Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion9826.05.20213

5969-2021 (02 08 00, 08 01 00)

Inledande av konkurrensomgång 4/2021

Sammandrag:

Det föreslås för nämnden att nämnden inleder konkurrensomgång 4/2021 som omfattar konkurrensutsättning av trafikeringen av Nådendals interna kollektivtrafiklinjer N1, N2 (helgtrafik), N3, N6, N7, N8, N9, N10, N11, N12 och N13. Den här ärendepunkten gäller Nådendals kommun.

Kotn § 98

Planeringschef Lauri Jorasmaa 20.5.2021:

Av de trafikeringsavtal som Åboregionens kollektivtrafikmyndighet administrerar står de med minibussar trafikerade interna kollektivtrafiklinjerna N1, N2 (helgtrafik), N3, N6, N7, N8, N9, N10, N11, N12 och N13 i Nådendal i tur att konkurrensutsättas. De nuvarande trafikeringsavtalen upphör den 30 juni 2023, och man föreslår att de konkurrensutsätts i trafikeringsavtalet som börjar den 1 juli 2023 utgående från ett utlåtande som Nådendals tekniska nämnd har gett.

Den Regionala kollektivtrafiken har i samarbete med koncernförvaltningens upphandlingstjänster berett de förfrågningsunderlag som rör anbudsförfarandet och som läggs fram för godkännande i nämnden så att anbudsförfarandet kan inledas. Anbudsbegäran är bifogad som bilaga 1 och avtalsutkastet som bilaga 2.

Nådendals tekniska nämnd har gett ett utlåtande om konkurrensutsättningen (tilläggsmaterial 1). I dess beslut konstateras följande:

Den tekniska nämnden anmäler följande om konkurrensutsättningen av trafikeringen av Nådendals interna kollektivtrafiklinjer N1, N2 (helgtrafik), N3, N6, N7, N8, N9, N10, N11, N12 och N13 i sitt utlåtande till Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion:

  1. Nådendals interna kollektivtrafiklinjer N1, N2 (helgtrafik), N3, N6, N7, N8, N9, N10, N11, N12 och N13 ska konkurrensutsättas för tiden 1.7.2023–30.6.2028
  2. Trafiken beskrivs enligt vinterperioden 2020–2021 och sommaren 2021
  3. Avtalet kan förlängas med en optionsperiod på högst 3 år
  4. Konkurrensobjektet ska ha 7 minibussar
  5. Bussarnas genomsnittliga ålder är 8 år och maximiåldern är 15 år
  6. Under avtalsperioden kan trafiken utökas med 50 procent eller minskas med högst 20 procent, jämfört med det i anbudsförfarandet angivna antalet kilometer.
  7. På årsnivå kan trafiken utökas med 25 procent eller minskas med högst 10 procent, jämfört med det i anbudsförfarandet angivna antalet kilometer.
  8. Man får ge tilläggspoäng för den erbjudna materielen om den uppfyller kraven i direktivet om rena fordon (elbuss eller annat rent fordon).
  9. Objektets lördagstrafik utökas så att servicetiden är cirka nio timmar och servicen inom den interna trafiken fokuseras mellan centrum och Röölä
  10. Objektets helgtrafik utökas och trafiken körs såsom på lördagar, men en möjlighet för placering vid en senare tidpunkt inkluderas.

Beslut           Den tekniska direktörens beslutsförslag godkändes.

Planeringschef Lauri Jorasmaa 20.5.2021:

De bifogade konkurrensutsättningshandlingarna har utarbetats i enlighet med utlåtandet från Nådendals tekniska nämnd.

Materielens poängsättning

Materielens poängsättning vad gäller minibussar av typ P1 och P2

Det är möjligt att få tilläggspoäng för materielen i anbudsförfarandet om materielen uppfyller kraven på rena eller utsläppsfria fordon i EU:s direktiv 2019/1161.

Om fordonet hör till kategori M3, är definitionen följande:

Med ett rent fordon avses:

”b) ett fordon i kategori M3, N2 eller N3 som använder alternativa bränslen enligt definitionerna i artikel 2.1 och 2.2 i Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/94/EU (*), utom bränslen som framställs av råvaror som medför hög risk för indirekt ändrad markanvändning och för vilka en betydande utvidgning av produktionsområdet till mark med stora kollager observeras i enlighet med artikel 26 i Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2018/2001 (**). När fordon använder flytande biobränslen, syntetiska bränslen och paraffiniska bränslen ska dessa bränslen inte blandas med konventionella fossila bränslen.”

Med ett utsläppsfritt nyttofordon avses:

”ett rent fordon enligt definitionen i punkt 4 b i denna artikel utan förbränningsmotor, eller med en förbränningsmotor som släpper ut mindre än 1 g CO2/kWh, uppmätt i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 595/2009 (***) och dess genomförandeåtgärder, eller som släpper ut mindre än 1 g CO2/km, uppmätt i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 715/2007 (****) och dess genomförandeåtgärder.”

Materiel i kategori M3 ger poäng enligt följande:

Om fordonet hör till kategori M2, är definitionen följande:

Med ett rent fordon avses:

"ett fordon i kategori M2 med maximalt koldioxidutsläpp, uttryckt som g/km, och med utsläpp av föroreningar under faktisk körning som understiger en procentandel av de tillämpliga utsläppsgränser som anges i tabell 2 i bilagan."

I enlighet med tabell 2 är den ovan nämnda gränsen för avgasutsläpp för fordon i kategori M2 CO2 50 g/km, och utsläppen av luftföroreningar (RDE) som en procentandel av utsläppsgränserna 80 procent.

Materiel i kategori M2 ger poäng enligt följande:

Den föreslagna poängsättningen innebär att prispoängens andel i anbudsförfarandet 4/2021 är 96,5 poäng och att man kan få högst 3,5 poäng för materielen. Det maximala poängantalet är 100 poäng.

Kostnadskalkyl

Avtalets uppskattade totala värde är cirka 4 800 000 euro (moms 0 %).

Ensamrättsskydd för Föli-trafiken

Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion konstaterade på sitt möte 27.6.2018 § 129 att ensamrätten för den kollektivtrafik som omfattas av dess prövningsrätt är i kraft med stöd av de nuvarande upphandlingsbesluten och avtalen när lagen om transportservice träder i kraft 1.7.2018.

Regleringen av den nationella kollektivtrafiken överfördes från och med den 1 juli 2018 till lagen om transportservice. I lagen om transportservice konstateras följande om ensamrätt:

”Den behöriga myndigheten kan dessutom vid behov besluta att bevilja ensamrätt i enlighet med trafikavtalsförordningen. Genom ett beslut om ensamrätt ges den som bedriver offentlig trafik och som väljs särskilt en möjlighet att bedriva offentlig persontrafik på en viss rutt, inom ett visst nät eller inom ett visst område utan att andra eventuella trafikidkare har en sådan rätt. Den behöriga myndigheten ska lägga ut beslutet om beviljande av ensamrätt på sina webbsidor. Ensamrätt kan beviljas i samband med alla slag av avtal om offentlig upphandling.”

Beslut om att skydda trafiken ska göras när man beslutar att konkurrensutsätta trafiken.

Dessutom har man i trafikeringsavtalet registrerat villkor med anknytning till ärendet, såsom i bruttoavtalet en skyldighet för trafikidkaren att meddela om observerad överlappande trafik och i koncessioner tillvägagångssätt med anknytning till eventuella kränkningar mot ensamrätten som gäller båda avtalsparterna.

Bilaga 1Anbudsbegäran för linjerna N1, N2 (helgtrafik), N3, N6, N7, N8, N9, N10, N11, N12 och N13

Bilaga 2Avtalsutkast för linjerna N1, N2 (helgtrafik), N3, N6, N7, N8, N9, N10, N11, N12 och N13

Tilläggsmaterial 1Nådendals tekniska nämnds beslut 5.5.2021 § 65

Kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte:

FörslagKollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion beslutar att godkänna inledandet av konkurrensutsättningen i enlighet med de bifogade förfrågningsunderlagen och att kollektivtrafikdirektören beviljas rätt att göra behövliga justeringar i förfrågningsunderlagen.

Dessutom beslutar Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion att bevilja de utvalda avtalsparterna ensamrätt till trafik enligt dessa avtal och i enlighet med de begränsningar som har fastställts i avdelning VI, 1 kap. 4 § 2 mom. i lagen om transportservice (320/2017).

Den här punkten granskas på mötet.

BeslutFörslaget godkändes.

Sändlista

åtgKonsernihallinto, hankintapalvelut
åtgXXXXX


Bilagor:

Kotn § 98
Bilaga 1:Anbudsbegäran för linjerna N1, N2 (helgtrafik), N3, N6, N7, N8, N9, N10, N11, N12 och N13
Bilaga 2:Avtalsutkast för linjerna N1, N2 (helgtrafik), N3, N6, N7, N8, N9, N10, N11, N12 och N13