Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion1410.02.20214

8884-2020 (08 01 00, 00 01 02)

Presentation av kundnöjdhetsundersökningen

Sammandrag:

Informationsplanerare Saana Lehtinen presenterar kundnöjdhetsundersökningen, dess resultat och rapporteringssystemet för nämnden på mötet.

Kotn § 14

Informationsplanerare Saana Lehtinen 3.2.2021:

Fölis kundnöjdhetsundersökning omarbetades på sommaren 2020. Enkäten genomförs tre gånger om året i Fölis bussar och vattenbussar. Med hjälp av resultaten följer man kundernas nöjdhet med kollektivtrafiken, utvecklar Fölis tjänster och betalar ut servicebonus till trafikidkare.

Undersökningen genomförs på bussar med hjälp av ett frågeformulär i pappersformat så att det är möjligt att få svar från alla möjliga passagerare – även från personer som inte skulle nås med elektroniska enkäter.

Enkäten består av standardfrågor om resan i fråga, Fölis helhetsbetyg och varierande frågor. Med de varierande frågorna är det möjligt att fråga passagerarrådets åsikter om nästan vad som helst som har med Föli att göra. Med de varierande frågorna har man hittills frågat om hur lyckad informationen om coronavirusläget varit, hur trygga bussarna känns och hur punktliga passagerarna anser att bussarna är.

Två enkätrundor har nu genomförts med det nya frågeformuläret. Deras svar är inte helt jämförbara med de tidigare enkätundersökningarna eftersom frågornas formulering har ändrats.

Informationsplanerare Saana Lehtinen presenterar kundnöjdhetsundersökningen, dess resultat och rapporteringssystemet för nämnden på mötet.

Kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte:

FörslagKollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion beslutar att anteckna presentationen för kännedom.

BeslutFörslaget godkändes.