Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion3310.02.20212

9921-2020 (02 08 00)

Trafikering av kollektivtrafiklinjerna 220 och 221

Sammandrag:

Den Regionala kollektivtrafiken har i samarbete med Koncernförvaltningens Upp-handlingstjänster konkurrensutsatt trafikeringen av kollektivtrafiklinjerna 220 och 221. Linjernas trafikidkare väljs i enlighet med anbudsförfarandets resultat.

Kotn § 33

Planeringschef Lauri Jorasmaa och Koncernförvaltningens Upphandlingstjänsters andel projektchef Tapani Järvinen 30.1.2020:

Koncernförvaltningens Upphandlingstjänster vid Åbo stad har på uppdrag av den Regionala kollektivtrafiken genom öppet upphandlingsförfarande lämnat en anbudsbegäran gällande trafikeringen av kollektivtrafiklinjerna 220 och 221 för tiden 1.7.2022–30.6.2025. Avtalen kan med beställarens beslut förlängas med ursprungliga villkor med högst tre (3) år (option).

Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion har på sitt möte 28.10.2020 § 174 godkänt inledandet av anbudsförfarande i samarbete med Upphandlingstjänsterna. Konkurrensutsättningen innehåller två (2) delhelheter:

I anbudsbegäran anmäldes att upphandlingen leder till ett avtal per delhelhet med en serviceproducent.

Upphandlingsannonsen publicerades den 21 november 2020 i annonseringskanalen HILMA på adressen www.hankintailmoitukset.fi som en upphandling inom specialbranscher som överskrider EU:s tröskelvärde. Anbudsbegäran med bilagor publicerades samma dag i leverantörsportalen Tarjouspalvelu.fi på adressen www.tarjouspalvelu.fi/turku.

Frågorna i upphandlingen och svaren på dessa publicerades den 11 december 2020 i leverantörsportalen Tarjousplavelu.fi. Den 13 december 2020 publicerade man en annons om rättelse om upphandlingen.

Inom den angivna tidsfristen 29.1.2021 kl. 11.00 hade följande sex (6) anbudsgivare lämnat anbud för delhelhet 2 kollektivtrafiklinjerna 220 och 221: J. Vainion Liikenne Oy, LS-Liikennelinjat Oy, Länsilinjat Oy, Nobina Oy, Oy Pohjolan Liikenne Ab och Savonlinja Oy.

I anbudsbegäran beskrevs objektet för upphandlingen och de absoluta kraven satta på tjänsten samt lämplighets- och minimikrav som har fastställts för anbudsgivaren och anbudet. I anbudsbegäran meddelades att delanbud beaktas enligt delhelhet och att alternativa anbud inte godkänns.

I anbudsbegäran meddelades att en bedömning och jämförelse av anbuden genomförs i tre skeden:

  1. Bedömning av anbudsgivarnas lämplighet
  2. Granskning av anbudens överensstämmelse med anbudsbegäran
  3. Jämförelse av anbudens totalekonomiska förmånlighet och val av anbud

Bedömning av anbudsgivarnas lämplighet

Under den första fasen i utvärderings- och valprocessen utreder man anbudsgivarnas förutsättningar att klara av genomförandet av upphandlingen. Detta bedömdes med lämplighetskrav som ställdes på anbudsgivaren i anbudsbegäran.

Vid bedömningen av anbudsgivarnas lämplighet konstaterade man att varje anbudsgivare uppfyller de krav som ställdes på anbudsgivarnas lämplighet i detta upphandlingsförfarande.

Anbudens överensstämmelse med anbudsbegäran

Anbuden bedömdes i förhållande till de krav som fastställdes i anbudsbegäran.

Under bedömningen konstaterade man att varje anbud uppfyller kraven i anbudsbegäran.

Jämförelse av anbudens totalekonomiska förmånlighet och val av anbud

Som grund för valet meddelades att man bland de givna anbuden kommer att välja anbudet som är det totalekonomiskt förmånligaste per delhelhet, detta på så sätt att prisets vikt är 97,5 procent (maximipoäng 97,5) och vikten av materielens egenskaper är 2,5 procent (maximipoäng 2,5). Det maximala poängantalet är 100 poäng.

 Pris:

Det i jämförelsen billigaste totala priset med beaktande av linjekilometer, linjetimmar och kördagar får det maximala poängantalet 97,5 poäng. De övriga anbudsgivarnas poängantal bildas i direkt relation till det billigaste (det billigaste / anbudsgivarens pris x 97,5).

Den totala ersättningen beräknas enligt följande:

 KMK * LKM + AHK * ALH + PHK * PLH + APK * AP = total ersättning, vari:

 KMK = ersättning för linjekilometer

 AHK = ersättning för linjetimmar för vardagar och lördagar

 PHK = ersättning för linjetimmar för helgdagar

 APK = ersättning för kördagar

 LKM = linjekilometer

 ALH = linjetimmar för vardagar och lördagar

 PLH = linjetimmar för helgdagar

 AP = kördagar.

Materielens poängsättning:

Det är möjligt att få tilläggspoäng för materielen i anbudsförfarandet om materielen uppfyller kraven på rena eller utsläppsfria fordon i EU:s direktiv 2019/1161.

Materielen ger poäng enligt följande:

I delhelhet 2 kan man få högst 2,50 poäng för materielen.

I jämförelsen räknas poängantalen med tre decimalers noggrannhet.

Jämförelsen av den totala ekonomiska lönsamheten för delhelhet 2 Kollektivtrafiklinjerna 220 och 221 presenteras i en separat bilaga.

Bilaga 1Jämförelsetabell över den totala ekonomiska lönsamheten för delhelhet 2 Kollektivtrafiklinjerna 220 och 221

LS-Liikennelinjat Oy fick de bästa poängen i jämförelsen av anbuden.

Utifrån bedömningen av anbudet föreslår vi att:

Priset på det totalekonomiskt förmånligaste anbudet i anbudsförfarandet för delhelhet 2 är enligt jämförelsen 1 098 772 € (moms 0 %) om året enligt prisnivån 1.1–31.3.2021. Jämförelsepriset för det nuvarande trafikeringsavtalet är 1 103 941 € (moms 0 %). Anbudspriset är därmed 5 169 €, det vill säga cirka 0,5 procent lägre än det nuvarande avtalspriset.

Kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte:

FörslagKollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion beslutar att:

Dessutom beslutar Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion att genast granska protokollet för det här ärendets del.

Avtalet som binder upphandlingsenheterna uppkommer inte genom detta beslut utan genom separat upprättade skriftliga avtal. Beslutet kan ändras utgående från inlämnat besvär, upphandlingsrättelse eller högre myndighets rätt att uppta till behandling.

Upphandlingsavtalet kan tecknas och beslutet verkställas tidigast 14 dagar från det att anbudsgivaren har fått eller anses ha fått beslutet, rättelseanvisningen och besvärsanvisningen för kännedom.

BeslutFörslaget godkändes.

Sändlista

partJ. Vainion Liikenne Oy
partLS-Liikennelinjat Oy
partLänsilinjat Oy
partNobina Oy
partOy Pohjolan Liikenne Ab
partSavonlinja Oy
förkXXXXX
åtgXXXXX
förkXXXXX
förkXXXXX


Bilagor:

Kotn § 33
Bilaga 1:Osakokonaisuuden 2. Joukkoliikennelinjojen 220 ja 221 kokonaistaloudellisuuden vertailutaulukko