Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion9726.05.20212

4379-2021 (02 08 00)

Inledande av konkurrensomgång 3/2021

Sammandrag:

Det föreslås för nämnden att nämnden inleder konkurrensomgång 3/2021 som omfattar konkurrensutsättning av trafikeringen av kollektivtrafiklinjerna 99, P1, P2, P3 och 300.

Kotn § 97

Planeringschef Lauri Jorasmaa 20.5.2021:

Tre kollektivtrafiksavtal står i tur att konkurrensutsättas, och planen är att de upphandlas som följande delhelheter.

·        Delhelhet ett: kollektivtrafiklinje 99

·        Delhelhet två: kollektivtrafiklinjerna P1, P2 och P3

·        Delhelhet tre: kollektivtrafiklinje 300

Alla helheter som motsvarar de nuvarande helheterna ska konkurrensutsättas för nya avtalsperioder som inleds den 1 juli 2023. Nämnden har på sitt möte 5.5.2021 § 71, § 72 och § 73 beslutat att lösa in optionerna för objektens nuvarande avtal, vilket innebär att avtalsperioderna slutar den 30 juni 2023.

Den Regionala kollektivtrafiken har i samarbete med Strategisk upphandling berett de förfrågningsunderlag som rör anbudsförfarandet och som läggs fram för godkännande i nämnden så att anbudsförfarandet kan inledas. Anbudsbegäran är bifogad som bilaga 1, avtalsutkasten som bilagorna 2–4.

Åbo stadsstyrelses stadsutvecklingssektion har gett ett utlåtande om konkurrensutsättningen av Åbos interna linjer (delhelheterna 1 och 2). Det föreslås att delhelhet 3 konkurrensutsätts i regel med motsvarande principer.

Åbo stadsutvecklingssektion har behandlat konkurrensutsättningen av Åbos interna linjer 99, P1, P2 och P3 på sitt möte 12.4.2021 § 27:

________________________________________

Åbo stadsutvecklingssektion 12.4.2021 § 27 (4379-2021)

Konkurrensutsättning av trafikeringen av Åbos interna linjer P1, P2 och P3 samt 99

Sammanfattning:

Kollektivtrafikens samarbetsavtal förutsätter att kommunen framför principerna för konkurrensutsättningen av sin interna trafik före varje konkurrensutsättning. Inledande av konkurrensutsättningen av trafikeringen av Åbos interna linjer P1, P2 och P3 samt 99 läggs fram för stadsstyrelsens stadsutvecklingssektion för utlåtande.

Khkeh § 27

Sekretessbelagt – grund för sekretess: 6 § 1 mom. 2 punkten i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet

Stadsmiljösektorn, kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte och planeringschef Lauri Jorasmaa 1.4.2021:

I Åbo stadsregion utgör Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion den behöriga myndigheten för kollektivtrafik. Mellan de kommuner som hör till myndighetsområdet har 8.11.2011 ingåtts ett samarbetsavtal som har uppdaterats 30.3.2017. Medlemskommunerna har kommit överens om att Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion följer det beslut som kommunen i fråga har inlämnat som utlåtande om huvudprinciperna för kommunens interna trafik och inledandet av en konkurrensutsättning av trafiken. Till nämndens befogenheter hör att besluta om bland annat turutbudet och rutterna inom kollektivtrafiken när det är frågan om att inleda en ny linje eller om en ändring som märkbart inverkar på kommunens ekonomi. Nämnden beslutar även om bland annat sanktionsgrunder och servicebonus samt följer upp att avtalet genomförs.

Enligt 35 § i Åbo stads förvaltningsstadga svarar stadsstyrelsens stadsutvecklingssektion för beslut om utlåtanden som ska ges till Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion med anknytning till ordnande av stadens interna kollektivtrafik.

Regional kollektivtrafik konkurrensutsatte trafikeringen av linjerna P1, P2 och P3 på fullmakt av stadsutvecklingssektionen för avtalsperioden 1.7.2021–30.6.2022 (option 12 månader). För objektet valdes en exceptionellt kort avtalsperiod eftersom 1 juli 2022 hade bekräftats som stomlinjens startdatum. Även linje 99 konkurrensutsattes för en motsvarande avtalsperiod av samma orsak.

Det föreslås i separata paragrafer att optionsperioderna för båda objekten används. Även med optionsperioderna är avtalsperioderna exceptionellt korta.

Linjerna P1, P2, P3 och 99 ändras i och med stomlinjen och ska inte konkurrensutsättas för långa trafikeringsavtal. På grund av detta föreslås det att linjerna konkurrensutsätts i trafikeringsavtal som motsvarar de nuvarande avtalen med en längd på 2+2 år. Materielen har endast minimikrav i enlighet med tidigare ingångna korta avtal.

Åbo stadsfullmäktige har 21.9.2020 § 150 beslutat att förflytta inledningen av stomlinjen till år 2025. På grund av detta ska såväl linjerna P1, P2 och P3 som linje 99 åter konkurrensutsättas för korta temporära trafikeringsavtal vars basperiod avslutas den 30 juni 2025.

Drivkraft, materiel och poängsättning

Åbo stad har som mål att vara koldioxidneutral 2029. Trafikeringsavtalen löper ut år 2025, eller senast 2027 om optionerna används. Det föreslås inte att drivkrafter ger tilläggspoäng, utan Åbo kollektivtrafiks minimikrav gäller för materielen.

Det föreslås att man löser konkurrensen baserat på pris.

Objekt 1, trafikering av linjerna P1, P2 och P3

Nuläget

Avtalet gällande servicelinjerna P1 Lehmusvalkama – Centrum – Kaserngatan, P2 Skansen – Trätorget och P3 Ilpois – Mälikkälä som inleds den 1 juli 2021 upphör den 30 juni 2023.

Servicelinjerna bildar en trafikeringshelhet om 7 fordon. Linjerna erbjuder icke brådskande service på vardagar i cirka 7,5 timmar. År 2019 genomfördes cirka 200 000 resor på servicelinjerna. Kostnaderna för trafiken på servicelinjerna uppgick på årsnivå till cirka 850 000 euro.

Det föreslås för stadsutvecklingssektionen att servicelinjerna konkurrensutsätts som en helhet motsvarande den nuvarande för avtalsperioden 1.7.2023–30.6.2025. Dessutom antecknas i avtalet beställarens ensidiga option för en tid på högst två år.

Regional kollektivtrafik föreslår att objektet för konkurrensutsättning omfattar 7 bussar med två axlar och lågt golv. På grund av avtalets giltighetstid framställs inga krav på nya bussar eller medelålderskrav för objektet. Vad gäller bussarnas ålder ska endast minimikraven för stadens kollektivtrafik uppfyllas (högsta tillåtna ålder 15 år).

I konkurrensutsättningspaketet föreslås inkluderas beställarens möjlighet att utöka eller minska trafiken med 20 procent under avtalsperioden (dock maximalt 10 procent under ett år). Större förändringar ska förhandlas fram med trafikidkaren. Detta är en allmänt använd ändringsprocent vad gäller Åbo stads trafikeringsavtal, vilket ger beställaren möjlighet att genomföra ändringar i trafiken och anpassa ekonomin samt ger trafikidkaren en tillräcklig säkerhet vad gäller trafikmängden under avtalsperioden.

De nuvarande tidsplanerna för linjerna P1, P2 och P3 finns på adressen https://www.foli.fi/fi/aikataulut-ja-reitit/aikataulut.

Objekt 2, trafikering av linje 99

Nuläget

Avtalet för linje 99 Ilpois / Uittamo – Skansen – Västra centrum – Perno / Pansio löper ut den 30 juni 2023.

Linje 99 betjänar Åbos tvärgående mobilitetsbehov utanför centrum. År 2019 gjorde man cirka 400 000 resor på linje 99, och kostnaderna för trafiken uppgick till cirka 1 000 000 euro på årsnivå.

Det föreslås för stadsutvecklingssektionen att linje 99 konkurrensutsätts som en helhet motsvarande den nuvarande för avtalsperioden 1.7.2023–30.6.2025. Dessutom antecknas i avtalet beställarens ensidiga option för en tid på högst två år.

Regional kollektivtrafik föreslår att objektet för konkurrensutsättning omfattar 5 bussar med två axlar och lågt golv. På grund av avtalets giltighetstid framställs inga krav på nya bussar eller medelålderskrav för objektet. Vad gäller bussarnas ålder ska endast minimikraven för stadens kollektivtrafik uppfyllas (högsta tillåtna ålder 15 år).

I konkurrensutsättningspaketet föreslås inkluderas beställarens möjlighet att utöka eller minska trafiken med 20 procent under avtalsperioden (dock maximalt 10 procent under ett år). Större förändringar ska förhandlas fram med trafikidkaren. Detta är en allmänt använd ändringsprocent vad gäller Åbo stads trafikeringsavtal, vilket ger beställaren möjlighet att genomföra ändringar i trafiken och anpassa ekonomin samt ger trafikidkaren en tillräcklig säkerhet vad gäller trafikmängden under avtalsperioden.

De nuvarande tidsplanerna för linje 99 finns på adressen https://www.foli.fi/fi/aikataulut-ja-reitit/aikataulut.

Inledande av konkurrensutsättningen

Det föreslås för stadsutvecklingssektionen att den ber Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion inleda konkurrensutsättningen av linjerna P1, P2 och P3 samt 99 enligt ovan nämnda kriterier. Konkurrensutsättningspaketets upphandlingspris är sannolikt av samma klass som den nuvarande trafiken, det vill säga cirka 1,85 miljoner euro per år.

Tilläggsmaterial 1 Anordnande av kollektivtrafik i Åboregionen; basuppgifter

Stadsdirektör Minna Arve:

Förslag

Stadsutvecklingssektionen beslutar att ge följande utlåtande till Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion om konkurrensutsättningen av trafiken på Åbos interna kollektivtrafiklinjer P1, P2 och P3 samt 99:

Beslut

Förslaget godkändes.

På mötet framlades ärendet via fjärranslutning av kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte.

 ________________________________________

Planeringschef Lauri Jorasmaa 20.5.2021:

Objekt 3, trafikering av linje 300

Det föreslås att linje 300 konkurrensutsätts som en helhet motsvarande den nuvarande för avtalsperioden 1.7.2023–30.6.2025. Dessutom antecknas i avtalet beställarens ensidiga option för en tid på högst två år.

Regional kollektivtrafik föreslår att objektet för konkurrensutsättning omfattar fem bussar med tre axlar och lågt golv. På grund av avtalets giltighetstid framställs inga krav på nya bussar eller medelålderskrav för objektet. Vad gäller bussarnas ålder ska endast minimikraven för stadens kollektivtrafik uppfyllas (högsta tillåtna ålder 15 år).

I konkurrensutsättningspaketet föreslås inkluderas beställarens möjlighet att utöka eller minska trafiken med 20 procent under avtalsperioden (dock maximalt 10 procent under ett år). Större förändringar ska förhandlas fram med trafikidkaren. Detta är en allmänt använd ändringsprocent vad gäller Åbo stads trafikeringsavtal, vilket ger beställaren möjlighet att genomföra ändringar i trafiken och anpassa ekonomin samt ger trafikidkaren en tillräcklig säkerhet vad gäller trafikmängden under avtalsperioden.

Sammanfattning av upphandlingen

De nuvarande trafikeringshelheterna konkurrensutsätts för ett avtal på ett år så att de löper ut när stomlinjen förutsätts inleda sin verksamhet. I avtalen definieras så långa optioner som möjligt som även kan användas som kortare avsnitt. Detta ger så bra verktyg som möjligt att anpassa avslutningen av trafikeringen till stomlinjens startdatum. I alla delhelheter är avtalsperioderna 1.7.2023–30.6.2025 och de innehåller en option att fortsätta avtalen för tiden 1.7.2025–30.6.2027.

För materielens del krävs det bussar som uppfyller minimikraven. Av drivkrafterna godkänns fordon i kategori 4 (Euro 5 diesel) eller högre. Fordon som används i trafiken får inte vara över 15 år gamla under avtalsperioden. Det finns inga krav på genomsnittlig ålder. För delhelheterna föreslås att man upphandlar materiel som motsvarar det nuvarande:

Stadsutvecklingssektionen har i samband med sin behandling betonat att materielen vad gäller objekt 2 ska vara hindersfri och lämpa sig väl för sitt användningsändamål. I konkurrensutsättningshandlingarna kräver man att objektet har hindersfri materiel med lågt golv, och fordonets mittdörrar ska få kortläsare som möjliggör enkelt resande.

Kostnadskalkyl

Avtalsperiodens (inkl. option) totala värde uppskattas på dagens nivå:

Ensamrättsskydd för Föli-trafiken

Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion konstaterade på sitt möte 27.6.2018 § 129 att ensamrätten för den kollektivtrafik som omfattas av dess prövningsrätt är i kraft med stöd av de nuvarande upphandlingskontrakten och avtalen när lagen om transportservice träder i kraft 1.7.2018.

Regleringen av den nationella kollektivtrafiken överfördes från och med den 1 juli 2018 till lagen om transportservice. I lagen om transportservice konstateras följande om ensamrätt:

”Den behöriga myndigheten kan dessutom vid behov besluta att bevilja ensamrätt i enlighet med trafikavtalsförordningen. Genom ett beslut om ensamrätt ges den som bedriver offentlig trafik och som väljs särskilt en möjlighet att bedriva offentlig persontrafik på en viss rutt, inom ett visst nät eller inom ett visst område utan att andra eventuella trafikidkare har en sådan rätt. Den behöriga myndigheten ska lägga ut beslutet om beviljande av ensamrätt på sina webbsidor. Ensamrätt kan beviljas i samband med alla slag av avtal om offentlig upphandling.”

Beslut om att skydda trafiken ska göras när man besluter konkurrensutsätta trafiken.

Dessutom kommer man i trafikeringsavtalet att registrera villkor med anknytning till ärendet, såsom i bruttoavtalet en skyldighet för trafikidkaren att meddela om observerad överlappande trafik samt i koncessionsavtalet tillvägagångssätt med anknytning till eventuella kränkningar mot ensamrätten som gäller båda avtalsparterna.

Bilaga 1Anbudsbegäran för linjerna 99, P1, P2, P3 och 300

Bilaga 2Avtalsutkast för linje 99

Bilaga 3Avtalsutkast för linjerna P1, P2 och P3

Tilläggsmaterial 1Anordnande av kollektivtrafik i Åboregionen; basuppgifter

Kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte:

FörslagKollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion beslutar att godkänna inledandet av konkurrensutsättningen i enlighet med de bifogade förfrågningsunderlagen och att kollektivtrafikdirektören beviljas rätt att göra behövliga justeringar i förfrågningsunderlagen.

Dessutom beslutar Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion att bevilja de utvalda avtalsparterna ensamrätt till trafik enligt dessa avtal och i enlighet med de begränsningar som har fastställts i avdelning VI, 1 kap. 4 § 2 mom. i lagen om transportservice (320/2017).

Dessutom beslutar nämnden att omedelbart granska protokollet för det här ärendets del.

BeslutFörslaget godkändes.

Sändlista

förkKonsernihallinto, hankintapalvelut
åtgXXXXX


Bilagor:

Kotn § 97
Bilaga 1:Anbudsbegäran för linjerna 99, P1, P2, P3 och 300
Bilaga 2:Avtalsutkast för linje 99
Bilaga 3:Avtalsutkast för linjerna P1, P2 och P3