Åbo stad§Sammanträdets datumÄrende nr1
Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion520.01.20215

13694-2020 (08 01 00)

Förändringar i den interna trafiken i S:t Karins från och med 7.6.2021

Sammandrag:

S:t Karins stad har beslutat om gallring av de interna linjerna K1, K2, K4, K5 och K6 från och med början av sommaren 2021. Nämnden godkänner S:t Karins beslut att gallra trafiken på linje K1 och dra in linjerna K2, K4, K5 och K6 för sommarens semestersäsong. Den här ärendepunkten gäller S:t Karins stad.

Kotn § 5

Planeringschef Lauri Jorasmaa 14.1.2021:

De kommuner som hör till myndighetsområdet för kollektivtrafiken i Åbo stadsregion har den 8 november 2011 ingått ett samarbetsavtal som har uppdaterats den 30 mars 2017. Medlemskommunerna har kommit överens om att Kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion följer det beslut som kommunen i fråga har inlämnat som utlåtande om huvudprinciperna för kommunens interna trafik och inledandet av en konkurrensutsättning av trafiken. Till nämndens befogenheter hör att besluta om bland annat turutbudet och rutterna inom kollektivtrafiken när det inte är fråga om att inleda en ny linje eller en ändring som har en märkbar inverkan på kommunens ekonomi.

Den tekniska nämnden för S:t Karins stad beslutade under hösten 2020 i samband med 2021 års budgetförhandlingar om sätt att balansera ekonomin. Ett av dessa sätt var att besluta om att kollektivtrafikkostnaderna minskas för 2021 från nivån år 2019 med 100 000 euro. Den regionala kollektivtrafiken har i samarbete med S:t Karins stad utrett alternativ för genomförandet av besparingarna. S:t Karins tekniska nämnd har 15.12.2020 § 200 beslutat (tilläggsmaterial 1) att den:

  1. föreslår för Åboregionens kollektivtrafiknämnd att trafiken under skolornas sommarlov avslutas på linjerna K2 och K4–K6, men är dock medveten om att ärendet under det nuvarande trafikeringsavtalet inte ska anmälas utan förhandlas. 
  2. föreslår för Åboregionens kollektivtrafiknämnd att turer som körs före kl. 6.00 på morgonen och turer som avgår efter kl. 20.05 på kvällen gallras på linje K1 från och med sommartidtabellerna 2021 (7.6.2021), inkl. kommande vintertidtabeller. 
  3. till övriga delar fortsätter man med de nuvarande rutterna och tidtabellerna. 
  4. ger den tekniska direktören möjligheten att göra små ändringar i den beställda och konkurrensutsatta trafiken på grund av sådana praktiska orsaker som tagits upp i presentationer av detta ärende och i punkt 1. 
  5. skickar beslutet till stadsstyrelsen för kännedom.

Gallring i enlighet med punkt 2 genomförs för hela årets trafikering. Gallringen i punkt 1 gäller trafiken under sommarlov. Gallring i enlighet med punkterna 1 och 2 genomförs från och med 7.6.2021. 

I punkt 1 i den tekniska nämndens beslut konstateras det att nämnden fattat beslutet men har dock varit ”medveten om att ärendet under det nuvarande trafikeringsavtalet inte ska anmälas utan förhandlas”. Med detta hänvisar man till att när trafiken konkurrensutsattes meddelade man att trafik ordnas året om, även under sommarmånaderna. Att gallra sommartrafiken på linjerna K2 och K4–K6 innebär att trafiken i enlighet med ett helt trafikeringsavtal avbryts (K1 och K3 trafikeras utifrån ett annat trafikeringsavtal). Även om ändringen var procentuellt nära den ändringsgräns i avtalet som beställaren har anmält, mätt i årliga trafikerade kilometer, ändras trafikens karaktär betydligt. Det blir en cirka 10 veckor lång paus i trafiken mitt under året, och att ensidigt besluta om ärendet skulle inte följa avtalets anda. 

I enlighet med den tekniska nämndens beslut har den regionala kollektivtrafiken förhandlat med LS-Liikennelinjat Oy som trafikerar objektet. Under förhandlingarna har trafikidkaren föreslagit att ersättning för kördagar betalas för den trafik som gallras i sin helhet enligt hur trafiken normalt har körts under sommaren. För den regionala kollektivtrafikens del kan förslaget godkännas. Förslaget kan motiveras eftersom trafiken ändras väsentligt från det som meddelades under konkurrensutsättningen och det var inte möjligt för trafikidkaren att beakta till exempel att antalet kördagar minskar under det sista 1,5 året av avtalsperioden när anbudet gjordes. Trafikidkarens förslag innebär att linjernas K2 och K4–K6 kalkylerade besparing skulle vara cirka 104 000 euro under 10 veckor, inklusive ersättningen för kördagar. Ersättningens andel av 10 veckors trafik är cirka 21 000 euro, vilket betyder att cirka 80 procent at besparingarna riktas till S:t Karins stad. 

Teknisk direktör Jyrki Haapasaari, S:t Karins stad 13.1.2021:

Den paus i sommartrafikering av de interna linjerna K2 och K4–K6 som S:t Karins tekniska nämnd har beslutat om minskar trafiken till så stor del att dess påverkan tydligt överskrider den största tillåtna minskningen i trafik som grundar sig på ensidig anmälan och som har avtalats om i trafikeringsavtalet. Detta betyder att minskningarna ska avtalas om genom förhandlingar. En situation i vilken cirka 80 procent av de totala besparingarna går till staden och de övriga 20 procenten till trafikidkaren med kördagspris som beräkningsgrund kan betraktas som ett skäligt förhandlingsresultat.

Tilläggsmaterial 1S:t Karins tekniska nämnds beslut 15.12.2021 § 200

Kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte:

FörslagKollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion beslutar att

BeslutFörslaget godkändes.

Sändlista

förkKaarinan kaupunki
förkLS-Liikennelinjat Oy
åtgXXXXX