Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion8105.05.20211

450-2021 (02 08 00)

Trafikering av S:t Karins interna kollektivtrafiklinjer K1-K6

Sammandrag:

Den Regionala kollektivtrafiken har i samarbete med Koncernförvaltningens Upphandlingstjänster konkurrensutsatt trafikeringen av kollektivtrafiklinjerna K1, K2, K3, K4, K5 och K6. Linjens trafikidkare väljs i enlighet med anbudsförfarandets resultat.

Kotn § 81

Planeringschef Lauri Jorasmaa och Koncernförvaltningens Upphandlingstjänsters andel projektchef Tapani Järvinen 29.4.2021:

Koncernförvaltningens Upphandlingstjänster vid Åbo stad har på uppdrag av den Regionala kollektivtrafiken genom öppet upphandlingsförfarande lämnat en anbudsbegäran gällande trafikeringen av kollektivtrafiklinjerna K1, K2, K3, K4, K5 och K6 för tiden 1.7.2022–30.6.2026. Avtalen kan med beställarens beslut förlängas med ursprungliga villkor med högst fyra (4) år (option).

Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion har på sitt möte 10.02.2021 § 34 godkänt inledandet av anbudsförfarande i samarbete med Upphandlingstjänsterna.

Linjerna bildar en helhet för vilken en (1) anbudsgivare eller ett (1) gemensamt anbud väljs som serviceproducent.

Upphandlingsannonsen publicerades den 18 februari 2021 i annonseringskanalen HILMA på adressen www.hankintailmoitukset.fi som en upphandling inom specialbranscher som överskrider EU:s tröskelvärde. Anbudsbegäran med bilagor publicerades samma dag i leverantörsportalen Tarjouspalvelu.fi på adressen www.tarjouspalvelu.fi/turku.

Frågorna i upphandlingen och svaren på dessa publicerades i två delar den 9 mars och den 6 april på leverantörsportalen Tarjouspalvelu.fi. Den 9 mars 2021 publicerade man en annons om rättelse om upphandlingen.

Inom den angivna tidsfristen 23.4.2021 kl. 11.00 hade följande fyra (4) anbudsgivare lämnat anbud: Liikenne Vesma Oy, LS-Liikennelinjat Oy, Nobina Oy och Savonlinja Oy.

I anbudsbegäran beskrevs objektet för upphandlingen och de absoluta kraven satta på tjänsten samt lämplighets- och minimikrav som har fastställts för anbudsgivaren och anbudet.  

I anbudsbegäran meddelades att en bedömning och jämförelse av anbuden genomförs i tre skeden:

  1. Bedömning av anbudsgivarnas lämplighet
  2. Granskning av anbudens överensstämmelse med anbudsbegäran
  3. Jämförelse av anbudens totalekonomiska förmånlighet och val av anbud

Bedömning av anbudsgivarnas lämplighet

Under den första fasen i utvärderings- och valprocessen utreder man anbudsgivarnas förutsättningar att klara av genomförandet av upphandlingen. Detta bedömdes med lämplighetskrav som ställdes på anbudsgivaren i anbudsbegäran.

Vid bedömningen av anbudsgivarnas lämplighet konstaterade man att varje anbudsgivare uppfyller de krav som ställdes på anbudsgivarnas lämplighet i detta upphandlingsförfarande.

Anbudens överensstämmelse med anbudsbegäran

Anbuden bedömdes i förhållande till de krav som fastställdes i anbudsbegäran.

Under bedömningen konstaterade man att varje anbud uppfyller kraven i anbudsbegäran.

Jämförelse av anbudens totalekonomiska förmånlighet och val av anbud

Som grund för valet meddelades att man bland de givna anbuden kommer att välja anbudet som är det totalekonomiskt förmånligaste per delhelhet, detta på så sätt att prisets vikt är 97 procent (maximipoäng 97) och vikten av materielens egenskaper är 3 procent (maximipoäng 3). Det maximala poängantalet är 100 poäng.

Pris:

Det i jämförelsen billigaste totala priset med beaktande av linjekilometer, linjetimmar och kördagar får det maximala poängantalet 97 poäng. De övriga anbudsgivarnas poängantal bildas i direkt relation till det billigaste (det billigaste / anbudsgivarens pris x 97).

Den totala ersättningen beräknas enligt följande:

KMK * LKM + AHK * ALH + PHK * PLH + APK * AP + KHK * KH = total ersättning,

vari:

KMK = ersättning för linjekilometer

AHK = ersättning för linjetimmar för vardagar och lördagar

PHK = ersättning för linjetimmar för helgdagar

APK = ersättning för kördagar

KHK = ersättning för trafikeringstimmar inom anropsstyrd trafik

LKM = linjekilometer

ALH = linjetimmar för vardagar och lördagar

PLH = linjetimmar för helgdagar

AP = kördagar.

KH = trafikeringstimmar inom anropsstyrd trafik

Materielens poängsättning:

Det är möjligt att få tilläggspoäng för materielen i anbudsförfarandet om materielen uppfyller kraven på rena eller utsläppsfria fordon i EU:s direktiv 2019/1161.

Materielen ger poäng för fordon i kategori M3 enligt följande:

Materielen ger poäng för fordon i kategori M2 enligt följande:

Man kan få högst 3 poäng för materielen.

I jämförelsen räknas poängantalen med tre decimalers noggrannhet.

Jämförelsen av anbuden presenteras i en separat bilaga.

Bilaga 1Jämförelsetabell över anbuden

Liikenne Vesma Oy fick de bästa poängen i jämförelsen av anbuden.

Utifrån bedömningen av anbudet föreslår vi att:

Priset på det förmånligaste anbudet är enligt jämförelsen 581 641 € (moms 0 %) om året enligt prisnivån 1.4–30.6.2021. Jämförelsepriset för konkurrensobjektet är 647 447 € (moms 0 %) enligt den nuvarande prisnivån. Anbudspriset är därmed 65 807 €, det vill säga cirka 10,2 procent, lägre än det nuvarande avtalspriset.

Kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte:

FörslagKollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion beslutar att:

Dessutom beslutar Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion att genast granska protokollet för det här ärendets del.

Avtalet som binder upphandlingsenheterna uppkommer inte genom detta beslut utan genom separat upprättade skriftliga avtal. Beslutet kan ändras utgående från inlämnat besvär, upphandlingsrättelse eller högre myndighets rätt att uppta till behandling.

Upphandlingsavtalet kan tecknas och beslutet verkställas tidigast 14 dagar från det att anbudsgivaren har fått eller anses ha fått beslutet, rättelseanvisningen och besvärsanvisningen för kännedom.

BeslutFörslaget godkändes.

Sändlista

partLiikenne Vesma Oy
partLS-Liikennelinjat Oy
partNobina Oy
partSavonlinja Oy
förkXXXXX
åtgXXXXX
förkXXXXX
förkXXXXX


Bilagor:

Kotn § 81
Bilaga 1:Jämförelsetabell över anbuden