Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion1310.02.20213

1343-2021 (07 02 01)

Fölis marknadsföring och kommunikation under 2021

Sammandrag: -

Kotn § 13

Planerare av marknadsföring och kommunikation Sinikka Martinez och informationsplanerare Saana Lehtinen 1.2.2021:

Huvudmålet för Åboregionens kollektivtrafiks kommunikation och marknadsföring för de kommande åren är att stödja sådana åtgärder som ökar antalet resor så att antalet motsvarar tiden innan coronaviruspandemin. Vi ökar kollektivtrafikens attraktionskraft och pålitlighet bland annat genom att marknadsföra Fölis image och förbättra passagerarinformationen. Efter coronatiden vill vi återställa kundernas förtroende för att det är tryggt att använda kollektivtrafiken. Dessutom marknadsför vi nya kundvänliga tjänster som underlättar användningen av kollektivtrafik. Med hjälp av marknadsföring strävar vi efter att förstärka Fölis varumärke.

Vårt mål vad gäller kommunikationen under 2021 inkluderar även ökning av både den interna och externa växelverkan och det interna och externa delaktiggörandet samt produktion och marknadsföring av personanpassade tjänster för kunderna. 

Utdrag från 2021 års marknadsföringskampanjer

År 2020 inleddes kampanjen Spontaaniin seikkailunhaluun (För spontan äventyrslust) som uppmuntrar till närturism, och kampanjen fortsätter och utvidgas under 2021. Vi strävar efter att utnyttja den rådande närturismtrenden och styr lokala invånare och finska turister med kollektivtrafiken till bland annat områdets naturobjekt. Samtidigt betonar vi områdets tillgänglighet med kollektivtrafik. Kampanjen innehåller marknadsföring av vattenbusstrafiken och trafiken mot Kurjenrahka nationalpark. Vi fortsätter även en annan marknadsföringskampanj som inleddes förra året med hjälp av vilken vi strävar efter att förbättra Fölis image som en pålitlig aktör. Den så kallade ansiktsmaskskampanjens syfte är att öka användningen av ansiktsmasker inom kollektivtrafiken genom att påverka attityderna. Den informativa direktmarknadsföringskampanjen som är riktad till personer som flyttar till Föli-området fortsätter också i år.

Kontaktlös betalning togs i bruk inom Föli-trafiken den 27 januari och lanseringskampanjen för större synlighet inleddes den 1 februari. Kampanjen är synlig bland annat på tv, i radio, i sociala medier, på bussar och på platser med utomhusreklam. Kontaktlös betalning är en kundvänlig tjänst eftersom systemet tack vare pristak automatiskt beräknar den förmånligaste produkten och det förmånligaste priset för kunden. Vid sidan av lanseringskampanjen genomför man en mindre kampanj vars spets är kontaktlös betalning med mobilplånbok. Marknadsföringen av kontaktlös betalning fortsätter hela året och är synlig även inom andra marknadsföringskampanjer under 2021.

Efter att kontaktlös betalning tagits i bruk startar man en imagemarknadsföringskampanj för lättare resande (Helpomman matkustamisen puolesta). Den för fram Fölis ställning som banbrytare och de fina tekniska lösningar med vilka man strävar efter att underlätta resandet för kunder. I och med kampanjen vill vi väcka stolthet i våra kunder över att de använder kollektivtrafik som transportmedel. Kampanjen är synlig längs med året bland annat på bussarnas reklamytor, i sociala medier, i streamingtjänster och på platser med utomhusreklam.

Fölis trafik elektrifieras i rask takt. I och med de nya trafikeringsavtalen är en femtedel av Föli-trafiken elektrisk från och med sommaren 2021. Trafikens elektrifiering och kollektivtrafikens miljöfördelar lyfts fram i en marknadsföringskampanj som inleds uppskattningsvis under sommaren och är synlig bland annat på bussarnas reklamytor.

Med hjälp av samma kampanj riktas marknadsföringen av pendeltrafiken och personalbiljetten till anställda och arbetsgivare. Marknadsföringskampanjen är synlig bland annat på platser med utomhusreklam i närheten av verksamhetsställen för utvalda stora arbetsgivare och på reklamytor i bussar som kör förbi dessa verksamhetsställen. Potentiella arbetsgivare kontaktas med direktmarknadsföringsbrev, och innehåll anpassat till företag skapas för webbplatser.

Unga och studerande är en av Fölis viktiga kundgrupper. I början av året genomförs en till studerande riktad enkätundersökning tillsammans med Åbo yrkeshögskola, och senare i år genomförs marknadsföring för studerande gällande bland annat Haka-inloggning. Haka-inloggning gör det lättare för studerande att uträtta ärenden eftersom studerande i och med inloggningen inte längre behöver besöka Fölis serviceställen för att få studierabatt utan de kan identifiera sig som studerande i nätladdningstjänsten.

Passagerarinformation 

Aktuell information har en nyckelroll för att Föli ska upplevas som pålitlig och trygg. Det nya föli.fi möjliggör information om turer som inte körs (tekniska fel, olyckor osv.) vilket är ny och önskad information för kunderna.

Det nya föli.fi publiceras uppskattningsvis i slutet av februari. På webbplatsen är stöd för resande och digitala tjänster i förgrunden. Till exempel reseplaneraren, tidtabellerna, trafikmeddelandena och andra tjänster som underlättar resandet finns alla på startsidan. Sökfunktionen samt strukturen och navigationen som i sin helhet är lättare att använda är båda en tydlig förbättring jämfört med den gamla webbplatsen. Webbplatsen erbjuder besökarna en möjlighet att kommentera nyheter och annat innehåll. I och med reformen erbjuder föli.fi kunderna personanpassat innehåll; reseplaneraren, tidtabellssökningen för hållplatser och meddelandearkivet kommer ihåg kundens tidigare val och kunderna erbjuds det närmaste servicestället.  

Kunderna erbjuds information via den kanal som lättast når kunden. Föli kommer att i framtiden ta i bruk ett CRM-system som möjliggör personanpassad och inriktad marknadsföring och kommunikation till personer i Fölis kundregister. Via kundregistret kan vi i fortsättningen bland annat erbjuda rabattkoder åt stamkunder, förmedla störningsinformation om en hållplats som kunden använder eller välkomna nya kunder till Föli. Användningen av kundregistret kräver tillstånd från kunderna och tilläggsuppgifter om dem. När systemet tas i bruk utökar vi därför antalet kunder i registret med hjälp av en marknadsföringskampanj.

Chaufförernas Linjalla-webbplats utvecklas vidare. Webbplatsen förbättrar informationsflödet från Föli till förarna och växelverkan mellan Föli och förarna. Tjänsten erbjuder en möjlighet till kommentarer och respons, och dessutom är det möjligt att via den ordna till exempel enkäter för chaufförerna.

Det centrala när delaktiggörandet ökas är att man frågar om kundernas och chaufförernas åsikter i tid (när det ännu är möjligt att påverka saker) och i anknytning till sådana saker vars utveckling responsen kan påverka.

Planerare av marknadsföring och kommunikation Sinikka Martinez och informationsplanerare Saana Lehtinen presenterar ärendet för nämnden på mötet.

Kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte:

FörslagKollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion beslutar att anteckna för kännedom.

BeslutFörslaget godkändes.