Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion6214.04.20214

7602-2018 (02 08 00, 07.03)

Beställning av inkasseringsapparater från Init

Sammandrag:

Det föreslås för nämnden att 100 stycken inkasseringsapparater anskaffas.

Kotn § 62

Utvecklingschef Topias Pihlava 6.4.2021

Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion valde 15.5.2013 § 99 INIT Innovative Informatikanwendungen in Transport-, Verkehrs- und Leit-systemen GmbH som leverantör av kollektivtrafikens betalnings- och informationssystem på grund av INIT:s totalekonomiskt förmånligaste anbud. Avtalet om leverans har undertecknats den 9 oktober 2013. Avtalet gäller även betalningsanordningar i fordon, som kollektivtrafikmyndigheten ansvarar för.

Anordningar för fordon har anskaffats stegvis enligt behov. Under den första fasen beställdes det anordningar för 210 fordon, och senare beställningar har utökat antalet så att det för närvarande används 348 anordningar allt som allt.

Det måste i praktiken finnas fler fordonsanordningar än fordon eftersom en del av apparaterna är på service eller repareras. Om trafikeringsavtalet och trafikidkaren byts behövs anordningar dessutom för övergångsperioden. Det är nödvändigt att varje fordon har en inkasseringsapparat.

Fölis ITxPT-projekt har beviljats Traficoms statsbidrag för att främja digitalisering och tjänstefiering inom kollektivtrafiken i stora stadsregioner 2020–2021. I projektet tar man i bruk en ny informationsstandard (ITxPT) för kollektivtrafiken och anskaffar sammanlagt 200 kompatibla inkasseringsapparater.

Planen är att de nya anordningarna placeras i nya avtal och ett motsvarande antal gamla apparater tas in på service. Gamla inkasseringsapparater och anordningar som längre inte går att repareras kan också bytas till nya apparater om det längre inte är förnuftigt att reparera dem.  

Den Regionala kollektivtrafiken har begärt av Init ett anbud för leveransen av 100 tilläggsanordningar. Enligt anbudet är anordningarnas anskaffningspris 462 400,00 € (alv 0 procent). Priset motsvarar priset för tilläggsanordningar i den ursprungliga konkurrensutsättningen. De nya anordningarna leder inte till nya underhållskostnader eftersom en likadan mängd gamla anordningar tas ur aktivt bruk och hålls i reserv.

Anskaffningen genomförs från en konkurrensutsatt avtalspartner. Det behövs sådana kompletterande arbeten, tjänster eller varor från den ursprungliga avtalspartnern som inte ingick i det ursprungliga avtalet, och ett byte av avtalspartner är inte möjligt av ekonomiska eller tekniska skäl och skulle medföra betydande olägenheter eller sådana omkostnader för den upphandlande enheten som på ett betydande sätt överlappar varandra.

Beställningen betalas från investeringsbudgeten.

Tilläggsmaterial 1Anbud

Tilläggsmaterial 2Beslut om statsbidrag

Kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte:

FörslagKollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion beslutar att anbudsenligt anskaffa 100 inkasseringsapparater från Init till det totala priset 462 400,00 € (alv 0 procent).

Kontraktet som binder upphandlingsenheten uppkommer inte genom detta beslut utan först genom en separat skriftlig beställning.

BeslutFörslaget godkändes.

Sändlista

partINIT Innovative Informatikanwendungen in Transport-, Verkehrs- und Leitsystemen GmbH
förkXXXXX
åtgXXXXX
förkXXXXX
förkXXXXX