Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion2810.02.202118

8884-2020 (08 01 00, 00 01 02)

Kundnöjdhetsundersökning 3/2020

Sammandrag:

I den sista kundnöjdhetsundersökningen för 2020 var 91 procent av passagerarna nöjda med Föli. På skalan ett till fem fick Föli helhetsbetyget 4.28. Passagerarna upplever att det är säkert att resa med Föli och att tidtabellerna är ganska punktliga.

Kotn § 28

Informationsplanerare Saana Lehtinen 28.1.2021:

Kundnöjdhet undersöks tre gånger om året med en enkätundersökning i Fölis bussar och vattenbussar. Ungefär en tredjedel av svaren samlas in under rusningstiden på vardagar, en tredjedel under andra tider på vardagar och en tredjedel under veckosluten. Årets sista enkät besvarades 2 506 gånger under 1.9–18.12.2020. Antalet svar (n)har angetts i samband med resultaten om det har funnits betydliga skillnader mellan olika alternativ vad gäller antalet personer som svarat på enkäten.

91 procent av passagerarna är nöjda med Föli

Enligt kundnöjdhetsundersökningen för september–december var 91 procent av passagerarna nöjda med kollektivtrafiken, alltså gav Fölis tjänster betyget ytterst bra eller ganska bra. I den föregående undersökningen som genomfördes på sommaren var 89 procent nöjda med Föli.

På den femgradiga skalan gav passagerarna Föli det genomsnittliga betyget 4,28. Av kommuninvånarna var invånarna i Nådendal fortfarande de mest nöjda (93 procent, n = 133) och Ruskoborna de minst nöjda (86 procent, n = 73). Vad gäller de olika åldersgrupperna var över 65-åringarna den grupp som var mest nöjd med Föli. Av dem ansåg 95 procent att kollektivtrafiken är mycket eller ganska bra.

Av de som besvarade enkäten använder de flesta, 1 985 personer, kollektivtrafik som sitt huvudsakliga färdsätt. Antalet svar från de andra grupperna, dvs. personbilister, fotgängare och cyklister, är mindre. Det fanns inga betydliga skillnader mellan grupperna vad gäller nöjdheten med Föli.

Chaufförernas kundtjänst och körsätt samt bussarnas renhet oförändrad

Det genomsnittliga betyget över hur lyckade resorna är hölls oförändrad från den föregående undersökningen och var sålunda 4,3. Betyget består av en bedömning av kundtjänsten och transportmedlets behagliga gång och renhet, som alla viktas när man beräknar medelvärdet (kundtjänst 40 procent, körsätt 20 procent, renhet 40 procent). Både kundtjänstens och körsättets medeltal var 4,29, vad gäller bussarnas renhet var medeltalet 4,24.

Inom alla delområden var småbusslinjernas passagerare de mest nöjda (särskilt i Nådendal på Rimitolinjerna N10–N12, på S:t Karins linjer K2 och K4–K6 och på Lundos linjer L8–L13). Antalet svar som samlas in i småbussobjekt är mindre än på andra linjer så betygen kan inte jämföras med linjerna som körs med stora bussar. De nöjda kundernas – de som använder småbusslinjerna är vanligen stamkunder – goda betyg är av större vikt än på andra linjer.

Av de trafikeringsobjekt som körs med stora bussar var man mest nöjd med kundtjänsten på linjerna trafikerade av Åbo Stadstrafik Ab på vilka kundtjänstens betyg var 4,49. Betyget för linjerna 2–2C var näst bäst, 4,47. Linjehelheten 32, 42, 92, 93 fick det svagaste betyget (4,09).

Även chaufförernas körsätt berömdes mest på linjerna trafikerade av Åbo Stadstrafik Ab (betyget 4,44) och på linjerna 2–2C (betyget 4,42). Linjerna 14 och 15 fick det svagaste betyget (4,07).

Bussarnas renhet fick det bästa betyget på linjerna 401–402 (betyget 4,45) och 2–2C (betyget 4,42). Linje 99 fick det svagaste betyget (3,85).

Att röra sig i Föli-trafiken upplevs vara säkert

Under denna enkätrunda gällde de varierande frågorna passagerarnas erfarenheter av kollektivtrafikens säkerhet och tidtabellernas punktlighet.

Att resa med kollektivtrafik upplevdes vara säkert eftersom det genomsnittliga betyget var 4,47. Av de som besvarade enkäten var 91 procent helt eller någorlunda av samma åsikt vad gäller påståendet ”Jag upplever att det är tryggt att resa med kollektivtrafik”. Man syftade inte specifikt på coronavirusepidemin i påståendet, men förmodligen beaktades hälsosäkerheten i svaren.

Av de som besvarade enkäten var 80 procent av helt eller någorlunda av samma åsikt vad gäller påståendet ”Fölis bussar trafikerar punktligt enligt tidtabell”. Frågan ställdes allmänt och var inte specifik för den linje som passageraren använde då hen besvarade enkäten. Det är dock förmodligt att de flesta svaren påverkades av erfarenheterna vad gäller tidtabellernas korrekthet på linjen i fråga. Detta stöds också av att svaren som samlades in på de längsta linjerna (bland annat 6, 7, 14, 15, 301–303, 401–402) fick de svagaste betygen. På de långa linjerna leder en försening lätt till en annan och tidtabellen är ofta svårare att ta igen. Även hållplatsspecifika uppskattade tider är svårare att beräkna så att de skulle vara realistiska. Tidtabellerna upplevdes vara mest punktliga av passagerare på linjerna 8 och 61 (89 procent av de som besvarade enkäten), på linjerna 1, 3, 30 och 50–56 som trafikeras av Åbo Stadstrafik Ab (87 procent av de som besvarade enkäten) och på Åbos servicelinjer P1–P3 (likaså 87 procent av de som besvarade enkäten).                    

Tilläggsmaterial 1Beskrivning av genomförandet och jämförelse per objekt

Kollektivtrafikplanerare Jouko Tervonen 29.1.2021:

Enligt avtalsvillkoren för trafiken är kundnöjdheten bunden till värden mellan 3,8 och 3,9 gällande service. Bedömningsskalan går från ett till fem och bestäms utifrån kvalitetsbedömningen som passagerarna har gett om förarens kundvänlighet, förarens körsätt och bussens renlighet. Enligt avtalet genomförs mätningar i perioder om fyra månader tre gånger per år. Trafikidkaren får servicebonus om helhetsbetyget under mätningsperioden överskrider 3,9. Om helhetsbetyget för kvalitet ligger under 3,8 uppkommer minusbonus, och dessutom ska trafikidkaren utan dröjsmål utarbeta ett korrigeringsförslag för att förbättra kvaliteten. Under denna granskningsperiod låg betygen mellan 4,1 och 4,8.

Sammanlagt 254 792 euro utbetalas i bonusar och den genomsnittliga bonusprocenten blir 1,57 procent. Bonusvärdena som beräknats för trafiken i enlighet med avtalet i procent och i euro per objekt bifogas som bilaga.

Bilaga 1Beräkning av bonus III 2020

Kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte:

FörslagKollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion beslutar att anteckna resultaten av kundnöjdhetsundersökningen och bonusarna för trafikidkarna för kännedom. Bonusarna för september–december 2020 är följande: Liikenne Vesma Oy (gemensamt anbud med Jalon Liikenne Oy) 2 701 euro, LS-Liikennelinjat Oy 67 168 euro, Länsilinjat Oy 4 136 euro, Savonlinja Oy 67 722 euro, Åbo Stadstrafik Ab 60 171 euro, Turun Linja-autoilijain Oy 41 855 euro och V-S Bussipalvelut Oy 11 039 euro.

BeslutFörslaget godkändes.

Sändlista

förkLiikenne Vesma Oy
förkLS-Liikennelinjat Oy
förkSavonlinja Oy
förkTurun Kaupunkiliikenne Oy
förkTurun Linja-autoilijain Osakeyhtiö
förkV-S Bussipalvelut Oy
åtgXXXXX
åtgXXXXX


Bilagor:

Kotn § 28
Bilaga 1:Beräkning av bonus III 2020