Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion9126.05.20218

6286-2021 (08 01 00, 00 01 02)

Kundnöjdhetsundersökning 1/2021

Sammandrag:

I kundnöjdhetsundersökningen i början av året var passagerarnas nöjdhet med Föli fortfarande på uppgång: 92 procent av passagerarna var nöjda med Föli. På skalan ett till fem fick Föli helhetsbetyget 4,35.

Kotn § 91

Informationsplanerare Saana Lehtinen 18.5.2021:

Kundnöjdhet undersöks tre gånger om året med en enkätundersökning i Fölis bussar och vattenbussar. Ungefär en tredjedel av svaren samlas in under rusningstiden på vardagar, en tredjedel under andra tider på vardagar och en tredjedel under veckosluten. Sammanlagt 2 513 svar samlades in för årets första enkät under tiden 13.1–31.3.2021. Antalet svar (n) har angetts i samband med resultaten om det har funnits betydliga skillnader mellan olika grupper vad gäller antalet personer som svarat på enkäten.

92 procent av passagerarna nöjda med Föli

Kundernas nöjdhet med Föli fortsätter öka. Av de som besvarade enkäten var 92 procent nöjda med Föli, alltså gav kollektivtrafiken helhetsbetyget ytterst bra eller ganska bra. I den föregående undersökningen (3/2020) var 91 procent nöjda, och i undersökningen som föregick denna (2/2020) uppgick antalet till 89 procent. På den femgradiga skalan fick Föli betyget 4,35/5.

Av kommuninvånarna var Ruskoborna den här gången de mest nöjda (93 procent, n = 46) och invånare från S:t Karins de minst nöjda (86 procent, n = 135). Av utsocknes var 95 procent nöjda med Föli-trafiken (n = 111). Av personer som bor annanstans fick Föli helhetsbetyget 4,55/5.

Det fanns inga betydliga ändringar mellan olika åldersgrupper vad gäller nöjdheten med Föli. Över 65-åringar var minst nöjda, men även bland dem ansåg 88 procent att tjänsten var ytterst bra eller ganska bra. Det fanns heller inga betydliga skillnader mellan könen.

Cirka 74 procent av de som besvarade enkäten använder kollektivtrafik som sitt huvudsakliga färdsätt.

Chaufförernas kundtjänst och körsätt samt bussarnas renhet något bättre än tidigare

Det genomsnittliga betyget över hur lyckade resorna är förbättrades med en tiondel och är nu 4,4/5. Betyget består av en bedömning av kundtjänsten och transportmedlets behagliga gång och renhet, som alla viktas när man beräknar medelvärdet (kundtjänst 40 procent, körsätt 20 procent, renhet 40 procent).

Både kundtjänstens och körsättets medeltal var 4,4 på den femgradiga skalan. Bussarnas renhet fick betyget 4,3.

Kundtjänsten var man särskilt nöjd med på Nådendals minibusslinjer (i två olika trafikeringsobjekt; betygen 4,8 och 4,77) och på linje 99 (4,75).

Även körsättet berömdes på Nådendals minibusslinjer (4,77 och 4,6). Även servicelinjerna P1–P3 och linje 99 fick ett högt betyg (4,67 respektive 4,64).

Renhet fick det bästa betyget på servicelinjerna (4,63) och Åbo Stadstrafik Ab:s linjer (4,61).

Många skulle byta från resekort till bankkort

Under denna enkätrunda gällde de varierande frågorna framtida scenarier: hur mycket man reser efter coronapandemin och möjligheten att kontaktlös betalning ersätter det separata resekortet.

Nästan 70 procent av de som besvarade enkäten var helt av samma åsikt och 22 procent någorlunda av samma åsikt över att de kommer att använda kollektivtrafiken minst lika mycket efter pandemin som före pandemin. Nästan var tionde kunde dock inte säga eller tror att deras resande minskar. Vid tolkningen av svaren ska det dock beaktas att enkäten har besvarats av bussresenärer.

Variation var synlig i olika åldersgruppers svar i och med att över 65-åringar oftast var av helt samma åsikt, och i de yngre grupperna – i arbetsför ålder – var andelen personer som var någorlunda av samma åsikt desto större ju yngre grupp det var fråga om. Samma fördelning var synlig mellan personer som huvudsakligen använder buss och personer som huvudsakligen använder personbil: båda antar att användningen åter blir nästan normal, men de som använder buss var säkrare över sitt svar.

Cirka 44 procent av de som besvarade enkäten var helt eller någorlunda av samma åsikt att de i framtiden hellre använder bankkortets kontaktlösa betalning än ett separat resekort för att betala resor med kollektivtrafik. Cirka 42 procent var å andra sidan av helt eller någorlunda annan åsikt. En ganska stor del, 15 procent, kunde inte säga.

Det är möjligt att svaren påverkades av att frågan inte klargjorde om kontaktlös betalning även innebär högre priser. Påståendet var följande: ”I framtiden vill jag hellre använda bankkortets kontaktlösa betalning än ett separat resekort för att betala i bussen.”

Svaren berättar dock om hur passagerare förhåller sig till kontaktlös betalning under det nya betalningssättets första steg. Särskilt bland annat personer från andra kommuner (67 procent, n = 111) och personbilister (60 procent, n = 240) var av helt eller någorlunda samma åsikt vad gäller detta påstående. Även av 15–24-åringar och 25–44-åringar förhöll sig 49 procent (n = 784 respektive n = 662) entusiastiska till en övergång till kontaktlös betalning.

Tilläggsmaterial 1Beskrivning av genomförandet och jämförelse per objekt

Kollektivtrafikplanerare Jouko Tervonen 19.5.2021:

Enligt avtalsvillkoren för trafiken är kundnöjdheten bunden till värden mellan 3,8 och 3,9 gällande service. Bedömningsskalan går från ett till fem och bestäms utifrån kvalitetsbedömningen som passagerarna har gett om förarens kundvänlighet, förarens körsätt och bussens renlighet. Enligt avtalet genomförs mätningar i perioder om fyra månader tre gånger per år. Trafikidkaren får servicebonus om helhetsbetyget under mätningsperioden överskrider 3,9. Om helhetsbetyget för kvalitet ligger under 3,8 uppkommer minusbonus, och dessutom ska trafikidkaren utan dröjsmål utarbeta ett korrigeringsförslag för att förbättra kvaliteten. Under denna granskningsperiod låg betygen mellan 4,1 och 4,7.

Sammanlagt 271 714 euro utbetalas i bonusar och den genomsnittliga bonusprocenten blir 1,87 procent. Bonusvärdena som beräknats för trafiken i enlighet med avtalet i procent och i euro per objekt bifogas som bilaga.

Bilaga 1Beräkning av bonus I 2021

Kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte:

FörslagKollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion beslutar att anteckna resultaten av kundnöjdhetsundersökningen och bonusarna för trafikidkarna för kännedom. Bonusarna för januari–april 2021 är följande: Liikenne Vesma Oy (gemensamt anbud med Jalon Liikenne Oy) 2 726 euro, LS-Liikennelinjat Oy 106 472 euro, Länsilinjat Oy 5 371 euro, Savonlinja Oy 74 733 euro, Åbo Stadstrafik Ab 71 435 euro och V-S Bussipalvelut Oy 10 977 euro

BeslutFörslaget godkändes.

Sändlista

förkLS-Liikennelinjat Oy
förkLänsilinjat Oy
förkSavonlinja Oy
förkTarjousyhteenliittymä Liikenne Vesma Oy ja Jalon Liikenne Oy
förkTurun Kaupunkiliikenne Oy
förkTurun Linja-autoilijain Osakeyhtiö
förkV-S Bussipalvelut Oy
åtgXXXXX
åtgXXXXX


Bilagor:

Kotn § 91
Bilaga 1:Beräkning av bonus I 2021