarinan kaupunki
förkLiedon kunta
förkNaantalin kaupunki
förkRaision kaupunki
förkRuskon kunta
förStadsstyrelsen
förkXXXXX
förkXXXXX