Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion7005.05.20213

2236-2021 (02 02 02)

Den första delårsöversikten över Åboregionens kollektivtrafiks ekonomi 2021

Sammandrag:

Det föreslås för nämnden att den godkänner och skickar vidare delårsöversikten som har upprättats utifrån utfallet för januari-mars. Vid upprättandet av delårsöversikten finns det ännu inte några uppgifter om statens coronastöd. Man måste också observera att coronapandemins utveckling är omöjlig att bedöma för resten av året. I översikten har det dock bedömts att hösten 2021 är lättare än våren 2021.

Kotn § 70

Kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte 28.4.2021:

Den första delårsöversikten gäller januari–mars 2021. Sektorspecifika uppgifter och budgetens eventuella ändringsbegäran ska lämnas in redan under april. Ändringsbegäran om budgeten för Sirkkala skolas skoltrafik har därmed redan skickats vidare.

Nämnden har gått igenom delårsöversikten i budgetseminariet för Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion den 27 april 2021.

En upprepning av planeringsprinciperna för 2021 års trafikbudget

Repetition av grunderna av den nuvarande budgeten hjälper både med bedömning av det nuvarande läget och med utgångspunkterna för tankarna kring 2022 års budget. Nedan beskrivs grunderna för varje kommuns trafikbudget. Små effekter på några tusen euro listas inte här, utan de finns uppräknade i budgetförslaget från hösten 2020.

Utgiftsbudgeten för trafikeringen av Åbo grundar sig på utgiftssumman för 2020 års budget, till vilken har tillagts en indexökning på tre procent. Från gallringen av linje 7A har minskats 332 000 euro (hela 2021), och från gallringen av linje 300 har minskats 59 000 euro (sommartidtabellen 2021). De interna rusningsgallringarna har uppskattats uppgå till 28 000 euro. Besparingen från konkurrensutsättningen av linjerna 6 och 7 är sammanlagt 200 000 euro – denna besparing realiseras under höstsäsongen från och med den 1 juli 2021. Besparingen för ett halvt år från konkurrensutsättningen av linjerna 8, 13 och 61 är 200 000 euro – även detta under höstsäsongen. Besparingen för ett halvt år från konkurrensutsättningen av linjerna 32/42 är 50 000 euro. Biljettintäkterna har uppskattats vara cirka 15 procent mindre under 2021 än vad de var under 2019.

Den regionala kollektivtrafiken har genomfört Åbo stads anpassningsåtgärder enligt anvisningarna, med undantag av förverkligandet av stomlinjen som har med beslut av stadsfullmäktige förflyttats till sommaren 2025.

Utgiftsbudgeten för trafikeringen av S:t Karins grundar sig på utgiftssumman för 2020 års budget, till vilken har tillagts en indexökning på tre procent. Dessutom har man subtraherat besparingen på 65 000 euro från konkurrensutsättningen av linje 7 – denna besparing realiseras under höstsäsongen från och med den 1 juli 2021. Biljettintäkterna har uppskattats vara cirka 10 procent mindre under 2021 än vad de var under 2019.

Utgiftsbudgeten för trafikeringen av Reso grundar sig på utgiftssumman för 2020 års budget, till vilken har tillagts en indexökning på tre procent. Från gallringen av linje 7A har minskats 269 000 euro (hela 2021), och från gallringen av linje 300 har minskats 22 000 euro (sommaren 2021). Dessutom har man subtraherat besparingen på 35 000 euro från konkurrensutsättningen av linje 6 och besparingen på 30 000 euro från konkurrensutsättningen av linje 7 – dessa besparingar realiseras under höstsäsongen från och med den 1 juli 2021. Biljettintäkterna har uppskattats vara cirka 10 procent mindre under 2021 än vad de var under 2019.

Utgiftsbudgeten för trafikeringen av Lundo grundar sig på utgiftssumman för 2020 års budget, till vilken har tillagts en indexökning på tre procent. Från utgifterna har minskats 100 000 euro utifrån utgiftsutfallet våren 2020. Dessutom har man subtraherat besparingen på 65 000 euro från konkurrensutsättningen av linje 6 – denna besparing realiseras under höstsäsongen från och med den 1 juli 2021. Biljettintäkterna har uppskattats vara cirka 10 procent mindre under 2021 än vad de var under 2019.

Utgiftsbudgeten för trafikeringen av Nådendal grundar sig på utgiftssumman för 2020 års budget, till vilken har tillagts en indexökning på tre procent. Från gallringen av linje 7A har minskats 10 000 euro (hela 2021). Dessutom har man subtraherat besparingen på 45 000 euro från konkurrensutsättningen av linje 6 och besparingen på 35 000 euro från konkurrensutsättningen av linje 7 – dessa besparingar realiseras under höstsäsongen från och med den 1 juli 2021. Biljettintäkterna har uppskattats vara cirka 10 procent mindre under 2021 än vad de var under 2019.

Utgiftsbudgeten för trafikeringen av Rusko grundar sig på utgiftssumman för 2020 års budget, till vilken har tillagts en indexökning på tre procent. Biljettintäkterna har uppskattats vara cirka 10 procent mindre under 2021 än vad de var under 2019.

Ändringar som anknyter till trafikbudgetens utfallsprognos

Antalet resor är mycket litet på grund av coronapandemin. Antalet resor i januari–mars är 36 procent mindre än år 2020, men när antalet resor jämförs med antalet resor i januari–mars under det normala året 2019 är antalet 46 procent mindre.

Staten kommer att bevilja coronastöd åt stadsregionernas kollektivtrafikmyndigheter. Storleken på detta stöd är okänd vid tidpunkten då delårsöversikten upprättas. I budgeten ingår ett coronastöd på 1,5 miljoner euro, och trots att stödet förmodligen är större kan detta inte förutses vid det här skedet.

Efter att budgeten utarbetades har man genomfört ändringar i trafiken som påverkar budgetens realisering. Åbo har gallrat trafikutbudet på linje 1 från och med den 1 mars 2021. Nattrafiken och den sena kvällstrafiken har varit tillfälligt inställd från och med den 23 oktober 2020, och fortsätter vara det fram till den 3 juni 2021. Dessa beslut har ekonomisk betydelse närmast för Åbo, sammanlagt cirka 400 000 euro.

Dessutom har man med konkurrensutsättningar som genomförts efter att budgeten upprättats och som gäller trafiken i Åbo uppnått besparingar på cirka 200 000 euro för 2021, och dessa är inte med i budgeten.

S:t Karins har gallrat trafiken under skolornas sommarlov på sina interna linjer enligt följande: Den sommarlovstida trafiken på S:t Karins interna linjer K2 och K4–K6 gallras från och med den 7 juni 2021, och turer som körs före kl. 6.00 på morgonen och turer som avgår efter kl. 20.05 på kvällen gallras på linje K1 från och med den 7 juni 2021. Besparingarna från dessa ändringar är cirka 93 000 euro, och deras påverkan är ännu inte synlig i de realiserade kostnaderna. 

Busstrafikens allmänna kostnadsindex har börjat stiga avsevärt (april 2021) och kommer att påverka realiseringen av budgeten.

Regionlinjernas kostnadsfördelning (Kotn 7.11.2018 § 189) grundar sig under våren 2021 på utfallet under våren 2020 och under hösten 2021 på utfallet under våren 2020. Ändringar i hur människor rör sig under coronapandemin påverkar fördelningen av kostnaderna med en fördröjning. Delårsöversikten och den realiserade clearingen gäller januari–mars 2021. Fördelningen grundar sig alltså på resefördelningen för våren 2020, då grovt hälften av tiden var normal och hälften såg hårt sjunkande reseantal.

Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion har 24.3.2021 § 51 beslutat ordna Sirkkala skolas skoltransporter till evakueringslokaler under skolans renovering, det vill säga för två år. Detta trafikbehov har presenterats till den regionala kollektivtrafiken under våren 2021, vilket betyder att det inte har varit möjligt att ta behovet i beaktande i budgeten för 2021.

Driftsekonomins prognos för 2021 enligt kommun

Utgiftsminskningen för Åbo är uppskattningsvis 1,5 miljoner euro. Intäktsbortfallet är uppskattningsvis 5,9 miljoner euro, varav största delen beror på de minskade biljettintäkterna. Även FPA:s skolresestöd och intäkterna från elevbiljetterna underskrids. En grov uppskattning av resultatet för Åbos del är en överskridning på 4,4 miljoner euro.

Utgiftsminskningen för S:t Karins är uppskattningsvis 0,24 miljoner euro. Intäktsbortfallet är uppskattningsvis 0,43 miljoner euro, varav största delen beror på de minskade biljettintäkterna. Även FPA:s skolresestöd underskrids. En grov uppskattning av resultatet för S:t Karins del är en överskridning på 0,2 miljoner euro.

I Reso uppgår den uppskattade besparingen i trafikeringskostnader till 40 000 euro. Intäktsbortfallet är uppskattningsvis 0,33 miljoner euro, varav största delen beror på de minskade biljettintäkterna. Även intäkterna från elevbiljetterna underskrids. En grov uppskattning av resultatet för Resos del är en överskridning på 0,3 miljoner euro.

Lundos trafikeringskostnader för 2021 har uppskattats följa budgeten. Intäktsbortfallet är uppskattningsvis 0,28 miljoner euro, varav största delen beror på de minskade biljettintäkterna. Även FPA:s skolresestöd och intäkterna från elevbiljetterna underskrids. En grov uppskattning av resultatet för Lundos del är en överskridning på 0,3 miljoner euro.

Nådendals trafikeringskostnader för 2021 har uppskattats följa budgeten. Intäktsbortfallet är uppskattningsvis 0,22 miljoner euro, varav hela summan beror på de minskade biljettintäkterna. En grov uppskattning av resultatet för Nådendals del är en överskridning på 0,2 miljoner euro.

Ruskos trafikeringskostnader uppskattas underskridas med 20 000 euro. Intäktsbortfallet är uppskattningsvis 80 000 euro, varav största delen beror på de minskade biljettintäkterna. Dessutom minskar FPA:s skolresestöd. En grov uppskattning av resultatet för Ruskos del är en överskridning på 0,06 miljoner euro.

När prognoserna tolkas ska man ta i beaktande att det ännu inte finns information om ett eventuellt coronastöd som skulle överstiga det budgeterade stödet på 1,5 miljoner euro och det har därmed inte beaktats i prognoserna. På samma sätt ska man beakta att uppgörande av prognoser är i praktiken omöjligt under coronapandemin eftersom ändringar i coronaläget påverkar direkt Fölis passagerarantal.

Den officiella prognosen som gäller hela Föli och som getts före mars månads utfallsinformation är olika än de beräkningar som presenteras här och som grundar sig på utfallet i januari–mars. Enligt den officiella prognosen var den grova uppskattningen av inkomstförlusten för hela Föli 6,1 miljoner euro, vilket förutsätter att coronapandemin lättar under sommaren. Den grova uppskattningen av inkomstförlusten för hela Föli var 3,0 miljoner euro, vilket förutsatte att busstrafikens totala kostnadsindex stannar på en rimlig nivå. Eftersom det utifrån januari–mars och mitt under coronapandemin i alla fall är omöjligt att uppskatta intäkter och utgifter orsakar skillnaderna mellan det officiella talet som gäller Föli som helhet och de kommunvisa uppgifterna inga nackdelar.

Investeringar

Investeringarna realiseras enligt planerna.

Behovet av ändringar i budgetbeloppen

Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion har 24.3.2021 § 51 beslutat ordna Sirkkala skolas skoltransporter till evakueringslokaler under skolans renovering, det vill säga för två år. Stadens koncernförvaltning har anmält att upphandlingen av nya skolbusslinjer kan godkännas och att de finansieras i samband med delårsöversikt 1. De årliga kostnaderna uppgår till 135 000 euro. Detta betyder att det behövs ett anslag på 68 000 euro för hösten 2021 så att skoltransporterna kan ordnas. För 2022 behövs det ett separat anslag på 135 000 euro för ordnandet av Sirkkala skolas transporter, och för våren 2023 åter ett separat anslag på 68 000 euro tills Sirkkala skola igen kan användas.

Inom stadsmiljöns servicehelhet grundas 2021 ett nytt ansvarsområde för mobilitetstjänster. Ärendet gäller Åbo stadsmiljönämnd, men det konstateras att en retur till anslaget ska ske i samband med den andra delårsöversikten.

Tilläggsmaterial 1Första delårsöversikten över ekonomin 2021 för Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregions del

Kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte:

FörslagKollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion beslutar att anteckna den första delårsöversikten över ekonomin 2021 för kännedom och skicka den vidare till Åbo stadsstyrelse for godkännande. Dessutom begär nämnden ett separat anslag på 68 000 euro år 2021, 135 000 euro år 2022 och 68 000 euro år 2023 från stadsstyrelsen för skoltransporter som ordnas på grund av Sirkkala skolas evakueringslokaler.

BeslutFörslaget godkändes.

Sändlista

förkKaarinan kaupunki
förkLiedon kunta
förkNaantalin kaupunki
förkRaision kaupunki
förkRuskon kunta
förStadsstyrelsen
förkXXXXX
förkXXXXX