SÖKANDE AV ÄNDRING

 

BESVÄRSFÖRBUD

 

Enligt 136 § i kommunallagen får omprövning inte begäras eller kommunalbesvär anföras över följande beslut, eftersom beslutet endast gäller beredning eller verkställighet.

Paragrafer: 68-70, 76, 78-80, 82-83

ANVISNINGAR OM HUR MAN BEGÄR OMPRÖVNING

Över följande beslut kan inte anföras besvär, men den som är missnöjd med beslutet kan begära omprövning av beslutet enligt 134 § 1 mom. i kommunallagen. Begäran om omprövning ska framställas skriftligt inom 14 dagar från delfåendet av beslutet. Av begäran om omprövning ska framgå yrkandet inklusive motiveringar och den ska undertecknas. En detaljerad anvisning om hur man begär omprövning fogas till protokollsutdraget.

Paragrafer: 74, 75, 77

Myndighet som begäran om omprövning framställs till:

Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion

Adress Puolalagatan 5, 20100 Åbo
  PB 355, 20101 Åbo
Tfn 02 330 000
E-post joukkoliikenne@turku.fi

BESVÄRSANVISNING

Ändring i följande beslut kan sökas genom skriftliga besvär. Besvär ska anföras hos besvärsmyndigheten inom 30 dagar räknat från delfåendet av beslutet. En detaljerad besvärsanvisning fogas till protokollsutdraget.

Besvärsmyndighet:

Åbo förvaltningsdomstol

Adress  Lasarettsgatan 2–4, 20100 Åbo
  PB 32, 20101 Åbo
Tfn växel 029 56 42400
Tfn registratorskontoret 029 56 42410
Fax 029 56 42414
E-post turku.hao@oikeus.fi
E-tjänst https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Rättegångsavgift:

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 260 euro för behandlingen av besvär. Rättegångsavgift tas inte ut om förvaltningsdomstolen ändrar ett överklagat beslut till förmån för ändringssökanden eller ett ärende utan att de materiella frågorna ens delvis avgörs återförvisas för behandling vid en lägre myndighet eller överförs till en behörig myndighet. Ingen avgift tas heller ut i de ärendegrupper som anges i 5 § i lagen om domstolsavgifter och inte heller, om en part är befriad från avgift enligt någon annan lag. Betalningsskyldig är den som har inlett ärendet. Avgiften bestäms per besvärsskrift.

Kommunalbesvär, paragrafer:

Förvaltningsbesvär, paragrafer:

UPPHANDLINGSÄRENDEN

En separat anvisning om hur man begär omprövning i upphandlingsärenden finns bifogad till protokollet.

Paragrafer: 71-73, 81

Anvisning om upphandlingsrättelse och besvärsanvisning

Upphandling – allmän

1 (3)

 

 

 

Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion

 

05.05.2021 § 71-73, 81

 

 

Allmänt

Ändring i ett beslut som avses i lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016, upphandlingslagen) eller ett avgörande i upphandlingsförfarandet som kan påverka anbudssökandens eller anbudsgivarens ställning kan sökas genom att yrka på upphandlingsrättelse av den upphandlande enheten eller genom att anföra besvär hos marknadsdomstolen.

Begränsningar av ändringssökande

Enligt 146.2 § i upphandlingslagen kan ett beslut eller avgörande av en upphandlande enhet inte föras till marknadsdomstolen genom besvär när beslutet eller avgörandet gäller 1) enbart beredningen av ett upphandlingsförfarande, 2) det att ett upphandlingskontrakt inte delas upp i delar, 3) det att enbart det lägsta priset eller kostnaderna används som kriterium vid bedömningen av om ett anbud ska anses vara det ekonomiskt mest fördelaktiga.

 

Enligt 146.3 § i upphandlingslagen får ändring i en upphandling som grundar sig på ett ramavtal eller i ett avgörande av den upphandlande enheten som gäller tillträde till ett dynamiskt inköpssystem inte sökas genom besvär, om inte marknadsdomstolen beviljar behandlingstillstånd i ärendet. Tillstånd ska beviljas, om 1) det är viktigt att behandla ärendet med tanke på tillämpningen av lagen i andra likadana ärenden, eller 2) det finns ett vägande skäl som hänför sig till den upphandlande enhetens förfarande.

Förbud mot att söka ändring som grundar sig på en besvärsgrund

I ett ärende som hör till marknadsdomstolens behörighet enligt 163 § i upphandlingslagen får ändring inte sökas med stöd av kommunallagen eller förvaltningsprocesslagen.

I UPPHANDLINGSRÄTTELSE

Rätt att begära omprövning

 

En upphandlingsrättelse kan enligt 132 § i upphandlingslagen sökas av en anbudsgivare som har deltagit i ett anbudsförfarande eller en anbudssökande, det vill säga den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part).

Omprövningsmyndighet

 

Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion

Besöksadress:

Puolalagatan 5, vån 2

Postadress:

PB 355, 20101 Åbo

Postadress:

joukkoliikenne@turku.fi

Telefonnummer:

02 330 000

Faxnummer:

02 262 7229

Öppettider för registraturen:

mån - fre 9.00 – 15.00

 

 

Tidsfrist för omprövningsbegäran och från vilken tidpunkt den räknas

En part ska yrka på upphandlingsrättelse inom 14 dagar efter att ha fått del av den upphandlande enhetens beslut eller avgörande i upphandlingsförfarandet.

 

Begäran om omprövning ska lämnas in senast under tidsfristens sista dag innan registraturen stänger.

 

En part anses ha fått del av beslutet enligt följande:

-





När elektroniska kontaktuppgifter används anses anbudssökanden och anbudsgivaren ha fått del av beslutet och de kompletterande handlingarna den dag det elektroniska meddelandet med ovan nämnda handlingar står till mottagarens förfogande i hans eller hennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras. Dagen för avsändandet av meddelandet anses vara en sådan tidpunkt, om det inte ges en tillförlitlig redogörelse om att datakommunikationsförbindelserna inte har fungerat eller om en motsvarande omständighet, som har lett till att det elektroniska meddelandet har nått mottagaren vid en senare tidpunkt.

-



Beslutet och motiveringarna samt besvärsanvisningen och anvisningen för begäran om omprövning kan delges också per post genom brev såsom föreskrivs i förvaltningslagen. Anbudssökanden och anbudsgivaren anses ha fått del av beslutet och de kompletterande handlingarna den sjunde dagen efter att de har sänts, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.

Omprövningsbegärans form och innehåll

Begäran om omprövning ska framställas skriftligt. Den kan också framställas i elektronisk form.

I omprövningsbegäran ska uppges:

- vilket beslut eller avgörande som avses

- hurdan omprövning av beslutet eller avgörandet som begärs

- på vilka grunder omprövning begärs

I omprövningsbegäran ska dessutom namnet på den som begär omprövning samt personens hemkommun, e-postadress, postadress och telefonnummer uppges. Om talan för den som begär omprövning förs av personens lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har upprättat omprövningsbegäran, ska även denna persons namn och hemkommun uppges i omprövningsbegäran. Delgivning sker i första hand per e-post.

II BESVÄR TILL MARKNADSDOMSTOLEN

Besvärsrätt

Anbudsgivare, anbudssökande eller andra som saken gäller kan föra ärendet till marknadsdomstolen genom besvär.

Besvärsmyndighet

Besvär ska lämnas in till marknadsdomstolen.

 

 

Postadress:

Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

Besöksadress:

Domstolarnas hus, Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

E-postadress:

markkinaoikeus@oikeus.fi

Faxnummer:

029 564 3314

Telefonnummer:

029 56 43300

Öppettider för registraturen:

Dagligen klo 8–16

 

Besvär ska anföras skriftligt inom 14 dagar efter det att parten i fråga har fått del av upphandlingsbeslutet med besvärsanvisning. Besvär ska anföras inom 30 dagar efter det att parten i fråga har fått del av beslutet, om den upphandlande enheten med stöd av 130 § 1 eller 3 punkten i upphandlingslagen har ingått ett upphandlingskontrakt utan att iaktta väntetiden. Besvär ska lämnas in senast sex månader efter det att upphandlingsbeslutet har fattats, om anbudssökanden eller anbudsgivaren har fått del av upphandlingsbeslutet med besvärsanvisning och upphandlingsbeslutet eller besvärsanvisningen har varit väsentligt bristfälliga.

 

Besvär ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast under tidsfristens sista dag innan registraturen stänger.

 

Vid elektronisk delgivning anses anbudssökanden och anbudsgivaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i hans eller hennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras. Dagen för avsändandet av meddelandet anses vara en sådan tidpunkt, om det inte ges en tillförlitlig redogörelse om att datakommunikationsförbindelserna inte har fungerat eller om en motsvarande omständighet, som har lett till att det elektroniska meddelandet har nått mottagaren vid en senare tidpunkt. Om delgivningen sker per post genom brev anses mottagaren ha fått del av ärendet den sjunde dagen efter avsändandet, om inte mottagaren visar att delgivningen har skett senare.

 

Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

 

Tidpunkten för när upphandlingsrättelsen anhängiggörs och behandlas påverkar inte den tidsfrist inom vilken en part med stöd av upphandlingslagen har rätt att söka ändring genom besvär hos marknadsdomstolen.

Besvärens form och innehåll

 

Besvär ska anföras skriftligen. De kan också framställas i elektronisk form.

I besvären, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

-

det beslut i vilket ändring söks,

-

till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas

-

de grunder på vilka ändring yrkas.

I en upphandling som grundar sig på ett ramavtal eller i ett avgörande av den upphandlande enheten som gäller tillträde till ett dynamiskt inköpssystem ska parten i besvärsskriften motivera varför behandlingstillstånd bör beviljas.

 

I besvären ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har upprättat besvärsskriften, ska även denna persons namn och hemkommun uppges i besvären.

 

I besvären ska dessutom uppges postadress, telefonnummer och övrig behövlig kontaktinformation. Om beslutet som fattats med anledning av besväret får delges som ett elektroniskt meddelande ska också e-postadress uppges.

 

Ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet ska underteckna besvärsskriften. Ett elektroniskt dokument behöver inte kompletteras med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

 

Till besvären ska bifogas:

-

det beslut i vilket ändring söks, i original eller som kopia

-

bevis över dagen för delfåendet

-

de handlingar som ändringssökanden åberopar till stöd för sina yrkanden, om de inte redan tidigare har lämnats till myndigheten

Ett ombud ska till besvärsskriften foga en fullmakt enligt 21 § i förvaltningsprocesslagen.

Rättegångsavgift

 

Marknadsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 2050 euro för behandlingen av ett besvär. Om värdet av upphandlingen i ett ärende som gäller offentlig upphandling och som behandlas vid marknadsdomstolen är minst 1 miljon euro, är behandlingsavgiften 4100 euro. Om värdet av upphandlingen är minst 10 miljoner euro, är behandlingsavgiften 6140 euro. Privatpersoner tas ut en rättegångsavgift på 510 euro. Vid sökande av ändring hos högsta förvaltningsdomstolen i ett ärende som avgjorts av marknadsdomstolen är avgiften lika stor som i marknadsdomstolen och bestäms enligt samma principer som i den domstolen. Vid sökning av ändring i ett ärende som gäller offentlig upphandling tas det vid marknadsdomstolen ut 500 euro i stället för de avgifter som nämnts ovan, om ärendet lämnas utan vidare behandling utan att avgörande fälls i huvudsaken, om ärendet avvisas eller om ärendet avskrivs. Betalningsskyldig är den som har inlett ärendet eller den som har trätt i hans eller hennes ställe. Avgiften bestäms per besvärsskrift.

Underrättelse om ändringssökandet till den upphandlande enheten

Den som söker ändring i ett upphandlingsärende ska skriftligen underrätta den upphandlande enheten om att ärendet förs till marknadsdomstolen. Underrättelsen ska lämnas till den omprövningsmyndighet som nämns i punkt I senast när besvären över upphandlingen lämnas in till marknadsdomstolen.

DELGIVNING

Delgivning med en part

 

Part

XXXX

Delgivits genom att använda de elektroniska kontaktuppgifter som anbudssökanden/anbudsgivaren har lämnat till den upphandlande enheten (127.1 § i upphandlingslagen), datum: DD.MM.ÅÅÅÅ

 

Delgivits per post genom brev såsom föreskrivs i förvaltningslagen (127.2 § i upphandlingslagen), datum: DD.MM.ÅÅÅÅ

På något annat sätt, hur?