Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion11618.08.20214

1907-2021 (00 01 02, 08 01 00)

Motion av medlem Rannikko-Laine: Utveckling av K-linjerna - avvikelse av K1 till Kråkkärret

Sammandrag:

Motionen om en avvikelse av linje K1 till Kråkkärret behandlas.

Kotn § 116

Inledning
Medlem Rannikko-Laines initiativ återförvisades till beredning Kotn 26.5.2021 § 93. Efter återförvisandet diskuterades ärendet med representanter för S:t Karins stad. Man kom överens om att svaret av S:t Karins representant antecknas i initiativet och ärendet kommer att behandlas mer ingående internt i S:t Karins. Det ansågs inte möjligt att linje K1 avviker till Kråkkärret och det konstaterades att S:t Karins behöver behandla flera sinsemellan förknippade initiativ som en helhet. Beslutsförslaget ändrades därför inte, utan det föreslås att initiativet skickas till S:t Karins stad för kännedom så att det kan beaktas bättre i det fortsatta arbetet.

Kotn § 93

Malla Rannikko-Laine 10.2.2021

Föli-motion: Utveckling av K-linjerna – avvikelse av K1 till Kråkkärret

Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion ska åter konkurrensutsätta trafikeringen av S:t Karins interna linjer K1–K6 från och med sommaren 2022. Trots att invånarna har hittat Föli inom trafiken mellan kommunerna finns det rum för utveckling särskilt vad gäller antalet resor inom den interna trafiken.

År 2018 lämnade invånarna i Littois en adress gällande utvecklingen av förbindelserna i samband med stomlinjereformen. I ställningstagandet önskade man en direkt förbindelse från Littois till Kråkkärret varifrån det finns god anslutningstrafik till Kuppis och Åbo centrum. Stomlinjens ibruktagande har försenats och flyttats till 2025. Förbindelsemöjligheten ska utredas i stomlinjereformen. Utöver detta ska K-linjernas rutter och tidtabeller utvecklas så att de blir mer kostnadseffektiva och bättre motsvarar efterfrågan.

Jag föreslår att vi inleder utredningar om avvikelsen av linje K1 till Kråkkärret. Det tar inte en lång tid att köra via Kråkkärret, och detta skulle inte orsaka en stor omväg för K1-rutten. Det behövs ingen extra buss om omvägen beaktas i sin helhet i planeringen av tidtabellerna till exempel så att man vid behov inte kör en av turerna per dygn.

10.02.2021

Malla Rannikko-Laine

Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion

Planeringschef Lauri Jorasmaa och planerare Oona Mikkonen 20.5.2021

BAKGRUND

1. S:t Karins tekniska nämnd har enhälligt beslutat 2.3.2016 § 31 att föreslå för kollektivtrafiknämnden att linje 2 konkurrensutsätts i enlighet med alternativ III som option så att den ersätter trafiken på nuvarande linje 600 från och med hösten 2016. Användning av optionen förutsätter att Kohmontie öppnas för kollektivtrafik.

2. Lundo kommunstyrelse har 9.5.2016 § 186 enhälligt beslutat att

3. Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion har 18.5.2016 § 102 (http://ah.turku.fi/tksjlk/2016/0518007x/3394311.htm) enhälligt beslutat att

Dessutom beslutade nämnden att kostnaden för att fortsätta linje 2 delas mellan S:t Karins stad och Lundo kommun i enlighet med nuvarande praxis och att tilläggskostnaderna som orsakas av trafikeringen av Avanti-området riktas till Lundo kommun, likaså enligt nuvarande praxis.

4. Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion beslutade 14.9.2016 § 166 (http://ah.turku.fi/tksjlk/2016/0914011x/3437969.htm) enhälligt att

5. Lundo kommunstyrelse har 370 / 7.11.2016 enhälligt beslutat som sitt utlåtande att försökslinjen 601 inte fortsätter eftersom antalet passagerare är ganska litet i förhållande till kostnaderna.

6. S:t Karins stad har som sin ståndpunkt (Jyrki Lappi) presenterat att det inte finns behov av linje 601. Ärendet har motiverats i samband med de ursprungliga besluten och med att behovet att ordna försöket inte har kommit från staden.

7. Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion har 9.11.2016 § 196 (http://ah.turku.fi/tksjlk/2016/1109014x/3459675.htm) enhälligt beslutat att försöket med linje 601 inte fortsätter efter att försöksperioden avslutats

8. Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion har 3.5.2017 enhälligt beslutat  3.5.2017 § 88 att skicka en utredning i enlighet med presentationstexten (http://ah.turku.fi/tksjlk/2017/0503006x/3540985.htm) till Åbo och S:t Karins ungdomsfullmäktige. Dessutom beslutar den att kollektivtrafikbyrån förhandlar med Lundo kommun och S:t Karins stad om behovet av och kostnaderna för eventuell trafik mellan Littois och Kråkkärret.

 i.             ”I ljuset av ovan nämnda faktorer har ändringen varit lyckad. Dessutom var antalet resor på försökslinjen 601 så litet och antalet gymnasieelever inom Littoisområdet så knappt att trafikeringen av linje 601 inte är motiverad. Det är möjligt att ordna trafiken endast om S:t Karins och Lundo beslutar att göra detta och reserverar tillräckliga medel för genomförandet.”

9. Den regionala kollektivtrafiken har tillsammans med tjänstemän från S:t Karins och Lundo under vintersäsongen 2017–2018 utrett lösningar för ordnandet av en förbindelse mellan Littois och Kråkkärret. Regionala kollektivtrafiken föreslår att det ordnas en separat linje som betjänar inom området Kråkkärret–Littois–Avanti–Loukinainen. Förslaget avslås slutligen av S:t Karins, och om ärendet beslutas aldrig i S:t Karins.

10. Lundo kommunstyrelse har på sitt möte 28.5.2018 § 184 beslutat om ordnande av trafiken mellan Littois och Kråkkärret. Kotn har godkänt att linje 601 körs som Lundos interna linje.

11. Lundo kommunstyrelse har på sitt möte 11.2.2019 § 50 beslutat att föreslå att linje 601 dras in på grund av knapp användning. Kotn har på sitt möte 13.2.2019 § 25 godkänt att linje 601 dras in.

Sammanfattning

Både Lundo kommun och S:t Karins stad har under årens lopp hyst förhoppningar om en direkt förbindelse mellan Littois och Kråkkärret. Försök har ordnats, men mängden användare har varit låg. De största orsakerna till att antalet resor är knappt är att tjänsten är liten och linje 2 för närvarande betjänar mycket väl Littoisbornas resebehov av vilka överlägset största delen riktas till Åbo centrum.

Littois är ett bosättningsområde inom två kommuner, och det är ändamålsenligt att ordna dess trafik som en helhet i samarbete mellan Lundo och S:t Karins. Båda kommunerna har vilja att ordna tjänsten, men man har inte varit färdiga att ordna trafikens finansiering. Det är svårt att ordna tjänsten avgiftsfritt utan att trafik gallras häftigt annanstans. S:t Karins stad har år 2021 gallrat sin interna kollektivtrafik och fått mycket besparingar via konkurrensutsättningar under 2020 och 2021. Dessa besparingar har dock inte riktats till att utveckla den interna kollektivtrafiken.

MOTION

I motionen föreslås det att linje K1 körs till Kråkkärret. En motionsenlig lösning skulle i princip endast lösa förbindelsebehovet mellan Littois och Kråkkärret för S:t Karins del.

Att köra linje K1 till Kråkkärret skulle enligt den regionala kollektivtrafiken leda till fler problem än lösningar.

Linje K1 körs under vardagarna med ett fordon, och linjens turintervall är för närvarande 1 timme 10 minuter. Om linje K1 avvek till Kråkkärret varje gång skulle resan bli uppskattningsvis 10 minuter längre per riktning, vilket förlänger turintervallet till 1,5 timmar när linjen redan för närvarande är relativt glest trafikerad. Om endast en del av turerna körs till Kråkkärret blir passagerarinformationen svårare att genomföra. Tidtabellen skulle ändras i varje fall, vilket kan påverka resorna för eleverna i de skolor som är belägna längs med linjen. Dessutom än linjen för närvarande S:t Karins interna linje, och om den körs till Kråkkärret blir den en regionlinje, vilket påverkar fördelningen av linjens kostnader. Även Lundo har varit intresserad av en förbindelse mellan Littois och Kråkkärret, och fastän S:t Karins interna linje K1 skulle köras till Kråkkärret skulle linjen inte tillfredsställa detta behov eftersom linjen inte når de delar av Littois som finns på Lundos sida.

SAMMANFATTNING

En förbindelse mellan Littois och Kråkkärret önskas då och då, men behovet av en sådan förbindelse är litet. Det skulle vara möjligt att ordna förbindelsen i fråga, men detta skulle kräva ett tydligt ställningstagande från både S:t Karins stad och Lundo kommun. Det viktigaste som kommunerna måste förbinda sig till är finansieringen, och tills vidare har det inte funnits beredskap för detta. Att köra linje K1 till Kråkkärret är inte motiverat och löser inte problemet med låga reseantal som beskrivs i motionen.

Kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte:

Förslag

Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion antecknar utredningen för kännedom och Rannikko-Laines motion som behandlad. Dessutom beslutar nämnden att skicka utredningen till S:t Karins stad för kännedom.

Beslut

Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion beslutade att återlämna ärendet för ny beredning.

Beslutet om förslaget som Rannikko-Laine har gjort och Lumme understöder fattades enhälligt.

Motiveringarna till Rannikko-Laines återlämning:

Jag föreslår att motionen återlämnas för beredning så att samråd hålls med S:t Karins om dess innehåll och andra förslag och motioner som under senaste tiden har lagts fram för samma helhet beaktas.

12.8.2021 Teknisk direktör/S:t Karins stad Jyrki Haapasaari

I S:t Karins finns flera obehandlade adresser, motioner och utvecklingsförslag som gäller den interna kollektivtrafiken. Svaren på dessa har fördröjts på grund av deras motstridighet; å ena sidan gjordes nedskärningar i trafiken under det årliga inbesparingstrycket på 100 000 euro, medan majoriteten av förslagen skulle öka nettokostnaderna eller alternativt försvaga tjänsteutbudet på annat håll.

Dessutom godkände stadsfullmäktige i maj i år S:t Karins stads klimatprogram 2030. I programmet eftersträvas 80 procent utsläppsminskningar fram till 2030 jämfört med nivån år 2007 samt konstateras att trafiken producerar 49 procent av koldioxidutsläppen i S:t Karins.

På grund av denna samordningssvårighet och uppgiftens flerdimensionella karaktär har man redan från våren i S:t Karins inofficiellt diskuterat att det efter att den nya fullmäktigeperioden inletts finns skäl att grunda en arbetsgrupp bestående av olika politiska grupper och berörda tjänsteinnehavare som strävar efter att tillsammans med svaren på motioner bilda ett för behandling i förtroendeorganen avsett förslag till riktlinjer för hur den interna trafiken ska utvecklas under de kommande åren. Innehållsmässigt är motionen gällande genomförandet av trafiken mellan Littois och Kråkkärret en del av den helhet av initiativ och förslag som beskrivs ovan.

Kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte:

FörslagKollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion antecknar utredningen för kännedom och Rannikko-Laines motion som behandlad. Dessutom beslutar nämnden att skicka utredningen till S:t Karins stad för kännedom.

BeslutFörslaget godkändes. Beslutet fattades utifrån ett förslag som kompletterades av föredraganden vid mötet.

Sändlista

förkKaarinan kaupunki
förkXXXXX