Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion3410.02.20213

450-2021 (02 08 00)

Inledande av konkurrensomgång 1/2021

Sammandrag:

Det föreslås för nämnden att nämnden inleder konkurrensomgång 1/2021 som omfat-tar konkurrensutsättning av trafikeringen av S:t Karins interna kollektivtrafiklinjer K1-K6. Den här ärendepunkten gäller S:t Karins stad.

Kotn § 34

Planeringschef Lauri Jorasmaa 3.2.2021:

Av de trafikeringsavtal som Åboregionens kollektivtrafikmyndighet administrerar står två i tur att konkurrensutsättas. Man vill att objektens konkurrensutsättningar har separata inlämningsdatum för anbuden, och därför konkurrensutsätts objekten som separata objekt. Anbudsförfarande 1/2021 har schemalagts så att förfarandets resultat kan tas upp på nämndens möte den 5 maj 2021. Om konkurrensutsättningen går enligt planerna kan anbudsgivarna informeras om resultaten innan anbuden för anbudsförfarande 2/2021 lämnas in. Resultaten av anbudsförfarande 2/2021 skulle därmed lämnas till nämnden för beslut den 26 maj 2021. Att lösa anbudsförfarandena vid olika tidpunkter gör det möjligt för mindre företag att delta i anbudsförfarandena eftersom resultaten av det ena objektet är preliminärt kända innan anbuden för det andra anbudsförfarandet ska lämnas in. Båda objekten som konkurrensutsätts är små och lämpar sig väl även för mindre företag.

I den här ärendepunkten behandlas inledandet av konkurrensomgång 1/2021.

Linjerna K1–K6 har anslutits till trafikeringsobjektet för S:t Karins interna linjer enligt planerna. I dag trafikeras linje K1 från objektet för linjerna 220 och 221, men i konkurrensomgång 3/2020 konkurrensutsattes linjerna 220 och 221 utan linje K1 för att möjliggöra sammanslagningen av linjerna K1–K6. Trafikeringsavtalen gällande linjerna K1–K6 upphör den 30 juni 2022, och man föreslår att de konkurrensutsätts i trafikeringsavtalet som börjar den 1 juli 2022 utgående från ett utlåtande som S:t Karins tekniska nämnd har gett.

Den Regionala kollektivtrafiken har i samarbete med koncernförvaltningens upphandlingstjänster berett de förfrågningsunderlag som rör anbudsförfarandet och som läggs fram för godkännande i nämnden så att anbudsförfarandet kan inledas. Anbudsbegäran bifogas som bilaga 1, avtalsutkastet som bilaga 2, avtalets bilaga 1 som bilaga 3, avtalets bilaga 2a som bilaga 4, avtalets bilaga 2b som bilaga 5, avtalets bilaga 2c som bilaga 6 och avtalets bilaga 3 som bilaga 7.

S:t Karins tekniska nämnd har gett ett utlåtande om konkurrensutsättningen (tilläggsmaterial 1). I dess beslut konstateras följande:

S:T KARINS STAD / Tekniska nämnden 15.12.2020 § 201

Den tekniska nämnden beslutade anmäla följande om konkurrensutsättningen av trafikeringen av S:t Karins interna kollektivtrafiklinjer K1–K6 i sitt utlåtande till Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion:

  1. S:t Karins interna linjer K1–K6 ska konkurrensutsättas för tiden 1.7.2022–30.6.2026
  2. Trafiken som konkurrensutsätts beskrivs och behandlas i den offentliga paragrafen 200 för nämndens möte 15.12.2020.
  3. Avtalet kan förlängas med en optionsperiod när båda avtalsparterna godkänner detta. Optionsperioden är högst 4 år.
  4. Konkurrensobjektet ska ha 2 bussar av typ M och 4 minibussar
  5. Bussarnas genomsnittliga ålder är 8 år och maximiåldern är 15 år
  6. Under avtalsperioden kan trafiken utökas med 50 procent eller minskas med högst 20 procent, jämfört med det i anbudsförfarandet angivna antalet kilometer.
  7. På årsnivå kan trafiken utökas med 25 procent eller minskas med högst 10 procent, jämfört med det i anbudsförfarandet angivna antalet kilometer.
  8. Man får ge tilläggspoäng för den erbjudna materielen om den uppfyller kraven i direktivet om rena fordon (elbuss eller annat rent fordon).
  9. Detta beslut skickas som sekretessbelagt till stadsstyrelsen för kännedom.

Planeringschef Lauri Jorasmaa 3.2.2021:

De bifogade konkurrensutsättningshandlingarna har utarbetats i enlighet med utlåtandet från S:t Karins tekniska nämnd.

Materielens poängsättning

Åboregionens kollektivtrafikmyndighet har i sina dokument tidigare hänvisat till bussar med två axlar som typ M och till boggibussar som typ T. Minibussar har hänvisats till som typerna P1 och P2, beroende på om fordonet har högt eller lågt golv. Det är dock nödvändigt att ändra typerna för bussar med två axlar och boggibussar eftersom man i EU:s direktiv om rena fordon hänvisar till fordonskategorier (bussar hör till kategori M2 eller M3) och terminologin kan orsaka missförstånd när materielen poängsätts. Vad gäller typer som myndigheterna använder har dokumenten nu ändrats så att stadstrafikbussar med två axlar och lågt golv hänvisas till som typ A och stadstrafikbussar med tre axlar och lågt golv (boggibussar) hänvisas till som typ C (denna konkurrensutsättning kräver inga fordon av typ C). Minibussarnas typer bibehålls som P1 och P2. Typbokstäverna för fordon med två och tre axlar motsvarar typbokstäverna som används på många andra myndighetsområden i Finland.

Definitionerna i EU:s direktiv om rena fordon är entydiga, och poängsättningen har utformats så att den motsvarar direktivet. I fordonskategori M3 (myndigheternas bussar av typ A och C) definierar direktivet tydligt rena fordon och utsläppsfria fordon, och poängsättningen för dessa fordon föreslås motsvara poängsättningen i tidigare konkurrensomgångar.

Fordonskategori M2 omfattar alla bussar som utöver chauffören har plats för fler än 8 personer och vars totalvikt är högst 5 ton. Fordon i kategori M3 har en totalvikt på över 5 ton. Minibussar av typerna P1 och P2 hör i regel till kategori M2, men det är också möjligt att fordonet hör till kategori M3 om det är särskilt tungt och innehåller till exempel mycket utrustning.

Minibussar av typ P2 kan alltså höra till fordonskategori M2 eller fordonskategori M3. För trafikeringen har detta ingen relevant betydelse, och myndigheten ska möjliggöra användningen av fordon från båda kategorierna. EU:s direktiv om rena fordon behandlar dock fordonskategorierna M2 och M3 på olika sätt. M2 jämställs i direktivet med person- och paketbilar, och M3 med tunga nyttofordon.

Materielens poängsättning ska beakta direktivets olika krav på fordonskategorierna M2 och M3 men samtidigt uppmuntra till användning av rena fordon.

EU:s direktiv om rena fordon definierar endast rena fordon för fordonskategori M2. I praktiken betyder ett rent fordon antingen en helt eldriven buss eller en hybrid som kan laddas (CO2-utsläpp under 50 g/km). Fordon som använder biobränsle identifieras inte på EU-nivå som rena fordon i fordonskategori M2, och definitionen skiljer sig till denna del från fordonskategori M3 där biobränslen godkänns som rena. Detta grundar sig på behovet på EU-nivå att reservera det tillgängliga biobränslet för de tunga nyttofordonen och elektrifiera de fordonskategorier som är lättare att elektrifiera (till exempel personbilar). Man har dock upptäckt att bussar avviker från andra tunga nyttofordon vad gäller elektrifieringens lätthet, och därför har man separat definierat mål för andelen utsläppsfria bussar inom kategori M3.

I praktiken betyder detta att man i fordonskategori M2 ger poäng för rena fordon på motsvarande sätt som man i fordonskategori M3 ger poäng för utsläppsfria fordon. Det finns inga sådana steg för poängsättningen inom fordonskategori M2 som skulle motsvara ett rent fordon i kategori M3.

Materielens poängsättning vad gäller bussar med två axlar av typ A

Det är möjligt att få tilläggspoäng för materielen i anbudsförfarandet om materielen uppfyller kraven på rena eller utsläppsfria fordon i EU:s direktiv 2019/1161.

Direktivet definierar termerna enligt följande:

Med ett rent fordon avses:

”b) ett fordon i kategori M3, N2 eller N3 som använder alternativa bränslen enligt definitionerna i artikel 2.1 och 2.2 i Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/94/EU (*), utom bränslen som framställs av råvaror som medför hög risk för indirekt ändrad markanvändning och för vilka en betydande utvidgning av produktionsområdet till mark med stora kollager observeras i enlighet med artikel 26 i Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2018/2001 (**). När fordon använder flytande biobränslen, syntetiska bränslen och paraffiniska bränslen ska dessa bränslen inte blandas med konventionella fossila bränslen.”

Med ett utsläppsfritt nyttofordon avses:

”ett rent fordon enligt definitionen i punkt 4 b i denna artikel utan förbränningsmotor, eller med en förbränningsmotor som släpper ut mindre än 1 g CO2/kWh, uppmätt i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 595/2009 (***) och dess genomförandeåtgärder, eller som släpper ut mindre än 1 g CO2/km, uppmätt i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 715/2007 (****) och dess genomförandeåtgärder.”

Materiel i kategori M3 ger poäng enligt följande:

Materielens poängsättning vad gäller minibussar av typ P2

Det är möjligt att få tilläggspoäng för materielen i anbudsförfarandet om materielen uppfyller kraven på rena eller utsläppsfria fordon i EU:s direktiv 2019/1161.

Om fordonet hör till kategori M3 använder man en motsvarande poängsättning som för bussar med två axlar av typ A.

Om fordonet hör till kategori M2, är definitionen följande:

Med ett rent fordon avses:

”ett fordon i kategori M2 med maximalt koldioxidutsläpp, uttryckt som g/km, och med utsläpp av föroreningar under faktisk körning som understiger en procentandel av de tillämpliga utsläppsgränser som anges i tabell 2 i bilagan."

I enlighet med tabell 2 är den ovan nämnda gränsen för avgasutsläpp för fordon i kategori M2 CO2 50 g/km, och utsläppen av luftföroreningar (RDE) som en procentandel av utsläppsgränserna 80 procent.

Materiel i kategori M2 ger poäng enligt följande:

Den föreslagna poängsättningen innebär att prispoängens andel i anbudsförfarandet 1/2021 är 97 poäng och att man kan få högst 3 poäng för materielen. Det maximala poängantalet är 100 poäng.

Kostnadskalkyl

Avtalets uppskattade totala värde är cirka 5 440 000 euro (moms 0 %).

Ensamrättsskydd för Föli-trafiken

Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion konstaterade på sitt möte 27.6.2018 § 129 att ensamrätten för den kollektivtrafik som omfattas av dess prövningsrätt är i kraft med stöd av de nuvarande upphandlingskontrakten och avtalen när lagen om transportservice träder i kraft 1.7.2018.

Regleringen av den nationella kollektivtrafiken överfördes från och med den 1 juli 2018 till lagen om transportservice. I lagen om transportservice konstateras följande om ensamrätt:

”Den behöriga myndigheten kan dessutom vid behov besluta att bevilja ensamrätt i enlighet med trafikavtalsförordningen. Genom ett beslut om ensamrätt ges den som bedriver offentlig trafik och som väljs särskilt en möjlighet att bedriva offentlig persontrafik på en viss rutt, inom ett visst nät eller inom ett visst område utan att andra eventuella trafikidkare har en sådan rätt. Den behöriga myndigheten ska lägga ut beslutet om beviljande av ensamrätt på sina webbsidor. Ensamrätt kan beviljas i samband med alla slag av avtal om offentlig upphandling.”

Beslut om att skydda trafiken ska göras när man beslutar att konkurrensutsätta trafiken.

Dessutom har man i trafikeringsavtalet registrerat villkor med anknytning till ärendet, såsom i bruttoavtalet en skyldighet för trafikidkaren att meddela om observerad överlappande trafik och i koncessioner tillvägagångssätt med anknytning till eventuella kränkningar mot ensamrätten som gäller båda avtalsparterna.

Bilaga 1Anbudsbegäran för linjerna K1, K2, K3, K4, K5 och K6

Bilaga 2Avtalsutkast för linjerna K1, K2, K3, K4, K5 och K6

Bilaga 3Avtalsbilaga 1 Allmänna kriterier och krav på materiel och teknik för linjerna K1, K2, K3, K4, K5 och K6

Bilaga 4Avtalsbilaga 2a Tjänstebeskrivning IKT-system för nya bussar av typ A för linjerna K1, K2, K3, K4, K5 och K6

Bilaga 5Avtalsbilaga 2b Tjänstebeskrivning IKT-system för begagnade bussar av typ A för linjerna K1, K2, K3, K4, K5 och K6

Bilaga 6Avtalsbilaga 2c Tjänstebeskrivning IKT-system för minibussar för linjerna K1, K2, K3, K4, K5 och K6

Bilaga 7Avtalsbilaga 3 Kvalitetsbidrag

Tilläggsmaterial 1S:t Karins tekniska nämnds beslut 15.12.2020 § 201

Kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte:

FörslagKollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion beslutar att godkänna inledandet av konkurrensutsättningen i enlighet med de bifogade förfrågningsunderlagen och att kollektivtrafikdirektören beviljas rätt att göra behövliga justeringar i förfrågningsunderlagen.

Dessutom beslutar Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion att bevilja de utvalda avtalsparterna ensamrätt till trafik enligt dessa avtal och i enlighet med de begränsningar som har fastställts i avdelning VI, 1 kap. 4 § 2 mom. i lagen om transportservice (320/2017).

Den här punkten justeras på mötet.

BeslutFörslaget godkändes.

Sändlista

åtgKonsernihallinto, hankintapalvelut
åtgXXXXX
åtgXXXXX


Bilagor:

Kotn § 34
Bilaga 1:Tarjouspyyntö linjat K1, K2, K3, K4, K5 ja K6
Bilaga 2:Sopimusluonnos linjat K1, K2, K3, K4, K5 ja K6
Bilaga 3:Sopimusliite 1 Yleiset kriteerit ja kalusto- sekä tekniset vaatimukset linjat K1, K2, K3, K4, K5 ja K6
Bilaga 4:Sopimusliite 2a Palvelukuvaus ICT-järjestelmä A-tyypin uudet linja-autot linjat K1, K2, K3, K4, K5 ja K6
Bilaga 5:Sopimusliite 2b Palvelukuvaus ICT-järjestelmä A-tyypin käytetyt linja-autot linjat K1, K2, K3, K4, K5 ja K6
Bilaga 6:Sopimusliite 2c Palvelukuvaus ICT-järjestelmä pikkubussit linjat K1, K2, K3, K4, K5 ja K6
Bilaga 7:Sopimusliite 3 Laatupalkkiot